yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: אבי רוקח
    ממון • 16.11.2019
    "המחסור העצום בנהגי משאיות מעכב את הבנייה ומסכן את הבטיחות"
    כ–500 נהגי משאיות חסרים בישראל • יו"ר מועצת המובילים: "ענף הבנייה משלם את המחיר כי אין נהגים להובלת חומרי בניין
    מאת נווית זומר ואודי עציון

    "המדינה לא תוכל לעמוד בהיקפי הבנייה שהיא מתכננת אם לא יימצא פתרון למחסור בנהגי משאיות", כך מזהיר איציק בז'רנו, מנכ"ל יצרנית הבטון רדימקס.

     

    "אנחנו מפעילים כ־800 משאיות, ובכל רגע נתון 7% מהצי אינו פועל כתוצאה מהמחסור בנהגים", אמר בז'רנו ל"ממון". "מדובר גם בסיכון בטיחותי כי בגלל המחסור מגייסים כל אחד. כשאני מפטר נהג על בעיות משמעת או בעיית בטיחות, תוך חמש דקות הוא מוצא עבודה והמדינה מתעלמת. המחסור גורם לפגיעה ביכולת להספקת בטון לאתרי בנייה ולדחיית יציקות ומשפיע על תפקוד של קבלנים בשטח".

     

    לדבריו, "הישראלים לא רוצים לעבוד על משאיות למרות שהמשכורת החודשית היא 10־12 אלף שקל נטו. בגלל המחסור, יש חברות ששוכרות אנשים לא מתאימים, ואחר כך מתפלאים שיש יותר תאונות. וזה הולך להיות יותר גרוע. חושבים שיהיו משאיות אוטונומיות בלי נהג אבל זה לא יקרה בעשר השנים הקרובות ובינתיים המחסור גדל".

     

    אודי בן אורי, מנכ"ל תעשיות גבס אורבונד ויו"ר איגוד מוצרי הבנייה, מצטרף לאזהרות. "המצב קטסטרופולי. בגלל המחסור החריף, אם אני נותן כרטיס אדום על עבירה בטיחותית לנהג מחברת הובלה שעובד איתי, תוך שעתיים הוא ימצא עבודה במקום אחר".

     

    לדבריו, שורש הבעיה הוא שחיילים נהגי משאיות שמובילים טנקים במהלך השירות הצבאי לא יכולים לעבוד על משאית אזרחית לאחר שחרורם. "הם נדרשים לעשות קורסים ומבחנים ולהשקיע המון זמן וכסף כדי להסב את הרישיון מצבאי לאזרחי", אמר.

     

    גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, סבור שחסרים במשק 500 נהגי משאיות. "ענף הבנייה משלם את המחיר כי אין נהגים להובלת מלט, חצץ, ברזל, בטון ומנופים. מה עוזר שיש מחיר למשתכן, אם לא דואגים לבעלי מקצוע שיבצעו אותו? היה עכשיו פרסום שיש ירידה בפריון העבודה של העובד הישראלי, חלק מזה זה המחסור בנהגי משאיות, שמשבש את ענף הבנייה והמסחר. אפילו השבוע, במבצע בעזה, השוק האזרחי נעצר כי גייסו נהגים למילואים".

     

    לפני שנתיים הכריזו צה"ל ומשרד הביטחון כי נהגי הובלה יהיו חלק מפרויקט "מקצוע לחיים", שבמסגרתו הם יעבדו חודשיים לפני השחרור בחברה אזרחית, ואחר כך ייקלטו בה. "צה"ל זה המקור הכי זמין לנהגי משאיות, אומר בן הרוש. "שיפרנו את תנאי השכר, משרד הביטחון וצה"ל הבטיחו להירתם, אבל בפועל הנהגים לא מגיעים. ב־2018 שוחררו יותר מ־100 נהגי סמיטריילר שנקלטו מיד בענף, אבל היו 3,500 נהגי הובלה, שלא הגיעו לחברות, וחבל".

     

    לפי נתוני צה"ל, רק עשרה מבין 3,500 נהגי ההובלה הגיעו להתנסות בחברות. נהיגת משאית לא זוכה כיום לביקוש בקרב המשתחררים, למרות שכר של יותר מ־10,000 שקל בחודש, אך גם שעות עבודה מרובות בכבישים העמוסים.

     


    פרסום ראשון: 16.11.19 , 19:07
    yed660100