ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: שאול גולן
    ממון • 03.12.2019
    תוספת נתיבים לתחבורה ציבורית מקטינה את העדיפות לרכב הפרטי
    נתונים של ארגון פיוצ'ר מוביליטי מעלים: נסיעה בתחבורה ציבורית בשעות העומס, כולל ההליכה לתחנה וההמתנה לאוטבוס, בנתיב פלוס מהירה כמעט כמו ברכב פרטי • ארגונים לקידום התחב"צ: צריך להוסיף עוד נתיבים
    מאת אודי עציון

    ארגוני לובי 99, 15דקות ופיוצ'ר מוביליטי, הפועלים לקידום התחבורה הציבורית, פנו לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בבקשה להוסיף בהקדם נתיבים רבי תפוסה ורכב ציבורי נוספים, בעקבות השיפור שיצר נתיב פלוס בזמני הנסיעה באוטובוסים.

     

    על פי נתוני מדד הפקק של ארגון פיוצ'ר מוביליטי שנאספו בנובמבר, הנסיעה בנתיב פלוס מרחוב אהרון אהרונסון בנתניה למגדל עתידים ברמת החייל בתל־אביב נמשכת בשעת העומס ב־8 בבוקר שעה ו־20 דקות, בכלל זה הליכה אל התחנה וממנה, רק ב־7 דקות לאט יותר מאשר ברכב פרטי. נסיעה מרחוב דפנה במודיעין לשדרות רוטשילד בתל־אביב נמשכת 53 דקות, 5 דקות לאט יותר מברכב פרטי, תוך כדי שימוש בנת"צ שבנתיב המהיר בכניסה לתל־אביב. ראוי לציין כי הנסיעה ברכב פרטי אינה כוללת את זמן חיפוש החנייה.

     

    בנסיעות בנתיב ללא נת"צ, כמו מרחובות לרמת החייל בתל־אביב, האוטובוס היה הרבה יותר איטי מרכב פרטי - פער של 42 דקות. מקרן היסוד ברעננה למגדלי עזריאלי בתל־אביב נמשכה הנסיעה באותם התנאים 80 דקות, ואילו האוטובוס נטול הנת"צ היה איטי ב־29 דקות. נת"צ מאפשר לאוטובוס להיות מהיר כמעט כמו רכב פרטי בשעות העומס, בכלל זה זמני העצירה בתחנות וההליכה אל התחנה וממנה, ובלעדיו הוא הרבה יותר איטי, מה שמרחיק את הישראלים מהאוטובוסים.

     

    לאחר בדיקות מול גורמי מקצוע בתחום התחבורה, בהם מפעילי חברות האוטובוסים, מיפו הארגונים כמה כבישים שבהם לפחות 3 נתיבים, והם מציעים לסמן כבר עכשיו אחד מהם כנתיב פלוס. סימון הכבישים ללא סלילה נוספת הוא מהלך מהיר וזול שאפשר לבצע גם בתקופה הקרובה שבה, בגלל המשבר הפוליטי, אין אפשרות לאשר הקצאת תקציבים משמעותיים לפרויקטי תשתית, ומשרדי הממשלה עוברים להתנהל על פי 1/12 מהתקציבים בשנה שעברה, ללא תוספות תקציב שקיבלו. משבר התחבורה ממשיך להחמיר בינתיים, והקלות בזכות תוספת רכבות קלות וכבדות צפויות רק באמצע העשור הבא. הכבישים המוצעים:

     

    |
    |

     

     

    1. נתיבי איילון לכיוון דרום, מתל־אביב לראשל"צ, בכיוון ההפוך לנתיב פלוס החדש, ממבוא איילון ועד למחלף חיל השריון.

     

    2. נתיבי איילון בחלק המרכזי, העובר בתוך תל־אביב לשני הכיוונים. נתיבי איילון כבר החלו בסלילת נתיב נוסף שישמש כנתיב פלוס, אך העבודות יסתיימו רק ב־2023.

     

    3. כביש ירושלים־תל־אביב, מתל־אביב לכפר חב"ד, בקטע ההפוך לנתיב המהיר.

     

    4. כביש 4, מאשדוד צפונה עד צומת גהה.

     

    צילום: יאיר שגיא
    צילום: יאיר שגיא

     

     

    5. כביש 5, שבו כבר תקופה ממושכת מתכנן משרד התחבורה נת"צ. העבודות עליו אמורות להתחיל רק בעוד כמה חודשים.

     

    6. כביש 65: בכביש העמוס הזה מתוכנן נתיב רב תפוסה (נר"ת) על נתיב נוסף חדש שצפוי להיסלל, אבל היציאה לפרויקט מתעכבת משיקולי תקציב, וקיים חשש כי העבודות לא יתחילו בחמש השנים הקרובות.

     

    7. כביש 446, ממודיעין־עילית עד שילת.

     

    8. כביש 444, מצומת אייל ועד טייבה.

     

    על המכתב חתומות מרב דוד, סמנכ"לית לובי 99; מיכל גלברט, מנכ"לית פיוצ'ר מוביליטי; ושמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות. סמוטריץ' היה זה שאישר להוציא לדרך את פרויקט נתיב פלוס שהתעכב בימיו של שר התחבורה הקודם, ישראל כץ.

     

     


    פרסום ראשון: 03.12.19 , 19:23