משחק המלכים

סיפור מאבק הירושה שהתנהל בין בניו של דוד המלך הפך לדרמה מרשימה ומותחת, עם הדהודים לפוליטיקה הישראלית העכשווית

"הבא אחריו" היא הצגה המבוססת על סיפור מאבק הירושה שהתנהל בין בניו של דוד המלך, שלמה ואדוניה, כמסופר בספר מלכים א'. אותו סיפור שימש כהשראה למחזה מפורסם אחר, "כתר בראש" מאת יעקב שבתאי. אך בניגוד למחזה ההוא, שניסה לתת לסיפור התנ"כי גוון קומי־אבסורדי, מנסה שחר פנקס, המחזאית של המחזה החדש, לבנות דרמת מתח רצינית המתמקדת בתככים ובמזימות המתנהלים מאחורי גבו של המלך הזקן. על אף הרקע התנ"כי העדיפה פנקס לתת לדמויות לדבר בעברית מודרנית, והן גם לבושות בהתאם. המחזה מספק גם לא מעט הדהודים הנוגעים למציאות הפוליטית המסואבת של ישראל העכשווית, עם אזכורים ליחסים המורכבים שבין שיקולי מדיניות פנים למדיניות חוץ וביטחון, וגם להתעלמות המוחלטת של נציגי האליטה הפוליטית מקולו של נציג העם.

 

הבמאית, שיר גולדברג, יצרה הפקה מרוכזת ודינמית הנעה בקצב טוב על הבמה הכהה והמנוכרת. היא גם הוציאה ביצועים משכנעים מצוות השחקנים, הכולל בין השאר את מולי שולמן, יונתן צ'רצ'י, אדווה עדני, ענבר דנון ורון ביטרמן, שכולם טובים בתפקידיהם. אורן כהן מגיש ביצוע שקט ומרשים כשלמה הצעיר, הנסיך האינטלקטואל המתוחכם. מולו ניצב תום אבני, המגיש ביצוע חריף וצבעוני, מתוחכם וגם ילדותי, כאדוניה, המנסה להבטיח לעצמו את הבכורה בשיטות נכלוליות. נתן דטנר מעניק לדמות המלך דוד את הכוח הסמכותי והתחכום המנהיגותי הראויים לה, אך בו בזמן גם מיטיב להציג את החולשה של האיש הזקן והפגיע הנאחז בשלטונו.

 

זו הצגה מעניינת, מרשימה ועשויה היטב, המכניסה את הצמד פנקס וגולדברג לפנתיאון המכובד של יוצרי הדרמה הישראלית, כמו שבתאי, אלוני, לוין ועברון, שניסו בעבר ליצור תיאטרון תנ"כי עדכני. לזכותן ייאמר שהן הצליחו להוליד מהשילוב המיוחד הזה שבין תנ"ך לתיאטרון מודרני דרמה פוליטית מורכבת, מותחת ומגרה.

 

ההצגה תעלה בתיאטרון באר שבע היום ב־20:30 ובשבת ב־21:00

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים