שלישי 28 בינואר 2020
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: מוטי קמחי
    חדשות • 03.12.2019
    תל־אביב עברה את מנהטן בזיהום אוויר
    תחקיר של ה"ניו־יורק טיימס" מגלה: זיהום האוויר בעיר ללא הפסקה חמור יותר מאשר בערים סואנות כמו מוסקבה, ברלין, לונדון, טוקיו ולוס־אנג'לס • רמת הזיהום הקיצונית ביותר נמדדה בניו־דלהי: כמעט פי שישה מאשר בתל־אביב
    ציפי שמילוביץ ואילנה קוריאל

    תל־אביב היא אחת הערים המזוהמות במערב, זיהום האוויר בה חמור יותר אפילו מזה שבכרכים עצומים כמו מוסקבה, ברלין ורובע מנהטן הסואן בניו־יורק. כך מגלה תחקיר של העיתון "ניו יורק טיימס".

     

    התחקיר מתבסס על נתוני זיהום האוויר החמורים ביותר בשנה, שנמדדו בערים שנבחנו. בתל־אביב הימים הללו היו בחודשים ינואר ויוני. זיהום האוויר שנמדד בעיר הוגדר "מאוד לא בריא", והיה חמור יותר ממספר ערים סואנות בעולם שבהן הוגדר זיהום האוויר "לא בריא": פריז, ברלין, סידני, לונדון, לוס־אנג'לס ואמסטרדם. במוסקבה, בברצלונה, בטוקיו ובמנהטן המצב אפילו חמור פחות: זיהום האוויר בהן הוגדר "לא בריא לאוכלוסיות רגישות". בטורונטו ובריו דה־ז'ניירו הוגדר הזיהום כ"מתון".

     

    התחקיר קובע שזיהום האוויר בעיר ללא הפסקה התקרב לזה שהיה בצפון קליפורניה בשנה שעברה במהלך אחת השריפות הגדולות בהיסטוריה. מקסיקו־סיטי דורגה ברמת החומרה של תל־אביב. זיהום האוויר המסוכן ביותר נמדד בהודו: שבע מעשר הערים המזוהמות ביותר בעולם נמצאות בה. בבייג'ינג הוגדר זיהום האוויר כ"מסוכן".

     

    הבשורה המעודדת, לנו הישראלים: במרבית ימות השנה רמת זיהום האוויר בתל־אביב היא ברמה סבירה, אם כי היא עדיין גבוהה ממה שהסוכנות לאיכות הסביבה (EPA) מגדירה כ"איכות אוויר טובה".

     

    התחקיר התבסס על מזהם אחד: חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5), אחד המזהמים המשמעותיים ביותר מבחינת הנזק הבריאותי. ככל שהחלקיקים קטנים יותר כך עמוקה יותר חדירתם למערכת הנשימה וגובר פוטנציאל הנזק שלהם לבריאות האדם. לשם המחשה: חלקיקי PM10 חודרים למערכת הנשימה העליונה, בעוד חלקיקי PM2.5 חודרים גם לריאות. בתל־אביב נמדדו 166 מיקרוגרם חלקיקים נשימים עדינים למטר מעוקב, במנהטן רק 41 מיקרוגרם.

     

    בניו־דלהי שבהודו המצב בלתי נסבל: נמדדו בה 951 מיקרוגרם חלקיקים למטר מעוקב, זיהום אוויר שהוגדר "קיצוני".

     

    התחקיר קבע שאיכות האוויר בעולם מידרדרת במהירות. מנתוניו עולה כי ב־2015 זיהום אוויר היה הגורם לכ־4.2 מיליון מקרי מוות בעולם, מרביתם במזרח אסיה ובדרומה. מיליונים נוספים חלו.

     

    ובחזרה אלינו. אמיר זלצברג, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה, אמר: "אנחנו רואים מדי שנה בתחנות הניטור שיש ריכוזי חלקיקים גבוהים יותר באזור גוש דן. זה נובע מפליטות מתחבורה, שכן בתל־אביב אין מקורות זיהום משמעותיים אחרים. ליד נתיבי תחבורה ציבורית ורחובות עמוסים יש ריכוזים גבוהים של אותם חלקיקים".

     

    ד"ר אריה ונגר, ראש תחום זיהום אוויר ואנרגיה בארגון אדם טבע ודין: "זיהום האוויר בישראל הוא בין הגבוהים במדינות המפותחות, ופעמים רבות חורג מהתקנים הישראליים ומהמלצות ארגון הבריאות העולמי. על הממשלה להגביר את מאמציה להפחתת זיהום האוויר על ידי מעבר למשק אנרגיה שלא יתבסס על דלקים פוסיליים אלא על מקורות מתחדשים, מעבר למערכת תחבורה בת קיימא ושיפור הפיקוח על התעשייה".

     


    פרסום ראשון: 03.12.19 , 22:57
    ידיעות אחרונות