שלישי 14 ביולי 2020
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: תומריקו
    המוסף לחג • 12.10.2019
    היכל שלמה
    לרגל יום הולדתו ה–70 של שלמה ארצי ניגש רז שכניק למשימה לא פשוטה בכלל: לבחור את 70 השירים הכי טובים של מי שכבר חמישה עשורים כותב את פסקול חיינו • מי עומד במבחן הזמן, מי תרם לשפה הייחודית של הנמוך עם הטוקסידו, ומי נכנס לנו ללב במיוחד? • פתאום עכשיו, פתאום 70 • פרויקט מיוחד
    רז שכניק

    בחודש הבא יחגוג שלמה ארצי יום הולדת 70, ויותר מחמישים שנה על הבמות. מאז שפרץ בפסטיבל הזמר של שנת 1970, עדיין חייל בלהקת חיל הים, ארצי כתב, הלחין וביצע מאות שירים, רבים מהם עיצבו את הפלייליסט הישראלי בחמשת העשורים שחלפו. לקראת יום ההולדת העגול, זו הזדמנות מצוינת לבחור את 70 השירים הטובים ביותר של שלמה ארצי, תהליך לא פשוט בכלל שבסופו נשארו בחוץ יצירות רבות וטובות. הפרמטרים לבחירה היו מעמד השיר במהלך השנים, עמידתו במבחן הזמן, חשיבותו בקריירה של ארצי, רוחב יריעת הטקסט, וגם, כמובן, ראייה סובייקטיבית. מטבע הדברים, יש נוכחות פחות משמעותית בצמרת לשני האלבומים האחרונים, 'אושר אקספרס' ו'קצפת'. אז קדימה, הלהקה כבר מוכנה.

     

    האזינו לפלייליסט המלא של 70 השירים הגדולים

     

    1. ארץ חדשה

    אלבום: חום יולי אוגוסט

    שנה: 1988

     

    יצירת רוק קלאסית, העטופה בתמהיל של אבק דרכים, עפר, בוץ, גשמים ואבני חצץ, שאפשר ממש להריח בכל שורה. מסע מורכב, כואב, מציק, אבל גם מעט מחייך, לתוך נפשה של מדינה מתייסרת ומתלבטת, כשלאורכו מהדהדת אמירה פוליטית אמיצה, נדירה במיינסטרים הישראלי. "יש לנו ארץ, למה עוד אחת?", תוהה ארצי בשורה אחת פשוטה, לכאורה, אך כזאת שמעצבת לתוכה סכסוך שלם. והתשובה אינה ניתנת, אולי כי היא בגוף השאלה, אולי כי תל־אביב חסומה בדיוק שם, וגם חיפה, ואם לא נאט, לא נביט, לא נשים לב לפרטים - לערבים מתפללים כי איזה חג - לא נגיע לשום מקום. "מוזר איך האויב הזר נראה לו אנושי וגם פוחד", מנסה ארצי להעביר רסיסי אופטימיות והשלמה מעיני הדור הבא.

     

    זו גם מראה צלולה לנפש, המסגירה פחד מהתבגרות, מזִקנה, ממוות - כי גן העדן לא קיים - ודאגה מהעיניים שכבר אין לי, לצד השלמה עצובה עם ההיעדרות של אב במעמדים כאלה והעברת השרביט לדור ההמשך, שימלא את המשבצת החסרה. מוזיקלית, זה השיר הכי ברוס־ספרינגסטיני של ארצי, עם ניואנסים קלים של האיגלז, שנתפר לקצב של נסיעה, במדויק למילים, מופק לעילא, ולא בכדי מוקם כרצועה הפותחת של האלבום חום יולי אוגוסט, שבו הגיע לאחד משיאיו היצירתיים בקריירה. לארץ חדשה.

     

    שורה לקחת: "יש לנו ארץ, למה עוד אחת?"

     

    2. ירח

    אלבום: ירח 

    שנה: 1992

     

    בלדה יפהפיה, נוגעת, פוסעת על מנעד רחב של רגשות, אולי האהובה ביותר על הקהל של ארצי, שמקבל אותה בכל מופע מחדש בישורת שלפני הירידה מהבמה. הההפקה מאוד מינימליסטית, כי השיר לא זקוק לתפאורה, מספיק חזק לעמוד חשוף, כמו הטקסט. הפתיח האקוסטי המהמם בגיטרה (על הזכויות יהודה עדר, שגם הפיק את האלבום) מוביל למבט אוטוביוגרפי מהורהר על התפתחותו של ארצי כאמן, מהלעג שספג בתחילת הדרך, אי שם במועדונים של תל־אביב בסבנטיז ובאלה של רמלה, ומאוחר יותר גם ממבקרי המוזיקה שלא הפסיקו לזלזל בנמוך עם הטוקסידו ובתובנות המוזרות בשיריו. ורק אחד - כנראה שלמה ארצי עצמו - האמין שעוד יוריד את הירח בשבילם, בשביל הקהל שפעם דרש להוריד את הזמר מהבמה העייפה ברחוב המסגר, אבל בעשור שאחרי כבר מילא את קיסריה ואת הפארקים. ארצי עבר מספיק טלטלות בדרך למעלה - כלומר האושר בא בזעם - כדי לא לתת לאיזושהי קרקע להסתחרר מתחת לרגליו. הרעב התמידי להשיג עוד, זה שמשאיר אותו רלוונטי כל כך הרבה שנים, מגולם ביכולת לא לשכוח איך התחיל, מול ירח.

     

    שורה לקחת: "קשה לי להתרכז, כי יופייך עוד מהמם אותי".


    3. שדות של אירוסים

    אלבום: לילה לא שקט

    שנה: 1986

     

    קינה אמיצה, נוקבת, כמעט על סף ייאוש, על המדינה, החברה הישראלית, הבית המשתנה. והכל עטוף בלחן מרהיב, שהפך להמנון אצטדיונים מהדהד. כמעט כל שורה בטקסט נכנסה לקלאסיקה, כמו שניבא בשיר, הפכה לזיכרון בלתי נמנע. ארצי יושב הפעם עם הקהל, ספק מתבונן בעצמו מתכונן לעוד מופע עם הלהקה, ומתגעגע לימים שבהם לא הייתה לו מכונית גדולה (הוא זוכר, ע"ע ירח, איך ואיפה התחיל) ואולי עדיף שכך, כי בשוליים, מעבר לרחוב היחידי, מחכים תמרורי אזהרה, ויש לנהוג בזהירות מאנשים, מחלומות שווא, מרוח גזענית. הפתיח הדרמטי מרים מסך לאיטו, מתכתב במדויק עם הטקסט הרועם, המתגלגל, שעומד להכות בבטן הרכה. התופים כבר מובילים אל הקליימקס בפזמון. שיר מופתי שעמד בכל היבט במבחן הזמן.

     

    שורה לקחת: "אני אקדח טעון געגועים, וזה חוזר, את מבינה".

     

    4. תחת שמי ים התיכון

    אלבום: חום יולי אוגוסט 

    שנה: 1988

     

    שיר נבואי קוסמי, לא ממש עליז, מלא מסרים שבחלקם מעורפלים, חידות ותהיות. "עכשיו יש את הזמן במזרחית, חצי עולם כבר שר יוון", קובע ארצי נחרצות, אף שברקע, באותם ימים, המוזיקה הים־תיכונית עדיין מקופחת. מתחת לפני השטח ארצי מזהה שהיא מבעבעת בדרכה האלטרנטיבית - את המילים כתב אחרי שהאזין לקסטה של זהר ארגוב - ועוד מעט תשטוף את כולנו, תבקיע את תקרות הזכוכית. אם ב'שדות של אירוסים' ו'בארץ חדשה' הנגיעה הייתה יותר פוליטית, כאן הוא מתפנה להתכתב עם המצב החברתי־כלכלי, עם השבר שבתוך החברה הישראלית, הרלוונטי גם להיום (חצי עולם שונא חצי), עם הבדלי המעמדות (חצי עולם בדוחק מתקיים), האפליה (צמרמורת יש לי מקיפוח גם) והבריחה המסוכנת (חצי עולם לוקח סם). כמה זה עולה לנו? אין לדעת, אבל נראה שדי יקר. הים זועף והתמונה מלאה בדאגות, שמתחלפות לפעמים רק באשליות מתוקות. השיר בוצע על ידי ארצי במהלך המחאה החברתית הגדולה ב־2011, כשברקע קריאות לצדק חברתי, וארצי מעדכן את הטקסט ואת הקהל: "עכשיו יש את הזמן להפגין". זהו אחד מהטקסטים הליריים היפים ביותר שיצר, שיר בלוז ישראלי המעוטר בסולו סקסופון מרהיב של אמיר גבירצמן.

     

    שורה לקחת: "כמה זה עולה לנו?"

     

    5. גבר הולך לאיבוד

    אלבום: גבר הולך לאיבוד

    שנה: 1978

     

    השנה היא 1977 וארצי מוזמן לשיחה בחברת התקליטים הד ארצי ומקבל מהמנהלים את ההודעה הבאה: "זה לא עובד. כמה אפשר לדפוק עליך כסף? קח 5,000 לירות לאלבום אחרון". הוא יצא מהחדר למבחן המכריע של הקריירה שלו עם החלטה לכתוב שירים אחרים, אישיים מאוד. הרגע המכונן היה שיר הנושא, על כנפי פתיח פסנתר פנומנלי שניגן משה לוי, והטקסט דיבר בפעם הראשונה בחייו בשפה שלמה־ארצית. "השיר נולד מהתחושה שלי אז, שהלכתי לאיבוד בחיים", סיפר בעבר בראיון למוסף "7 לילות" של "ידיעות אחרונות", "למה דרך מרפסת? כי פעם באתי הביתה ולא היה לי מפתח. קפצתי מהמרפסת לכיוון הבית וטיפסתי פנימה. המילים לא כוונו למישהו ספציפי. זה אפילו שיר אהבה־נקמה, כי בסוף הגבר לא מגיע".

     

    בהד ארצי, אגב, לא התלהבו מהשיר וביקשו מארצי להשאיר אותו מחוץ לאלבום. בתגובה, הוא החליט לשלוח אותו כסינגל לתחנות הרדיו. כל השאר כתוב באלבומים הבאים.

     

    שורה לקחת: "יש לו דרכים משונות לומר לך שהוא אוהב".

     

    6. לילה לא שקט

    אלבום: לילה לא שקט

    שנה: 1986

     

    נכתב לזכרו של רב סרן מירון גרנות ז"ל, חברו של ארצי, שנהרג במלחמת יום הכיפורים כשהטיס את מסוקו במהלך משימת חילוץ פצועים בסואץ. האווירה בשיר הקרינה על כל האלבום, שמצד אחד היה מלנכולי ורווי תובנות פוליטיות, ואיכשהו, מצד שני, דווקא הוא זה שפתח לארצי רשמית את עידן ההופעות הגדולות. במציאות, לא היה באמת רומן בינו לבין אלמנת הטייס, אבל אחרי שהשיר יצא לרדיו הגיעו יותר ויותר סיפורים מחיילים שהתודוו על דברים דומים שחוו והתאימו לטקסט, המתאר נפש שסועה מדילמה מפרקת: האם לממש אהבה לאשת חבר שמת בקרב. 'לילה לא שקט' הפך במהלך השנים לאחד השירים המושמעים ביותר בימי הזיכרון לחללי צה"ל והיה שונה בנוף הזה מאחר שלא התמקד בסיפור הגבורה, אלא היה ריאליסטי ופרש את רגעי האימה של הפציעה בקרב, את הבכי ואת המוות.

     

    שורה לקחת: "אולי מצאת מנוחה, בין חיילים מותר לך".

     

    7. פתאום עכשיו, פתאום היום 

    אלבום: שלמה ארצי, פסטיבל הזמר

    שנה: 1970

     

    הפריצה מאלמוניות מוחלטת למעמד של כוכב תוך יממה אחת: אחרי שצילם קליפים עם להקת חיל הים, הגיע אל ארצי חנוך חסון מקול ישראל, שניהל את פסטיבל הזמר והפזמון. הוא השמיע לו סקיצה של 'פתאום עכשיו, פתאום היום' ואמר שיהורם גאון ואבי טולדנו סירבו לבצע את השיר שכתבה תרצה אתר, בתו של נתן אלתרמן, והלחין יעקב הולנדר. ארצי חשב שיהיה לו נכון לנסות, למרות אפס ניסיון על במות מול קהל גדול, ומבחינה ווקאלית הגיע לאחד משיאיו (הסולם היה גבוה וקשה) בהופעה כובשת שהעניקה לו את הזכייה המאוד יוקרתית בפסטיבל הזמר בעודו חייל. למחרת כבר קיבל הצעה לחוזה מחברת התקליטים EMI, חתם לשבע שנים, ובהמשך זכה לראשונה בתואר זמר השנה. אף על פי ש'פתאום עכשיו, פתאום היום' נכלל בקבוצה המצומצמת של להיטי ארצי שלא נכתבו על ידו, הוא הפך לאחד מכרטיסי הביקור שלו במהלך השנים. בשנת 2000 הוא סגר מעגל עם קאבר מוצלח לשיר (טייק אוף על More Than Words של אקסטרים) שנכלל באלבום 'אהבתיהם'.

     

    שורה לקחת: "השמיעי קול ילדה, השמיעי קול, דברי ספרי הכל, אמרי הוא כסיל גדול. הוא לא ידע".

     

    8. אף פעם לא תדעי

    אלבום: דרכים

    שנה: 1979

     

    אחרי התפנית עם האלבום 'גבר הולך לאיבוד', ארצי מחליט להמשיך את הקו בשירי אהבה מהורהרים, חולמניים, בטקסטים חשופים, אישיים ולא פעם מורכבים וקשים להסבר. 'אף פעם לא תדעי' הוא בלדה רומנטית מינימליסטית ונעימה, המנוגדת בעטיפתה המוזיקלית למילים, הבוערות מקנאה ומגעגועים, על אהבה שאבדה ונותרה כתובה רק בחלומות, ומרכיבות לא מעט משפטים שנכנסו לקלאסיקות של ארצי. "מאחוריו עומדת ההבנה שהתחלתי לגבש אז כשאני רץ אחרי משהו שלא באמת אצליח להשיג", הסביר באותו ראיון, "בשנות ה־70 התחילו בישראל גילויי הכוכבות, ואני הייתי חלק מזה, וגיליתי שככל שאתה יותר מפורסם, אתה כמו מלך בארמון ריק. זיהיתי שאני רוצה להיות נאהב על ידי הקהל, אבל זה לא מתקן אצלי שום דבר. ההבנה הזאת נכנסה לטקסטים שלי ולכן אני תוהה בשיר 'האם כדאי לומר לו, לשוטר, שאני לבד?', כי הוא בטח חושב שאם אני מפורסם, יש לי הכל. 'אף פעם לא תדעי' הוא שיר של התפכחות". הוא גם השיר שנתן את ה'נה נה נה נה' לדואטים המפורסמים עם הקהל בהופעות.

     

    שורה לקחת: "בשקט, כמו גנב, על בהונות גופך. בנדודי שינה, בהרהורי החטא".

     

    9. האהבה הישנה

    אלבום: שניים

    שנה: 1996

     

    שיר מלא מטאפורות שמספרות על געגועים לזוגיות הראשונית, האופטימית, זו שחפה מגימיקים ומניסיונות שווא לתקן דברים מול הסרטים, הטלוויזיה או הנטפליקס. נכתב כשבע שנים לפני גירושיו של ארצי מרעייתו מילכה ומלא בהרהורים פנימיים וכנים על מה שאבד בדרך, אם כי לאו דווקא אישיים בלבד. "הוא נכתב בעין הוד", סיפר ארצי, "יצאתי מהבית, סגרתי את הדלת ופתאום השיר היה שם. פתחתי את הדלת בחזרה, רצתי לטייפ, שרתי מהתחלה ועד הסוף ונסעתי לתל־אביב. שכחתי ממנו. אחרי שבועיים אני אומר לעצמי, שכחתי שיר בעין הוד. נסעתי חזרה והקשבתי לו. 'בשלט רחוק מביט רחוק' נראתה לי כמו שורה מוזרה. לא חשבתי שאני יכול להכניס שלט לתוך שיר. ברגע שהוא נכנס, כבר לא יכולתי להוציא אותו למרות שזה הרגיש לי איפשהו זר. הביטוי 'חליפת חיינו' התייחס לאנשים שחושבים שהם מתחתנים לכל החיים. מסביבי חברים התחילו להתגרש. החלומות שרקמנו בגיל 20, כשהתחתנו מוקדם, התחילו להתפורר".

     

    שורה לקחת: "הכינורות המתוקים לא מנגנים לי, לא אשקר לך שאצלי הכל בסדר".

     

     

    צביקה טישלר
    צביקה טישלר

     

     

    10. חום יולי אוגוסט

    אלבום: חום יולי אוגוסט

    שנה: 1988

     

    פתיח בסאונד של מסוקים מוביל לשרשרת אירועים בקצב אש, המספרת על התרחשויות במלחמת ההתשה, כשההפקה המוזיקלית הנהדרת של לואי להב מעצבת מתח. ארצי, שכתב את השיר אחרי שצפה בסרט פלאטון של אוליבר סטון והתבסס על סיפורי קרב ישראליים, מניח כאן מעין תסריט לקולנוע, עם שלוש עלילות במקביל, זו של הפלוגה, זו של ועקנין, אלוף קריית־גת (חברו של ארצי לאוהל בעבר), וזו שלו עם בת הזוג. כמו ב'לילה לא שקט', ההתבוננות על הקרבות לא מגיעה מנקודת מבט הרואית או מעריצה אלא ממבט אנושי ורגיש של פחד, חולשה, סבל. "מרחפים באלונקות שניים בלי שם", "פצועים שרועדים וזה נורמלי", "מסך כבד של מלחמות והזיות", "בגוף רק שד בוער", "שוכב לבד בשטח". בשורה אחת מטלטלת הוא מצליח לאפיין את הדילמה הישראלית הקבועה, אותה התנגשות בלתי אפשרית בין יום הזיכרון לחללי צה"ל לבין יום העצמאות: "הולך לרקוד עם חיילים מתים בלב".

     

    שורה לקחת: "סוגר ת'חדר, גם אלוהים לא ייכנס לפה. פתאום אביך נכנס".

     

    11. כרטיס ללונה פארק

    אלבום: כרטיס ללונה פארק

    שנה: 1990

     

    אחרי ההצלחה של 'חום יולי אוגוסט', ביקש ארצי להקליט במכוון אלבום לא מסחרי, ניסיוני מבחינתו, יותר רוקנרולי, פחות קומוניקטיבי. זה די הצליח לו, כי האלבום 'כרטיס ללונה פארק' לא הלהיב במכירות, בוודאי ביחס לקודמו, אבל שיר הנושא הפך לאחד הלהיטים היותר גדולים בקריירה שלו. באווירה מלודית ספרינגסטינית, מספרות המראות ההפוכות שגם הלונה פארק לפעמים לא מצליח לספק בריחה מהמציאות ואפילו איש המוות מוצא את מותו.

     

    שורה לקחת: "הבטחתי לך לאהוב אותך בכל המקומות".

     

     

    צילום: תומריקו
    צילום: תומריקו

     

     

    12. שיר חייל

    אלבום: דרכים

    שנה: 1979

     

    את המילים כתב סרן נמרוד גאון ז"ל, שנפל בתעלת סואץ, ביום השני למלחמת יום הכיפורים, במכתב לחברתו עמליה. אמו של נמרוד, אדית, שלחה את המילים לארצי, והוא הוקסם מהטקסט והלחין את השיר, שהפך גם הוא לאחד ממעצבי פס הקול של ימי הזיכרון. אדית ז"ל, שהלכה לעולמה בשנה שעברה, סיפרה שהשיר ליווה אותה כל חייה, כזיכרון תמידי לבנה.

     

    שורה לקחת: "אבל אני חייל, ואל תבכי לי ילדה".

     

     

    13. אנחנו לא צריכים

    אלבום: אהבתיהם

    שנה: 2000

     

    הגרסה המקורית, הרכה יותר, נכללה באלבום הבכורה שיצא בשנת 1970. את המילים כתב אבי קורן על חברו שנפל, את הלחן יצר שמואל אימברמן. המקור, ברוח של תפילה חילונית, התאים מוזיקלית לתחילת הדרך של ארצי. הקאבר כבר לקח את השיר למקום לגמרי אחר, מעודכן, להיטי, ועם זאת עדיין דוקר ומטלטל.

     

    שורה לקחת: "ותן לנו לשוב ולראותו, יותר מזה אנחנו לא צריכים".

     

    14. צוותא

    אלבום: דרכים

    שנה: 1979

     

    מדובר באוטוביוגרפיה, שבניגוד לירח, נכתבה זמן קצר אחרי תחילת ההצלחה, כשארצי יודע שהקריירה שלו עדיין יכולה להיגמר כבר מחר, צרוב מהופעות שנערכו מול שתי שורות בלבד באולם המיתולוגי. שיר רווי פאנצ'ים, התחכמויות ומבט על ההונאות הקטנות של החיים, כשכל זה ארוז בלחן אדיר ושמח. "באופן אירוני התקליט 'דרכים' כלל את 'צוותא', שהזכיר את הימים שלא היה לי קהל", הוא הסביר, "חשבתי שזה השיא ושאין לאן ללכת יותר, הייתי כולה בן 32. נהיה שקט בחיים. הייתה פרנסה, עדיין היו חלטורות, אבל פחות הופעות ביזיון. פתאום הייתי אדם שמח. ההצלחה של השיר הפתיעה אותי כי זה היה נראה לי כמו סיפור פרטי שלי על זמר שאין לו קהל, ולא חשבתי שיעניין".

     

    שורה לקחת: "על מה את בוכה? שירים זה גיטרות וחלומות".

     

    15. מלך העולם

    אלבום: אהבתיהם

    שנה: 2000

     

    תרגום לשיר של להקת וויט פליינס, When You Are A King, שיצא בשנת 1971. המילים שכבו במגירה של ארצי שמונה שנים עד ההחלטה להוציא את השיר כחלק מאלבום קאברים שייתן מענה לחברת התקליטים בזמן שארצי עבד על האלבום 'צימאון'. מתוך האילוץ הכמעט טכני, יצא אחד האלבומים הנמכרים ביותר בקריירה שלו. 'מלך העולם' הצליח לספק רגעים מרגשים, במיוחד כשארצי הקדיש את השיר לגלעד שליט, שהגיע להופעה בקיסריה לאחר שחרורו משבי חמאס.

     

    שורה לקחת: "קום תהיה כל מה שבא לך, כי בשבילה אתה תמיד, מלך העולם".

     

    16. קצת משונה שלא נשארת

    אלבום: ירח

    שנה: 1992

     

    בלדה על אהבה מתסכלת, בתחנת רכבת, מתחת למטוס, במיטה. הלב דופק, האדמה רועדת, משקפי השמש מסתירים את הסודות, מרחיקים מהמציאות, אבל האמת בסופו של דבר מסירה את הפילטרים בצורה מרירה במיוחד: היא לא נשארת. וזה קצת משונה ללב אוהב, שאפילו נגמל מכל השיגעונות.

     

    שורה לקחת: "תחת משקפי השמש היום מחשיך מעט לפני זמנו".

     

    17. אחרי הכל את שיר

    אלבום: דרכים

    שנה: 1979

     

    התשובה הארצית ל־Your Song הנצחי של אלטון ג'ון. בלדת פסנתר־תופים מינימליסטית, שאת ההשראה ללחן שלה שאב דווקא משיר אחר של סר ג'ון, Sorry Seems to Be the Hardest Word. את השיר כתב ארצי על רעייתו אז, מילכה, והסביר שאחרי כל תלאות היומיום, היא בסופו של דבר הייתה שיר שלו, לא עוד אדם. האלתור הארוך בסיום הגיע אחרי שלא מצא שורה טובה יותר לסיים בה.

     

    שורה לקחת: "אחרי הכל את שיר, לא עוד בשר ודם".

     

    18. שיר בבוקר בבוקר

    אלבום: אומרים ישנה ארץ, פסטיבל הזמר והפזמון

    שנה: 1973

     

    אמיר גלבוע כתב את המילים בתחילת שנות ה־50, ארצי וגידי קורן הלחינו את הטקסט לקראת פסטיבל הזמר והפזמון ברוח שירי הלל שסימנו חצי יובל למדינת ישראל הנאיבית והאופורית, עוד לפני השבר של מלחמת יום הכיפורים. משיר המבטא תקומה והתעוררות של העם היהודי המפוזר בגולה, הוא הפך להמנון הבלתי רשמי של המחאה החברתית ב־2011, התעוררות מסוג אחר.

     

    שורה לקחת: "פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת".

     

    19. תרקוד

    אלבום: תרקוד

    שנה: 1984

     

    האלבום עצמו היה פורץ דרך מוזיקלית, כולו אלקטרוני ומבוסס על סינתיסייזר, בהצעת לואי להב. "מבחינתי, 'תרקוד' היה שיר מפתח. עד אז הייתי מכונס בתוך הבדידות שלי, והוא בישר לי שאני יכול לזוז", הסביר ארצי, "באותם ימים נכנסה בי מכונית ברמת־גן בשתיים בלילה, פוצצה את האוטו. למזלי נפצעתי קל. זה נתן לי איזו מכה. 'תרקוד' היה מעין הצעה לעוף על החיים כל עוד אתה יכול. לא רק לעצמי, אלא לכל מי ששומע. התקליט הזה הגיע אחרי מלחמת לבנון, הכלכלה הייתה מרוסקת, ולא היה ברור מה האופק בישראל. אז רצוי לרקוד".

     

    שורה לקחת: "תרקוד היא אמרה לי, תרקוד. הברושים לא ידעו אם לצחוק או לבכות".

     

    האזינו לפלייליסט המלא של 70 השירים הגדולים

     

    20. תגידי

    אלבום: ירח

    שנה: 1992

     

    ככה נשמע לב סדוק מאהבה דועכת, במעמד שהופך להיות של צד אחד בלבד, זה שנותר פגוע ותוהה, כשהצד שממול כבר לא משתדל לשים אודם כמו מקודם. מעין טיפול זוגי מלא בכאב, בהתעלמות ובשתיקה של הצד השני. "הלהיט המזרחי הגדול שלי", הכתיר ארצי את השיר, אחרי שזמרים מהז'אנר עשו קאברים ל'תגידי'. "השיר נכתב בהתחלה כ'תגיד לה' אבל לא אהבתי את זה. יום אחד, בים, שמעתי ילד צועק, 'תגידי אמא', ואז החלפתי לתגידי".

     

    שורה לקחת: "תגידי כי כמעט שכחתי מה זה רגש כמו שלימדת אותי. לא מרגיש אפילו יום".

     

    צילום: צביקה טישלר
    צילום: צביקה טישלר

     

     

    21. האיש ההוא

    אלבום: גבר הולך לאיבוד

    שנה: 1978

     

    מילים קסומות של נתן יונתן, הלחן של ארצי. שיר שכול שהפך חלק מהאבל הגדול אחרי רצח יצחק רבין ז"ל, בביצוע מדמיע בכיכר, מול נוער הנרות.

     

    שורה לקחת: "איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא, אשר היה כערבות הבוכיות".

     

    22. מה הן המילים

    אלבום: חצות

    שנה: 1981

     

    ארצי הלחין את הטקסט הנפלא של משה בן שאול ז"ל, המצביע על שתיקה כשוות כוח מול המילה הנאמרת, כזו שראוי לה ללכת לפני האדם, וכן על יכולתו של ארצי להפוך ללהיט גם שירי משוררים.

     

    שורה לקחת: "מה הן המילים, אם לא שתיקה"..

     

    23. כבר עבר די זמן

    אלבום: אהבתיהם

    שנה: 2000

     

    במקור נקרא השיר 'מה רצינו להגיד' ונכלל באלבום 'תרקוד', שם די נחבא מאחורי להיטי הענק כמו שיר הנושא. הבחירה להקליט את השיר מחדש כדואט עם הבן, בן ארצי, והעיבוד המעודכן והנוגה הכניסו בו הרבה יותר רגש.

     

    שורה לקחת: "בעיר הזאת יש אלף נערות אולי, רק אני גר לבד עם כלב ששומר עליי".

     

    24. זה מה שנשאר

    אלבום: שניים

    שנה: 1996

     

    "האיש שלך שוב הולך לאיבוד", מרפרר ארצי לשיר ששינה לו את הקריירה מ־1978, כשהפעם המילים הנוגות מאוד מנוגדות ללחן המקפיץ. הלהקה המתוקה שאליה התכוון היא אבטיפוס, שהוציאה בזמנו את הלהיט 'מועקה'. אחד מהלהיטים שהכי מרקידים את קיסריה עד היום.

     

    שורה לקחת: "השמיים כחולים אבל מה עם השאר?".

     

    25. לאן לאן לאן 

    אלבום: שניים
    שנה: 1996

     

    רצח רבין השפיע על ארצי בכתיבת האלבום, הוא מרכיב שיר שלם, דו"ח רצח, וזולג לאחרים, כמו 'לאן לאן לאן', מעיד על מצב רוחו, על הקושי להתנתק מהטראומה. "מטח יריות אחד על ראש הממשלה, אני בוכה עליו, כשאני בוכה עלייך", הוא מסביר ותוהה לגבי גיל 50 המתקרב ("חצי חיים עברו ואיפה הם, מחשב בזהירות, כמה עוד נותר לבן אדם לחיות"). הטקסט נותר רלוונטי, בעולם של קוקה קולה, בכניסה לכביש מהיר שסוללים כאן כל החיים.

     

    שורה לקחת: "בשביל כוס קפה איתך הייתי שם גם אלף דולר".

     

    26. שינויי מזג האוויר

    אלבום: דרכים

    שנה: 1979

     

    ארצי שמע את הנעימה של ז'אן לוק פונטי הצרפתי, שסיפק את ההשראה ליצירת רוק רכה המלאה בתזמורים ובריפים מענגים של גיטרות.

     

    שורה לקחת: "שינויי מזג האוויר הביאו אותי לחשוב שמלבדם אני עצוב גם בגללך".

     

    27. אני נושא עימי

    אלבום: מקום

    שנה: 1982

     

    את המילים כתב יעקב אורלנד ואת הלחן דוד זהבי. ארצי בחר בשיר לאלבום שהוקלט ברוח שירי ארץ ישראל והגרסה הזאת של 'אני נושא עימי' הפכה לפופולרית ביותר, מיסודות הפלייליסט בימי אבל.

     

    שורה לקחת: "אני נושא עימי את צער השתיקה".

     

    28. אתמול חלפו הציפורים

    אלבום: דרכים

    שנה: 1979

     

    שיר נוסף שארצי בחר להלחין למילים של משה בן־שאול, המבוצע בסגנון ביטלסי, לחן נעים, מלא בחום של אקורדיון, ושירה קטנה ונוגעת.

     

    שורה לקחת: "בדרך כלל אני זהיר. כדאי להתכופף אפילו בחלום, ולהגיד שלא ידעתי, אבל אתמול חלפו הציפורים".

     

    29. בואי ונתיר

    אלבום: חצות

    שנה: 1981

     

    שיר אהבה פריך ונעים שממשיך את הקו של האלבום 'דרכים', ונע סביב התמודדות של בני זוג על המשך החיבור ביניהם תוך התרת הסבכים, והיאחזות בבדל החוט שנשאר איכשהו.

     

    שורה לקחת: "עכשיו תהיי גלויה כי גיליתי לך הכל, בתוך שמיכה מאוחרת טמנתי לך אותי".

     

    30. במטוס סילון

    אלבום: חצות

    שנה: 1981

     

    רשות הדיבור, הפעם, רק למשורר. "כל החיים שלי אני ממלמל לעצמי טקסטים, כותב בראש המון. בגלל זה טוענים שאני נורא לא מרוכז. יום אחד, בנסיעה על וספה ליד גני התערוכה, באה לי השורה: 'אם אפשר לחיות למעלה כאילו זה למטה'. עצרתי וכתבתי את כל השיר בכמה דקות על קבלות של דלק. איך זה הגיע? אין לי מושג. השאלה היא אם הכתיבה היא המהות שלך כבנאדם. אצלי זה ככה. לכן לא הפריעו לי כשצחקו על טקסטים שלי, לא נפגעתי מזה".

     

    שורה לקחת: "שתי עיניה מחייכות, שאלה של השקפה. אם חיים יותר נכון, אז לא משנה איפה".


     

    31. לב שבור לרסיסים

    אלבום: חום יולי אוגוסט

    שנה: 1988

     

    היו שם 40 דראפטים עד שארצי הרגיש בסדר עם הטקסט, אבל גם אחרי ההקלטה הוא לא היה שלם עם השיר, תיאור של ימי התיכון שלו בשנות ה-60, בארומה של זיעה במקלטים כשאסור היה לרקוד ואת הביטלס השאירו בבריטניה. ״חשבתי בהתחלה שזה שיר חלש, קצת זול, אפילו התביישתי בו משום מה״, התוודה. ״עם השנים למדתי להעריך אותו כמעין בלוז לחופש הגדול, חזרה לימי התיכון. חוץ מזה, הלב שלי נשבר לא מעט לרסיסים. היום אני חושב שזה שיר נהדר״.

     

    שורה לקחת: "גם בקיטש יש שמץ של אמת, הכל הולך".

     

    32. לא עוזב את העיר

    אלבום: חצות

    שנה: 1981

     

    מהשירים שסיפקו את אחד הביטויים המזוהים ביותר עם הז׳רגון ה"שלמה ארצי". הפך למעין סיסמה במלחמת המפרץ ב־1991, באדיבות ראש העיר שלמה צ'יץ׳ להט ז״ל, כשתושבי תל־אביב חמקו מאימת הסקאדים של סדאם חוסיין ולא לתוך השיר אלא לאילת. ״מי שעוזב את תל־אביב עורק גם מהמולדת״, הכריז צ'יץ׳ בדרמטיות והרדיו המעודד השמיע שוב ושוב את השיר לצד 'נחש צפע'.

     

    שורה לקחת: "לא עוזב את העיר, עבור אף אחד. אנחנו שניים תמיד, בינינו אלוהים אחד".

     

    33. אל הנירים האפורים

    אלבום: מקום

    שנה: 1982

     

    גם כאן נתן יונתן על המילים, הלחן של סשה ארגוב, בביצוע שתמיד יעלה לחלוחית בעין. שיר שהיה קצת אנדרייטד במהלך השנים, ולא זוכה להשמעות רבות, אולי בגלל העצב הגדול שהוא משרה והצמדתו לימי זיכרון בלבד.

     

    שורה לקחת: "אז גחנה אליי מיכל ושאלה בקול דממה: 'נכון שזה נורא לא טוב כשיש בארץ מלחמה?'.

     

    34. שישה

    אלבום: שניים

    שנה: 1996

     

    שיר השריקה, לרוב בדואט עם הקהל, על חברות ארוכת שנים. גם הפעם, המוות בקרב לא מתואר באופן הרואי אלא בפשטותו המדממת. ״אחד מנוקב מכדור, תשעה מילימטר אוי״. השיר היה בסיס לסרט תיעודי שיצר הבמאי יריב הורוביץ.

     

    שורה לקחת: "נשארתי אחד, אם סופרים גם אותי".

     

     

    35. תתארו לכם

    אלבום: שפויים

    שנה: 2007

     

    הגרסה של ארצי - בהיבט הטקסטואלי - ל"אימג׳ין" החולמני־נאיבי של ג׳ון לנון, אבל בלי נגיעה בפוליטיקה ועם גן עדן שהפעם קיים, בניגוד לקביעה ב'ארץ חדשה' הריאליסטי. המסר: היקום שלנו הרי רחוק ממפלי ההרמוניה, האושר כל כך נדיר כאן, אז עדיף שניקח אלינו את היוזמה, נתאר לנו משהו דומה, בערך, פחות עצוב ממה שהוא ככה, ואולי איכשהו מחר יקרה מה שרצינו.

     

    שורה לקחת: "ואנחנו שם הולכים עם שמש בכיסים".

     

    36. הרדופים

    אלבום: מקום
    שנה: 1982

     

    שיתוף פעולה נוסף המפגיש את הטקסט היפהפה של נתן יונתן עם הלחן המצמרר של ארצי, שהטמיע עוד נכס מוזהב בשירה הישראלית ולפס הקול הנצחי של ימי הזיכרון. זהו שיר אבל רווי מטאפורות, המקביל בין ההרדופים לחיי האדם ומדגיש את ההכרה בקיצו של כל מסלול חיים, כי לא נפרח כבר פעמיים. ובכל זאת, מהמקום האופטימי בהר, על קו הרכס, מישהו ממשיך ללכת.

     

    שורה לקחת: "תפנוקי גוון ירטיטו, בלכתן לרחוץ בזרם. נכלמים נשפיל עינינו, אל המים הקרירים".

     

    37. טלפני טלפני

    אלבום: חום יולי אוגוסט

    שנה: 1988

     

    ארצי כותב לבתו הבכורה שירי, ופורס את החרדה הבסיסית הטבועה בכל הורה לילד מתבגר, וגם את החשש מהיום שבו תעזוב את הבית לתמיד ותצטרך להישמר מפני בני האדם שניסו לאכול גם את אביה. אחד משירי האהבה הנוגעים והיפים שנכתבו כאן מאב לבתו, עטוף בהפקה דרמטית המעידה על הסערה שבפנים.

     

    שורה לקחת: "טלפני טלפני כי אם לא אז אדאג ואצא אלייך מדעתי".

     

    38. פתאום כשלא באת

    אלבום: דרכים

    שנה: 1979

     

    את גרי אקשטיין פגש ארצי באולפני טריטון המיתולוגיים ובאופן ספונטני הציע לו להקליט יחד שיר שבחלקו נשען על סולמות גבוהים המתאימים למיתרים של אקשטיין. התוצאה הייתה דואט געגועים שמנציח את התובנה שכל אחד חווה איפשהו בחייו: אנחנו מבינים את חשיבותם של אהובינו בחיינו רק אחרי שהם הולכים מאיתנו.

     

    שורה לקחת: "וחיכיתי לך שעות, בלי אוויר וגוף".

     

    39. שניים

    אלבום: שניים

    שנה: 1996

     

    נכלל במקור באלבום כנעימה, אבל ארצי הרגיש שזה צריך להיות שיר וכתב את המילים במהירות באולפן. "היה לי ברור שרק ריטה יכולה לשיר את זה. היא באה, ועשינו את השיר בטייק אחד. אחרי חודש ריטה מצלצלת אליי ושואלת, 'תגיד שלמה, מתי עושים את ההקלטה?'. אמרתי לה שזה כבר נעשה, והיא עונה לי: 'אבל זו הייתה חזרה!'. סיפרתי לה שאפילו השארתי הצחוק שלה בתוך השיר״. מכל זה יצא שיר השנה.

     

    שורה לקחת: "ככה זה כשיש שניים, מסתבר, זה תמיד פעמיים, לדבר, זה נותן לי ת'כוח, להתגבר גם על מאה מכות".

     

    צילום: צביקה טישלר
    צילום: צביקה טישלר

     

     

    40. רוב הזמן את אשתי

    אלבום: תרקוד

    שנה: 1984

     

    ואלס מוצלח נוסף מהאלבום, טקסט אדיר של משורר, שזור דקירות החושפות את המתח הזוגי בחיי היומיום כשנבואת הפרידה מרחפת בחלל הבית, ובני הזוג מתמודדים גם עם הבעיות שנולדות עם הילדים. בשיר מתקבצות לא מעט שורות שהפכו לקלאסיקות של ארצי ומעל הכל עולה השאלה הבלתי נמנעת: למה 'רוב הזמן את אשתי', ולא, בעצם, כל הזמן.

     

    שורה לקחת: "התעוררתי עירום בחושך נסדק לתוכי. כל פירוש לחלום, הוא מעל לכוחי".

     

    האזינו לפלייליסט המלא של 70 השירים הגדולים

     

    41. נבראתי לך

    אלבום: חום יולי אוגוסט

    שנה: 1988

     

    אם 'ארץ חדשה' היה ספרינגסטין, 'נבראתי לך' הוא כבר הרבה יותר 'ג׳ושוע טרי' של U2 לאורך כל הדרך. טקסט מסתורי ומלא תשוקה, על אהבה חטופה שאינה יכולה להתממש, והפעם אלוהים דווקא נכנס לחדר.

     

    שורה לקחת: "כי אני נבראתי לך".

     

    42. נרקוד נשכח

    אלבום: לילה לא שקט

    שנה: 1986

     

    מיסודות השפה השלמה־ארצית: ריקוד, מטוס, ג׳ינס, בדידות בחדר, במאי והפעם צלם מעוניין שיעשה לך ילד ואחר כך יתפכח. אין אמצע, אין מקום לפשרות, החיים בשחור לבן, מעורבבים באורוול.

     

    שורה לקחת: "כשאת נוגעת בכתפי, מטוס של קרב ממריא"

     

    43. בגרמניה לפני המלחמה

    אלבום: חום יולי אוגוסט

    שנה: 1988

     

    שיר חשוף ומטלטל על זכרונות השואה של אמו מרגלית (מימי) ארצי ז״ל, ניצולת אושוויץ ששרדה שלוש סלקציות של מנגלה. זו הייתה הפעם הראשונה שארצי נגע בנושאים משפחתיים שלא דיברו עליהם בבית וגילה את הסוד שנשמר שנים רבות: אמו איבדה בשואה את בעלה הראשון ואת בנה.

     

    שורה לקחת: "כל אחד זקוק לאמא, אמא מה אוכל אותך. דלת המטבח נעולה גם עכשיו".

     

    44. בשל תפוח

    אלבום: אומרים ישנה ארץ

    שנה: 1973

     

    המילים הלא ממש פשוטות לעיבוד מוזיקלי של חיים נחמן ביאליק, הלחן של ארצי והביצוע בשיתוף פעולה עם להקת גברת תפוח, ברוח המוזיקה הישראלית של הפיפטיז ובהטעמות תנ״כיות. מאוד אהוב בקרב מעריצים אדוקים וזוכה לביצועים מעטים ונחשקים, בהופעות קטנות בלבד.

     

    שורה לקחת: "התאבו דעת בשל מה אהבתי? אני אהבתי בשל תפוח".

     

    45. אבסורד

    אלבום: שניים

    שנה: 1996

     

    המנון קיסריה הבלתי רשמי, בין הים לבין החולות. הרגע שבו נשלפים הסלולרים בהופעה והזוגות מחזיקים ידיים.

     

    שורה לקחת: "ומוזר איך בין שמש זורחת לשמש שוקעת בים, לא מצאו תרופה לנשמה הפצועה של בני האדם".

     

    46. אושר אקספרס

    אלבום: אושר אקספרס

    שנה: 2012

     

    המילים בהשראת פול סיימון, הזכרונות בהשראת גיל 20 פלוס ויש אפילו חילופי זוגות בתוך כביש מהיר.

     

    שורה לקחת: "השארתי שתי חולצות בחדר שלה. אולי תצא מזה בסוף התחלה".

     

    47. כמו אז

    אלבום: ירח

    שנה: 1992

     

    רוק אמריקאי רך ומיינסטרימי, ליין גיטרות יפהפה, ליין תופים דומיננטי, געגועים לאהבה ישנה. השיר נקרא בהתחלה 'בסמטאות החשוכות'. בן ארצי הנער מאלתר בתהליך הכתיבה על הפסנתר. ארצי הרגיש שהטקסט אפל מדי ואחרי טיול משפחתי בשבת החליט לשנות את הטקסט לאופטימי יותר.

     

    שורה לקחת: "עולם מתמוטט מרוב אמביציות, מרוב שאהבתי, לא אהבת"

     

    48. מנגב לך את הדמעות

    אלבום: שניים

    שנה: 1996

     

    בלדת אהבה־נחמה, מהורהרת ופילוסופית, שסיפקה גם היא שורה מפוארת של פאנצ׳ים.

     

    שורה לקחת: "אני תפקידי לנגב לך את הדמעות".


     

    49. לתת ולקחת

    אלבום: אושר אקספרס

    שנה: 2012

     

    דואט רוק וגיטרות חשמליות עם דודו טסה, שמספק את אחד השירים הכובשים של ארצי בעשור האחרון ומעלה שאלה איך היה נשמע אלבום שלם שלו בהפקה מוזיקלית של טסה.

     

    שורה לקחת: "אדם צריך שתהיה לו מילה, קצת מקום בעולם, אהבה לא נשכחת".

     

    50. וביחד נזדקן 

    אלבום: תרקוד

    שנה: 1984

     

    שיר בהפקה מלנכולית שמשרטט דווקא תמונה אופטימית להבטחה הזוגית הכי גדולה שיש. לא מוצא כמעט מקום בהופעות ונחשב גם הוא לממתק אהוב בקרב מעריצים אדוקים.

     

    שורה לקחת: "ארקום לך שוב את שמך במים הקפואים. במקום באך ננגן שופן, אלתורים קבועים".

     

    51. היא לא יודעת מה עובר עליי

    אלבום: שניים

    שנה: 1996

     

    כמה פעמים עובר לנו בראש מה יודע הצד השני, אם בכלל. שיר במקצב ספרדי ושמח, אבל זז בבטן והורס את הלילות.

     

    שורה לקחת: "אמנם אין אהבה שאין לה סוף, אבל הסוף הזה נראה לי מקולל".

     

    52. יום אחד

    אלבום: חצות

    שנה: 1981

     

    מוכר יותר כ״הכל הוא זמני״, מלא בתהיות ובהתלבטויות במיטב חוקי השפה. הצליח מאוד בזמן אמת, באייטיז, כמעט לא מנוגן בהופעות.

     

    שורה לקחת: "מפנה לך מקום, מפזר אם אפשר ילדים על עינייך בוכות".

     

    53. לנגב

    אלבום: חצות

    שנה: 1981

     

    אחת השורות הכי מצוטטות ומפורסמות ביצירה של ארצי, 'חתולים מחשבים את קיצם לאחור', שבזמנו עלתה לו גם בלעג. ״אבל היום כל פרשן פוליטי משתמש בה״, אמר לנו בראיון, ״מאוד קשה לי להסביר את השירים שלי כי הם לא נכתבים מהראש אלא ממקום אחר, וגם אני עצמי שואל את עצמי אחר כך מה זה".

     

    שורה לקחת: זו עם החתולים, מה לא ברור?

     

    54. פעם תורי ופעם תורך

    אלבום: ירח

    שנה: 1992

     

    פתיח קלידים ספרדי, שיר שהפך לגרפיטי אחרי שנכתב על כזה שלא באמת היה. 'פעם תורי ופעם תורך' לא היה אמור למצוא את מקומו באלבום אבל נכנס אחרי שארצי הרגיש שחסר יותר רוק.

     

    שורה לקחת: "עיניה פוצעות אבל נשארתי שלם".

     

    55. נצמדנו 

    אלבום: שפויים

    שנה: 2007

     

    הפאנק חזר לעיר, וארצי חזר לעוד המנון אצטדיונים רועש עם הלהקה שגם הפעם מוכנה ומנגנת בכוח את עצמה.

     

    שורה לקחת: "כי הביקוש לאהבה לא מסתיים אף פעם".

     

    56. כל אחד והסיפור שלו

    אלבום: צימאון

    שנה: 2002

     

    שיתוף פעולה עם טל שגב. שיר געגועים שורף לב, על האהוב שנשאר מאחור ומבקש להמיר את העצב בריקודים. לחן והפקה דרמטיים.

