עזיז ורעם
עזיז אנסרי עולה לבמה ונראה כאילו דרסה אותו משאית שהובילה אורניום. גם בלי צילומי התקריב והפילטרים המגורענים של הבמאי ספייק ג'ונז, ניכר שאנסרי התרחק שנות אור מהפרסונה העולצת שבזכותה הפך לקומיקאי אהוב וליוצר מוערך, למשל של הקומדיה הנפלאה "מומחה לכלום".
הסיבה לשינוי הדרמטי גלויה וידועה: בתחילת 2018 פורסם ברשת מאמר שכותרתו הייתה "יצאתי לדייט עם עזיז אנסרי. זה התברר בתור הלילה הגרוע בחיי". אישה שכונתה "גרייס" תיארה שם כיצד אנסרי לחץ עליה לשכב איתו באגרסיביות, מה שהותיר אצלה תחושות קשות (שאותן היא חלקה עם אנסרי ביום למחרת). הפרסום עורר מהומה ואנסרי, שנתפס כדמות חיובית בשדה היחסים בין המינים (הוא אפילו כתב ספר שנקרא "אהבה מודרנית"), לקח צעד אחורה ודי נעלם. עד עתה.
מודע לפיל הענק שבחדר, אנסרי מתייחס בראשית ההופעה לפרשה ומספק מעין סיכום של ההוריקן שהתחולל בחייו. מעבר לטקסט השנוי במחלוקת - מצד אחד הוא לא מתנצל עד הסוף ומנגד גם לא מתחמק מהאחריות לכך שפגע עמוקות באישה – נדמה שאנסרי מגיש את עצמו בגרסה שהוא טרם גמר להכיר: מפוחד, זהיר, חרד, מריר ועצבני. משהו כמו חצי מהמופע מועבר כמעט בלחישה, כאילו עצם השמעת הקול הוא אקט חתרני.
הבלבול הפנימי של אנסרי צובע בגוונים כהים גם את הביקורת החדה והמוצדקת שלו, נגד בריונות שמתחפשת למאבק בתופעות כמו ניכוס תרבותי. לא מפתיע שמאז עליית הספיישל בנטפליקס, מאמרים רבים קטלו וקיטלגו את אנסרי כחלק מאותם גברים שסרחו והלכו להוציא את הקריזה על הפוליטיקלי קורקט.
אלא שלהבדיל מהגישה המתריסה להכעיס של לואי סי־קיי, למשל, אנסרי משדר שהוא נאבק על הלגיטימיות שלו - קודם כל בעיני עצמו. על כל חץ שמושלך נגד אולימפיאדת הטהרנות בטוויטר, יש חץ שנוחת בתוך הרזומה שלו: אהדתו לאר. קלי, שבה השוויץ בהופעות עבר; סצנה קריפית בסדרה "מחלקת גנים ונוף", שבה כיכב; השפלה מיותרת של קרוב משפחה בשביל עוד כמה מחיאות כפיים; ועוד. זהו תיעוד מסעיר וקשה לעיכול משום שהוא לוכד אדם מבולבל, משוסע ופגום – ועוד בסיטואציה שבה הוא בעיקרון אמור להצחיק.
זה לא שאנסרי שכח את המלאכה. "עזיז הישן מת", הוא אומר בסיום המרסק, אבל גם ה"חדש" נשאר כותב שנון ומבצע אלגנטי. הוא יכול וצריך להתאמץ יותר כדי לכפר על אותו אירוע. אבל גם אם זאת לא התחלה מושלמת, "תמונת מצב" מהווה תזכורת לכוח של הסטנד־אפ כצילום רנטגן ולכישרון הרב של אנסרי, בתקווה שינצל אותו כדי להוכיח שהוא אכן ראוי להזדמנות נוספת.
בקטנה
ב"שש עם" של חדשות 12 הוחלט שקיימת "סערת חוה אלברשטיין". ממש, אפשר לחוש כיצד הרוחות הלוהטות סביב הנושא פורצות את מסך החמסין. אז בתגובה ל"כמה עניינים מטרידים בשיח שהולך ומתפתח" (אנשים בעד! ואנשים נגד! נורא!), עודד בן עמי נשא מונולוג בשבחי הפרסומת וזכותה של אלברשטיין להשתתף בה. גשר לונדון תיכף מתמוטט מרוב הפתעה. בנוסף, הזדעק המגיש נוכח העיסוק בשכרה של אלברשטיין, שנחשף אתמול ב"ידיעות אחרונות". "למה זה בכלל עניינו של מישהו?", זעם בן עמי וקרא לצאת לאמנים מהכיסים - רק כדי ששעה אחר כך "תוכנית חיסכון" תתעלם מהצדקנות ומהצביעות ותיכנס לשם בחדווה.

