yed300250
הכי מטוקבקות
    מפעל "כפרית" | צילום: אבי רוקח
    24 שעות • 04.11.2019
    גם כשיורים עלינו טילים, הלקוחות בחו"ל מחכים לסחורה
    איך מגייסים עובדים למפעל שנמצא שני קילומטרים מרצועת עזה וצריך להמשיך לעבוד גם כשהמצב הביטחוני מידרדר? מפעל "כפרית" בקיבוץ כפר עזה מצליח להתמודד בכבוד בשוק הפלסטיק העולמי למרות תנאי הפתיחה הקשים. אבל אם הממשלה תירתם לעזור - זה ממש לא יזיק
    שחר חי | צילומים: אבי רוקח

    לפני 46 שנים, בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים, הוקם בכפר עזה מפעל "כפרית". זה קרה לאחר שבעליו של מפעל אחר בשדרות, העיר השכנה, חיפש מישהו שייצר עבורו ציפויים לכבלי חשמל שאותם הוא ייצר וסיפק לחברת החשמל. חברי קיבוץ כפר עזה נענו לאתגר, והמפעל הוקם. במרוצת השנים הפך "כפרית" ממפעל קטן לחברה גלובלית שמייצרת תרכיזים ותוספים לתעשיית הפלסטיק בארץ ובעולם. בין לקוחותיה נמנות חברות כמו "כתר", "נטפים" ועוד.

     

    "כפרית" הפכה לחברה ציבורית בשנת 1993. מאז, 60 אחוז מהחברה נמצאים בבעלות הקיבוץ ואילו 40 אחוז בבעלות הציבור. פרט למפעל בישראל מחזיקה החברה בארבעה מפעלים נוספים: בארה"ב, בסין, בגרמניה ובקנדה.

     

    המפעל בישראל מונה 160 עובדות ועובדים שמועסקים בתחומי התפעול והייצור, לוגיסטיקה ואריזה וכן מהנדסים. רובם מתגוררים ברדיוס של 40־50 קילומטר מהמפעל ומגיעים בין היתר מבאר־שבע, משדרות ומאופקים. המפעל מייצר 20 אלף טונה פלסטיק בשנה, כמאה טונה פלסטיק ביום עבודה. 60 אחוז מתפוקת המפעל מיוצאת לחו"ל, שאר התוצרת משמשת את תעשיית הפלסטיק בארץ.

     

    "אני חושב שהייחודיות שלנו באה לידי ביטוי בעבודה שלנו מול הלקוח והיכולת שלנו לספק לו מוצר איכותי, ובזמן", אומר אלון קסלר, מנהל "כפרית ישראל", "לא מדובר במפעל ענק במונחים בינלאומיים, אבל הוא בהחלט יודע לתת מענה מהיר ללקוחות. אנחנו עובדים איתם משלב הפיתוח, כשהמטרה היא לספק להם את רכיב הפלסטיק בזמן המהיר ביותר כדי שהם יוכלו לתת מענה מספק ללקוח שלהם. אנחנו למעשה שלב אחד בשרשרת, והם בסוף מייצרים את המוצר הסופי".

     

    אלון קסלר. הפנים לחו"ל | צילום: אבי רוקח
    אלון קסלר. הפנים לחו"ל | צילום: אבי רוקח

     

     

    אי־אפשר להתעלם מהמיקום של המפעל: שני קילומטרים מהגבול עם הרצועה. "בכל מקום שאליו אנחנו מגיעים בעולם אנחנו מייצגים לא רק את 'כפרית', אלא גם את מדינת ישראל על צדדיה היפים, למשל החדשנות והיצירתיות", אומר נדב גולדשטיין, סמנכ"ל פיתוח עסקי וחדשנות במפעל, "אנחנו גם עושים פעולות רבות על מנת להציג את ישראל באופן אחר ממה שהיא מוצגת היום בעולם. לקוחות ואורחים מחו"ל שמגיעים לפה זוכים מאיתנו לסיור בעוטף, הם מגיעים לקו הגבול עם עזה, אנחנו מתארים להם את המציאות מנקודת המבט שלנו, ורובם המכריע שולח לנו מכתבי תודה שבהם נכתב בין היתר כי ההסתכלות שלהם על ישראל השתנתה. מבחינתנו זה לא פחות חשוב מהמוצרים שאנחנו מייצרים ומוכרים".

     

    בשנים האחרונות שמה החברה דגש על תחום הפיתוח והחדשנות באמצעות צוות של מהנדסים ואנשי פיתוח, לרבות מעבדה מצוידת היטב. "הרבה מאוד מהידע שלנו הוא ייחודי ושייך רק לחברה. הוא נצבר פה במשך למעלה מ־40 שנות פעילות", אומר גולדשטיין, "יש לנו מעט מאוד פטנטים כי זה לא משהו שמקובל בתעשייה, ובכל זאת, אנחנו עוסקים בפיתוח של מוצרים חדשים כל הזמן".

