הסודות של מכונת הלהיטים
אחרי שנה שבה עבד עם אליעד על שיר השנה של גלגלצ, עם מרגי על חורך הפלייליסטים 'הזוג הזה', עם נועה קירל על המגה להיט 'פאוץ'' ועם סטטיק ובן־אל, עדן בן־זקן וסטפן לגר על השיר הכי מושמע בתחנות הרדיו 'יאסו' - שמענו מג'ורדי את הסיפורים הקטנים מאחורי השלאגרים הגדולים
פאוץ' - נועה קירל
"את נועה הכרתי לפני שנתיים וחצי, כשהפקתי לה ולאביאור מלסה את השיר 'מקום לשינוי'. לא באתי עם יותר מדי ציפיות לסשן הזה כי עד אז לא פגשתי את נועה ולא ידעתי איזו זמרת היא. נפגשנו כמה פעמים אבל לא הרגשנו שיש משהו שעובד. באיזשהו שלב צירפנו את היוצר, רון ביטון. יש לו ראש צעיר לטקסטים. הרגשנו שחסר לנו את העוקץ בטקסט והוא די מהר עלה כל העניין של הפאוץ'. הוא אמר לנו שכולם הולכים עם פאוצ'ים. שזה יהיה קטע לשחק על זה בלי קשר לכלום.
"בהתחלה לא אכלתי את זה, אני חייב להגיד. זה נשמע לי מוזר. טוב, אבל מוזר. יש לי איזו קבוצת תמיכה שכוללת את אשתי, אחיין שלי שהוא מוזיקאי, המשפחה שלי וכמה חברים קרובים. אני משמיע להם דברים והתגובות היו היסטריות. היה קונצנזוס בחדר. זה אמיץ מבחינתנו להגיד, בואו נשבור את המדינה עם השורה 'זה רק אני, הפאוץ' והחום של ישראל', ונראה מה יהיה. שלושה ימים לפני שהשיר יצא טסתי עם סטטיק ובן־אל לארה"ב לעבוד על האלבום שלנו באנגלית. הסתובבנו ברחובות ואני קולט שכל מי שקצת מבין משהו באופנה הולך שם עם פאוץ'. חשבתי לעצמי שאנחנו הולכים לשחק אותה".
יאסו - סטטיק ובן־אל, עדן בן־זקן וסטפן לגר
"רצינו לעשות שיתוף פעולה עם עדן ועם סטפן עוד לפני שהיה שיר. לערב כמה סגנונות יחד. נפגשנו עם עדן באולפן. התחלנו אפילו לכתוב משהו באותו יום אבל הבנו שזה לא זה. מיד אחרי זה סטטיק אמר לי, 'אני מבין מי הבחורה', והתחיל לדבר על סטייל יווני, ורעיון של שירה של בן־אל שתהיה פתיחה כזו. התחלתי לעשות את הביט, קראתי לנגן בוזוקי ועשינו את הנגינה ואז כתבנו את הפזמון. הוספנו דרבוקה ו'יאסו' עם השבירה של הצלחת. בחרנו ב'יאסו' כי זו מילה שכולם מכירים.
"'יאסו' הוא גם השיר הראשון שממש הייתי מעורב בכתיבה שלו. כתיבה היא משהו שבשנה האחרונה הצבתי לעצמי כאתגר. יש לי יותר השפעה על השיר מאשר כשמביאים לי אותו גמור, ואז או שהוא טוב או שהוא לא".
הייתה חרדה מכתיבה? משהו שהוא לא אזור הנוחות שלך?
"המזל שלי שאני עובד עם סטטיק. שהוא בית ספר והמנטור שלי לכתיבה. כשאני יושב איתו בחדר הוא נותן לי השראה. לא הייתי רוצה לכתוב לבד. אני לא חושב שאני כותב טקסט מספיק טוב כדי לכתוב שיר".
מסע - אליעד
"אני ואליעד מכירים משהו כמו שש שנים. ניסינו לקבוע פגישות. הוא היה עסוק וגם אני. בשנה שעברה נפגשנו באולפן והתחלנו לנסות כל מיני כיוונים. אחרי זה היה איזה יום שהוא בא ואמר לי שהוא כתב שיר שהוא מאוד אוהב. הוא השמיע לי את 'מסע' ואמרתי, 'וואו. אנחנו עוצרים את כל מה שאנחנו עושים עד עכשיו ועושים את זה'.
"כשעובדים ויוצרים אז כמובן הכל בקלילות ובכיף, אבל כשמקליטים אני קשה עם האמן. אני פשוט רע מאוד. הם רגילים בדרך כלל לעשות שניים־שלושה טייקים וזהו, אני עושה הרבה יותר. אני יושב עם דף ועט ומסמן כל מילה, באיזה טייק היא יוצאת הכי טוב, וזה לוקח הרבה זמן. למזלי, אליעד כמוני בקטע הזה, הוא אוהב לעבוד ככה. להקליט מלא טייקים. והוא גם זמר מדהים, כך שהעבודה איתו הייתה מעולה".
טודו בום - סטטיק ובן־אל
"'טודו בום' היה שיר שפחדתי לצאת איתו. ממש מתתי מפחד יום לפני ששיחררנו אותו. פחדתי שאנשים ישנאו את זה. לא ציפיתי שזה יהיה השיר שירסק, שישבור את היוטיוב והרדיו. זה שיר מאוד שונה ממה שעשינו באותה תקופה, נורא מוזר. בסוף 'טודו בום' הפך לשיר הכי מושמע בהיסטוריה במספר ההשמעות לאותו יום.
"סטטיק הביא את היציאה של ה'טודו בום', של השם. שאלתי אותו מה זה. הוא אמר שזה 'הכל בסדר' בפורטוגזית. שאלתי אותו למה הוא יודע את זה והוא אמר לי שבפסטיגל היו רקדנים ברזילאים והם לימדו אותו להגיד 'הכל בסדר' בפורטוגזית. זה היה ממש ממכר להגיד את זה, כמו סוכרייה כזאת. היה לנו טבעי לקחת אותו לפרויקט בארצות־הברית כי הוא הלהיט הכי גדול שלנו. בזמן שאנחנו מכינים אותו, חיים סבן אמר, למה שלא נעשה שיתוף פעולה עם איזה אמן לטיני גדול? חיים סבן יכול להגיע למי שהוא רוצה. אמרנו כן, והוא התחיל לזרוק שמות ואמר, אולי עם ג'יי באלווין? אמרנו כן. לקח שבוע עד שקיבלנו תשובה שהוא בעניין. לא האמנו. הוא אחד האמנים הלטינים הכי חזקים, הוא שמע ואהב. הוא הקליט את הבית שלו, וכמה חודשים אחרי זה כבר הופענו עם השיר על הבמה".
הזוג הזה - מרגי
"השיר 'הזוג הזה' נכתב עוד לפני שמרגי ונועה היו זוג. סטטיק שאל אותי אם אני רוצה לעשות עם מרגי שיתוף פעולה. אמרתי לו שברור שכן, כי הוא בדיוק יצא מ'הכוכב הבא' ונורא אהבתי אותו. נפגשנו איתו, דיברנו איתו קצת כדי להכיר אותו. ראיתי שהוא אוהב את הריקודי־מייקל־ג'קסון האלה, אז ידעתי שאנחנו נשחק על זה קצת. הייתה זרימה ממש כיפית והשיר נכתב ממש טיק־טק. סטטיק אמר, 'בוא נשחק על הקטע של הזוג הזה שכולם מדברים עליו'. זה יהיה הפזמון, ואז גם הגיעה היציאה של הלקנא. היציאה החזקה".
הייתה תחושה שזה הולך להיות להיט ענק?
"ידעתי שזה מתכון להצלחה כי הקהל ממש אוהב את מרגי והוא כוכב. גם ידעתי שהשיר טוב אחרת לא היינו מאשרים אותו. סטטיק ואני מסננים קשות".
כביש החוף - סטטיק ובן־אל
הייתי בארה"ב עם אשתי בירח דבש, היינו חודש, 'ברבי' היה בקנה. ביום האחרון בניו־יורק, יום לפני הטיסה לישראל, כבר הייתי חרמן לחזור לאולפן, בקטע מפחיד אבל. לשים את הידיים על קלידים. הייתי חודש בלי אולפן, ובארץ חיכה לי מחשב חדש, ואני שולח הודעה לסטטיק ובן־אל. 'תקשיבו טוב, אני מחר חוזר לארץ, אם מחרתיים אנחנו לא יושבים באולפן עם להיט, אני מאבד את זה'. חצי דקה אחרי זה, שככה יהיה לי טוב, הם שולחים לי הודעה, 'טוב, אתה מוכן? ושרים, על כביש החוף…' ואני, או מיי גאד. התחלתי לצעוק להם בטלפון, 'מאיפה הבאתם את זה?' שמעתי את השיר מאותו הרגע כל הדרך לטיסה, לבית, לא הפסקתי לשמוע, לא יצא לי מהראש. אני פשוט חושב שזה קונספט גאוני. שיר על כביש החוף! זה טייטל שלא ראית עוד בארץ".
קיץ עשה לי טוב - שלמה ארצי
"באותו ירח דבש בארצות־הברית, היה איזה יום שנסענו שעות על הכביש ושמענו פלייליסט של שלמה ארצי ברקע. הייתי עוד צעיר יחסית ואף אחד לא הכיר אותי. פתאום אשתי אמרה לי, 'יום יבוא ואתה תפיק את שלמה'. אמרתי לה, 'אין סיכוי, שלמה לא צריך שיפיקו אותו, אין לי מה לתרום לקריירה שלו'. היא התעקשה. שנתיים אחר כך אני מקבל טלפון מהמנהל שלי שאומר לי, 'שלמה רוצה פגישה איתך'. אמרתי לו, 'איזה שלמה'. הוא אומר לי, 'שלמה ארצי', ואני לא מאמין. שאלתי אותו למה, הוא בטוח לא רוצה שאפיק לו שיר, אז למה? באמת לא ראיתי מצב שהוא רוצה שאפיק לו שיר. חשבתי שזה הזוי.
"נפגשנו במשרדים שלו. הוא דיבר איתי על מוזיקה, שאל מה אני אוהב לשמוע. פתאום הוא אומר, יש לי שלושה שירים שכתבתי לפני הרבה־הרבה זמן. שירים שהיו באלבום 'ירח' ונגנזו. תקשיב להם ותראה אם עולה מהם משהו מעניין. שמעתי אותם ומכולם 'קיץ' ממש קפץ עליי. היה לי בראש להביא משהו וינטג'י כזה מצד אחד ונורא צעיר מצד שני. שאבתי השראה מ־I got my mind set on you של ג'ורג' האריסון. נורא פחדתי להשמיע לו את זה. זה היה בשלב שזה היה גמור ואם הוא לא היה אוהב את זה אז היינו עוברים לשיר אחר. הוא עף על זה. הוא אהב את זה בצורה קיצונית".
הרגשת שעלית מדרגה אחרי החותמת של שלמה ארצי?
"המשפחה שלי תמיד העריכו אותי, אבל שלמה ארצי? אמא שלי מעריצה את שלמה ארצי בכל מובן, ואני עובד איתו. היא לא האמינה כשסיפרתי לה על זה".
גומיגם - סטטיק ובן־אל
"סטטיק אלוף בפרי־סטיילינג. לו ולבן־אל, יש קטע שהם באים עם ממתקים, שתייה, חטיפים, כל מיני דברים כאלה. אני ובן־אל מכורים לגומיגם, סטטיק מכור לשוקובו. אנחנו תמיד מחסלים את זה. פעם אחת לא היה לנו על מה לכתוב. אז אמרנו, בואו בשביל הצחוק ושלא ייצא שלא עשינו כלום, נכתוב שיר על השוקובו והגומיגם. סטטיק התחיל לשיר שוקובו־בו־בו. גומי גם־גם־גם. אמרתי, 'אתה מבין אחי? אתה מבין? זה כיף. זה מפגר, זה לא אומר כלום, אבל זה ממש כיף לשיר את זה'".
זהב - סטטיק ובן־אל
"סטטיק ובן־אל השמיעו לי באולפן את הבית הראשון, 'היי, אף פעם לא ראיתי עוד חיוך כזה'. לא היה עדיין פזמון. אמרתי להם, 'תקשיבו, זה רע, שיר רעעע!' והם אומרים לי, 'לא אחי, זה להיט ענק!' אני אומר להם, 'תקשיבו, זה גרוע. וואו, זה אחד הדברים הכי גרועים ששמעתי'. בהפסקה בן־אל שר את זה לידי, ואמרתי, 'כשאתה שר את זה ככה בלי המוזיקה, זה נשמע יותר טוב, משהו יותר עובד'. לא יודע למה, עשיתי לו כפיים תוך כדי, והוא אמר שזה הופך את זה לממש שמח, ממש כיפי. אמרתי להם שיהיה נורא מגניב אם נביא משהו סיקסטיז כזה, כי לא עשו דבר כזה בארץ וזה גם יביא לנו קהל יותר מבוגר.
"סטטיק התחיל לחשוב על הטקסט, על המילה זהב, ואז הגענו לפזמון ונתקענו על זה שנה וחצי. שנה וחצי השיר הזה ישב אצלי במחשב נטול פזמון. מה לא עשינו, מה.
"סטטיק כבר אמר, 'ברור לכם שהשיר הזה מת'. שמנו אותו בצד, המשכנו הלאה בקריירה, על הדרך לפעמים הקשבנו לו ואמרנו, אין, אין, לא עולה כלום. יש בלוק. מה לא ניסינו לעשות עם זה. ניסינו להביא זמרת מאוד־מאוד חזקה, שתעשה את הפזמון. זה לא עבד. אחרי שנה וחצי, סטטיק פשוט בא ואמר, 'אחי, אני חושב שיש לי רעיון לפזמון. ואז הוא שר לי, 'כל סופ"ש את מגיעה לפה'. ואמרתי, קנית אותי. זהו. ההצלחה הייתה ממש פסיכית. השיר שם אותנו באור אחר והציג אותנו בצורה אחרת לחלוטין ממה שהיינו עד אז. זה סינגל משנה קריירה, ברמה של 'טודו בום' ו'סלסולים'".
דובי גל - סטטיק, בן־אל ורון נשר
"סטטיק, רון נשר ואני עשינו את דובי גל. כשסיימנו להקליט הרגשנו שחסר משהו בפזמון. זמר. מישהו שהוא ווקאליסט גדול. סטטיק הציע את בן־אל. דיברנו איתו והוא לא רצה לבוא כשהוא שמע על מה השיר. אמר שזה לא בשבילו לשיר על דובי גל ועל ישבנים. לקחתי את הטלפון אמרתי לו, 'בוא אחי, תן לנו טייק אחד, אם לא תאהב נעיף אותו. תבוא, מה אכפת לך'. הוא בא, הוא הוריד טייק אחד והבין שיש בזה פוטנציאל. השיר הזה התפוצץ הרבה יותר ממה שחשבתי שהוא יתפוצץ. הוא הגיע לקהל של ילדים ולא חשבתי שזה יקרה כי הוא די גס".
ברבי - סטטיק ובן־אל
"אחרי 'דובי גל' לא ראיתי מצב שסטטיק, בן־אל ואני מתחברים לשלישייה. היה איזה יום שסטטיק בא אליי ואמר, 'בוא נעשה שיר יחד עם בן־אל'. הם השמיעו לי את 'ברבי', שהיה מוכן. אני לא אהבתי את השיר בכלל. אמרתי להם שזה שיר לא טוב, שלדעתי זו טעות להוציא את זה כסינגל, אבל מצד שני לא רציתי להתווכח איתם, כי נורא אהבתי אותם וסמכתי על מה שהם חושבים. אז עשינו את 'ברבי' ולא ראיתי את זה מגיע. את זה ממש לא ראיתי מצליח ככה.
וזאת הייתה הפעם הראשונה שהשם שלך מוזכר בשיר.
"את השורה 'בואנה ג'ורדי הגזמת' הקלטנו מתוך אלתורים של סטטיק. לחצתי הקלטה והוא אמר את השורה הזאת. צחקנו, הוא יצא החוצה ואני מחקתי את זה. הוא שמע ואמר לי, אל תמחק. שאלתי אותו אם הוא באמת רוצה להשאיר את זה והוא אמר שברור. אמרתי לו, 'אוקיי, תודה', תן לי לענות לך, ואז אחרי שהוא אומר לי בשיר את השורה הזאת אני עונה לו, 'לא באמת'. מאז כל ענייני השמות הפכו להיות הקטע שלנו".
לא הכל מן אללה - איזי
"זה השיר הראשון שלי ושל איזי שנכנס לגלגלצ. זה היה אושר גדול. אבן דרך. חיכיתי לעבור בגלגלצ. זו תחנה שאם אתה לא שם, אתה לא קיים. זה הגיע לראש המצעד איזה שבועיים. לשמוע את דלית רצ'שטר אומרת, 'איזי, מקום ראשון, לא הכל מן אללה' זה היה מרגש־מרגש. עד אז רציתי לעבוד רק עם השמות הגדולים אבל זה לא משהו שהתאפשר. עבדתי עם מי שבא. אף פעם לא לקחתי פרויקטים מביכים אבל הייתי צריך גם להרוויח כסף. נלחמתי על כל הפקה בשיניים כדי להתפרנס ולחיות. לא ידעתי שסטטיק ובן־אל יהיו הדבר הכי מדובר בשנים הקרובות. אף אחד מאיתנו לא ראה את זה בא".
סלסולים - סטטיק ובן־אל
"סטטיק בא אליי לאולפן ואמר לי שהוא רוצה לעשות שיר שנקרא 'סלסולים'. אמרתי לו, 'אוקיי, מה הלאה?' והוא אמר שהוא לא יודע. פתאום הוא קופץ, אומר שהקונספט יהיה שישראלים אוהבים לשמוע בס עם סלסולים. אמרתי שיהיה מגניב אם נשלב היפ־הופ עם מזרחי והבאתי נגן בגלמה (כלי פריטה טורקי). מצאנו רעיונות וסטטיק עף על זה. פתאום המנהל שלנו, שאף פעם לא מתערב, שמע את זה ואמר, 'אין סיכוי, אתם לא עושים את זה'. אמרנו לו, 'מה? זה להיט' הוא אמר שזה מחזיר את בן־אל יותר מדי אחורה להיות בנישה מזרחית ומחזיר את סטטיק לנישה של היפ־הופ.
"אמרנו לו, 'על מה אתה מדבר, אף אחד אף פעם לא עשה את זה'. שיכנענו אותו והוא אומר, 'סבבה, תלכו על זה, אבל תעדן את כל החלקים של המזרחית'. אמרתי לו, 'סגור אחי', ואז עשיתי את זה עוד יותר גרוע. עוד יותר ערבי ומצרי, ובסוף גם הוספתי צליל מרוקאי עם חליל. המנהל שלנו שומע את זה ועוד שנייה מאבד את זה ואנחנו עפים על זה. זה הפך ללהיט הראשון שלנו בגלגלצ, השיר ששבר את גבולות היוטיוב. הפכנו מכוכבי יוטיוב לאמנים ישראלים ברדיו הישראלי. זה גם היה השיר הראשון שלקחנו לארצות־הברית. הרגשנו שהוא שילוב תרבותי של ישראל וחו"ל".
בננות - סטטיק ובן־אל
"חיפשנו רפרנסים ומשהו מעניין מהעולם. לא נגענו במקצב אפריקאי עד אז. רצינו משהו שיהיה קצת וייב של 'מלך האריות', קצת סרט של דיסני. רצינו לשלב בין שיר שמח וחמודי כמו ב'נמסטה' וב'זהב', יחד עם שיר מרסק ממש כמו 'טודו בום' ו'סלסולים'. השילוב הזה נורא סיקרן אותנו. כמו תמיד, הפזמון הוא הדבר הראשון שכתבנו. פתאום סטטיק קופץ ואומר, יש לי את הפאנץ' של הפזמון: 'כמו קופים בסוואנות, בוא נשיר לבננות'. שהבננות זה כמובן הבנות. מתוחכם".
הייתה טיפה התבאסות שזה פחות תפס?
"אני תמיד מכוון להכי גבוה שאני יכול, אבל אי־אפשר לצפות איך יהיה הקהל. לפעמים זה מאוד עובד ולפעמים פחות עובד. אנחנו לא בתחרות עם עצמנו".
אמאלה - סטטיק ובן־אל
"'אמאלה' יצא בחמישי, לפני כשבוע. רצינו לעשות שיר שנקרא ככה. אתה חושב כבר על איך אנשים מתייגים את זה, 'שמעת את השיר החדש של סטטיק ובן־אל? אמאלה'. זה שם שגורם לך לחשוב, ואז הקונספט מתחיל להתחבר, זה הופך מהטייטל, שזה 'אמאלה', ל'את זזה, אמאלה', שזה כבר נהיה קונספט, ואז אתה מתחיל להבין על מה זה מדבר. ככה זה נכתב. אני לא חושב שמישהו עשה כזה בארץ, ואני מקווה שהשיר הזה יעשה מה שאחרים עשו. מתתי מפחד כששיחררנו אותו. אנחנו ממש אהבנו את זה, אבל איך הקהל יגיב?"

