האקדמיה הוויראלית

ההצלחה הסוחפת של כוכבי היוטיוב החדשים, שכבר מזמן אינם ילדים, הביאה לעלייתו של מקצוע מבוקש ולוהט: מפעיל עמודי יוטיוב שינווט, ינהל ואולי יביא אתכם לקהלים לא מוכרים. מורן זר קצנשטיין, בעלת "בית הספר למקצועות היוטיוב", מסבירה איך מתחילים

אחרי המיליונים שהשקיעו פוליטיקאים בצעירים שיתפעלו את הרשתות החברתיות, אחרי ההון שעושים סלבריטאים באינסטגרם, עכשיו יש מקצוע חדש לדור ה־Z - מפעילי עמודי יוטיוב, מקצוע שכל עניינו להפיק ולנהל נכון עמוד יוטיוב, גם אם אתם לא הכוכבים שלו. ואם יוטיוב מתקשר אצלכם רק לילדים בני 12 שמכורים לסרטונים קצרים בלופ, אז התבלבלתם. עכשיו יוטיוב הופך לבית של יוצרים בכל הגילים ולכל הקהלים, מה שעשוי להפוך את המקצוע החדש למבוקש.

 

"בגלל זה פתחתי את בית הספר למקצועות היוטיוב", אומרת מורן זר קצנשטיין, לשעבר בכירה בגוגל והיום בעלת חברת התוכן yyy. "יש הבדל בין איך לדעת לעשות ערוץ יוטיוב שיש לו קהילה ופועל היטב, לבין להיות היוטיובר עצמו. אם אתה בן 15 אתה יכול לשבת על המחשב מהבוקר עד הלילה ולהתאמן. ללמוד מניסוי וטעייה. אדם מבוגר לא יכול לבזבז על זה זמן. אנחנו בעצם רוצים ללמד איך לעשות יוטיוב באופן מוצלח ‑ גם אם לא בשבילך, אז בשביל מישהו אחר. ברור לנו שזה מקצוע העתיד ושיש שם כסף וקריירה".

 

נשמע מוזר? זר קצנשטיין מסבירה שזה לגמרי המשך טבעי לטרנד העולמי. "יוטיוב זה מקום פחות מפונפן, פחות מהונדס. אין לו את העיצוב והגימור שיש לאינסטגרם, למשל. בסוף, לפתוח ערוץ יוטיוב זה הרבה פחות אינטואיטיבי מלפתוח אינסטגרם. זה דורש מאיתנו להיות הרבה יותר אותנטיים. כשאנחנו באינסטגרם הכל נראה לנו מושלם, אבל יוצרי תוכן חזקים באמת יראו את החיים שלהם בטוב וברע. הם באמת יפתחו הכל, לא רק את היפה והזוהר. צריך לזכור שבתדמית זה אולי מקום לילדים, אבל יוטיוב קיימת 13 שנה. הילדים שגדלו על זה הם כבר די גדולים, וזה ממש לא לקבוצת גיל אחת".

 

כוכבי יוטיוב עם מאות אלפי עוקבים יכולים להיות שמות אנונימיים למי שלא מכור, ובאותה העת לזכות באהבה ובאהדת הקהל גם מחוץ לעולם הווירטואלי. למשל, מורן טרסוב, יוטיוברית עם יותר מחצי מיליון עוקבים ותופעת רשת, דיווחה אפילו מחדר הלידה שלה. יוטיובריות אחרות בדקו היריון בלייב, או יצאו מארון. "קשה לנו לדמיין את זה אבל אמהות צופות יחד עם הילדים שלהם, שכבר נולדו למציאות הזאת. חוץ מזה, לכל אחד מאיתנו יש יוטיוב פתוח על המחשב. רובנו נשמע בו מוזיקה או נחפש בו דברים פונקציונליים כמו איך למרוח אייליינר או איך לתקן את המדיח לבד בבית. המטרה שלנו זה למשוך את הקהל המבוגר עם תוכן שיתאים לו ויגרום לו להישאר בצפייה. בטח במציאות של טלוויזיה חכמה, שכבר לא צריך להיות משועבד לטלפון".

