yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: סיטי טרנספורמר
    ממון • 14.12.2019
    במימון הממשלה: רכב חשמלי מתקפל ותחנת דלק על מימן
    משרד האנרגיה ומשרד ראש הממשלה יקציבו כ־22 מיליון שקל ליזמים שיפתחו פרויקטים חלוציים בתחומי האנרגיה והתחבורה, שמהווים כמחצית מההשקעה הנדרשת מהם • מיליון שקל יועברו להקמת זירת מסחר לגז טבעי בשוק הסיטונאי
    מאת ליאור גוטמן

    משרד האנרגיה, בשיתוף מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, יתקצבו בכ־22 מיליון שקל פרויקטים חלוציים בתחומי האנרגיה והתחבורה, בחסות יחידת המדען הראשי במשרד. התמיכה תכסה כמחצית ההשקעה הנדרשת מצד היזמים, ולפי מפתח של מימון ברף מרבי של עד 3 מיליון שקל בתחום תחליפי הדלקים לתחבורה או עד כ־1.5 מיליון שקל לשאר תחומי האנרגיה.

     

    לטענת משרד האנרגיה, מטרת המימון היא לסייע לקידום מיזמים, בייחוד כאלה שהבשילו לשלב שבו נדרש להדגים את יכולתם בתנאי המשק. פרק הזמן להשלמת הפרויקטים הוא כשנתיים עם אפשרות הארכה של שנה.

     

    רשימת הפרויקטים, שהגיעה ל"ידיעות אחרונות", מעלה כמה מיזמים מעניינים. כך, למשל, נכלל ברשימה רכב חשמלי זעיר מודולרי ומתקפל של חברת סיטי טרנספורמר. זהו רכב עירוני שהוצג לפני כמה שנים עם אפשרות טווח תיאורטית של כ־200 ק"מ ועם יכולת קיפול גלגלים לטובת צמצום מקום החניה לכזה שדורש קטנוע עירוני. לטענת משרד האנרגיה, סיטי טרנספורמר קיבלה מענק של כ־2 מיליון שקל, שיאפשר לה לפתח ולהרכיב אב־טיפוס של כלי רכב זעיר לשימוש עירוני.

     

    |
    |

     

    פרויקט נוסף שקיבל מימון הוא תחנת דלק ממוסדת ראשונה שתשתמש במימן. זהו הדור הבא של התחבורה, בהנחה שמימן הוא דלק העתיד להנעת מכוניות. היתרון הגדול שלו הוא באפס פליטות מזהמים ובזמינות המימן: רכב בעל מנוע כזה מייצר חשמל בהליך כימי, והוא נאגר בסוללה שמזינה את המנוע. מי שיקימו את תחנת הדלק הם סונול וחברת התחבורה הציבורית מטרופולין, שקיבלו כ־4 מיליון שקל להקמת התחנה. במשרד טוענים שהיא תשמש לתדלוק של תחבורה קלה וכבדה, מהלך שיאפשר חדירה ראשונית של רכבי מימן לישראל.

     

    בתחום החשמל הירוק אפשר לציין שלושה פרויקטים. הראשון, פרויקט לאגירת אוויר דחוס של אוגווינד, שקיבלה כ־1.5 מיליון שקל. זוהי מערכת שמתוכננת לפעול בצמוד לשדה סולרי לייצור חשמל ירוק מהשמש, כך שהאגירה תהיה בשעות היום ופריקת האוויר תתקיים בשעות שבהן אי־אפשר לייצר חשמל. שילוב של שדה סולרי ואפשרות אגירה תמצה את יכולת ייצור החשמל הירוק מסביב לשעון. הפרויקט השני הוא אגירת חשמל במפעל יצרנית הנעליים שורש, שאליו יועברו כ־1.5 מיליון שקל לשילוב מערכת סולרית עם אפשרות לאגור חשמל בסוללות. גם כאן הכוונה לשלב אגירה בשעות היום ושימוש בחשמל שבסוללה בשעות הלילה.

     

    הפרויקט האחרון הוא הקמת סוללת אגירת חשמל ניידת על גבי משאית, כזאת שיכולה לנוע ממקום למקום ולספק חשמל לכמה שעות למקומות שנותקו מסיבה כלשהי (כתוצאה מאירוע טבע או אירוע ביטחוני) ממערכת החשמל הארצית, במימון של כ־2 מיליון שקל.

     

    פרויקט נוסף שיצא לדרך הוא הקמת זירת מסחר לגז טבעי שיקימו EMEX ו־Powernext מקבוצת EEX, הפועלת תחת דויטשה בורסה הגרמנית. הפרויקט קיבלו מימון של כמיליון שקל, ומטרתו להקים זירת מסחר בגז טבעי לשוק הסיטונאי, כלומר לסחור בעודפי היצע של כמה גופים. שר האנרגיה יובל שטייניץ מסכם שהתמיכה שתועבר נועדה לבטל את השימוש בפחם, לקדם את יעדי השימוש באנרגיות מתחדשות בישראל ולהעלות את רף ייצור החשמל הירוק עד לכ־30% מסך ייצור החשמל עד 2030.

     


    פרסום ראשון: 14.12.19 , 19:16
    yed660100