yed300250
הכי מטוקבקות
    טופז לוק (מימין) ויונתן אוריך עם ראש הממשלה. "ברור שביום שאחרי 'הנתניהוז' גם הם לא יהיו"
    המוסף לשבת • 08.08.2019
    מצייצים על אוזנו של ראש הממשלה
    ההחלטות מתקבלות בקבוצת הווטסאפ הסגורה עם הבן יאיר ("הם מתפקדים כשומרי הסף ויודעים להוריד אותו מהעץ") | הרעיונות הקיצוניים מדי עושים את דרכם לערוצים הלא–רשמיים (או כמו שהם קוראים לזה: "נפרסם בפיראטי") | ובלשכה מתייחסים אליהם כחלק מ"בית המלוכה" (והם אפילו מלווים את הזוג נתניהו בימי שישי לקיסריה) | כך הפכו יועצי המדיה הדיגיטלית הצעירים יונתן אוריך וטופז לוק לנשק הסודי של ראש הממשלה בחיסול יריבים פוליטיים
    אתי אברמוב ואיתי אילנאי

    ערב אחד עמד טופז לוק ברחבת הכנסת והביט בשקיעה, כשלפתע עלה לו רעיון. "טופז התקשר לראש הממשלה נתניהו ושאל אם הוא יכול לבוא רגע", מספר אחד מידידיו של לוק. "נתניהו הגיע, טופז צילם אותו על רקע השקיעה וכתב: 'שקיעה ירושלמית'". הפוסט זכה ל־53 אלף לייקים ול־25 אלף תגובות, והפך לפוסט הכי פופולרי של פוליטיקאי ישראלי באותו חודש, פברואר 2016.

     

    גם תמונתם של בני הזוג נתניהו יושבים על ספה ומחזיקים פרחים, שפורסמה ביום האהבה, הייתה רעיון של לוק. התמונה צולמה בבלייר האוס בוושינגטון, ערב פגישתו של ראש הממשלה עם הנשיא טראמפ. לוק, שהיה אז יועץ התקשורת לניו־מדיה בלשכת ראש הממשלה, הסתובב חצי לילה ברחבי הבירה האמריקאית רק כדי למצוא זר פרחים לצורך הצילום.

     

    אבל אסור לטעות: טופז לוק ויונתן אוריך, הצלע השנייה בצמד יועצי הניו־מדיה הצמודים של נתניהו, לא עסוקים רק בהעלאת פוסטים רומנטיים, עם שקיעות אדומות ופרחים ססגוניים. שני הצעירים האלה, בוגרי דובר צה"ל, הם שהפכו את הרשתות החברתיות לנשק העיקרי במאבקי נתניהו נגד יריביו הפוליטיים, וחתומים על לא מעט פוסטים, ציוצים והתבטאויות שעוררו סערה.

     

    לוק היה הראשון. הוא החל לעבוד לצד נתניהו אחרי שחרורו מצה"ל, כשהיה בקושי בן 22. במערכת הבחירות של 2015 שימש כמנהל הדיגיטל של הליכוד, תואר שאינו משקף את מעמדו האמיתי ואת השפעתו העצומה על הקמפיין. ולא פחות חשוב: הוא זה שהכניס לכוורת של ראש הממשלה את אוריך, חבר טוב מהשירות בדובר צה"ל ובאותם ימים עיתונאי ב"מקור ראשון". בתחילת הקמפיין הם נפגשו בבית קפה, ולוק הציע לאוריך להצטרף לצוות הניו־מדיה של המפלגה. "תבוא לכמה חודשים, נעבוד יחד, נעשה קצת ניסוחים ותוציא כמה הודעות", אמר לוק. אוריך התלבט. "היה צריך לשכנע אותו", אומר גורם בכיר בקמפיין. "הסברנו לו שהוא יעמוד בצומת קבלת ההחלטות של מדינת ישראל, ובסוף הוא הסכים".

     

    לוק עם נתניהו. יזם את שידור הלייב הראשון של פוליטיקאי בישראל
    לוק עם נתניהו. יזם את שידור הלייב הראשון של פוליטיקאי בישראל

     

     

    השידוך היה מוצלח, עד כדי כך שבשתיים בלילה של יום הבחירות, משנודעו התוצאות המוצלחות, קיבל אוריך טלפון אישי מנתניהו שקבע עובדה: פגישת עבודה אצלו בלשכה ב־11 בבוקר.

     

    מאז דרכיהם של נתניהו, לוק ואוריך לא נפרדו. אוריך אף עקף בהיררכיה את לוק, והיום הוא משמש כדובר הליכוד וכיועץ אישי לראש הממשלה. על פי ההערכות הוא מרוויח יותר מ־40 אלף שקל בחודש.

     

    לוק, שעד לא מזמן שימש כיועץ תקשורת לניו־מדיה במשרד ראש הממשלה, יצא לקראת הבחירות האחרונות לחופשה מתפקידו הממלכתי, והוא משמש כמנהל הדיגיטל גם בקמפיין הליכוד הנוכחי. לוק ואוריך הם שניים מהאנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה, עימם הוא מתייעץ ומעריך יותר מכל בכל הנוגע לתחום יחסי הציבור והשליטה ברשתות החברתיות. גורמים בסביבת נתניהו אומרים כי הוא סומך עליהם בעיניים עצומות ומאמין שלעולם לא ילכלכו עליו בחוץ, גם אם יעזבו אותו בטריקת דלת.

     

    בין בלפור לקיסריה

     

    למעשה, אוריך ולוק הפכו לחלק אינטגרלי ממשפחת נתניהו. הם מבלים שעות ארוכות במעון ברחוב בלפור ואפילו מלווים את נתניהו בימי שישי, כשהוא שב לביתו הפרטי בקיסריה. אוריך ולוק זוכים להערכה רבה מצד שרה נתניהו ומנהלים מערכת יחסים קרובה במיוחד עם הבן, יאיר. "ממה שאני רואה בעבודה שלהם מול יאיר, הם מצליחים להכניס שם היגיון", מספר גורם שאיתו שוחחנו. "יאיר מאוד מעורה במה שקורה בלשכה. בעבר, כשהיה מתעצבן על משהו, כולם היו צריכים לעמוד על הרגליים ולטפל בזה. היום טופז ויונתן יודעים להוריד אותו מהעץ ולתת לו פידבקים הגיוניים, כדי שיבין שהוא טועה או מגזים".

     

    "יאיר מעלה רעיונות שחלקם נעים במרחב שבין מזעזעים להזויים", מספר אדם אחר. "והשניים האלו הם בהחלט שומרי סף. הם יודעים מה לאשר עם ביבי ומה לא, איפה ללכת עם יאיר ואיפה בלעדיו. יאיר תמיד רוצה להיות יותר אגרסיבי ממה שזה יוצא. אם יש מחלוקת בין יאיר לביבי או בינו לאוריך ולוק, מעלים את כולם לשיחת ועידה, וביבי מוצא שביל ביניים".

     

    חלק מהתקשורת בין יאיר נתניהו, לוק ואוריך מתרחשת בקבוצת ווטסאפ הכוללת את שלושתם. "בקבוצה הזו מתנהל כל מערך הניו־מדיה של ראש הממשלה, ושם מחליטים לאיזה ערוץ ללכת", אומר גורם הבקיא בפרטים. "נגיד שרוצים לתת הערה עוקצנית לאיילת (שקד). אז ברור שזה לא יפורסם באתר הרשמי של משרד ראש הממשלה, גם לא בפייסבוק הפרטי של ביבי, מול שניים וחצי מיליון עוקבים. יש שני מקומות שבהם נהוג להסיר את הכפפות: קבוצת הפייסבוק הסגורה 'רק ביבי', שבה מפרסמים מידע מכפיש על רוני אלשיך, רובי ריבלין, איילת שקד, בנט ולפיד, ולפעמים ידחפו משהו על ישראל כץ, או בטוויטר של יונתן, שזה לא מחייב את ביבי, אבל כולם מבינים שזה קשור אליו. כשהם אומרים, 'נפרסם בפיראטי', הכוונה לזה".

     

    אחד הציוצים שפירסם אוריך לאחרונה בחשבון הטוויטר הפרטי שלו אכן היה על שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, בשבוע שבו הצטלמה לשער מוסף "7 ימים". "בלייזר הגיע מוקדם השבוע", כתב וגרם לסערה רבתי ולביקורת שמדובר באמירה שוביניסטית. זה לא הפריעה לשקד להיבחר למקום הראשון באיחוד מפלגות הימין. זה גם מה שקרה במקרה של גדעון סער לפני הפריימריז. "מי שקורא לראש הממשלה שקרן, כנראה החליט להתאבד בליכוד", צייץ אוריך, ונאלץ לחזות איך כמה ימים אחר כך קוטף סער את המקום החמישי.

     

    "טופז הוא החוליה היותר־אחראית בשרשרת", אומר גורם שעבד בצמוד לשניים. "יונתן יותר פרוע. לפעמים הוא משתגע לגמרי ואז צריכים לרסן אותו. במקרה שלו, הגבול בין גאונות לשיגעון בהחלט דק". כאדריכלי מערך יחסי הציבור של נתניהו, שהוא מבריק ועדכני באותה מידה שבה הוא פרובוקטיבי ונוטה להסתה, אפשר בקלות לתאר את הצמד כמעין שמשון ויובב, זוג הנוכלים הערמומיים מהסדרה "פינוקיו". אך רבים מאלו שאיתם שוחחנו מתארים אותם דווקא כשני צעירים נעימי סבר, מוכשרים, אמביציוזיים ואידיאולוגיים, המתרחקים מתככי הפוליטיקה ומתרכזים במה שהם יודעים לעשות הכי טוב.

     

    "הם התחילו בתפקיד לא מאוד בכיר ולאט־לאט מיקמו עצמם כשני אנשים מאוד חזקים", אומרת מי שעבדה בצמוד לנתניהו בעבר. "בהתחלה הורמו הרבה גבות. אמרו שהם חברים של יאיר, שהם ילדים. אבל הם הראו לכולם מאיפה משתין הדג. השימוש שלהם בטכנולוגיה מדהים, ההבנה שלהם, של איך רשתות עובדות, זה דבר מטורף, והיופי הוא שהם עושים הכל בצורה חיננית. הכל נעשה איתם בצחוקים והם יודעים איך לרתום אותך אליהם. הם יתקשרו ויגידו: 'נשמה, כוכבת, אני צריך את עזרתך', וה'שכונה' הזו עובדת לטובתם. הלשכה של ביבי הצליחה לייצר אצל כל כך הרבה אנשים אנטגוניזם, והם יודעים לפרק את זה. אי־אפשר לכעוס עליהם". לוק, אגב, ידוע בחיקויים המוצלחים שהוא עושה לראש הממשלה ושאחד מהם, שבו הוא מהתל בדובר של השרה מירי רגב, הועלה לרשת.

     

    "בעוד שטופז הוא מוכשר וילד עדין, חננה, אוריך הוא בחור בלי טיפת עכבות. אין לו שום גבול של אתיקה, כללי משחק או מוסר", טוען אדם אחר שמכיר את שניהם. "מה שהוא כתב על איילת שקד זה עוד עדין. השיטה שלו היא לאיים ולהשתלח באנשים". אדם שעבד בלשכה אומר בתסכול: "תחשבו שבעבר ניהלו את התקשורת במשרד ראש הממשלה אנשים בעלי משקל, כמו איתן הבר, אורי פורת ואחרים. עכשיו יושבים במקום הכי רגיש במדינה שלושה צעירים (אוריך, לוק ושיר כהן, דוברת ראש הממשלה בת ה־28), חברים של יאיר, והם הפנים של המדינה בתקשורת הבינלאומית ובכל מקום".

     

    במרצדס של אבא

     

    אוריך, 30, חובש כיפה סרוגה, נולד לאב חילוני ולאמא דתייה. בגיל צעיר מאוד חלה אביו במחלה קשה, ולמרות הקשיים העדיפה המשפחה שיקבל טיפול מסור בבית. כשהבן כבר עבד אצל נתניהו הסתבך מצבו של האב, וראש הממשלה התקשר לעיתים קרובות לאוריך כדי לדרוש בשלומו. לאחר שנפטר האב הגיע נתניהו לניחום אבלים בבית המשפחה בכפר־סבא ושהה שם זמן רב.

     

    גם לחתונתו של אוריך עם טליה פליקס, שעבדה בעבר באתר ynet, הגיע נתניהו עם רעייתו ואף בירך את בני הזוג, תוך שהוא מוסיף עקיצה לגבי מקום עבודתה של הכלה. אורחים שנכחו בחופה מספרים שממש הרגישו את הקשר האישי החם בין השניים. כיום מתגוררים אוריך ואשתו ברחוב אבן גבירול בתל־אביב, ואוריך נטול רישיון הנהיגה נוסע ברחבי העיר על קורקינט חשמלי.

     

    אוריך סיפר בעבר כי הוא רואה בנתניהו דמות אב, כמו גם דמות היסטורית שעליה יגיד לילדיו, "וואלה, אני פעם עבדתי אצלו". תיאורים דומים אפשר לשמוע מפיו של לוק, שאף הוא איבד את אביו לאחרונה.

     

    לוק, 26, נולד באשקלון. אביו, אשר, היה דמות מוכרת בעיר, איש עסקים אמיד שבבעלותו עסקים רבים, בהם שלושה בתי חולים פרטיים בהודו ועסקי נדל"ן בברלין ומיאמי. לפני פחות משנה נפטר האב. אנשים המכירים את לוק מספרים שהחלטתו להמשיך עם נתניהו מעידה על אמונתו הגדולה בראש הממשלה, שכן מן העבר השני עומדת האופציה המכניסה יותר כלכלית, להמשיך את עסקי אביו. אביו של לוק, אגב, נחלץ לעזרת בנו במהלך קמפיין הבחירות ב־2015, כאשר לבן עדיין לא היה רישיון נהיגה. האב שימש כנהג צמוד והסיע את לוק במרצדס המפוארת שלו. אוריך הסתמך במהלך אותו קמפיין על טרמפים שנתנו לו עמיתיו.

     

    והנה עוד אנקדוטה: אחת מקבוצות הווטסאפ שהקימו אנשי צוות קמפיין הליכוד ב־2015 נקראה "לישון עם האויב". הייתה זו קריצה כלפי אוריך, שחברתו עוד עבדה אז ב־ynet, ולוק, שחברתו הייתה גרמנייה.

     

    עם ההצלחה של לוק ואוריך כמנהלי הקמפיין האינטרנטי של הליכוד מאז 2015 קשה להתווכח. מעבר לתוצאות בקלפי, אפשר להביט במספרים: השבוע פורסם כי בין מארס 2018 ליולי 2019 השקיע הליכוד 5.2 מיליון שקל בקמפיינים בפייסבוק בלבד. מדובר בסכום כמעט כפול מהמפלגה הבאה אחריה בתור, כחול לבן.

     

    "ביבי היה בין הפוליטיקאים הראשונים להבין את הכוח של הרשתות החברתיות", אומר בכיר לשעבר בלשכה. "כשבמוקד היה ברור שהוא רוצה לדבר אל הציבור מעל התקשורת הממסדית. לוק ואוריך הם אלו שאחראים לתאוצה הזו. טופז, למשל, דאג שהשידור החי בפייסבוק הראשון של פוליטיקאי בישראל יהיה של ביבי. ביבי מצידו מיד התאהב בלייב".

     

    נוהרים לניצחון

     

    סרטון כזה, אמנם לא בלייב אבל כמעט בזמן אמת, היה לדעת רבים אחד הגורמים המרכזיים לניצחון הסוחף של הליכוד ב־2015.

     

    בצהרי 17 במארס, יום הבחירות לכנסת ה־20, התחזקה בלשכת ראש הממשלה התחושה כי הליכוד עומד להפסיד את השלטון. נתניהו, אשף יחסי הציבור, היה צריך קלף מנצח. הוא הימר על הערבים.

     

    במהלך היום פורסם באתרי החדשות כי אחוז ההצבעה בקרב האוכלוסייה הערבית גבוה מהרגיל, וראש הממשלה הבין שזה העצב הרגיש שעליו צריך ללחוץ. התוצאה הייתה סרטון "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי", שיאו המכוער של "קמפיין הגוועלד", שייחרת בתודעה הציבורית עם שיבוש קל - "הערבים נוהרים לקלפיות".

     

    מלבד נתניהו, שלושה אנשים נוספים שהו בחדר בעת צילום הסרטון: ארי הרו, שהיה אז ראש הסגל במשרד ראש הממשלה; ניר חפץ, אז יועץ התקשורת של משפחת נתניהו ומנהל הקמפיין; וטופז לוק, שצילם את הסרטון בן 28 השניות באייפון 6S הפרטי שלו. "הוא לקח בערך עשרה טייקים", מספר בכיר באותו קמפיין, "העלה אחד לפייסבוק, והשאר היסטוריה".

     

    לאור ההצלחה בבחירות 2015 הוחלט למצוא תקנים קבועים לאוריך ולוק, כדי שינהלו עבור נתניהו את מערך הניו־מדיה. קידומם נעשה בעיתוי טוב, מבחינתם, בגלל השינויים בכוורת המקיפה את ראש הממשלה. "בועז סטמבלר, שהיה דובר ראש הממשלה, עזב להיות מנהל לשכת הפרסום הממשלתית, ושי חייק, הדובר הפוליטי של ראש הממשלה והיום דובר מפעל הפיס, רצה לעזוב", אומר עובד לשעבר בלשכה. "כשאוריך עבד תחת חייק, הוא פסל לו דברים. כשחייק עזב, פתאום יונתן התקדם והכתיב טון אחר".

     

    "כשבאים אנשים בני 24 או 25 מדובר צה"ל, עם עיניים זגוגיות מרוב הערצה, והם גם גאונים, גם מעריצים אותו, גם בעלי מזג נוח, ומבינים בניו־מדיה שעליו נתניהו שם את יהבו — אז הכל מושלם", אומר גורם הנמצא בסוד העניינים. "ביבי מרוצה מהם כי הוא סומך עליהם וגם כי הם לא מחפשים להתפרסם. ביבי לא אוהב כשאנשים לידו נחשפים ועושים פרסום לעצמם".

     

    "שניהם אנשים שלא דוחקים אף אחד בלשכה ולא דורכים על אף אחד כדי להתקדם", מוסיף אדם המכיר אותם היטב. "אין להם מקורבים והם לא רוצים להעביר שום דבר למישהו שיכול לעשות עם המידע הזה שימוש פוגעני בראש הממשלה".

     

    "הם בצד המקצועי פרופר, כמעט לא נוגעים בפוליטיקה", אומר השר לשעבר איוב קרא, שנבעט מרשימת הליכוד לכנסת בבחירות הקודמות. "למרות הכעס שלי על הליכוד, אם יש אנשים שאפשר להתגאות בעשייה המיוחדת שלהם, בלי תככים, בלי קומבינות, בלי כל מיני דברים שאני לא אוהב, זה הם".

     

    מה מערכת היחסים שלהם עם נתניהו?

     

    "הוא מאוד מתחשב בדעות שלהם ובהצעות שהם מביאים לו. היו מקרים רבים שאפילו שרים, כמוני, הציעו משהו, וראש הממשלה העדיף את הדעות של הצוות המקצועי שלו. לא טענתי אז שום דבר, ובסוף השתכנעתי שהם אכן צדקו".

     

    זה לא יוצר אנטגוניזם בין השרים לבינם?

     

    "אין להם את החיידק הפוליטי, ולכן הם לא מהווים איום".

     

    גם ההווי שהשרישו השניים בלשכה לא הזיק. "בגלל שהעבודה היא בשעות־לא־שעות, לפעמים יש לך שלוש שעות לשרוף", מספר גורם נוסף. "אז יוצאים לבתי קפה, למשל זה שליד בלפור, קפה פריז, או סינמה סיטי, מוזס וכאלה. הם היו מג'נגלים על הקו של תל־אביב לירושלים".

     

    ובכל זאת, לא כולם מרוצים מהממשק הפרסונלי שבין לשכת ראש הממשלה למפלגה. "אוריך מקבל שכר מהליכוד, אבל תראו לי פעם אחת שהוא אמר משהו טוב על גדעון סער, ישראל כץ או על בכירי הליכוד", אומר בכעס בכיר במפלגה.

     

    "פורמלית", מצטרף ליכודניק ותיק, "יונתן הוא יועץ הניו־מדיה של יו"ר הליכוד ומקבל משכורת מהליכוד. גם טופז עושה אותו דבר, אבל קיבל משכורת מהמדינה. לכן, למשל, טופז ישב בעבר במסדרון היועצים, המוביל מלשכת המנכ"ל אל הלשכה של יועץ התקשורת, ואילו אוריך היה צריך לשבת במצודת זאב. בפועל הם היו יחד כל הזמן". היום יושבים השניים בקומה ה־13 של מצודת זאב בתל־אביב, במסדרון סגור ומאובטח שהכניסה אליו נעשית רק בזיהוי אישי.

     

    האריה והתולעת

     

    כדי להבין את שורשי ההצלחה של לוק ואוריך צריך לחזור אל שירותם הצבאי בדובר צה"ל. לוק, ששירת בענף התקשורת הבינלאומית, היה חלק מהצוות שהקים את דפי הפייסבוק של צה"ל בעברית ובאנגלית. "הוא תמיד היה בחור מבריק, יצירתי, עם רעיונות מחוץ לקופסה", אומר אדם ששירת לצידו. "החבר'ה שעבדו איתו במדור גדלו כולם בחו"ל, ודווקא טופז הישראלי הביא את הרעיונות החריפים והפלפליים ביותר".

     

    כבר אז הסתמן לוק כביצועיסט. "בדובר צה"ל, אם רוצים לעשות סרטון, זה דורש כל מיני אישורים וביורוקרטיה", אומר אותו אדם. "אבל טופז, אם היה לו רעיון, לא היה מחכה לאף אחד. הוא אחד שיכול לקחת מצלמה ומיקרופון, לרדת למדבר ולהוציא סרטון פצצה. הוא ידע להשיג דברים בלי עזרה מאף אחד".

     

    אוריך שירת בדובר צה"ל כחמש שנים, ככתב ועורך באתר צה"ל. אחרי שירות החובה הפך להיות אזרח עובד צה"ל בחטיבת דו"צ, ובמקביל התחיל לעבוד בעיתון "מקור ראשון".

     

    "יונתן וטופז היו מהראשונים במחלקת ניו־מדיה שהקמתי", נזכר דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו. ביקשתי מראש אכ"א שיביא לי חיילים עם ראש של אריה ופרופיל של תולעת. הם היו הראשונים בצה"ל שקיבלו אייפד, לפני הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר.

     

    "ב־2009 נכנס אליי בחור ללשכה ומבקש לדבר איתי בארבע עיניים. זה היה יונתן. 'המפקד, אני אסיר תודה שאיפשרת לי להיות בין הראשונים של הניו־מדיה', הוא אמר לי. ואז המשיך: 'באתי אליך כי אתה לא נותן דוגמה אישית'. ככה אמר רב"ט לתא"ל. 'אתה נתת לנו להיכנס לפייסבוק ולטוויטר, אבל אתה לא נמצא שם. לא יכול להיות שלדובר צה"ל לא יהיה עמוד בפייסבוק ובטוויטר'. אמרתי לו: 'יונתן, אני מודה לך, אבל אני לא יודע אפילו להכניס מספר לסלולרי'. ואז הוא אומר: 'אתה לא עונה על מיילים. זה לא יכול להיות ככה. תן לי שעה בשבוע'. ומאז, פעם בשבוע יונתן היה בא אליי, לימד אותי איך לקבל מיילים ולענות ופתח לי עמוד פייסבוק, אבל לא ידעתי מה לעשות עם זה. לאט־לאט נכנסתי לפייסבוק ולטוויטר. טופז ויונתן היו שניים מתוך 15 חיילים שעסקו בניו־מדיה. אחרי שפרשתי מצה"ל הם התייצבו אצלי במשרד ואמרו: 'המפקד' - הם המשיכו לקרוא לי ככה גם כשהייתי אזרח - 'למה אין לך דף עסקי?' והקימו לי את הדף העסקי".

     

    אחת הטענות שנשמעו כלפי לוק ואוריך היא שהתקבלו לעבודה אצל ראש הממשלה בזכות הקשר שלהם עם בנו יאיר, ששירת בדובר צה"ל בתקופה חופפת לשלהם. "זה לא שיאיר מינה את לוק לתפקיד", אומר בכיר בקמפיין. "אבל אני מתאר לעצמי שיאיר אמר לאבא שלו שהוא מכיר מישהו מוכשר, ומשם זה התגלגל".

     

    "טופז ויאיר הכירו בזמן השירות הצבאי, אבל לא שמעתי שהם היו חברים טובים או קרובים", מספר אדם המכיר את לוק מהצבא. "אולי ההיכרות השטחית עם יאיר, שידע שטופז טוב במדיה החברתית, עזרה לו. אבל בסוף מה שהביא את טופז לליכוד זה רק היכולות המוכחות שלו".

     

    "היינו מודעים לשמועה שיאיר הוא זה שמינה את טופז לתפקיד", אומרת טלי פלג, מחברות צוות קמפיין הליכוד ב־2015. "והיינו צוחקים על זה. נראה לך שהיו משקיעים בלהביא מישהו רק כי יאיר אמר? זו הייתה חבורה של מקצוענים שבחרו אותם אחד־אחד".

     

    כך או כך, מרגע שקיבל את התפקיד החל לוק לעבוד ברצינות. "טופז ביקש שיארגנו לו צוות, הוא גם נקב בכמה שמות, אבל השם שהוא התעקש עליו יותר מכולם היה זה של יונתן אוריך", מספר בכיר בקמפיין. "כך התארגן צוות של כמה חבר'ה מבריקים וצעירים, והתחלנו לעבוד".

     

    בניגוד לצוות הקמפיין העיקרי, שהתמקד באמצעי התקשורת המסורתיים וישב באור־יהודה, התמקם צוות הניו־מדיה של הליכוד במשרדי משרד הפרסום Lead בתל־אביב. הוא תיפקד כמעין סיירת, כוח מצומצם וזריז שבעזרת פעולות כירורגיות משיג הישגים בקנה מידה אסטרטגי. בראש הצוות עמדו לוק ואוריך, שהגו רעיונות מופרעים והעבירו אותם לקומץ אנשי מחשבים וגרפיקאים כדי להוציאם אל הפועל. "חלק מהיופי עם טופז ויונתן זה שהם יודעים להדליק זה את זה", אומר גורם באותו צוות. "אחד זורק רעיון, השני מוסיף מילה, ומשם זה מתגלגל ליצירת אמנות".

     

    צוות הניו־מדיה של הליכוד הוכיח את חשיבותו כבר בראשית הקמפיין. בינואר 2015 העניק אהוד ברק ראיון לוחמני למוסף הארץ, שבו תקף בחריפות את מועמד הליכוד לראשות הממשלה. "ביום רביעי התקשרו אליי מאתר הארץ ואמרו, 'אהוד ברק אמר ככה וככה, מה התגובה שלכם?'" מספר גורם בקמפיין הליכוד. "ידעתי שביום רביעי מוסף הארץ כבר מודפס, ולכן אמרתי שאני מוכן לפרסם את התגובה, רק בתנאי שהיא תופיע בעיתון של יום שישי. בהארץ סירבו, ואמרו שהתגובה תופיע רק באתר האינטרנט שלהם. ניתקתי את הטלפון וקראתי לטופז", ממשיך אותו גורם. "אמרתי לו שיעלה את התגובה לדברים של ברק בדף הפייסבוק של נתניהו. מהר מאוד התגובה פורסמה בכל רשתות הטלוויזיה, ובסוף הופיעה גם בעיתון 'הארץ' של יום שישי".

     

    באותה תקופה התהדקה מערכת היחסים בין ראש הממשלה לאנשי הניו־מדיה שלו. "לזכותו של נתניהו ייאמר שיש לו חיבור נהדר לצעירים", אומר אותו גורם. "בהתחלה זה היה סיוט לאשר כל פוסט. אבל מהר מאוד, בערך אחרי שבועיים־שלושה, יונתן וטופז יכלו לשלוח את הפוסטים עצמאית, בלי אישור מנתניהו". כיום מחזיק אוריך בסיסמאות לכל חשבונות המדיה החברתית של נתניהו.

     

    באופן רשמי, צוות הניו־מדיה היה כפוף למנהל הקמפיין ניר חפץ ולבועז סטמבלר. "אבל בפועל, טופז ויונתן עבדו אישית מול ראש הממשלה", מספר אחד מחברי הצוות. "הם היו יושבים איתו בחדר ומדברים על איך להעביר את המסרים שהוא רצה. ראש הממשלה הבין שיש לו במה שעוקפת את אמצעי התקשורת המסורתיים".

     

    הם התרגשו מהמעמד?

     

    "מאוד. הם לא לקחו כמובן מאליו את ההזדמנות שניתנה להם".

     

    "מהר מאוד היה ברור שהם כוכבים עולים", אומרת פלג. "הם גם חברים טובים אחד של השני. הם מבלים ביחד, אכפת להם אחד מהשני, אין שם אגו וזה מאוד יפה לראות. בטח אצל אנשים צעירים שמתקדמים עכשיו בחיים".

     

    לדבריה, לוק ואוריך פועלים מתוך אמונה בדרך. "שניהם אנשים מאוד אידיאולוגיים", היא אומרת. "טופז בא מבית עם יכולות כלכליות, הוא לא היה צריך את זה. הוא בחור מוכשר שהיה יכול לעשות לביתו. הוא עושה את זה כי הוא מאמין בנתניהו. מבחינת טופז זו לא רק עבודה, זו באמת דרך חיים. במהלך הקמפיין, כשהיינו יוצאים לדרינקים, 90 אחוז מהזמן הוא היה בטלפון. כל מה שצריך לעשות בכל רגע נתון הוא שם והוא יעשה, כי זה הבן אדם שהוא".

     

    בשלב מסוים הפך לוק גם לצלם האישי של שרה נתניהו. "טופז היה מצטרף לנסיעות של ביבי לחו"ל", מעיד אדם הבקיא בפרטים. "לשכת העיתונות הממשלתית (לע"ם) מצלמת את ביבי, ובינתיים שרה הולכת למוזיאונים ולפגישות שלה, וטופז היה הולך אחריה. לכן היה ידוע שטופז תמיד עולה למטוס לפני כולם, מה שהרתיח את הצלמים הקבועים של לע"ם. ואם הוא מצלם לידם ואז מעלה טוויט או סטורי, שזה וידיאו לכל דבר, אז הם היו מתעצבנים, כי זה כאילו ייתר את עבודתם".

     

    למרות השפעתם הרבה על התנהלות הליכוד, לוק ואוריך אינם מוכרים במיוחד בקרב פעילי השטח. "אם מחר בבוקר יהיה כנס של הליכוד ושניהם יבואו, 95 אחוז מהאנשים לא יזהו אותם", אומר חבר המרכז מוטי אוחנה. "אולי זה חלק מסוד ההצלחה שלהם - אלה חבר'ה שמוכשרים בתחומים שלהם, אבל לא מעורבבים בפוליטיקה הפנימית של הליכוד".

     

    ובכל זאת, השטח הליכודי חשוב מאוד ללוק ואוריך: השניים שולטים לא רק בעולמות הפייסבוק והטוויטר, אלא גם בקבוצות הווטסאפ של פעילי הליכוד. "טופז מבקר את העבודה שלי בקבוצות. הוא רואה בזה משהו חשוב שמעצב את דעת הקהל", מספרת אסנת מידן, המנהלת כשמונה קבוצות ווטסאפ של תומכי המפלגה, בהן "נסיכי הליכוד" ו"ליכוד חזק ברשת". "מאוד חשוב לו להבין למה אנשים מתוך הליכוד חושבים דברים שליליים, או למה יש להם ביקורת כלפי ביבי. היה למשל מקרה שמישהו אמר משהו נגד ביבי, אז טופז כתב לי בפרטי שזה לא נכון, וצריך לוודא למה הוא חושב ככה. הוא לא ביקש להעיף את הבן אדם, להפך, הוא ביקש בצורה מנומסת שאנסה להבין מה המניעים של הביקורת. אמרתי לו שהבעיה טופלה".

     

    בחירות אפריל 2019 סיפקו לאוריך־את־טופז מטרות חדשות לנעוץ בהן שיניים. הקו שהנהיג אוריך לגבי נתניהו היה אחד - להיות חד מאוד ומהיר תגובה ולהעביר את המסר ש"איתנו לא מתעסקים". הוא למשל, היה אחראי להצגתו של גנץ כלא־שפוי. גם מבקריו מודים שהוא קמפיינר עם רצח בעיניים וסכין בין השיניים.

     

    ומה הלאה? ההנחה היא שביום שאחרי נתניהו הם לא יישארו בליכוד. "יונתן וטופז לא עושים חשבון לשרים ולח"כים בליכוד ולא יוצרים איתם קשרים", אומר גורם במפלגה. "זה הם ונתניהו, וזהו; קליקה סגורה שמקבלת הוראות ממקום אחד. ברור שהם חלק מ'בית המלוכה', וברור שביום שאחרי הנתניהוז' גם הם לא יהיו".

     

    תגובות

    יונתן אוריך מסר בתגובה: "תודה על תשומת הלב. בעזרת השם אמשיך לשרת את ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בכל כוחי ויכולותיי, בנאמנות ובמקצועיות הטובה ביותר בעולם, גם במחיר אישי של התקפות תקשורתיות כמו כתבה זו".

     

    טופז לוק מסר בתגובה: "זוהי זכות גדולה לעבוד עבור מנהיג היסטורי כמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמוביל את ישראל להישגים חסרי תקדים בכל התחומים. ב־־ 17.9 כולם צריכים להצביע מחל, על מנת שראש הממשלה נתניהו יוכל להמשיך להוביל את המדינה להישגים ולמנוע את האפשרות המפחידה שיאיר לפיד יהיה ראש הממשלה".

    Etti-ab@yedioth.co.il

     

     itay-i@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 08.08.19 , 18:19
    yed660100