העמדת פנים
שפתיים עבות כמו של קיילי ג'נר, עיניים מלוכסנות כמו של בלה חדיד וקו לסת מחודד כמו של אריאנה גרנדה. אחרי שהאינסטגרם שינה את הדרך שבה אנחנו מתקשרים עם העולם, הוא יצר גם מודל יופי נשי, אחיד וחדש. עכשיו, בשביל סלפי מנצח - לא מספיק כבר דאק־פייס. צריך קצת עזרה ממנתח פלסטי, הזרקת חומצות, איפור קבוע, פילטרים ואפליקציות ידידותיות. אז למה כל כך הרבה נשים צעירות רוצות להיראות כמו חייזר ואיך זה קשור לכלבלב של סנאפצ'ט
מחקר מדעי שביקש לבדוק מי האישה הכי יפה בעולם מיקם את הדוגמנית בלה חדיד, האחות הצעירה של ג'יג'י, במקום הראשון. על פי נוסחה שלוקחת בחשבון את המרחק בין חלקי הפנים השונים, המדענים קבעו ב"דיוק" של 94.35 אחוז שחדיד מקדימה בין השאר את ביונסה, אריאנה גרנדה, קייט מוס ואמבר הרד. בקרב על תואר מלכת היופי של העולם. אבל עם כל הכבוד לנוסחאות מדעיות, בלה חדיד לא הייתה צריכה את האישור שלהן. מספיק דפדוף מהיר בסטורי כדי לגלות שכולן רוצות להיראות כמוה. שפתיים גדולות, עיניים בהירות ומתוחות הצידה שנשענות על עצמות לחיים גבוהות, סנטר צר, גבות עבות, ריסים ארוכים ועור חלק וחסר נקבוביות. כדי לתת אשליה של מראה טבעי, יהיו שם גם נמשים שמפוזרים בצורה כאילו אקראית והסמקה חיננית על הלחיים. כולן נראות ככה עכשיו, או שנמצאות בעיצומו של סשן טיפולים שיקרב אותן למודל הזה.
כבר כמה שנים מוסכם על כולם שאינסטגרם שינתה את בני האנוש. עכשיו הגיע תורם של פני האנוש. קוראים לזה "פני אינסטגרם" (Instagram Face), מונח שממש עכשיו עושה את דרכו גם ללקסיקון העברי. רשימה חלקית של הנשים שיש להן פני אינסטגרם (לא תמיד הן שייכות להן מלידה): כוללת את קיילי ג'נר, אמילי רטאייקאוסקי, קנדל ג'נר וקים קרדשיאן. בין הישראליות אפשר למצוא את נטע אלחמיסטר, מריה דומרק, יעל שלביה, עדן פינס ונטלי דדון. כמו תמיד ברשתות החברתיות, מודל היופי הזה מבוסס על מה שיקפוץ לעין במהלך הדפדוף ויביא כמה שיותר לייקים.
לאורך ההיסטוריה תמיד היו מודלים משתנים של יופי, מקליאופטרה לאליזבת טיילור ועד אנג'לינה ג'ולי. אבל נקודת המפנה שהולידה את מודל האינסטגרם העכשווי נרשמה לאחרונה, בזכות פילטרים המבוססים על טכנולוגיית מציאות רבודה (Augmented Reality) ואפליקציות פוטושופ ידידותיות למשתמש כמו 'פייסטיון'. הפילטרים שהופיעו לראשונה בסנאפצ'ט וזמינים עכשיו באינסטגרם, מלבישים את תווי הפנים "האידיאליים" על התמונות שלנו, וממחישים בכמה קליקים איך ניראה בעקבות השיפוצים הנכונים. הפנים האידיאליות נשקפות אלינו מהסמארטפון כל הזמן, ותעשיית היופי גורמת ליותר ויותר נשים (וגם גברים) לעבור פרוצדורות רפואיות שיעזרו להן להיראות כמו אלה שניבטות אליהן מהסטורי.
× × ×
55 אחוז מהפלסטיקאים שהשתתפו במחקר של האקדמיה האמריקאית לניתוחי פנים, העידו כי בשנה האחרונה ביצעו ניתוחים פלסטיים שמטרתם לעזור לנשים להידמות לדמותן בסנאפצ'ט. נתון נוסף מראה שמספר המטופלות בארצות־הברית שמבקשות עיבוי של השפתיים עלה מ־1.8 מיליון ב־2010, ל־2.8 מיליון ב־2018. בשנת 2015 דווח על עלייה של 64 אחוז במספר האנשים מתחת לגיל 30 שפנו לקבלת טיפולים מהסוג הזה. 82 אחוז מהם הודו כי סלבס כמו קיילי ג'נר השפיעו על החלטתם לעבור ניתוחים פלסטיים.
זה לא קורה רק באמריקה. מנתונים שפירסם בחודש שעבר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית, עולה כי בשנת 2019 בוצעו בישראל כ־476 אלף הליכים אסתטיים או 1,304 הליכים כאלה מדי יום. שוק הזרקות הבוטוקוס והחומצות זינק פי ארבעה בתוך עשור. מנתונים שהגיעו ל-ynet, השוק גילגל בשנת 2018 כ־400 מיליון שקל, לעומת כ־100 מיליון שקל ב־2008.
ברוב המקרים לא מדובר בנשים בנות 40 פלוס שביקשו לעצור את הזמן, אלא במילניאלז ונערות צעירות, שכן קהל המשתמשים בסנאפצ'ט מתחיל בגיל עשר. הקהל הזה רוצה לעשות אפגרייד לנתונים שהעניק הטבע, לשפר את כל מה שאפשר. ויש אפילו מונח שטבע פלסטיקאי־העל הבריטי טיג'יון אישו (Tijion Esho): סנאפצ'ט דיסמורפיה (Snapchat dysmorphia) — הפרעה בדימוי הגוף כתוצאה משימוש בסנאפצ'ט.
"בנות צעירות מראות לי תמונה שלהן עם פילטר שעושה להן נמשים, ואז מבקשות שאקעקע להן נמשים בדיוק כאלה", מספרת ג'ואנה שרפמן, בעלת קליניקה לאיפור קבוע. "אני לא מסכימה. זה אולי מתאים לחודש־חודשיים, אבל לעשות איפור קבוע בגלל פילטר? כבר הגיעה אליי מישהי שעשו לה נמשים כאלה במקום אחר וביקשה שאסיר לה אותם עם לייזר. הן כל כך חדורות מטרה ורואות את עצמן דרך התמונה, שהן לא מקשיבות לי. וכולן נראות אותו הדבר".
אנהאל באך (34) מפתח־תקווה, התעניינה קבוצת פייסבוק בטיפול ללכסון עיניים. "לא רציתי להיראות סינית, אבל ראיתי שהעין קצת נופלת ומתחילים מעט קמטוטים מסביב, אז אמרתי שבמקום רק טיפול שימלא אותם, אני אלך על משהו שימתח אותן קצת למעלה ויפתח אותן. חשבתי על זה השבוע בפעם הראשונה ומיד התחלתי לברר".
זה היה בהשפעת נשים שאת רואה באינסטגרם?
"ברור שיש את ההשפעה הישירה של אינסטגרם. את רואה נשים עם פנים משורטטות, העור חלק ובלי צלקות של פוסט־אקנה, ואת מסתכלת על עצמך במראה וחושבת איך את יכולה להתקרב לזה. בגלל שבוטוקסים וחומצות זה דבר שבשגרה, את באמת יכולה. אני בת 34 אבל נותנים לי 26. לפני עשר שנים זה לא היה קורה. נשים בנות 34 היו נראות בגיל שלהן".
× × ×
בקליניקה של ד"ר אברי רווה ליד כיכר המדינה, הכל לבן. על שולחן הקפה מונח מגזין כרומו שבשערו מופיעה המסעדנית רותי ברודו, מי שסיפרה לא מזמן איך כשראתה את עצמה לראשונה בטלוויזיה היא ישר רצתה לעשות מתיחת פנים. "שפתיים זאת הפרוצדורה שעושים הכי הרבה", קובע רווה, כירורג פלסטי שמאחוריו עשור של ניתוחים ומילויים. "פעם קראו לשפתיים כאלה: 'שפתי ברווז'. היום צעירות מבקשות: 'שפתיים כמו באינסטגרם', ושתוסיף להן עוד מזרק ועוד מזרק. באות לפה כאלה שנראות פיקס, אבל בא להן לקחת את המראה שלהן למחוזות האינסטגרמיים, למשהו שנראה קצת חייזרי. הרבה נשים מבקשות קו לסת חד, שנראה א־מגדרי. קו לסת מסותת תמיד היה נחשב לגברי, עכשיו גם נשים מחפשות את המראה הזה".
והגברים?
"טרנדים בעולם שלי מתחילים בדרך כלל אצל בנות, עוברים לגייז, ממשיכים לגברים סטרייטים צעירים מעודכנים ואז לגברים רגילים. כרגע, השיפוצים אצל גברים מתמקדים בעיקר באזור העיניים והמצח".
מה גורם לכל כך הרבה אנשים לרצות להיראות עם תווי פנים מוגזמים?
"אנחנו מצטלמים כל היום, ותמונות משטיחות את מה שהוא תלת־ממד לדו־ממד. וכך קורה שהרבה אנשים עם קווי לסת טובים אך רגילים, או לחי לא מספיק בולטת, מרגישים שתווי הפנים שלהם נעלמים בתמונות ושהם צריכים להדגיש אותם במציאות. הפילטרים שהתחילו מהגחכה ומהגזמה נתפסים היום ככאלה שמדגישים את הנתונים הטבעיים".
רוב ההשקעה היא בפנים יותר מאשר בגוף?
"יש הרבה התעסקות בפנים, אבל מה שמעניין הוא שהטרנדים בפנים הפוכים בהרבה מקרים לטרנדים בגוף. מצד אחד נשים רוצות שפתיים עצומות, מצד שני הן רוצות ציצי קטן יותר כי אופנתי ללכת בלי חזייה. הן מראות לי אינסטושים של סלבס, ופה ושם גם עמודים של פלסטיקאים רוסים, שידועים בהגזמות שהם עושים".
בדרך כלל מספיק בהזרקות של חומצות וחומרי מילוי זמניים כדי להשיג את האפקט המבוקש. ההליכים האלה עולים הרבה פחות מניתוחים פלסטיים שאפיינו את העשור הקודם וגם זמן ההתאוששות מהם התקצר מאוד. כך למשל, ניתוח אף שנעשה בחדר ניתוח בבית חולים יכול לעלות 14 עד 20 אלף שקל, בעוד שמילוי בחומצה היאלורונית — מה שנקרא "פיסול אף" — יעלה 4,000 שקל בממוצע. עבור טיפול למילוי שפתיים נשלם בין 700־2,500 שקל למזרק אחד. הבלטת קו לסת דורשת לפחות מזרק אחד לכל צד, וההליך יכול לעלות מ־1,600 שקל עד 5,000 שקל. "בנות מורידות את הסכום הזה באשראי בבת אחת, אבל וואלה, 3,000 שקל לילדה בת 21 זה לא מעט", אומר ד"ר רווה.
בר חוטה, בת 22 מרמת־השרון, עשתה הזרקת חומצה היאלורונית בשפתיים בגיל 19. אחרי השחרור מצה"ל היא עברה ניתוח הגדלת חזה פלוס הלחמת ריסים וגבות. "זה גיל מפחיד לעשות דברים כאלה, במיוחד ניתוח בחזה שהוא לכל החיים. את מפחדת שאולי תתחרטי", מודה חוטה. "אבל כשראיתי כמה זה יפה על אחרות רציתי גם. הייתי בין הראשונות שעשו שפתיים והחברות הקרובות הלכו לאותו אחד שאצלו עשיתי. האמת? כמעט כל מי שסביבי עשתה לפחות טיפול אחד של שפתיים. עכשיו בא לי לעשות משהו עם האף, אבל על זה צריך לחשוב לעומק".
קיילי ג'נר, שהפכה בגיל 22 למיליארדרית הצעירה באמריקה, סיפרה שהיא החליטה למלא את השפתיים אחרי שבגיל 15 מישהו העיר שהשפתיים שלה דקיקות. היום יש על שמה קומפלקס הזרקות שמכונה "קיילי ג'נר פאקאג'" (Kylie Jenner Package), שם קוד למילוי בלחיים, בקו הלסת ובשפתיים עבור מי שרוצה להשיג מראה זהה לשלה.
לשקד גינדי, בת 24 מחולון, אומרים כל הזמן שהיא דומה לקיילי ג'נר. "אני לא מעתיקה אותה אבל ברור שעוקבת אחריה ומה שהיא עושה נמצא בתת־מודע שלי. אומרים שהשפתיים שלי דומות לשל קיילי, ועשיתי אותן בגיל 19, ממש מהראשונות. יש בנות בחו"ל שעושות גם קו לסת ולחיים כמו שלה, אבל כאן אנשים מרובעים ולא יבינו את זה. את יודעת כמה פעמים אומרים לי שאני מכערת את עצמי? לא אכפת לי. אני אוהבת את מה שאני רואה".
פוטושופ זה מבחינתך מילה גסה?
"מה פתאום, אבל צריך לדעת איך עושים. אני יודעת לעשות בקטנה, אבל יש אנשים שעושים פייסטיון כמו מטומטמים. מרזים את עצמם מדי, כאילו את לא רואה שבתמונה הקודמת אין לבחורה הזאת מותן של עשרה סנטימטרים וטוסיק שרירי. אני מזהה ריטושים בשנייה, לפי הרקע מאחורה. אני כבר לא לוקחת את האינסטגרם כל כך קשה, שם רק כשמשעמם לי. חברות לעומת זאת יכולות להיכנס לדיכאון ביום שרואים את הסטורי שלהן מעט אנשים".
"אם הפילטרים הם ההשראה להזרקות ולמראה החדש הזה, אז האיפור הוא הבסיס שלפיו עיצבו את הפילטרים", מסבירה אדווה אלמקיאס, מאפרת עם 400 אלף עוקבים, שרשימת הלקוחות שלה כוללת את הבלוגרית האיטלקייה קיארה פראני, ירדן הראל ורומי פרנקל. "זה התחיל בטרנד הקונטורינג — חיטוב ופיסול פנים — והמשיך עם שפתיים גדולות ביחס לפנים שיוצרים עם תוחם, עור חלק ללא נקבוביות שמקבלים בשימוש עם פריימר, וגבות ישרות שמסרקים כלפי מעלה. אני מאפרת בנות בגילים 20 עד 30, לרוב כלות, ויותר מ־50 אחוז מאלה שאני פוגשת עברו קודם הליך טיפולי של הזרקה".
אלמקיאס מציינת עוד מרכיב לא צפוי שמשפיע על תמונות הפנים שרואים באינסטגרם. "כולן רוצות להצטלם עם ה'רינג', טבעת אור. יש מודעות להשפעה של התאורה על איך שאת נראית וכל מאפרת היום מסתובבת עם רינג או תאורת לד. זה הפך להיות חלק בלתי נפרד מתיק האיפור, ונועד לשלב שבו אנחנו מצלמות לקוחות אחרי האיפור".
יש כאלה שבשביל ליישר קו עם הסטורי בוחרות באיפור קבוע. ג'ואנה שרפמן כבר 20 שנה בתחום, אבל מאז שנטלי דדון ורוסלנה רודינה עשו אצלה טיפול החדרת פיגמנט בשפתיים, תיבת ההודעות שלה באינסטגרם לא נחה לשנייה. "כל פעם שמישהי מפורסמת מעלה תמונה של השפתיים שלה, אני מקבלת מבול של הודעות מבנות 16, שרוצות לבוא ושואלות אם זה ייצא בדיוק כמו בתמונה. אני עושה הדגשת תווי פנים, הדגשת גבות וקו מעל הריסים שיוצר מראה חתולי, אבל הטיפול הכי פופולרי הוא פיגמנט לשפתיים, שמגדיל אותן ונותן להם גוון אדמדם. בדרך כלל מי שמזריקה, רוצה גם פיגמנט. אני לוקחת על זה 3,500 שקל, והבת שלי, שגם היא עובדת בתחום, לוקחת 2,500".
