{ }
ראשון 08 בדצמבר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילומים: אביעד אברהמי
    רכב • 24.09.2019
    ככה זה כשיש שניים
    אין לכם עדיין ילדים שצריך להושיב במושב האחורי, חבל לכם לבזבז זמן וכסף על חנייה ואתם רק מחפשים דרך יעילה להגיע לאוניברסיטה, ככה שארבעה גלגלים זה יותר מדי עבורכם. בדיוק בשביל זה לקחנו חמישה קטנועי 125 סמ"ק למבחן
    אורי ארגמן, פול גז | צילומים: אביעד אברהמי

    לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית, בדקנו את מצב השוק של אחד מעזרי הלימוד החשובים ביותר לסטודנט העברי ־ הקטנוע. בחרנו חמישה קטנועי 125 סמ"ק בטווח המחירים ההתחלתי, לכולם מנוע מוזרק ומקורר אוויר, משטח רגליים שטוח ותא מטען מתחת למושב. כלים בסיסיים שיעזרו לסטודנט להימנע מאיחורים, לצאת לבילוי בערב, וגם לקפוץ להורים, אם הם לא רחוקים מדי. חרשנו איתם את מרכז תל־אביב, בדקנו אותם עם מורכב, ויצאנו לערי הלוויין לבדוק אם הם יעמדו גם במשימות בינעירוניות .

     

    הפקולטה למדעי הים:

    סאן־יאנג קרוקס 125

     

    הקרוקס של סאן־יאנג נחת בארץ לאחרונה, והוא גם הזול ביותר מבין הנבחנים כאן (תקבלו עודף מ־11 אלף שקל), ובעיקר ־ בגלל עיצובו הצעיר והמיוחד עם גלגלי בלון בקוטר 12 אינץ', מגני ידיים על הכידון החשוף, ומראה רובוטריקי בהשראת אופנועי שטח. הקטנוע העירוני הקטן הזה אינו מיועד למסלול המוטוקרוס, אבל המראה עובד והוא נראה צעיר ושובב. מתחת לפלסטיקים מסתתר מנוע מוזרק ומקורר אוויר פשוט ויעיל המספק תאוצה נאותה לקטנוע הקליל. הקרוקס מרגיש טוב בתנועה העירונית הצפופה, ורק הכידון הרחב מפריע לו להשתחל לכל סדק.

     

    כמו המחיר, גם האבזור בסיסי. משטח הרגלים השטוח, שבו משולבות גם רגליות המורכב, מרווח ואפשר אפילו להעמיס עליו קצת קניות. יש תא מטען עמוק מתחת למושב ו־וו מטען מתחת לכידון. לוח השעונים בעל התצוגה הדיגיטלית ההפוכה מאפשר בחירה מבין 16 צבעים, אך קצת קשה לקרוא אותו באור יום. רגלית הצד הקפיצית לא מדוממת את המנוע ומתקפלת מהר מדי. לא נורא ־ יש גם רגלית אמצע.

     

    הקרוקס הוא קטנוע מהנה לרכיבה, יעיל, בעל מראה קרבי, ובעיקר כלי שנותן תמורה מעולה למחיר. הוא מצוין בעיר, ואפשר גם לצאת איתו ממנה. אהבתם את העיצוב? שווה לבדוק אותו גם אם התקציב מאפשר לכם יותר.

     

    הפקולטה למדעי הרוח:

    קימקו אג'יליטי סיטי 125i

     

    לקימקו אג'יליטי יש גלגלים גדולים התורמים לרוב להתנהגות כביש טובה. הוא אכן יציב ובטוח, ולכך תורמת גם העובדה שהוא בעל בסיס הגלגלים הארוך מבין הכלים שנבחנו כאן. הגלגלים הגדולים תורמים גם לשיכוך מהמורות, ואליהם מצטרף המושב הרך ־ אף שלטעמנו הוא לא נוח בנסיעות ארוכות. גם האג'יליטי יגיע ל־90 קמ"ש, אבל הוא יצטרך זמן רב בשביל זה. על הבלימה אחראים צמד בלמי דיסק, חריגה לטובה בטווח המחיר הזה, והבלימה שלו טובה.

     

    הוא יקר מהקרוקס בכ־2,000 שקל, אך מאובזר יותר. בנוסף לתא המטען ומשטח הרגליים השטוח יש תא כפפות עם שקע 12V, אבל אפילו כפפות לא ייכנסו בו. פתח התדלוק ממוקם בצורה נוחה מתחת לכידון וליד וו המטען, רק חבל שגם הוא לא נפתח ממתג ההצתה. המפתח יפתח גם את הארגז האחורי המקורי הכלול במחיר. לוח השעונים האנלוגי מעט מיושן, אך קריא וברור מהרבה מהלוחות הדיגיטליים.

     

    האג'יליטי הוא קטנוע נוח, עם התנהגות כביש טובה וגימור מצוין. הוא אמנם מאיץ בעצלתיים, אבל הוא עמד בכבוד בכל האתגרים הדינמיים שהצבנו לפניו. הוא מהווה אופציה טובה למי שמחפש ליהנות מיתרונות הגלגלים הגדולים, והארגז הוא בונוס חשוב. בקטגוריה זו, ובטווח המחירים הזה, אפשר גם למצוא את הסאן־יאנג סימפוני ואת ההונדה ויז'ן.

     

    הפקולטה לאמנות:

    סאן־יאנג ג'ט 14

     

    אם תוסיפו מאה שקלים זניחים על מחיר האג'יליטי תגיעו לדוגמן שבחבורה — הסאן־יאנג ג'ט 14. מי שחשוב לו להיראות טוב על הקטנוע ייתן לו נקודת חוזק חשובה. מתחת לפלסטיקה היפה יש מנוע מקורר אוויר פשוט, המפיק ־ בדיוק כמו הקרוקס ־ 10 כ"ס, אך נותן תחושה של יותר. הוא מאיץ מצוין ומגיע למהירות של כ־100 קמ"ש, למרות ש־136 הק"ג שלו מכתירים אותו ככבד בחבורה. הבלמים עוצרים אותו היטב, אך דורשים מעיכה חזקה של מנופי הבלם.

     

    הג'ט 14 הוא קטנוע נוח, והמורכבים שלנו טענו שהיה להם הכי נוח. זו נקודה חשובה, כי עם קטנוע כזה סקסי הסיכויים שלכם להישאר רווקים פוחתים. התנהגות הכביש שלו סבירה ־ הוא סופג מהמורות מצוין, אבל ההיגוי שלו מעט מנותק ־ דבר המורגש בעיקר בנסיעות בינעירוניות. האבזור בסיסי: תא מטען מתחת למושב, תא כפפות קטן שאינו ננעל, ו־וו מטען. רמת הגימור טובה, המראות מספקות שדה ראייה מצוין ומיכל הדלק הנדיב מכיל 7.5 ליטרים ־ יותר מכל האחרים.

     

    זהו קטנוע חזק ונוח, ולמרות שאינו ספורטיבי הוא נראה כזה ויקרוץ לחובבי האסתטיקה. הוא מזכיר במראהו את ה־Nmax של ימאהה וה־PCX של הונדה, היקרים ממנו בכ־40%.

     

    הפקולטה להנדסה:

    קימקו מובי 125S

     

    כדי לרכוש את הקימקו מובי האגדי תצטרכו להוסיף עוד 2,000 שקל למחיר של הג'ט 14. זהו בעצם דגם חדש לגמרי שכמעט ואין לו קשר ללהיט המכירות הקודם, אבל הד.נ.א שלו מגיע מאותו המובי, והוא נותן תחושה של קטנוע שלם ובשל. המנוע מהיר תגובה ומשוחר, ומצטיין המבחן בתאוצה ובעל המהירות הסופית הגבוהה ביותר מבין הכלים שבחנו ־ מעט יותר מ־100 קמ"ש. הוא גם הבולם המצטיין כשגם לו, כמו לאג'יליטי, צמד בלמי דיסק ומערכת בלימה משולבת. למובי התנהגות כביש מאוזנת, ובסיס הגלגלים הקצר מבין החמישה. קל לשנות איתו כיוון, והוא יציב גם במהירויות גבוהות. הוא נוח ומרווח ־ היחיד המאפשר שליחת רגליים לפנים כמו בקטנועי המנהלים.

     

    הוא נראה לא רע, בעיקר בצביעה השחורה עם הפסים הירוקים. רשימת האבזור כוללת שקע USB ליד מפתח ההצתה ומעל לתא הכפפות הפתוח ־ אידאלי להטענת הטלפון במהלך נסיעה. המושב מתרומם על זרוע הידראולית ונפתח ממתג ההצתה, כמו גם פתח התדלוק. לוח השעונים מורכב משעון סל"ד אנלוגי וצג דיגיטלי גדול וקריא המכיל את כל שאר הנתונים ־ וגם את הסל"ד.

     

    המובי אינו זול, אך הוא נותן תמורה טובה למחיר ומצטיין בכל. זה אינו מבחן השוואתי ולא הוגן להשוות את המובי לכלים שזולים ממנו ב־40% ־ אך אם זה היה מבחן השוואתי הוא היה המנצח הברור.

     

    הפקולטה למשפטים:

    הונדה ויז'ן 125

     

    בראש טבלת המחיר מבין הנבחנים נמצא ההונדה ויז'ן 125, שיחזיר עודף לאספרסו קצר מ־15 אלף שקל. הוויז'ן נראה קצת כמו החנון שבחבורה. למרות שיש לו גלגלים גדולים כמו לאג'יליטי, הוא קטן ממנו בכל ממד, אך הוא לא מאכזב כלל. זהו קטנוע איכותי וכמעט נטול חסרונות. הוא אמנם לא מצטיין באף סעיף, אבל התחושה הכללית שהוא נותן היא של מוצר פרמיום. הקטנוע הקל מכולם (102 ק"ג בלבד). עם המנוע החלש מבין החמישה (רק 8.7 כ"ס), אך הוא גם הכי חלק, והוא מאיץ — לאט, אבל בטוח ־ עד למהירות מרבית של כ־90 קמ"ש. יש לו מערכת בלימה משולבת כמו לקימקואים, אך בלם דיסק רק בגלגל הקדמי. המושב שטוח, קשה וכמעט לא מרופד, אבל הוא נוח באופן מפתיע גם לאורך זמן. יש לו התנהגות כביש טובה, והוא יציב גם בפניות וגם במהירויות גבוהות. הבולמים שלו מעט קשיחים, אך לא בצורה מטלטלת.

     

    תא המטען של הוויז'ן קטן משל האחרים, אך עדיין יכיל קסדה ממוצעת. יש לו גם תא כפפות פתוח מתחת לכידון, כמו זה של המובי אך פחות עמוק, וגם וו מטען. לוח השעונים האנלוגי הוא הפשוט מבין כל הנבחנים, אך הוא קריא וברור. לוויז'ן יש מערכת הדממת מנוע בעצירה Stop & Go המכבה את המנוע בכל רמזור ומתניעה אותו מחדש בסיבוב המצערת. הישיבה על קטנוע דומם ברמזור נותנת תחושה מעט מוזרה, אך המערכת עובדת ללא רבב ותורמת לצריכת הדלק הנמוכה ולמניעת זיהום אוויר. שימושי עם מיכל דלק קטנטן של 5.2 ליטרים בלבד ־ קטן מכל השאר.

     

    הוויז'ן הוא קטנוע טוב ואיכותי, אך לא כל אחד יתחבר למראה ולאופי שלו. מי שמחפש קטנוע פרקטי ואיכותי ללא שום רגש ופוזה ימצא כאן את מבוקשו.

     

    אז איך לבחור?

     

    כל חמשת הקטנועים שנבחנו יענו על הצרכים שהוגדרו בתחילת המבחן. מי שמעוניין בקטנוע עם גלגלים גדולים יתלבט בין הקימקו אג'יליטי לבין ההונדה ויז'ן. מי שמחפש כלבויניק שגם נראה טוב יתלבט בין הסאן־יאנג ג׳ט 14 לקימקו מובי. מי שמחפש כלי מעט שונה ושובב יבחר בסאן־יאנג קרוקס, וייהנה מהמחיר הזול מבין כולם.

     

    כל הקטנועים שבחנו טובים בפני עצמם ויאפשרו לסטודנט שיבחר להתנייד עם קטנוע כזה — ובעצם לא רק לו ־ להימנע מבעיות חניה ומפקקים בעיר, ואף לצאת איתם אל מחוץ לגבולות הכרך ־ גם אם לא לשם כך נועדו. לא משנה במה תבחרו, נאחל לכולנו שנת לימודים פורייה, מוצלחת ובטוחה.

     

    צילומים: אביעד אברהמי
    צילומים: אביעד אברהמי

     

    סאן-יאנג קרוקס 125

     

    מנוע: צילינדר 4 פעימות, קירור אוויר, הזרקת דלק, 124.6 סמ"ק, 10 כ"ס

     

    ממדים: בסיס גלגלים 1,325 מ"מ, גובה מושב 840 מ"מ, משקל 113 ק"ג מיכל דלק 6.5 ל'

     

    צמיגים: קדמי 120/70-12, אחורי 130/70-12

     

    בלמים: דיסק קדמי 226 מ"מ, תוף אחורי 130 מ״מ, מערכת בלימה משולבת CBS

     

    מחיר 'על הכביש': 10,985 ש"ח

     

    מתחרים: סאן-יאנג מאסק 125

     

    קימקו אג'יליטי סיטי 125

     

    מנוע: צילינדר 4 פעימות, קירור אוויר, הזרקת דלק, 125 סמ"ק, 8.9 כ"ס

     

    ממדים: בסיס גלגלים 1,334 מ"מ, גובה מושב 840 מ"מ, משקל 126 ק"ג מיכל דלק 7 ל'

     

    צמיגים: קדמי 100/80-16, אחורי 120/80-14

     

    בלמים: דיסק קדמי 260 מ"מ, אחורי 240 מ"מ, מערכת בלימה משולבת CBS

     

    מחיר 'על הכביש': 12,890 ש"ח

     

    מתחרים: סאן-יאנג סימפוני 125, הונדה ויז׳ן 125, הונדה SH MODE 125

     

    סאן-יאנג ג'ט 14 125

     

    מנוע: צילינדר 4 פעימות, קירור אוויר, הזרקת דלק, 124.6 סמ"ק, 10 כ"ס

     

    ממדים: בסיס גלגלים 1,330 מ"מ, גובה מושב 771 מ"מ, משקל 136 ק"ג מיכל דלק 7.5 ל'

     

    צמיגים: קדמי 100/90-14, אחורי 110/80-14

     

    בלמים: דיסק קדמי 260 מ"מ, תוף אחורי, מערכת בלימה משולבת CBS

     

    מחיר 'על הכביש': 12,985 ש"ח

     

    מתחרים: קימקו מובי 125, יאמהה NMAX 125

     

    קימקו מובי 125

     

    מנוע: צילינדר 4 פעימות, קירור אוויר, הזרקת דלק, 124.8 סמ"ק, כ-10 כ"ס

     

    ממדים: בסיס גלגלים 1,230 מ"מ, משקל 114 ק"ג, מיכל דלק 6 ל'

     

    צמיגים: קדמי 110/70-12, אחורי 110/70-12

     

    בלמים: דיסק קדמי 220 מ"מ, אחורי 220 מ"מ, מערכת בלימה משולבת CBS

     

    מחיר 'על הכביש': 14,900 ש"ח

     

    מתחרים: סאן-יאנג ג'ט 14 125, יאמהה NMAX 125

     

    הונדה ויז׳ן 125

     

    מנוע: צילינדר 4 פעימות, קירור אוויר, מערכת Stop & Go, הזרקת דלק, 108 סמ"ק, 8.7 כ"ס

     

    ממדים: בסיס גלגלים 1,290 מ"מ, גובה מושב 770 מ"מ, משקל 102 ק"ג, מיכל דלק 5.2 ל'

     

    צמיגים: קדמי 80/90-16, אחורי 90/90-14

     

    בלמים: דיסק קדמי 220 מ"מ, תוף אחורי 130 מ״מ, מערכת בלימה משולבת CBS

     

    מחיר 'על הכביש': 14,993 ש"ח

     

    מתחרים: קימקו אג'יליטי סיטי 125 L, סאן-יאנג סימפוני 125, הונדה SH MODE 125

     

    קטנוע 125 או אופניים חשמליים? | אביעד אברהמי

    עד לפני שנים ספורות, כל כלי דו־גלגלי שני שנמכר כאן היה קטנוע 125 סמ"ק. מאז חלו כמה תמורות — גם בשוק הדו־גלגלי, אבל בעיקר בתחבורה האורבנית. השינוי המשמעותי ביותר היה כניסתם המסיבית של האופניים החשמליים למרחב העירוני, ולאחר מכן גם של הקורקינטים החשמליים. היתרונות הבולטים של הכלים החשמליים הבסיסיים הללו הם העלויות והרגולציה. הם זולים מכל קטנוע 125 סמ"ק, אין צורך בביטוח חובה ובטסט שנתי, עלות החשמל זולה באופן משמעותי משל הבנזין (למרות שקטנועי 125 סמ"ק חסכוניים ביותר ומסוגלים להגיע גם ל־40 ק"מ לליטר דלק), ואפילו רישיון נהיגה לא צריך. מאידך, האופניים החשמליים, ועל אחת כמה וכמה הקורקינטים החשמליים, מוגבלים במרחק ובטווח הרכיבה שלהם. הם יעילים למרחקים קצרים יחסית ולמרחב העירוני בלבד. ויש גם את עניין הבטיחות. אופניים וקורקינטים חשמליים הם לא באמת חלק מהתנועה, ונהגים ומשתמשי דרך לרוב לא מתייחסים אליהם ככלי תחבורה לגיטימיים — גם בגלל שרוכבי הכלים החשמליים לא מצייתים לחוקי התנועה. לרכוב בתוך תנועה בלי להיות חלק ממנה זה מסוכן, ואנחנו רואים את מספר התאונות. אז מה עדיף לסטודנט התפרן? התשובה תלויה בעיקר במרחקי הרכיבה. לסביבה עירונית ולמרחקים קצרים, אופניים חשמליים הם פתרון מצוין וזול לתחזוקה. למרחקים ארוכים יותר, ובוודאי לרכיבה מהפרברים אל העיר ובחזרה — קטנוע 125 סמ"ק מתבקש לחלוטין, שכן הוא מאפשר רכיבה בינעירונית במהירות של עד 100 קמ"ש.

     


    פרסום ראשון: 24.09.19 , 22:23
    ידיעות אחרונות