החשמליות בדרך? לימודי מכונאות הרכב לא השתנו מאז 1959
1,200 סטודנטים ילמדו בשנה הקרובה בתוכנית הכשרת מכונאי וחשמלאי הרכב שיזמו יבואני הרכב, אחרי שהמדינה המשיכה להכשירם לפי תוכנית לימודים שנקבעה לפני 60 שנה • החשש: מחסור בכוח אדם מתאים לעידן החשמלי • היעד: הגדלת שיעור הנשים במוסכים לשיעור כמו בחיל האוויר
עד לפני שנתיים התבססו לימודי מכונאות הרכב על תוכנית לימודים רשמית של מדינת ישראל, שגובשה ב־1959. ב־2014 הופסקו לחלוטין לימודי חשמלאות רכב במסגרת מסלולי מבוגרים והן בקרב הכשרות הנוער שבמסגרת משרד העבודה והרווחה. אז מה יעזור אם פורשה משיקה טייקאן חשמלית ופולקסווגן את ה־ID3 נטולת מנועי בנזין ודיזל, אם לא יהיו בארץ מי שידעו לתחזק אותן?
"המדינה הזניחה את החינוך המקצועי לאורך שנים ונוצרה לו סטיגמה שלילית. האמא היהודייה רוצה שהילד יהיה עורך דין או מהנדס. זאת החמצה גדולה, כי עבודת כפיים מקצועית ובעלת ידע נדרשת מאוד ומקבלת שכר ראוי", אומר שחר שמש, מנכ"ל דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, פורד וב־מ־וו.
ב־2016 יצא לדרך ארגון "מומנטום", שנועד לעדכן ולחדש את הכשרות צוותי המוסכים ומרכזי השירות. יבואני הרכב, שעד אז עסקו בעיקר בהתמודדות אחד מול השני ומול הרגולציה, גילו שמצב כוח האדם הטכני בענף הרכב הופך להיות בעיה משותפת. יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה ולקסוס, והסוכנויות המורשות השיקו כבר לפני 6 שנים תוכנית בשם "מנוע להצלחה", שכללה אימוץ התיכונים של אורט והשקעה בקידום התלמידים, ביוזמת ג'ורג' חורש, בעלי יוניון, והייתה אחת המצטרפות הראשונות למומנטום, שיזם יואל קרסו, יו"ר קרסו מוטורס, יבואני קבוצת רנו־ניסאן.
בשנת הלימודים הקרובה כבר ישתתפו 1,200 סטודנטים במסלולים שבהם מעורבת מומנטום, שמחברת בין היבואנים למוסדות הלימוד. הסטודנטים זוכים לתוכנית לימוד עדכנית, שכוללת חונכות. עובדים במוסכי היבואנים יום בשבוע בתשלום, ומתרגלים את מה שלמדו. כך למשל סמל"ת, יבואנית קבוצת פיאט־ג'יפ, נותנת חסות למכללת עתיד במעלות. צ'מפיון מוטורס (קבוצת פולקסווגן) למכללה הטכנולוגית רופין, טלקאר (קיה וסאנגיונג) למכללת סחנין, כלמוביל (יונדאי, מיצובישי ומרצדס) למכללת עתיד בחיפה, מכשירי תנועה (סוזוקי) למכללת סחנין שלוחת באקה אל־גרבייה, דלק מוטורס למכללת אריאל, UTI (משאיות איסוזו) ומאיר (וולוו והונדה) למכללת עתיד בת"א, קבוצת לובינסקי (פיג'ו, סיטרואן, אופל ו־MG) למכללת ספיר בנגב, וקרסו מוטורס למכללת עתיד בב"ש. בשנת הלימודים הקרובה יצטרפו לרשימה מטרו מוטורס (סאן־יאנג וימאהה) וקומסקו (משאיות פורד) ומכללת תל חי .
"כשנתנו חסות ללימודי מכונאות, נדהמנו שתוכנית הלימודים עדיין כוללת צ'וק (משנק)", מסביר רן דנאי, מנכ"ל פעילות הרכב של יוניון מוטורס. "הטכנולוגיה היא כבר מזמן לא אותה טכנולוגיה. החשמל אתגר לא פשוט - איך מטפלים בסוללה, איך מאריכים לה חיים ומה עושים בסוף תקופת השימוש. בסוללות ניקל קל יותר להחליף תאים, בסוללות הליתיום זה מורכב יותר, לכן תהיה החלפת מודלים. גם מערכות הבטיחות החדשות מאתגרות".
שחר שמש: "נוצרו התמחויות שלא היו פעם. טכנאי מולטימדיה, למשל. הדרכות סאונד לאנשי השירות שידעו לזהות מקורות לרעשים שלקוחות מתלוננים עליהם. מרכזי השירות שלנו צריכים לדעת לתמוך ב־50 סוגי טלפונים ניידים ולחבר אותם למכוניות. מצד שני, גם בעוד 15 שנה ייסעו מכוניות בנזין ודיזל ועדיין נצטרך לדעת להחליף להם פילטרים ושמן".
בכל עת חסרים ליבואנים ולמוסכים הפרטיים בין 400 ל־600 עובדים. השכר ההתחלתי מגיע ל־7,000־8,000 שקל, כאשר אנשי דיאגנוסטיקה מנוסים מגיעים אחרי מספר שנים ל־13־14 אלף שקל (הסכומים ברוטו). "תמיד חסרים לנו יותר אנשים טכניים ואנשי שירות מאשר אנשי מכירות", אומר דן אורנשטיין, מנכ"ל צ'מפיון מוטורס. "מכוניות עוברות מ־100 אלף שורות קוד במחשבים שלהן רק לפני כמה שנים למיליון שורות קוד במכוניות החשמליות. אנחנו מתעסקים ביותר ויותר אלקטרוניקה במוסכים. השנה, לקראת השקת האאודי e־טרון החשמלית, היינו צריכים לעביר את הצוותים הדרכות שמעולם לא עשינו ולהצטייד בציוד תמיכה חדש. אבל החשיבות היא לא רק ליבואנים, חייבים כאן מספיק אנשים טכניים כדי לתמוך בתעשיית האוטו־טק המתרחבת בארץ, כדי שהיא תישאר בארץ".
חגית אליאס, שמנהלת את מומנטום, עובדת כעת על שיתוף פעולה עם צה"ל. "המטרה היא ששלושה חודשים לפני השחרור חיילים במקצועות טכניים יוכלו להתחיל לעבוד בתחום אצל היבואנים וייקלטו בתחום באזרחות. אנחנו עובדים גם על תוכניות להכשרת מורים חדשים לתחום הטכנולוגי. והגיע הזמן גם להגדיל את שיעור הנשים במוסכים. כיום מדובר באחוז בלבד מכלל המועסקים, בארה"ב הנתון המקביל הוא 15%. בחיל האוויר כיום 49% מהצוות הטכני בטייסות הן מכונאיות. אין סיבה שזה לא יקרה גם במוסכי הרכב".