התעשייה האווירית מנסה לשלוח את בראשית לירח דרך נאס"א

התעשייה האווירית וחברה אמריקאית יתמודדו יחד בחודש הבא במכרז של נאס"א למשימות ירח זולות • שווי החוזה: 50–100 מיליון דולר • סמנכ"ל תע"א: "נתמודד גם במכרז של סוכנות החלל האירופית"

עמותת SpaceIL אמנם ביטלה את שיגור החללית בראשית־2 לירח, אולם נחתת הירח הישראלית עשויה לקבל סיכוי נוסף להשלים נחיתה מוצלחת על הכוכב - במימון סוכנות החלל האמריקאית נאס"א.

 

התעשייה האווירית וחברת Firefly האמריקאית חתמו בימים האחרונים על הסכם שיתוף פעולה, ויתמודדו יחד במכרז שתפרסם בחודש הבא הסוכנות לשיגור משימות מדעיות זולות לירח. לפי ההסכם, תספק התעשייה האווירית לחברה האמריקאית שירותים טכנולוגיים וידע הנדסי המבוססים על היכולות ההנדסיות שנצברו בפיתוח ובניית בראשית ובמסעה לירח. החללית המשותפת תיקרא ג'נסיס, שמו הלועזי של ספר בראשית.

 

"פיירפליי" מסיידר פארק, טקסס, היא אחת מתשע החברות האמריקאיות שנבחרו על ידי סוכנות החלל האמריקאית לקחת חלק בתוכנית CLPS - Commercial Lunar Payload Services - העברת מכשור מדעי לירח כשירות מסחרי. נאס"א השיקה את התוכנית כדי להוזיל את העלויות הכבדות של חלליות המחקר שלה, שנבנות בידי חברות אירוספייס כמו בואינג ולוקהיד מרטין, ולעודד חברות "חלל חדש": מיזמים פרטיים למערכות שיגור וחלליות מוזלות.

 

פשטה רגל והשתקמה

 

המספרים
המספרים

 

 

פיירפליי מתכננת לבנות רכבי חלל ורכבי שיגור, כמו המשגר בטא שאמור להמריא לראשונה בסוף השנה. בניגוד למשגר הרב־פעמי של ספייס־X, בטא יהיה משגר חד־פעמי אך במחיר של 15 מיליון דולר בלבד, ויהיה מסוגל להעלות למסלול נמוך סביב כדור הארץ מטען במשקל 4,000 ק"ג. בראשית־1 שקלה 600 ק"ג ושיגורה כמטען נוסף בשיגור של ספייס־X עלה 19 מיליון דולר. פיירפליי הוקמה במקור ב־2014, ופשטה רגל ב־2017 על רקע האשמות וירג'ין גלקטיק כי מייסדה, ד"ר תום מרקיוזיק, השתמש בפטנטים שלה בבניית המשגר. מרקיוזיק נותר מנכ"ל החברה, שנכסיה נרכשו בידי איש העסקים האוקראיני מקס פוליאקוב והיא שבה לפעילות. לחברה כ־300 עובדים.

 

בועז לוי, סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנהל חטיבת מערכות, טילים וחלל, אמר ל"ידיעות אחרונות" כי "אנחנו מביאים לשיתוף הפעולה הזה את הידע והניסיון שצברנו עם בראשית, שהפך אותנו לחברה היחידה שבנתה, ביחד עם עמותת SpaceIL, את החללית הזולה ביותר שהקיפה את הירח".

 

תע"א אמורה לבנות במפעלה ביהוד גם את החללית עבור נאס"א, לפי חוזה שצפוי לעמוד על 100־50 מיליון דולר. "אם המטען המדעי שנידרש להביא לירח יהיה גדול וכבד מזה של בראשית נוכל להתאים את התכנון הקיים. המטרה שלנו היא להשיק קו מוצרים חדש ולבנות חלליות נוספות שישוגרו לירח. אין ודאות שנזכה בחוזה עם נאס"א, אבל נתמודד עם שותפינו הגרמנים, חברת OHB, גם במכרז דומה שצפויה לפרסם סוכנות החלל האירופית", אמר לוי. בראשית התרסקה בניסיון הנחיתה, אך זכתה למחמאות מראש נאס"א על ההגעה לירח בתקציב מוגבל. נאס"א הייתה שותפה לפרויקט, התקינה בחללית ציוד מדידה שלה ואף העמידה לרשות הישראלים את לווייני התקשורת שלה בנחיתה.

 

"פתרון מושלם"

 

ד"ר מרקיוזיק אמר כי "פיירפליי גאה לחבור לתע"א ולהציע פתרון מדעי עבור תוכנית ה־CLPS של נאס"א. החדשנות והחזון הטכנולוגי הנועז של תע"א הופכים את השותפות שלנו לפתרון מושלם עבור שאיפותיה של ארה"ב לחזור אל הירח. ההסכם יאפשר לפיירפליי להסתמך על הידע ההנדסי הנרחב של תע"א ולהרחיב את היכולות שלנו בהגעה אל הירח, ובכך להמשיך את המומנטום שנוצר במשימתה ההיסטורית של בראשית לירח, באמצעות נחתת לירח שתיבנה בארה"ב. גישה טכנולוגיה מוכחת אל הירח ונחתת שביצעה משימה שכזו, בשילוב הידע ההנדסי והמומחיות של מהנדסי תע"א, מספקים נקודת אחיזה מצוינת לפיירפליי בשוק המשימות המסחריות לירח".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים