"שהשרים והח"כים לא יפריעו"
הצוות המצומצם של קמפיין הליכוד יושב בבלפור, והמורחב מתנהל בחשאיות מקומה 14 במצודת זאב | כמו בבחירות הקודמות, נתניהו הוא המותג היחיד. השינויים הם בדגשים. זעקת "הגוועלד" אופסנה לטובת אסטרטגיה בת שלושה נדבכים - הקול הרוסי, אחוזי ההצבעה והטיפול במפלגות הימין | רק חבורה אחת ממודרת ממוקדי ההשפעה: בכירי המפלגה, שנשלחים לדקלם מסרים אחרי תדרוך מדוקדק
חודשי יולי־אוגוסט הם תמיד התקופה הכי מנומנמת בשנה: האזרחים נופשים בחו"ל, הימים חמים, האדישות חוגגת. אנטיתזה לכל מה שזקוקים לו פוליטיקאים במערכת בחירות. לכך נוספה תחושת מיאוס כללית שחש הציבור כלפיהם, ובמיוחד לאות אחרי בחירות דרמטיות שהסתיימו אך לפני ארבעה חודשים.
עם כל הכבוד לדרמת האיחודים השבוע, מערכת הבחירות תתחמם באמת רק בחודש האחרון, אז תשוגר לאוויר הארטילריה הכבדה. לכולם ברור: מי שיגיע ל־17 בספטמבר לא מוכן - שום תירוץ סביב התנאים הקשים בהם התנהלו הבחירות הפעם לא יעזור לו.
"בזמן שרוב הפוליטיקאים לא הצליחו להתאושש מההלם ומהעייפות ממערכת הבחירות הקודמת", אומר גורם פוליטי בכיר, "נתניהו כבר החל למפות אזורים ולאתר את המקומות שבהם לא מיצה את פוטנציאל ההצבעה של הליכוד".
גורמים במערכת הפוליטית ששוחחו עם נתניהו אחרי פיזור הכנסת באותו לילה דרמטי, אומרים כי הופתעו לגלות כמה מהר נכנס לאווירת הבחירות החדשות, למרות הסימנים המנבאים לו רעות: ליברמן כבר לא בגוש, שחקנים לעומתיים כמו בנט ושקד חזרו למשחק והאתגר הגדול של להביא 61 מנדטים בלי ישראל ביתנו נראה דמיוני. אבל נתניהו לא נח. כמו במערכות הבחירות הקודמות ובעיקר בזו האחרונה, נתניהו ימשיך לשמש כאסטרטג־העל של קמפיין הליכוד שמבוסס על כתישת היריבים הפוליטיים והאדרת המותג "נתניהו".
זו באמת מצודה
במערכת הבחירות הקודמת, עסקו כולם ללא הפסקה בקמפיין הליכוד שנחשב לבוטה וחסר עכבות. בשמאל האשימו אותו בדרדור השיח לשפל חדש, בימין תקפו שקמפיין ה"גוועלד" האגרסיבי לקראת הסוף פגע בבני הברית של נתניהו. אולם מבחינתו, לאחר שנכנס למערכה במצב פגיע ורגיש - הקמפיין עשה את שלו. 35 מנדטים לליכוד הם הישג שהוא ישמח לשחזר, הפעם ללא תקלת המנדטים בימין שנותרו מתחת לאחוז החסימה.
ראש הממשלה מגבש את האסטרטגיה לבדו אך יש סביבו במעון ברחוב בלפור צוות מצומצם שרכש את אמונו: יונתן אוריך דובר הליכוד והקמפיין, מהקרובים ביותר כיום לנתניהו, עופר גולן, מנהל הקמפיין המשמש גם דובר משפחת נתניהו וטופז לוק המרכז את נושא הניו מדיה ונחשב גם הוא לקול בולט. בין לבין משמיע לא פעם את דעותיו גם הבן יאיר נתניהו, ובמקרים רבים גם עמדותיו מיושמות. יחד, מתרגם הצוות שסביב נתניהו את האסטרטגיה למסרים קליטים וסרטונים ויראליים תוך ניסיון בלתי פוסק להשיג שליטה על סדר היום.