 

הורות ושופינג

 

אז מה קורה בבית ספר ליוטיוב? אפשר לקחת קורסים ספציפיים או הרצאות חד־פעמיות, ואפשר לקחת את כל החבילה וללמוד מ־א' עד ת' איך עובד אחד האתרים הכי חזקים בעולם. התענוג יעלה לכם בסביבות 5,300 שקל והלימודים מתקיימים בשיתוף האוניברסיטה הפתוחה ונפרסים על פני שלושה חודשים, פעם בשבוע. "בהוליווד כבר יש את הטרנד שבו כוכבים פותחים ערוצי יוטיוב, וברור שהם לא מנהלים את זה בעצמם, מג'יי לו וויקטוריה בקהאם ועד וויל סמית'", מדווחת זר קצנשטיין. "ידעתי שהטרנד יגיע גם אלינו, באיחור אופנתי, ושאני רוצה להיות שם ולתת את הכלים למי שיהיו אנשי המקצוע בתחום".

 

זר קצנשטיין, בת 37, אמא לשלושה, התחברה לרעיון לראשונה כשהייתה סמנכ"לית שיווק של קבוצת הוניגמן. "אני זוכרת שכבר אז הבנו שיוטיוברים זה העתיד והבאנו אותם להצטלם בבית שלי, כי לא היה לנו ממש תקציב. אחרי הלידה של הבן השלישי הגעתי לגוגל, ושם עבדתי על חוויית המשתמש. הרגשתי שאני בשלה לקחת את הניסיון שלי ולתרגם את זה לעסק עצמאי".

 

עכשיו היא עובדת עם יוצרי תוכן ברשת שעדיין לא הגיעו ליוטיוב ויוצרת להם פלטפורמה מתאימה. "אנחנו כבר יודעים לזהות מה עובד ומה לא. למשל, הורות זה נושא מאוד חם. הציבור מתחבר לזה. גם חופשות, ספורט וקניות. בסוף צריך להצליח לצבור קהל נאמן שיחזור שוב ושוב. בשונה מילדים, שמהר מאוד הופכים לעוקבים קבועים ומקבלים התראה על כל סרטון חדש, יותר קשה לרכוש את אמונם של המבוגרים. לגרום להם להתמכר ולחזור שוב ושוב לאותם גיבורים. אבל הציבור כבר שם, רק צריך לתת את הדחיפה בשביל לתרגם את זה לעסק לכל דבר".

 

טיפים ליוטיובר המתחיל

 

תתמידו - אנשים רגילים לפידבק מהיר, אבל ביוטיוב זה לוקח יותר זמן. צריך להיות עקביים ולא להתייאש, והצופים יגיעו.

שתפו פעולה עם יוצרי תוכן אחרים ‑ אם תחברו ליוטיוברים אחרים, תביאו קהל וערך מוסף זה לזה.

אל תהיו פרפקציוניסטים ‑ יש נטייה לחשוב שאם זה לא מושלם זה לא ראוי. יוטיוב לא עובד ככה. יש משהו ברישול ובאותנטיות שעובד, פשוט צריך לקפוץ למים.

אל תעלו סרטונים ארוכים ‑ בהתחלה הסרטון שלכם צריך להיות קצר וחד. אתם מול קהל היפראקטיבי וכולם מתחרים על תשומת הלב שלו. כשיש לכם קהל קבוע, אפשר להאריך את הסרטונים יותר.

אותנטיות וסבלנות ‑ תהיו מי שאתם. מותר להתבלבל, מותר לא להיות מושלמים. נסו לפתוח את הלב שלכם, לייצר קרבה.

 

chensror@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים