{ }
שבת 23 בנובמבר 2019
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    חריגה בנוף. דורה
    7 לילות • 29.10.2019
    לא רואים אתכן
    מחקר חדש מוכיח: אפליית נשים ומזרחים בישראל מתחילה כבר בתוכניות הילדים
    רז שכניק

    הרדיו הישראלי קיפח במהלך השנים את המוזיקה המזרחית ואחרי שרוב התקרות התנפצו, ממשיך לקפח את הזמרות הישראליות. שלא במפתיע, מתברר שזה לא רק הרדיו, ושהבעיה מתחילה בגילים הצעירים. גם לטלוויזיה הישראלית המיועדת לילדים יש במה להתבייש: היא מקפחת נשים וכן בעלי גוון עור כהה, שמנים ובעלי מוגבלויות.

     

    הממצאים עלו במחקר של ד"ר יובל גוז'נסקי מהמכללה האקדמית ספיר, שדגם שבעה ערוצי ילדים במהלך 2017. בכל ערוץ נדגמו 666 תוכניות ו־2,568 דמויות. מחקר מקביל נערך גם בארה"ב, בלגיה, בריטניה, גרמניה, טיוואן, ישראל, קובה וקנדה.

     

    הרוב המכריע של התוכניות בערוצי הילדים הישראליים בימים שנדגמו, מופק בחו"ל (76.2 אחוז) ואילו הפקות המקור הישראליות תופסות 21.4 אחוז - עלייה יפה לעומת העשור הקודם. עד כאן הנתונים מחייכים. אבל כשבודקים במסדרונות המגדריים, התוצאות פחות נעימות: 68.8 אחוז מהדמויות הראשיות בתוכניות הילדים היו גבריות ורק 31.2 אחוז היו נשיות. בהשוואה לעשור הקודם חלה הידרדרות חדה: ב־2007 היו 37.4 אחוז דמויות נשיות בתוכניות אלה בארץ. עד כמה מצבנו גרוע? ישראל אחרונה בהשוואה הבינלאומית באותו מחקר: הממוצע העולמי עומד על 35.6 אחוז לדמויות נשיות ובחלק מהמדינות, כמו ארה"ב, נמצא שינוי קל לטובה. עורכי המחקר מצאו שגם בצוותי היוצרים והבימוי, העומדים מאחורי התוכניות, יש רוב מוחלט לגברים, מה שיכול להסביר אולי את הליהוק על המסך.

     

    ערוצי הילדים בישראל גם נוטים הרבה יותר לייצוג של דמויות בעלות גוון עור בהיר, שתופסות 66.4 אחוז מזמן האוויר. דמויות בעלות גוון עור ומראה מזרח־תיכוני תפסו את המקום השני עם 12 אחוז ואילו כהי עור זכו בייצוג של 9.9 אחוזים. בערוצי הילדים בישראל יש יותר מקום לדמויות מזרח־תיכוניות בהשוואה לעולם, אבל אנחנו גם המדינה היחידה מהאזור שהשתתפה במחקר.

     

    נקודות הראויות לתיקון נמצאו גם בייצוג כמעט בלתי קיים לדמויות בעלי מוגבלויות בערוצי הילדים, לייצוג עניים וכן לרוב מכריע בייצוג של דמויות רזות על פני שמנות. רק דמויות מעטות היו שמנות או שמנות מאוד (6 אחוזים), ואלו היו בעיקר גברים. "זה נכון שרוב התכנים מופקים בחו"ל", אומר ד"ר ג'וזנסקי, "אבל זה לא תירוץ. יש לא מעט תכנים מקוריים ולבד מכך, מנהלי התוכניות בארץ הם אלה שבוחרים את מה לקנות והם יכולים לחפש תוכניות אחרות. הרי יש שומרי סף והאחריות היא גם שלהם".

     


    פרסום ראשון: 29.10.19 , 19:09