× × ×
הכל התחיל ב־2015, כשסנאפצ'ט הציעה למשתמשיה את פילטר הכלבלב. אוזני כלב, אף רחב ולשון ארוכה שמולבשים על התמונה בטכנולוגיית מציאות רבודה. אחרי פילטר הכלב, נוסף פילטר קואצ'לה, על שם פסטיבל המוזיקה הפופולרי, שמלביש על הראש כתר מפרחים, מגדיל שפתיים, מחליק פגמים על העור ומבהיר אותו בכמה טונים (מאפיין שהביא למחאת רשת מצד משתמשים אפרו־אמריקאים שראו זאת כצעד שמקבע את אידיאל היופי כלבן).
במאי 2017 הצטרפה אינסטגרם לחגיגה והוסיפה את האפשרות להשתמש בפילטרים בתוך הסטוריז. במסגרת המלחמה בסנאפצ'ט פייסבוק רכשה עבור אינסטגרם סטארט־אפ בשם MSQRD, שהטכנולוגיה שפיתח היא הבסיס לפילטרים באפליקציה. השנה היא פתחה את עיצוב הפילטרים לקהל הרחב, באמצעות טכנולוגיה של Spark AR Studio. בין הפילטרים שעיצבו המשתמשים, יש כאלה שמזכירים הדמיות במכוני פלסטיקה, ובלחיצת כפתור גורמים לפנים של כל אחד להיראות כמו אחרי סשן של הזרקות חומרי מילוי, פיסול אף והרמת מצח, גבות ועצמות לחיים.
"הפילטרים הם משחק שעובד על גירויים במוח", מאבחנת נתלי יצחקוב, טרנדולוגית ובעלת הסוכנות לחיזוי טרנדים The Visionary. "ילדים נמשכים לפילטר של הכלבלב כי זה מתוק, מבוגרים משתמשים בפילטר שהופך את התמונה לשחור לבן ומלביש לך כובע ברט כי זה נוסטלגי, ואני מוצאת את עצמי נמשכת לפילטרים עם אסתטיקה של הניינטיז, כי זה מזכיר לי את הילדות".
על פי איזה מודל יופי הפילטרים מעצבים לנו את הפנים?
"קודם כל בלה חדיד, עם אף מחודד, עיניים חתוליות וקצת נמשים. אבל צריך להגיד שהלוק החתולי היה שם תמיד. לפני עשר שנים מודל היופי היה אנג'לינה ג'ולי. המשותף לשתיהן הוא שרוב הנשים לא נראות כמותן. אפילו לאחות של בלה, ג'יג'י חדיד, שהיא דוגמנית מצליחה, יש תווי פנים עגולים כמו שיש לרובנו, אין לה את המבנה הצר עם עצמות הלחיים הגבוהות".
איך זה בהשוואה למודל היופי של פעם?
"ב'בוורלי הילס 90210' ו'בקלולס' לכולן היו גבות דקות כמו חוט. בניגוד לכך, היום לשחקנים בסדרות כמו 'אופוריה' ו'סקס אדיוקיישן', יש גבות עבות ואיפור נועז, עם נצנצים וגליטרים. הכל יותר גדול ומתוח".
מריה פיקלובה, השם שמאחורי הכינוי הפופולרי 'הולי מריה', היא מעצבת גרפית בת 22 מירושלים. עם לפטופ פשוט ושותף לדירה שהוא מתכנת, יצרה פיקלובה — שאפילו לא התקבלה לבצלאל — פילטרים שהיילי בולדווין ביבר, קיילי ג'נר ואריאנה גרנדה העלו לסטורי שלהן. תוך חודש זינק מספר העוקבים שלה מ־500 ל־1.2 מיליון, היא קיבלה הצעה לדגמן בקמפיין של קלווין קליין והוזמנה למסיבות של בכירי פייסבוק.
