ראשון 20 באוקטובר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: אסף פרידמן
    24 שעות • 07.10.2019
    סלב אש מגיל שש
    כנראה שלא שמעתם עליהם, אבל לבני הנוער האלה יש מאות אלפי מעריצים, פרנסה לא רעה ואפילו מופע לסוכות בכיכובם — והכל בזכות סרטונים שעושים עם הסלולרי. כינסנו את הכוכבים של "טיק־טוק", האפליקציה שמטריפה את הילדים שלכם, וניסינו להבין מה לעזאזל אנחנו לא מבינים
    ליאור אוחנה | צילום: אסף פרידמן

    בגיל 33, לאון שניידרובסקי הוא כוכב נוער: יש לו רבבות עוקבים, הוא מקבל תשלום עבור העלאת סרטונים ועוצרים אותו ברחוב בשביל סלפי. אבל פליט "האח הגדול" ו"גולסטאר" לא זכה לפופולריות הזאת בזכות הריאליטי, ולמעשה אם תשאלו אותו הטלוויזיה מזמן לא רלוונטית. יכול להיות ששניידרובסקי הבין משהו שרבים מבני דורו לא מבינים, והמשהו הזה מסתכם בשתי מילים: טיק־טוק.

     

    אם לאחרונה בכל פעם שראיתם את הילדים שלכם הם עסקו בתנועות ריקוד ושירה מול המצלמה על רקע מוזיקה קולנית, יכול להיות שאתם יודעים כבר במה מדובר. "טיק־טוק" היא אפליקציה סינית שכבשה את ילדי העולם ומאפשרת למשתמשים בה להעלות סרטונים קצרים וקצביים, לרוב כאלה שמכילים קטעי ריקוד. באמצעות הגשה יצירתית ועריכה קלה, ניתן לגרוף ב"טיק־טוק" את המטבע החזק ביותר באינטרנט: הלייקים.

     

    החוקים פשוטים מאוד, כל אחד יכול להכין סרטון, ושניידרובסקי מצא את עצמו נשאב לעולמה של האפליקציה והופך לאחד מכוכבי הילדים הגדולים בישראל. הרבה בזכות היכולת שלו לקרוא היטב ממרומי גילו את קהל היעד. "אני עובד בסוכנות שמייצגת כוכבי נוער צעירים, ואנחנו חשופים לכל מה שחם וטרנדי. הבנתי שמי שלא הולך להיות ב'טיק־טוק' לא יהיה קיים בעולם של הנוער. מה שמבוגרים לא מבינים הוא שהיום בני נוער הם כבר לא בני 16־18", הוא פוסק. "בני נוער שחשופים היום לרשתות החברתיות ומתחילים לפתח חלומות להיות כוכבים הם בטווח הגילים שבע־שמונה. אני מכיר ילדים בני שמונה שיש להם 300 אלף עוקבים מהעולם וים מעריצים. זה לא נתפס".

     

    לימודים? לא תודה

     

    ואולי לא רק הפלטפורמה השתנתה. אולי חוקי המשחק השתנו. כישרון חוצה גבולות? יופי עוצר נשימה? קשרים משפחתיים בברנז'ה? אם להאמין לכוכבי "טיק־טוק", הדברים העיקריים שצריך היום, הם יצירתיות והתמדה. תמונות בביקיני שגורפות לייקים באינסטגרם אסורות לפרסום באפליקציית הסרטונים, ויופי הוא רק כלי נוסף, שבלעדיו אפשר להסתדר מצוין.

     

    ג'קלין אגבקיאן היא אושיית "טיק־טוק" בינלאומית. יש לה ותק של ארבע שנים ויותר מ־135 אלף עוקבים מסביב לעולם. וכן, היא רק בת 16. "הורדתי את האפליקציה והתחלתי לצפות בכוכבים בינלאומיים. התמכרתי והחלטתי שלא משנה מה אגיע להיות מפורסמת", נזכרת אגבקיאן בהתחלה. "העליתי לפחות שלושה סרטונים ביום וכל פעם למדתי מה מביא יותר לייקים ומה פחות. התחילו לעלות לי עוקבים, זה גרם לי לאושר גדול ופשוט נהיה חלק עיקרי משגרת היום־יום שלי. בעיר שלי בת־ים אני בכלל כוכבת, אני לא יכולה ללכת ברחוב בלי שיעצרו אותי לסלפי. פעם חבורה של בנות רדפה אחרי כל היום, זה היה מטורף".

     

    אבל בסופו של דבר, זה לא משהו שצריך להיות רקדנית חתיכה בשביל להצליח בו, בדיוק כמו כל פלרטפורמה אחרת?

     

    "יש הרבה כוכבים שיש להם מוגבלויות והם סופר מפורסמים. מראה חיצוני ב'טיק־טוק' לא משנה, אלא הכישרון. כמובן שאם את ממש יפה ורק תעשי סרטוני שירה את יכולה להצליח, אבל לכל אחד יש הזדמנות. השאלה היא כמה רצון יש".

     

     

     

    "זה קשור גם לעריכה, לגרפיקה ולהומור", מוסיף שניידרובסקי, "לפני כמה שנים בפסטיגל היו רק אנשים עם שיער ארוך, גוף מושלם, שיניים לבנות ובגדים נוצצים. היום ילדים צוחקים על העולם הזה ומדברים מהלב על דברים אמיתיים שמציקים להם, כמו חרדות וכאבי מחזור. הנטיות של הדור השתנו".

     

    להורים אין ביקורת על הילדים שכל היום מתעסקים באפליקציות של ריקודים?

     

    "מבוגרים רואים בזה משהו שטחי והם לא מבינים שזה גורם לילדים שלהם לפתח ביטחון עצמי ומעודד חופש ביטוי. היום מחפשים כוכבים שיגידו הכל בפנים, בגלל זה ריאליטי עובד יותר. הנוער של היום לא רודף אחרי המדיה המסורתית, אלא המדיה המסורתית רודפת אחריהם. הטלוויזיה מאבדת מכוחה".

     

    ליה ממן בת ה־15 לא הייתה ילדה מקובלת, אפילו להפך. כל לילה לפני שהלכה לישון היא חלמה להיות כוכבת, להופיע על במות ענק ולעשות את מה שהיא אוהבת, לשחק ולשיר. היא הלכה לעשרות אודישנים ובסוף בזכות הבמה שקבלה ב"טיק־טוק", התקבלה לסדרה "הבנים והבנות" ששודרה בערוץ הילדים, לאחר מכן לפרסומות לצד רשף לוי ועכשיו מחזרים אחריה לפרויקטים שונים. הלימודים מקבלים במה בין חזרה לחזרה. "פתאום באו אליי בבית הספר המון ילדים שבהתחלה לא רצו להיות חברים שלי", היא מספרת. "לא התלהבתי מזה כמובן, אני זוכרת הכל, מי שצחק עליי יכול לחלום לדבר איתי", היא צוחקת.

     

    איזה תגובות את מקבלת ממבוגרים?

     

    "לפעמים מסתלבטים עליי. למדתי לא לשים לב לזה, רק אני יודעת מה טוב בשבילי. היו פעמים שצחקו עליי ברחוב, אבל לדעתי זה בא מקנאה. יש תגובות שחודרות לי לפרטיות, תגובות רעות על החיצוניות שלי שכן פוגעות בי, אבל מהר מאוד אני מתעשתת", היא אומרת בנחישות של מבוגר קטן.

     

    הלימודים, כיאה לידוענית, זוכים למעט תשומת לב. "יש מורים שמבינים את זה ויש שפחות. שבוע שעבר היה לי מבחן באנגלית, למדתי בין החזרות ובסוף הוצאתי 92. אם הייתי יכולה, כמובן שלא הייתי לומדת בכלל ומשקיעה הכל בכישרון שלי".

     

    מהמסך לבמה

     

    אפליקציית "טיק־טוק" הגיעה לארץ בשנת 2017 ושאבה במהירות מאות אלפי בני נוער ישר לתוך הפיד המוזיקלי שלה. בשנת 2018, במצעד ההורדות העולמי, הגיעה "טיק־טוק" למקום השלישי כשמעליה נמצאות רק האפליקציות ווטסאפ ופייסבוק, ומתחתיה אינסטגרם וסנאפצ'ט. אז איך זה עובד? "זו אפליקציה שיתופית", מסביר שניידרובסקי. "יש פיד כללי שאפשר לעלות בו סרטונים מכל העולם, שם אתה גם רואה איזה שירים הכי פופולריים כרגע וככה אתה יכול להקליט עליהם. אתה יכול להמציא תנועות בעצמך, להפוך את השיר למערכון, להתחפש ואפילו יש טרנדים ואתגרים שעולים לרשת וכל אחד צריך לחקות ולהעלות באותו היום".

     

    ההצלחה של הסרטונים מיתרגמת לא רק ללייקים. כוכבי האפליקציה מובילים קמפיינים ומקבלים מתנות, אבל כל זה הוא רק הכנה לשיא: הראיון מתנהל במהלך הפסקה מחזרות למופע TikTok Show, שיעלה על הבמות בסוכות. העלילה מאוד ישירה: הכוכב לאון שניידרובסקי וארבעה כוכבי "טיק־טוק" פופולריים נוספים מחפשים את הכוכבים הבאים ב"אודישנים" שמתרחשים על הבמה, ויכללו שירים, ריקודים ואתגרים מוכרים מהאפליקציה.

     

    כשנחשפת לזה ידעת שזה הולך להצליח ככה?

     

    "האמת שלא. זה היה מגניב, ראיתי את קהל היעד ואת הבאזז, אבל לא חשבתי שזה יגיע לרמה שאנשים מעריצים אדם שעושה ליפסינק לשיר שלא הוא יצר או שר, ואפילו יקנו כרטיסים למופעים של 'טיק־טוק'. בחיים לא תיארתי לעצמי שזה יגיע לגודל ולעוצמה הזאת".

     

    זאת תהילה שבאה בקלות?

     

    "יש סרטונים שאני מוציא בשניות, מהרגע להרגע, ויש סרטונים שבא לי שיהיו ויראליים בטירוף אז אני יושב עליהם הרבה זמן ובוחר זוויות, בגדים, תאורה. זה ממש כמו הצגת תיאטרון בשבילי".

     

    בוא נדבר רגע על מעריצים.

     

    "לא יכול ללכת ברחוב לבד. סתם, אני צוחק. תראי, אני מוכר מהמון פלטפורמות, אבל משהו ברמה של המעריצים מה'טיק־טוק' עדיין לא היה לי. כן תוקפים אותי ברחוב ומבקשים סלפי, היום אני בא ליומולדת על תקן 'כוכב טיק־טוק' ומשלמים לי על וידיאו שאני מעלה משם. יש לי כמעט 70 אלף עוקבים ואני ממש עובד בזה. היום אם אתה רוצה להגיע לבני נוער אתה חייב להיות ב'טיק־טוק', וזה מה שהכוכבים המבוגרים כמו יובל המבולבל, עדן בן זקן וסטפן מתחילים להבין. לא מזמן אפילו פתחתי לנעמה קסרי 'טיק־טוק', זו פלטפורמה מעולה לשווק את עצמך לקהל מאוד צעיר".

     

    עוד מישהו שעלה על הפוטנציאל הכלכלי של הטיק־טוק הוא מוטי לסרי, מפיק המופע ומנכ"ל "חוגגים הפקות". "זיהינו את ההזדמנות והחלטנו להרים את הכפפה".

     

    בסופו של דבר לא מדובר בשחקנים מקצועיים, ועל הבמה אי־אפשר לערוך את הסרטון מיליון פעם.

     

    "לא פשוט לזהות אנשים מהרשת ולהביא אותם אל קדמת הבמה, זה כרוך בהמון עבודה שמטרתה להפוך אותם לפרפורמרים בזמן קצוב, הרבה שעות של חזרות. אני מאמין שהצלחנו להרים מופע מעניין שמשלב את היכולות של האפליקציה עם הבמה, ואני שמח על התוצר הסופי". •

     

     

    המופע "טיק־טוק שואו" ירוץ בסוכות ברחבי הארץ

     


    פרסום ראשון: 07.10.19 , 19:49