חשמליות וזולות: כך תקנו כלי רכב חשמלי ותקבלו עודף מ־35 אלף שקל
האם אתם יכולים לקנות לעצמכם מכונית חשמלית, לקבל עודף מ־35 אלף שקל ולהפחית דרמטית את עלויות התדלוק שלכם? כן, אם תתפשרו על כמה עניינים.
דוגמאות יקרות לרכב חשמלי לא חסרות - רק השבוע הושקה בארץ ניסאן ליף החדשה, עם טווח של רשמי של 270 ק"מ ומחיר של 165 אלף שקל, דומה ל־280 ק"מ ו־160 אלף ש' של יונדאי איוניק המקבילה. אך ממילא רוב הנסיעות שלנו לא מגיעות אפילו ל־50 ק"מ, ועד שנה הבאה יהיו בארץ יותר מ־2,500 עמדות טעינה ציבוריות רגילות (AC) ויותר מ־30 מהירות (DC). עלויות החשמל הן כרבע מעלויות בנזין למרחקים דומים. הנה שלוש דוגמאות (מחירים: לוי יצחק).
ˆ רנו פלואנס ZE מ־2013, 24 אלף שקל: אלה היו המכוניות ששיווקה בטר פלייס, וכמה מאות בודדות עדיין נוסעות. משפחתית לא ממש נאה, ועם תא מטען שמבנה הסוללה קיצץ דרמטית את נפחו. למנוע 110 כ"ס ולסוללה 22 קילוואט־שעה, וברוב המכוניות התדרדר טווח הנסיעה הריאלי כיום ל־80-100 ק"מ. רק אחרי שבעלי המכוניות פנו לבית משפט החל היבואן למכור סוללות חדשות ומשופרות, שמגדילות את טווח הנסיעה הריאלי ל־150 ק"מ, אבל עולות 35 אלף שקל. חובה להצטייד בעמדת טעינה ביתית בכ־3,000-4,000 ש'.
ˆ ניסאן ליף אסנטה 2011, 32,500 שקל: אין הרבה מכוניות בנמצא, ורובן לבנות או תכולות. מנוע 110 כ"ס וסוללות 24 קילוואט מאפשרים טווח ריאלי של כ-120 ק"מ, בהנחה שיכולת הטעינה לא הידרדרה. הקומפקטית החשמלית לא מצטיינת בכל הקשור בתא הנוסעים: יש מערכת מולטימדיה מרשימה, אבל התחושה הכללית פשוטה מאוד. גם כאן חובה להתקין עמדת טעינה.
ˆ נאנג'ין סיטי ספיריט 2017, 31,500 שקל: רק 2 מושבים, רק 2.2 מטר. זהו מה שנקרא קוואדרוסייקל, רכב עירוני זעיר וזול, קצר יותר מסמארט. מנוע 10 כ"ס מספיק ל־80 קמ"ש, סוללת 6 קילוואט לטווח רשמי של 120 ק"מ, ומעשי של כ־60 ק"מ.
אסור לה לעלות לכביש בין עירוני והיא גם איטית מדי, ומבחני ריסוק שנערכו באירופה לכלים כאלה נגמרו רע. לפחות העלויות נמוכות: 44 שקל אגרת רישוי שנתית ו־600 שקל ביטוח חובה ואפשר לטעון משקע ביתי.