אריזת ירקות ופירות בפלסטיק: הצרכנים ישלמו
המשרד להגנת הסביבה מתריע מפני התייקרות שתגולגל לצרכן, וזאת בעקבות עלויות איסוף ומיחזור האריזות • משרד החקלאות: "התמיכה הכספית תמנע עליית מחירים"
מסתמן: הצרכנים ישלמו את מחיר עיטוף מחלקת הירקות והפירות בסופר באריזות פלסטיק. לפי המשרד להגנת הסביבה, הרשת שתמכור פירות וירקות ארוזים תצטרך להתקשר בהסכם עם תאגיד מיחזור ולשלם לו על איסוף ומיחזור האריזות.
משרד החקלאות הודיע שיבחר במכרז רשת שיווק שתמכור פירקות וירקות ארוזים בלבד, במקום בתפזורת, ולשם כך תקבל תקצוב למשך שלוש שנים - תמיכה כספית של 9.5 מיליון שקל שאמורה לכסות את עלויות הפיילוט. ברשתות השיווק טוענים: זה לא כולל את עלויות המיחזור. המשמעות היא שהעלויות שלא יכוסו יגולגלו ככל הנראה לצרכן.
בנוהל אין התייחסות מפורשת ל"אריזות פלסטיק", אלא ל"מארזים שעשויים מחומרי ביו מתכלים או מחומר בר מיחזור ומארזים רב־פעמיים שרשת השיווק תהיה אחראית על איסופם". לא תינתן תמיכה אם האריזות לא ניתנות למיחזור.
מאיימים בעיצומים
המשרד להגנת הסביבה הודיע שהוא מתנגד למהלך, וקיים עם משרד החקלאות סדרת פגישות במטרה להפיל את היוזמה, שפוגעת בסביבה. כעת, לאחר שכל המאמצים כשלו, הודיעו במשרד להגנת הסביבה שהיוזמה תעלה לרשת הנבחרת ביוקר.
במכתב ששלחה נועה שפיצר, מנהלת אגף במשרד, לסמנכ"ל בכיר במשרד החקלאות, היא מתריעה שעל הרשת לעמוד בחוק האריזות - לפיו בעל התוצרת (כשהיא נארזת) חייב להתקשר בהסכם עם תאגיד מיחזור ולשלם דמי טיפול לשם מימון האיסוף והמיחזור של האריזות. "המשרד יפעל בכל האמצעים העומדים לרשותו על מנת לבדוק את העמידה בהוראות החוק, ושומר לעצמו את הזכות לפעול במסגרת סמכויותיו לשם אכיפתו - לרבות הטלת עיצומים כספיים", נכתב.
המגמה בעולם היא ש"כל חברת מזון שמכבדת את עצמה מחפשת את הדרך להפחית אריזות ולמתג עצמן כמו שצריך", אומרת שפיצר בשיחה עם "ידיעות אחרונות". המהלך גם מנוגד למגמת החיסכון באריזות שמקדם למשל חוק השקיות, אך לטענת משרד החקלאות צמצום מכירה בתפזורת עשוי להפחית ב־15%־17% את פחת הירקות והפירות ברשתות השיווק.
"יש לנו השגה על השאלה האם צריך בכלל להכניס את האריזות ולתמוך בהליך מכספי ציבור. המהלך מעמיס חומר גלם על התשתית, וזו טעות לנסות לטפל בבעיה אחת תוך יצירת בעיה סביבתית אחרת. זה פשוט לא יעלה על הדעת. ברור שהעלות של המוצר תגולגל על הצרכן, מה שיגרום לעליית יוקר המחיה. מישהו יצטרך לשלם על זה, הקמעונאים או בית האריזה", מוסיפה שפיצר.
במשרד החקלאות מוסרים מנגד שהמחיר הסופי לצרכן לא יעלה, משום שזו מטרת התמיכה הכספית שהמשרד יעניק לרשת הנבחרת. יחד עם זאת, ברשתות טוענים שהמענק הוא עבור עלות פעולת האריזה וחומר הגלם שלה, ויש לבחון את עלויות המיחזור.
ממשרד החקלאות נמסר: "התמיכה נועדה למנוע את עליית המחיר, כיוון שהכספים ישמשו את הרשת למימון העלויות הנלוות לפיילוט. כיום הצרכנים קונים מלפפונים בשקית ניילון ולא בציפית מבד של כרית שינה, ועתה יקנו מלפפונים בשקית ניילון מתכלה. האיום של המשרד להגנת הסביבה על כך שיפעיל את סמכותו לפי חוק האריזות לא משמעותית מאחר שעד היום הוא לא עשה כן מול הרשתות במספר רב של מוצרים שנכללים בחוק".