     

    שורה לקחת: "וכמויות האהבה שנתתי לה לא תקבל מאף אחד, אפילו בניו־יורק".

     

    57. עלש 

    אלבום: אהבתיהם

    שנה: 2000

     

    דואט שחציו במרוקאית עם שמעון בוסקילה. הולחן למילים של יהודה מסס ומסעוד קרוצ׳י. שרף את הבמות במסע ההופעות סביב האלבום.

     

    שורה לקחת: "לא ידעתי איפה ואיך, הייתי לבד עד בואך".

     

    58. סיאסטה מקומית

    אלבום: לילה לא שקט

    שנה: 1986

     

    תחילת הרומן עם הירח, שלא נופל סתם ללא סיבה, בהמתנה למלחמה הבאה. גם השיר הזה הצליח בזמן אמת ומככב בבקשות מיוחדות של הקהל במהלך ההופעות.

     

    שורה לקחת: "אך הפוליטיקה כבדה מדי כמו השדיים בחולצה של דליה, זו שגרה בוודאי בכפר עין הוד".

     

    59. החיים

    אלבום: שפויים

    שנה: 2007

     

    הפעם מוקי מגיע לשיתוף פעולה מאוד מוצלח וקצבי שנפתח עם מונולוג ללא שירה. נהדר בהופעות, אף אחד לא נשאר לשבת.

     

    שורה לקחת: "אני לא עובד, רק עומד ומקשיב בשקט ללו ריד מדהים, ואחר כך זז עם יצר הנדודים".

     

    האזינו לפלייליסט המלא של 70 השירים הגדולים

     

    60. שיר פרידה

    אלבום: אהבתיהם

    שנה: 2000

     

    במקור הצליח מאוד כבלדה, בביצוע של אריק סיני. גם הגרסה המחודשת עשתה כבוד לשיר והוקלטה באווירת תופים חזקים, עם בן ארצי על קו הטלפון.

     

    שורה לקחת: "כל הפרידות הן עצובות, כאב המילים חותך. טילפנתי שנה, ולא ענית. אני הולך ממך".

     

    צילום : ידיעות אחרונות
    צילום : ידיעות אחרונות

     

     

    61. בשקט בשקט

    אלבום: צימאון

    שנה: 2002

     

    לקח לארצי זמן להשלים עם האלבום הזה, שפעם לא היה מועדף עליו אמנותית, אף על פי שכן נמכר היטב בזמן אמת. 'בשקט בשקט', שיר חודר, וללא ספק מהווה את אחת הפנינים שבו.

     

    שורה לקחת: "הדבק בינינו רגיש עד לכאב, בקלות אפשר להרוס את הכל".

     

    62. האמיתי

    אלבום: שפויים

    שנה: 2007

     

    קולקציה של עצות לחיים, חלקן לא ממש מובנות או ישימות, אבל יש אחת חמודה במיוחד: ״תן לה לשתות לך ת׳שוקו, בתוך דירה שכורה״ .

     

    שורה לקחת: "לאן שלא תיסע תיקח, שני בגדים ודוכיפת".

     

    63. רומניה 

    אלבום: חום יולי אוגוסט

    שנה: 1988

     

    שיר עוצמתי, מלא רגש, המוקדש לאביו, יצחק ארצי ז״ל, לקראת טיול שורשים לרומניה, שם היה מראשי המחתרת הציונית במלחמת העולם השנייה ועסק בהצלת יהודים.

     

    שורה לקחת: "לא הוא לא מעז להביט בי, אם הוא יביט יכאב לו. כך תמיד היה מתבודד כמו אי, לא לא באשמתו".

     

    64. אגדת 21

    אלבום: כרטיס ללונה פארק

    שנה: 1990

     

    רוקנרול שורף. טקסט קורע לב על טלטלות הנפש של מי שנשארה בת 21, אחרי שהחליטה לשים קץ לסבל הגובר.

     

    שורה לקחת: "באמצע המין יש בדידות פתאומית".

     

    65. אל תוך העיר 

    אלבום: גבר הולך לאיבוד

    שנה: 1978

     

    שיר לילה יפהפה באווירה הציורית של 'גבר הולך לאיבוד'. מאוד אנדרייטד, לא מושמע ברדיו כמעט, לא מבוצע בהופעות.

     

    שורה לקחת: "הדוושה במכונית עושה לי רעשים, אולי היא שרה שיר".

     

    66. את ואני

    אלבום: את ואני, אירוויזיון 1975

    שנה: 1975

     

    מילים של אהוד מנור ז"ל, לחן של ארצי, הגיע למקום ה־11 באירוויזיון בשוודיה. חודש באלבום 'אהבתיהם' אבל הפעם המקור הסן־רמואי הוא שמעפיל.

     

    שורה לקחת: "כמו צבעי הקשת עוד נקשור ענן בחוט ונאמר לו שמע באים ימים טובים".

     

    67. רוקר חיי

    אלבום: כרטיס ללונה פארק

    שנה: 1990

     

    הצד האפל של עולם המוזיקה, הקריירה הדועכת, החרדה של כל אמן מהיום שבו הכל ייגמר.

     

    שורה לקחת: "מת מבושה, קח אותי אליך בידיים, הייתי שלך כשהלכת על מים".

     

    68. נדבר מהלב

    אלבום: אושר אקספרס

    שנה: 2012

     

    שיר שמזכיר יותר אלבומים ראשונים של ארצי, מכתב אהבה שמתחיל בצורה מינימליסטית ומקבל בהדרגה שכבות נוספות של כלים, קולות ומודולציה.

     

    שורה לקחת: "בואי נתחבק בהופעה, בואי נקשיב לפסנתר. כשנגמור כאן לשיר, נעזוב את העיר ונתחיל לדבר".

     

    69. ואולי

    אלבום: קצפת

    שנה: 2016

     

    הלהיט הגדול מהאלבום האחרון, ואולי במצעד ה־100 יזכה למקום גבוה יותר בראי הזמן, כקולה של אדל.

     

    שורה לקחת: "ומכל הקולות שהיו בעדי, נשאר רק קולו של האל".

     

    70. חוזרים הביתה

    אלבום: אושר אקספרס

    שנה: 2012

     

    לפעמים צריך לשים את המילים בצד, גם את הלחן, ורק להפגיש באופן נדיר שני אייקונים של תרבות ישראלית. מההקלטות האחרונות של אריק איינשטיין ז״ל. כמה מרגש.

     

    שורה לקחת: "תקשיב לרוח וללב יש צל חומק שם, להתראות באיזו הופעה".

     

     

    10 שיחכו למצעד הבא: הרדיו הישן, היית איתי הרי, כל יום, דבר איתי על המצב, ברוך ג׳מילי, ואלס בחמש ושלושים, הכל אותו דבר, עבד הממהר, אחרת אתה מת, את אינך יודעת. 

     


    פרסום ראשון: 12.10.19 , 21:35