בשבועיים האחרונים גובש גם צוות הקמפיין הרחב יותר, הפועל ממצודת זאב בתל־אביב. חלקו מבוסס על עובדים שכבר לקחו חלק בקמפיין הקודם והוא כולל קשבים, אנשי ניו מדיה, מנסחי מסרים, עורכי משאלים ועוד. בנוסף גויסו גם עובדים לפי מגזרים בדגש על עובדי המטה למגזר הרוסי ונעשתה חלוקת עבודה מסודרת.
את מצודת זאב, הבניין השוקק לרוב ברחוב קינג ג'ורג', פוקדים בימים כתיקונם פעילים מרכזיים, שרים, חברי כנסת ועוזריהם. אך בשבועות האחרונים הפך המקום למוקד רגיש מאוד - מצודה של ממש - המתנהלת במעטה חשאיות מקסימלית. אל המבנה נכנסים רק מורשים ומאבטח שעומד בכניסה חוסם כניסתם של אורחים לא רצויים. לאחרונה הוצב שומר נוסף בקומה 14, שם מתנהל צוות הקמפיין. המעלית לקומה הזאת ננעלה, ומתאפשרת רק לבעלי תג מיוחד.
ובשעה שהצוותים המקצועיים עובדים, דווקא חברי הכנסת והשרים ממודרים. בדומה למערכת הבחירות הקודמת, גם הפעם שרי הליכוד ייקחו חלק זניח במערכה, אם בכלל. "אנחנו לא חלק מהקמפיין ולא היינו חלק מהקמפיין גם בסיבוב הקודם", אומר אחד השרים. "אין לליכוד מטה שטח ורוב העבודה מתבצעת על ידי צוות חשאי ששרי הליכוד וחברי הכנסת לא חלק ממנו. הם גם לא מעודכנים במה שקורה".
אחד מהח"כים בליכוד מוסיף: "נדמה שעיקר העזרה שנתניהו מצפה מהשרים וחברי הכנסת שלו היא שהם פשוט לא יפריעו. אף אחד לא באמת מעודכן באסטרטגיה ואף אחד גם לא באמת תורם. בעניין הזה, כולם מרגישים חיצוניים לאירוע. זה גם עוזר לנתניהו אחר כך להגיד שהליכוד זה הוא. אף אחד לא שותף להישגים ולכן אף אחד לא יכול לדרוש שום דבר".
בליכוד מספרים כי הגישה הזו מגיעה כלקח ממערכת הבחירות ב־2013, אז נרשמה אכזבה בלא מעט חזיתות אחרי שנתניהו חילק תחומי אחריות לבכירים. בניגוד למפלגות אחרות המבליטות את הנבחרת ואת המצטרפים החדשים בתמונות קבוצתיות - ראו למשל את האיחוד בשמאל - בליכוד מסתפקים בצוות המקצועי שאינו פוליטי. "הוא ממוקד מטרה והוא מעדיף את זה על פני שרים פעילים מדי שמתחילים עם חשבונאות של מה ייצא לי מזה אחר כך, שלא לדבר על הדלפות לתקשורת ועל כך שלא ניתן לנהל קמפיין מתחת לרדאר".
כחלק מתוכנית העבודה עורכים בליכוד ובבלפור בקרת נזקים ומפיקים לקחים ממערכת הבחירות הקודמת. שיטת העבודה לא השתנתה, אבל הדגשים כן. בשונה ממערכת הבחירות האחרונה, בליכוד מרכזים את תשומת הלב בשלושה מוקדים עיקריים: הראשון הוא האגף הימני - מה יקרה מימין לנתניהו ואיך תסתדר שם התמונה? אסטרטגיית הפעולה באגף הזה תוכרע תוך כדי תנועה כדי להבטיח תוצאה טובה מבחינתם. ההתערבות של הליכוד בפעם הקודמת ותכנון לא נכון של חלק מהמהלכים הובילו לכך שמנדטים קריטיים של הגוש נותרו על הרצפה כשלא עברו אחוז חסימה, דבר שהביא לכך שנתניהו נכשל בהרכבת הממשלה.
הנושא השני שבו יתמקד הקמפיין נוגע ליריבו המר של נתניהו כיום, אביגדור ליברמן. בליכוד מבינים שהעיסוק בליברמן מחזק אותו דרמטית ובשל כך ניתן דגש חזק לקהל של ליברמן ולא לליברמן עצמו. בליכוד ימשיכו לבחון מה הדרך הכי אפקטיבית להזיק לו ולפורר את הבייס עליו הוא נשען - עולי חבר העמים. לשם כך גם גויס מקורבו עד לא מזמן, חבר הכנסת רוברט אילטוב, עימו נחתם חוזה העסקה לכל תקופת הבחירות והוא שירכז את פעילות מטה השטח. יחד איתו יופעל מטה עולים שחלקם גם היו בעברם בישראל ביתנו.
הנושא השלישי והחשוב מכולם באסטרטגיית הליכוד הוא מבחן אחוזי ההצבעה בימין, עניין שאליו מתייחסים בליכוד כקריטי וכזה שיכריע את המערכה כולה. אמנם בכל מערכת בחירות נחשב אחוז ההצבעה לפרמטר חשוב עבור המפלגות הגדולות, אך הפעם האתגר קשה הרבה יותר. לא רק חופשת הקיץ הארוכה, אלא בעיקר העובדה שזו מערכת בחירות שנייה בתוך חצי שנה, מייצרות חשש כבד בליכוד שהציבור יפגין אדישות ואולי אף מחאה מול האירועים הפוליטיים, שתתבטא פשוט באי־הליכה לקלפי. אחוזי הצבעה גבוהים, אומרים בליכוד, הם קריטיים לנתניהו ואם לא יצליח במשימה הזאת, זה ייגמר בכישלון. זו הסיבה שאנשי הקמפיין חגגו עם כניסתו למרוץ של אהוד ברק, למרות שדיגדג את אחוז החסימה כשרץ לבד. ראש הממשלה לשעבר נחשב דמות שנואה בקרב מצביעי הליכוד. "בניגוד לתדמית המעורפלת של גנץ שלא מעוררת שום הצבעה כנגדו", אומר אחד מהשרים הבכירים בליכוד. "עם ברק אפשר לעורר רגש שלילי אצל מצביעי נתניהו ולהביא אותם לקלפיות".
הנחת העבודה היא שאיחוד מועמדים כמו שפיר וברק משרת את הליכוד במטרה העיקרית שלו - להוציא את הציבור הימני מאדישותו. אמנם בקמפיין עקבו בדריכות בבוקר אתמול אחר אירועי האיחוד משמאל, אך העריכו כי הדבר משפיע בעיקר על המשחק הפנימי בגוש היריב ולא זולג החוצה. נתניהו הגיב באופן המוכר, בטוויטר: "לא מתערב באיך שהשמאל מחלק את קולותיו".
בליכוד סבורים שהאספירציות של עמיר פרץ להיחשב לפתע לאטרקטיבי לימין מנותקות מהמציאות. הם לא חושבים שמישהו מהשחקנים הפוליטיים בעל יכולת להעביר מגוש לגוש מסות קריטיות של מצביעים. ולכן, נכון לעכשיו, גם לא יהיו מסרים ספיציפיים בנוגע לנעשה בגוש היריב.
עונת הטפטופים
הכל קורה תוך חישוב מדוקדק של האפקט שתיצור כל התבטאות והעלות הכלכלית הכרוכה בכל מהלך. בבחירות הקודמות קמפיין הליכוד הוערך בכ־50 מיליון שקל. הפעם, ההערכה היא שתקציב הקמפיין אף יגדל מעבר לכך ויהלום את מספר המנדטים המוגדל שהליכוד קיבל. החלק הכבד שלו ישוחרר לאוויר רק בחודש ספטמבר - אחרי שהציבור כבר חזר מהחופש הגדול - אבל בינתיים החלו הטפטופים.
בנקודות זמן שונות ובטקטיקה משתנה, מתכוונים בליכוד למקד את תשומת הלב ואת הקמפיין לכל אחד משלושת הנושאים הללו. במקביל, שוקלים בליכוד עד כמה נכון לתת דגש הפעם לקמפיין ה"גוועלד" בסוף (בסגנון "שלטון הימין בסכנה") ובמקביל לקמפיין נפרד שנועד להזיז מצביעים ממקום למקום גם בגוש השני. חלק מהלקחים שהופקו במערכת הבחירות הקודמת בליכוד היו שסוגים כאלה של קמפיין גובים מחיר גבוה יותר מהתועלת. גם באנרגיות וגם במשאבים ולכן ההערכה היא שהפעם האסטרטגיה תהיה שונה.
הנחת העבודה בליכוד היא שמערכת הבחירות האחרונה קיבעה את הגושים ולכן נכון יותר למקד את תשומת הלב במימוש פוטנציאל ההצבעה במקומות המזוהים עם הימין ושבהם אחוזי ההצבעה היו נמוכים. בהתאמה, יושקעו גם משאבים גדולים בהוצאת המצביעים מהבתים והבאתם לקלפיות.
אז הפעם, במקום זעקת ה"גוועלד" המוכרת יעבירו לציבור מסר אחד שיחזור על עצמו: מה יקרה אם לא ייצאו מהבית. משפט אחד, "השמאל יעלה לשלטון ואוטובוסים יתפוצצו שוב", כבר עולה וחוזר בראיונות.
במקום חלק אקטיבי בקמפיין, קיבלו השרים תחומי אחריות לפי אזורי קלפיות. כל אחד והאזור המזוהה איתו. תפקידם יהיה להביא לאחוזי הצבעה גבוהים במקומות שעליהם הם אחראיים. נתניהו יקיים איתם שני מפגשים או יותר שבהם ישמע פידבקים והצעות ולאחר מכן יחליט בעצמו מה ליישם ומה לא. הוא אמנם מצפה מהם לשטוף את התיכונים ואת האירועים הפוליטיים בהם מתקיימים פאנלים, אך לא הרבה מעבר. הקמפיין יבוסס רובו ככולו על המותג "נתניהו". שוב ושוב יישמע המשפט: "מי הייתם רוצים שיהיה ראש הממשלה"?
באשר לראיונות בתקשורת, גם זה נעשה בזהירות ובמידתיות. צוות שהוקם במצודה ואותו מרכז נאור יחיא, דוברו של שר העלייה והקליטה יואב גלנט, אמור לשבץ את השרים וחברי הכנסת לראיונות. כולם עוברים אישור מראש ואף אחד מהם לא מתראיין על דעת עצמו. לפני כל ראיון, עוברים שרי הליכוד וחברי הכנסת תדרוך - על ידי יחיא לרוב - שמטרתו ליישר קו עם המסרים העדכניים שנבנים לאחר משאלים בקרב הציבור הימני.
כך יוצא שכולם אמורים לדבר בשפה אחידה. אחרי "ביבי או טיבי" מהקמפיין הקודם, גם בקמפיין הנוכחי ישנו דמיון בטקסטים. "בנט ושקד הם בסך הכל פוליטיקאים כושלים שלא עברו את אחוז החסימה", נשמעו השרים אומרים באחידות.
במהלך אירוע שהתקיים בכפר המכבייה ביום ראשון האחרון לציון העובדה שנתניהו שבר את שיא הכהונה של בן־גוריון, פנה ראש הממשלה לשרים ובפיו מסר עיקרי אחד: "אני מבקש מכם מעכשיו משמעת קמפיין. תישארו ממושמעים לקו ואל תסטו ממנו". שני נעדרים בודדים היו מהאירוע, הח"כים גדעון סער ומיכל שיר, הנחשבת לבת טיפוחו. לאור תדמיתם האופוזיציונית, לא בטוח שנתניהו נפל מהכיסא.
כמו כל אירוע שבו משתתף נתניהו בתקופת בחירות, גם האירוע הזה נוצל עד תום לצרכי תקשורת. הופעה "מפתיעה" של הבן אבנר, שתוכננה בקפידה, צולמה ולאחר מכן הופצה למערכות העיתונים. האירוע בכפר המכבייה הוגדר אולי כמסיבת הפתעה, אבל ספק אם נתניהו מרשה לעצמו להיות מופתע ממשהו בימים אלו.