     

    גולדשטיין נותן דוגמה לטכנולוגיה חדשה שעליה שוקדים כרגע ב"כפרית", כזו שתשפיע כמעט על כל צרכן: "אנחנו עוזרים לתהליך הריקון של מוצרים שונים, לדוגמה קטשופ. באמצעות הטכנולוגיה הזאת ניתן יהיה לרוקן את מכל הקטשופ באופן מלא, ללא שאריות, מה שיגביר את הרווח של הצרכנים ויקטין את השאריות בזרם האשפה".

     

    קסלר מעיד על כמה אתגרים שאיתם נאלצת החברה להתמודד מתוקף היותה חלק מהתעשייה הישראלית: "שערי המטבע מאוד לא תומכים ביצוא. רק השנה נפל שער המטבע בין חמישה־עשרה אחוזים וזה מאוד משמעותי. יש גם תחרות קשה שמאתגרת אותנו בנוגע להשגת עובדים".

     

    אפרת שרעבי, מנהלת משאבי אנוש ב"כפרית ישראל", מוסיפה: "סדר העדיפויות של דור ה־y משתנה מאוד מהר. הם לא בהכרח מחויבים לטווח הרחוק. כל עובד ב'כפרית' עובר הכשרה של שלושה חודשים, ובהחלט צריך לחשוב כל הזמן כיצד לעודד אותם להישאר. אם הם עוברים את רף שלוש השנים הם בדרך כלל ממשיכים פה, אבל עד אז קיימת תחלופה גבוהה של עובדי ייצור וזה אתגר גדול מאוד. אנחנו צריכים להיות מספיק אטרקטיביים, ולא רק ברמת השכר".

     

    זה לא פשוט באזור שחווה כבר שנים ירי רקטות. המפעל, שמוגדר כחיוני, צריך מחד לגייס עובדים במיקום מאתגר ובמציאות לא פשוטה, ומאידך להמשיך לעבוד גם כשנופלים טילים בעוטף עזה, כשהכבישים סגורים וכשמערכות החינוך של ילדי העובדים לא פעילות. "בסופו של דבר הלקוחות שלנו בעולם לא מבינים את הסיטואציה שבה אנחנו נמצאים", מודה קסלר, "הם צריכים לספק את הסחורה ללקוחות שלהם, אין להם את היכולת לעצור את העבודה שלהם בגלל שאנחנו עוצרים את שלנו".

     

    כדי שעובדים לא יירתעו מלהגיע למפעל השקיעה החברה כספים רבים במיגוניות שפרוסות כמעט בכל מקום, כך שלכל עובד ישנו מרחב מוגן במרחק של 15 שניות ממתחם העבודה שלו. נוסף על כך, הוכשר במפעל צוות של כבאי אש מתנדבים, כולל כבאית שנמצאת במקום ומספקת מענה גם לגל השריפות שפוקד את האזור כתוצאה משיגור בלוני התבערה.

     

    בעלי החברה, אם תהיתם, לא זכו לסיוע כלכלי מהמדינה. "אנחנו רגילים, זה כבר הרבה שנים", אומר קסלר בתסכול, "הממשלה מאוד מסייעת ליישובי האזור, מי שגר פה מקבל הטבות מס ותמיכה בדברים רבים, אבל אנחנו, התעשייה - מרגישים קצת מוזנחים בתחום הזה".

     

    לדבריו, "כשיש לעובד מבאר־שבע דילמה אם לבוא לעבוד פה, ברור שאנחנו בבעיה כבר בשלב הגיוס. בראיונות עבודה אנחנו בהחלט שואלים האם באירוע של ירי טילים הם יגיעו לעבודה. אחד הדברים שאנחנו הצענו לממשלה זה לספק את הטבות המס שמקבלים תושבי האזור גם לעובדים שמגיעים מחוץ לעוטף, אך נמצאים בו מרבית היום. זה בטוח יעזור לנו להיות יותר אטרקטיביים עבור עובדים פוטנציאלים שמתגוררים מחוץ לאזור".

     

    ולמרות הכל, מנהלי החברה אופטימים. כשקסלר נשאל היכן הוא רואה את החברה בעוד עשור, הוא עונה כמעט בלי לחשוב: "שוק הפלסטיק בישראל מוגבל, ולכן עיקר הצמיחה והאסטרטגיה שלנו יהיו בחו"ל. רק השנה קנינו חברה נוספת בארה"ב, שמצטרפת לקבוצה. אנחנו נמשיך להשקיע בעשייה בארץ, אבל עיקר הצמיחה של הקבוצה תהיה בעולם הגדול".

     

     

    פרויקט "מייצרים עתיד לישראל" מתקיים בשיתוף התאחדות התעשיינים.

     

     


    פרסום ראשון: 04.11.19 , 20:29
    yed660100