ארץ זבת חלב
הריונות, טיפולי פוריות, לידות והפלות מציפים לאחרונה את הספרות. איך ייראה 'דולי סיטי' של עידן טראמפ ושוק הביציות
WEBה כנראה לא היה הצעד הכי חכם מבחינת תזמון ויחסי ציבור. בראיון לכבוד ספרו הלפני אחרון מ־2014, 'ניצבת', בחר א"ב יהושע להעמיד סימני שאלה סביב הבחירה של נשים כמו גיבורת הרומן שלא להפוך לאם. לחיות את חייהן ללא ילדים. בעשור שמסמן גל פמיניסטי חדש, תזוזה חברתית ומשפטית ביחס לזכויות נשים, צריך כנראה ללכת על הכל או כלום. הנשיא טראמפ, נער הפוסטר הקשיש של הפוליטיקה המיזוגינית בעידן הנוכחי, הביס את הילרי קלינטון למרות או אולי בגלל הקלטות שבהן תיאר את המתכון האגריסיבי שלו למגע עם נשים. תפוס אותה בפוסי! גם כשלא מקליטים אותו בסתר, הנשיא האמריקאי רוכב על ההתנגדות להפלות ומוצא דרכים שונות, משפטיות ותקשורתיות, להגביל את השליטה החוקית והציבורית של נשים על גופן.
מהצד השני של הזירה, דימויים של פריון נשי ואימהות, כמצב פוליטי וכנושא יצירתי, הם תופעה הולכת ומתבלטת בספרות, בקולנוע, בטלוויזיה, גם אצלנו וגם מעבר לים. הרטוריקה של שנאת נשים מבית טראמפ, כמו ההסתה נגד הומואים בסגנון פוטין או ההצהרות של שר החינוך הזמני כאן אצלנו - מקבלת מענה גם בתחום הספרות האמנותית וגם בהקשרים של תרבות פופולרית, כמו בסדרה 'סיפורה של שפחה', שמתארת עולם עתידני מסויט שבמרכזו השעבוד השיטתי של נשים בהתאם למידת הפריון שלהן. המרה של שיטת העבדים האמריקאית להקשר נשי.
במובן הזה, אפשר לומר שיהושע הקדים את זמנו. בשנים שאחרי פרסום 'ניצבת', ודאי בשנתיים האחרונות, ראו אור שורה של ספרי פרוזה שהעלילה, עיצוב הדמויות, החומרים הראשיים בהם סובבים סביב הנושא של היריון, לידה וחיים בלעדיהם. ספרים שהגיבורים המטפוריים שלהם הם הפריון הנשי, הרחם וכל מה שקשור בו. גיבורת הרומן של יהושע היא מוזיקאית קלאסית בתחילת שנות ה־40 לחייה, שהחליטה מזמן לא ללדת. אחד הדימויים הזכירים מהספר הוא דירה ישנה שבה הגיבורה נאלצת להתגורר כשהיא חוזרת לביקור כפוי בישראל, דירה שאליה מתגנבים שני ילדים חרדים כדי לצפות בטלוויזיה. ההכרזות הגינקולוגיות של יהושע אמנם סימנו אותו כנציג של דור סופרים מיושן ומנותק, אבל אפשר למצוא כאן הד לניסיון המתמיד של הגיבורה להדוף את הפלישות הממשיות והסמליות לחייה, את השאלות וההטפות המתמשכות סביב השעון הביולוגי, שהגיבורה סופגת מרגע שהיא נוחתת בארץ. ואולי גם להדוף את הניסיון של הסופר עצמו להפיק משמעות מהמסתורין הלכאורה בלתי נתפס של חיים ללא ילדים.
• • •
נזכרתי ברומן הזה של יהושע כשקראתי לאחרונה שני ספרי ביכורים מעניינים ומקוריים שמתרכזים בדיוק בנקודה הזאת. אבל הפעם, מאחר שסופרות כתבו אותם, אפשר לראות איך הן תובעות בעלות על הדימויים של פריון נשי והופכות אותן למטפורה לכוח היצירתי והאמנותי שלהן. כלי להתייצבות דרמטית, מפעילה, מול הקוראים.
'אישה נחה', רומן הביכורים של מעין גולדמן, הולך ומתגלה, ככל שמתקדמים בקריאה, כספר שסובב סביב הדימויים של היריון והפלה. האישה הנחה של גולדמן היא מי שהולכת ושובתת מכל פעילות ביתית, מקצועית, זוגית. במאית היא כבר לא תהיה, ימיה כהבטחה קולנועית רחוקים. לאורך הרומן היא הופכת מיצרנית של תכנים בטלוויזיה למעין בטטת כורסה. לצופה ספק מזועזעת ספק מרותקת בהתרפטות שלה עצמה. אישה שמגדירה את עצמה מול העולם כאדם שלא ייכנע להורות. "הגוף שלי לא בנוי להיריון", היא מעידה, אבל כשאחותה הצעירה ממנה נכנסת להיריון לא רצוי, היא מדמיינת את עצמה הופכת לאם חלקית, אם ללא היריון, מה שיזכה אותה במעמד רשמי של מבוגר ובכל ההטבות הנלווות: "ההורים ייתנו לנו את הדירה באופן פורמלי, ושלושתנו נגור בה, כלומר ליטל ואני, והתינוקת".
כמו אצל יהושע, ההיריון מקושר כאן לבעלות על נכס. אצל יהושע הדירה היא עול, חובה שמכריחה את הגיבורה לעזוב את חייה בהולנד ולחזור לביקור מולדת. אצל גולדמן ההיריון הולך ומצטייר כמין נכס - מניה או אופציה שתוקפן עומד לפוג מבחינה ביולוגית. משימה שהגיבורה כופרת בה בעוצמה כזאת, שהיא מתחילה לקבל חיים דמיוניים משל עצמה. עד שהיא נכנסת להיריון, בפועל. את ההיריון הממשי היא מתארת כהזיה או כבדיחה שחורה ועצובה, והוא מעצים את ההתנכרות של הגיבורה לקרובים אליה, כהד לניכור הדו־משמעי כלפי הגוף שלה, כלפי הפוטנציאל להפוך לאמא.
הילד, בשלב הזה בספר, הוא מה שיאלץ אותה להפוך לאישה עובדת במפעל האימהי, לעזוב את המצב הקיומי האסתטי, הצרכני. גולדמן וגם הגיבורה שלה אמנם עושות כמיטב יכולתן לגרום לנו לסלוד ממה שנראה כמו ייסורים שטחיים ופריבילגיים של ילדת שמנת - אבל הרומן מצליח להמחיש רגש עצבות, חידלון וחוסר יכולת או סירוב להחליט, להתמסר, לעבור מתחום הפוטנציאל לממשות, שהולך ומתחזק ככל שהיחס כלפי ההיריון כגאולה, כפתרון או כמצב חירום הולך ונעשה מבולבל, סותר ומעליב יותר.
את ספרה הראשון של ליאת אלקיים, 'אבל הלילה עוד צעיר', קראתי כמין המשך, או תמונת תשליל, של 'אישה נחה' - למרות ההבדלים המשמעותיים מבחינת הסגנון ואפילו קהל היעד. גולדמן משתמשת בדימוי עכשווי של ניוון, דקדנס, חסר כל זוהר או שיק ביחס לשירה דקדנטית של סוף המאה ה־19. העוני אינו עוני, הביבים הם דירה יפה וממוזגת בתל־אביב. אלקיים, לעומת זאת, משתמשת במרץ, בקצביות, במסגרת שקרובה לפעמים למופע סטנד־אפ עקיף מול הקוראים. החלק הבולט בספרה מתאר את הגיבורה מתאוששת במחלקת יולדות, אחרי לידה מוקדמת. התינוקת, הפגה, צריכה להיכנס למצב יציב ונורמלי. ובעוצמה הרבה יותר גבוהה ממנה - האמא הטרייה נכנסת למצב הישרדותי.
שני הספרים משתמשים במסגרת עלילה או בטיפוס ספרותי שיש לו הקשרים כמעט קלאסיים. אלקיים מתארת את הסיטואציה כמין מחנה טירונות ישראלי. האחיות התכליתיות, האמהות המותשות הכפופות להיגיון של 'מכונת היונקים', כמו שנקרא הפרק הזה בספר - יכולות להיראות כמו גלגולים רפואיים ונשיים של מחנות צבאיים בפרוזה הישראלית. התיאורים המצחיקים ומעוררי ההתכווצות של הגיבורה מנסה להשתמש לראשונה במכונה לשאיבת חלב מזכירים גרסה מהופכת של צ'ארלי צ'פלין ב'זמנים מודרניים'. עובד בבית חרושת יושב בתוך מכונת האכלה אוטומטית. סימולציה של האכלה שהופכת תוך שניות למכונה של חבטות והשפלות.
במילים אחרות, גולדמן ואלקיים מעצימות את ההקבלה בין כוחות השוק לבין הביולוגיה הנשית. אלקיים מדגימה, בדומה כמעט למדריכי היריון והנקה, את המהירות שבה הגיבורה שלה הופכת מהייטקיסטית מלומדת לעובדת בקולחוז. גולדמן מעדיפה לתאר את אויבת המהפכה, אפשר לומר, את הדוכסית חסרת התואר שמפוררת את חייה, שמסרבת להכריע בין קולות הפוכים ביחס לאימהות. לממש את הנכס הביולוגי והרוחני, או לסרב להפוך לבורגנית מהשורה, לאם מכובדת.