"הפילטר הראשון שעיצבתי היה 'הולי סנייק' עם נחש שיוצא מהעין, והוא היה הראשון שהביא לי עוקבים", היא מספרת. "'הולי באקס' (שמקרין על הפנים את הלוגו של לואי ויטון, כאילו היו צעיף מעוצב מבית המותג — ט"ג) הלך הכי טוב, ואחריו יצרתי פילטר פשוט, שמכסה את הפנים במייקאפ, מגדיל את השפתיים, מוסיף נמשים, קצת ורוד בלחיים ומורח פס אייליינר. נשים שציירתי נראו לא אמיתיות, וניסיתי לצייר את עצמי כמותן".
למה ליצור פילטר שמחליף פנים של נשים בפנים אחרות, אחידות?
"בבסיס, יצרתי את הפילטרים האלה לעצמי. בגיל ההתבגרות חשבתי הרבה דברים רעים על איך שאני נראית. עם השפתיים דווקא הייתי סבבה, אבל האף הציק. עבורי הסטורי הוא מקום שבו את יכולה להיראות כמו שאת רוצה. אני יודעת שיש כאן חוסר ביטחון, בשבוע שעבר הוקרן ב'כאן' סרטון עליי וכשראיתי שמישהו כתב בתגובות שאני מכוערת, בכיתי כמה שעות. אז הפילטרים הם לא הפתרון, אבל הם עוזרים. אני רואה איך חברות שלי שלא היו מעלות תמונות של עצמן בכלל, פתאום גילו את הפילטרים והתחילו לעשות סלפי בחופשיות".
איך יצרת פילטר שמחמיא לכולן?
"יצרתי 50 קבצים שונים של אותו הפילטר, עד שהגעתי לאחד מושלם. סידרתי את הזווית של השפתיים והעיוות המסוים הזה בפנים, עד שאמרתי 'זה בול'".
באוקטובר האחרון אינסטגרם החליטה להוריד פילטרים מסדרת Plastica, שהראו פרצוף אחרי ניתוח או סימנו חיצים על חלקים בפנים בתוספת כיתובים כמו "הרם", "מתח", "תקן". בהודעה הקורקטית שניסחו האחראים ברשת, הם הסבירו שזה מפר את מדיניות החברה. במקביל הם הוציאו הודעה נוספת שבה אמרו שיחמירו את מדיניות הרשת סביב פוסטים הקשורים לניתוחים קוסמטיים ומוצרי הרזיה, ויסתירו אותם ממשתמשים שגילם פחות מ־18. פיקלובה גילתה להפתעתה שהפילטרים שיצרה נעלמו מהאפליקציה.
"ישבתי במטבח ופתאום אני רואה גל הודעות מעוקבים ששואלים איפה הפילטרים, במקביל הגיע מייל מעורכי הדין של אינסטגרם, שהסבירו שהם משנים את המדיניות ושהפילטרים שלי לא עומדים בחוקים החדשים, שלפיהם אסור לשנות פנים באופן הזה כי זה מעודד צעירים לעשות ניתוחים. כתבתי להם שזה לא בסדר. הצטלמתי עם אצבע משולשת והמון עוקבים שלי כתבו: 'פאק אינסטגרם'. הם ראו את זה, ומישהו התקשר לומר שזאת הוראה מלמעלה. תוך יום יצרתי את הפילטרים מחדש, רק בלי עיוות של הפנים, אבל אין מה לעשות, הביקוש ירד. מה שאנשים אהבו בפילטר זה את השיפוץ שהוא עושה לפנים".
הבנת את ההחלטה של אינסטגרם?
"זה עיצבן אותי. הקהל שלי הוא בנות 20 פלוס, הן יודעות מה הן עושות. בגיל הזה, את עדיין רוצה לשנות בעצמך דברים אבל לא באופן קיצוני, וזה לגיטימי. הרבה שנים הייתי מקטינה לעצמי את האף בפוטושופ, אבל עכשיו כשאני מסתכלת על התמונות האלה, אני יודעת שלא הייתי משנה את עצמי עד כדי כך. כבר יש לי פרופורציות".
× × ×
פיקלובה היא לא התרומה היחידה של בירת ישראל לשגעת הפילטור העולמית. אפליקציית פייסטיון (Facetune) מבית 'לייטריקס', סטארט־אפ שנולד בגבעת רם בירושלים, היא שירות פוטושופ קל לתפעול שהוכתר כאפליקציית השנה של אפל ומדורג בפסגת רשימות ההורדות בתשלום. המנהלים של לייטריקס לא היו צריכים להשקיע יותר מדי ביחסי ציבור, השמות הגדולים עשו עבורם את העבודה.
ב־2016 התראיינה קלואי קרדשיאן לתוכנית של צ'לסי הנדלר בנטפליקס והסבירה בלהט ש"פייסטיון היא משנה חיים. זו הדרך היחידה לחיות". המגישה, שבעצמה לא חפה מבוטוקס, ניסתה להסביר לה שלשנות את איך שהיא נראית זו בעצם רמאות כלפי העוקבים. היא קיבלה מקרדשיאן תשובה מהפנטת בכנותה, או בניתוקה מהמציאות, או שניהם יחד: "אני חושבת שהחברה שלנו היום כל כך עסוקה בלקבל אישורים מאחרים, שאף אחד לא יודע איך את נראית באמת. את מציגה לעולם רק את מה שאת רוצה שיאמינו שאת, וזה מדהים".
זאב פרבמן, מנכ"ל לייטריקס, הגיע דווקא מהאוניברסיטה העברית ולא מעמק הסיליקון. "עשינו דוקטורט בעולמות הגרפיקה הממוחשבת וההנפשות וחשבנו שאנשים ירצו את הטכנולוגיות האלה בסמארטפונים, ובאופן שקל לתפעל", הוא אומר. "סשן עריכת תמונה נמשך בממוצע שלוש דקות, מיליון תמונות נערכות ביום והרוב מעלים אותן לאינסטגרם. בשונה מהפילטרים של סנאפצ'ט, שבלחיצת כפתור נותנים לך מראה ספציפי, פייסטיון בנויה כמו אוסף כלים שבעזרתם את יכולה לעשות מה שאת רוצה. אפשר להחליק את העור ולשחק באיברים בפנים, כשרוב האנשים מתעסקים באף".
איך הגעתם עד לקרדשיאנס?
"לא אנחנו פנינו אליהן כדי שישתמשו באפליקציה, זה קרה באופן אורגני. בתחילת הדרך חילקנו גישה חינמית לאפליקציה עבור כל יושבי השורה הראשונה באחת מתצוגות האופנה בניו־יורק, וביניהן הייתה כריסטינה אגילרה. אחר כך ראינו באינסטגרם את התמונה שהיא ערכה עם פייסטיון".
לא מדאיג אותך לשמוע על צעירים שעושים ניתוחים בגלל האפליקציה?
"לא רצינו להיות השופט שקובע מה יפה, וגם לא להיות רגולטורים שאומרים לאנשים שהם עושים שימוש מוגזם באפליקציה. גם בעיניי השימוש הנכון בפייסטיון זה להעלים לעצמך פצעון בתמונה שאתה רוצה להעלות ללינקדאין, ולא לשנות את הפנים לגמרי בתמונה שמעלים לטינדר. אבל בגלל פרטיות המשתמשים, אין לנו גישה לראות מה הם עושים עם האפליקציה ומשום כך שום נורה אדומה לא נדלקת לנו באף שלב".
זה קצת להיות ראש קטן, לא?
"אני מסכים שצריך להיות שיח על זה, אבל כחברה מסחרית, לא עליי האחריות להשגיח על המשתמשים שלי. מוזר לי שפייסבוק לוקחת לעצמה את המנדט. עכשיו מפריע לפייסבוק שעושים ניתוחים פלסטיים, ובשלב הבא יפריעו להם אנשים שיוצאים לחופשות יקרות, או שיש אנשים יפים בכלל?"
אנחנו רואים שיש השפעה לתרבות הדראג. גם אתם נתתם חסות למצעד הגאווה האחרון בתל־אביב.
"גם תרבות הדראג וגם האפליקציה מבוססות על אמנות האשליה. לא מזמן כתבה אישה טרנסית מאמר על איך השימוש בפייסטיון עזר לה להראות את עצמה לעולם כמו שהיא מרגישה מבפנים".
מה הדבר הבא שלכם?
"אנחנו עובדים עכשיו על הדמיה ריאליסטית של איפור. חברנו לאמני איפור בינלאומיים, כאלה עם סגנון מובחן שיש סביבם קהילות מעריצים, ואיתם אנחנו מפתחים אפשרות לדמות איפור פנים מלא באמצעות האפליקציה".
× × ×
כצפוי, תגובת הנגד לא איחרה להגיע ומשתמשי אינסטגרם רבים בעצמם כבר מוחים נגד אידיאל היופי האחיד שפרח באפליקציה. הפרופיל Celeb face - welcome to reality, שכבר זוכה ל־1.3 מיליון עוקבים, מעלה תמונות תקריב של מפורסמים, עם נקבוביות פעורות ושאריות שפם שלא נמרט, או מסמן חיצים במקומות שבהם נעשו הצרות היקפים או תכסיסי הרזיה. גם פוסט על מריה דומרק אפשר למצוא שם. וזאת במקביל למדיניות של אינסטגרם להגביל תכנים שפוגעים בדימוי העצמי של צעירים.
"הטכנולוגיה נתנה לנו סוכר, ועכשיו היא מנסה לעשות לנו ניקוי רעלים", אומרת נתלי יצחקוב. "לדעתי, אף רשת חברתית לא תצליח באמת להשתלט על מה שקורה בתוכה. זאת אחריות של ההורים למה נחשפים הילדים שלהם, ושל המותגים הגדולים להביא את הפרזנטור הנכון ולשאול, 'מה הערכים שאני מעוניין לקדם'. השינוי יבוא רק מהמותגים והמפרסמים".
מה שכולם מסכימים עליו, הוא הכוח האדיר של טכנולוגיית המציאות הרבודה. "הווירטואליות של עולם הביוטי עוברת עכשיו גם לאופנה", אומרת יצחקוב. "יש נתון על כך שדור ה־Z מעדיף לא ללבוש את אותו הבגד פעמיים, בגלל שכבר ראו אותו באינסטגרם. ומצד שני, ידוע שהם גם מתחשבים בסביבה ומודעים לזה שאי־אפשר לקנות כל כך הרבה בגדים. הפתרון הוא אופנה דיגיטלית, שמאפשרת לקנות פריטים שתוכל לראות על עצמך בטכנולוגיה של מציאות רבודה ואז להעלות לרשתות החברתיות, אבל לא ללבוש אותם באמת, כי אלו לא בגדים אמיתיים. יש חברה בשם קרלינג (Carling) שמוכרת בגדים כאלה, ומותגי־על כמו גוצ'י ופראדה משקיעים במיזמים דומים כי הם יודעים שזה עשוי להנגיש את בגדי המותגים לאוכלוסיות חדשות, הרי בגד אונליין מן הסתם עולה פחות מבגד רגיל. יהיו גם משקפיים ותכשיטים שייוצרו בטכנולוגיה של בינה מלאכותית. זה גאוני, אבל גם גורם לך לתהות אם אנשים ייצאו בכלל מהבית, כשהקיום הופך לכל כך וירטואלי".
ומה יקרה לפילטרים?
"יהיו פילטרים שמוחקים את הזהות המגדרית. זה הקטע של העתיד, חוסר מוחלטות מינית ופאנסקסואליות. היום הפילטרים מראים לך איזה אף יכול להיות לך. בקרוב הפילטרים יראו לך איך תיראי בתור גבר". ×