• • •
כשנה לפני ספרו של יהושע, יעל נאמן פתחה את הקובץ 'כתובת אש' בסיפור בשם 'עקרות', שבו מתוארות הרדיפה והכניעה ביחס לטיפולי פוריות בגיל מבוגר. הרגע העדין והקומי שבין הכניסה פנימה לתוך המנגנון, לתוך הביורוקרטיה, ההוצאות הכספיות, הטורנדו הרגשי והחברתי - לבין הנסיגה אחורה וקבלת המצב של חיים בלי ילדים, כפי שהיו. בהבדל אחד - ללא האפשרות לשינוי. בשנה שעברה שהרה בלאו פירסמה את 'האחרות', מעין קומדיית מתח על רצח סדרתי של נשים רווקות, ללא ילדים. 'ארץ אררט', רומן הביכורים של יעל גלר מ־2017, הציע גרסה משלה לזרם של תיאורים אפוקליפטיים ודיסטופיים בעשורים האלה - עולם בן זמננו, שממוקד בזירה מקצועית, רפואית, שבו מתגלה מעין מכת בכורות עכשווית. רצף לידות של תינוקות מתים. ככל הנראה אחד הדימויים העזים והמטרידים במונחים ישראליים ויהודיים, בחברה שבה טיפולי הפריון וגם הלידות והפסקות ההיריון הם תופעה אינטנסיבית, ממוסדת, שכרוכה בהרבה כסף ובהרבה כאבי לב.
ישנם עוד ספרים, שבהם לא נגעתי, וגם בהם חיי העבודה, המשרד, החובה של יעילות מתמשכת מקבילים ומנוגדים לתיאורים של היריון ואימהות ('הארכיברית' של ענת לוין, למשל). או לדימוי המחזור החודשי כמין דימום פנימי בחיי העבודה (הסיפור 'אישה בחלל עבודה' בקובץ 'חברה' של תהילה חכימי). 'ילדים' של תמר מרין הקצין את ההקשר המעמדי של הנושא הזה, את הדרישה הסותרת, הפנימית והחיצונית, שסופגת אישה צעירה בתחילת הקריירה שלה: להתקדם ולא להיכנס להיריון, לנצל עכשיו את השנים הטובות. ב'היי, מישהו שומע אותי', הרומן הגרפי של אורית עריף, הדיכאון שמלווה את טיפולי הפוריות מתחלף בדיכאון שאחרי לידה. שניהם מלווים התקדמות מקצועית מקרטעת כמאיירת.
וישנו כמובן 'דולי סיטי' של אורלי קסטל־בלום מ־1992, שהציב ככל הנראה את הרף הגבוה ביותר של טיפול אלים, הומוריסטי, שנון וחרד בנושא הזה, בעברית. ספרה הידוע ביותר של קסטל־בלום הפך את האמא הישראלית לרופאה בתפקוד־יתר, למין מדען מטורף או מוהל ממין נקבה, לאבא מקראי שלא מפסיק לעקוד את הבן שפתאום נחת עליו. במבט לאחור, קסטל־בלום, ויוצרות כמו אילנה ברנשטיין, לאה איני ואחרות שפרצו בשנות ה־80 וה־90 ותיארו בהקשרים של אימה, גרוטסקה והומור שחור את ההיריון והחובה האימהית - אחראיות לחלק מהתנופה המחודשת של ספרות כזאת. אבל מה שנראה אז אוונגרדי, ניסיוני, מתריס - הולך ומתגלה היום כביטוי של סמכות ספרותית.
לקוקטייל שמשלב בין פריון נשי, אימהות ותכנים קטסטרופליים יש היסטוריה ארוכה בספרות ובתיאטרון המערביים. מספיק לחשוב על הדרך שבה שייקספיר קושר בין הרצחנות שמאפיינת את ליידי מקבת והשאפתנות הפוליטית שלה - לבין התפילות שלה לייבש כל שריד לאימהות בגופה, כל אפשרות להניק, להרות, לחוס על חיי אדם. שנות האלפיים, והדור הצעיר של נשים פמיניסטיות ברחבי העולם, גילו שאפשר לרתום את הכוח הזה לטובתן. יוצרות נותנות פנים עכשוויות, ספרותיות, לטכניקות ולנושאים עלילתיים כאלה, ומגבשות צורה חדשה־ישנה לשימוש הספרותי בפריון נשי כסמל של גאולה וחרדה, יצרנות וחידלון. במילים אחרות, אלה השנים שבהן נוצר קנון חדש של ספרות כזאת, שמחכה עדיין ל'דולי סיטי' של עידן הנשיאים טראמפ וקצב, הקפאת עוברים ושוק הביציות. •

