yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: Ryan's world Ryan's toy review
    24 שעות • 30.12.2019
    הילד בן ה־8 שעושה מיליונים ביוטיוב
    חשבון הבנק של ראיין גואן מוערך בעשרות מיליוני דולרים. זה לא מפתיע אם לוקחים בחשבון שמדובר באחד מכוכבי היוטיוב הגדולים בעולם. אבל מה שבאמת מדהים בסיפור שלו הוא שמדובר בילד בן 8 שפיצח את השיטה איך לגרום למיליארדי אנשים לצפות בסרטונים שלו
    לילית וגנר

    לחשבון הבנק של ראיין גואן זרמו השנה 26 מיליון דולר, שנוספו לעשרות המיליונים שריפדו את חשבונו בשנה שעברה. אבל העובדה הכי מפתיעה בסיפור הזה היא שהמיליונר המאושר חגג לא מזמן יומולדת 8 (כן, שמונה!), ואת הונו הוא עושה בזכות ערוץ היוטיוב שלו. לראיין, תושב טקסס, הידוע יותר כראיין קאג'י ונמצא בעסקי היוטיוב מאז 2015, יש 23 מיליון עוקבים, ומותגי צעצועים ואופנה הנושאים את שמו. אם להאמין ל"פורבס", הוא גם חתם לאחרונה על חוזה עם שירות הסטרימינג "הולו".

    הכל התחיל כשראיין עשה את מה שילדים בכל העולם משתוקקים לעשות — לפתוח מתנות. בסרטון הראשון שהעלו הוריו לרשת נראה ראיין פותח קופסת רכבת של לגו, "כי זה מה שאני אוהב". הסרטון הפך לוויראלי ורשם עד כה יותר מ־50 מיליון צפיות. עם הזמן הלך הערוץ ותפח. אפשר לראות בו את המיליונר הטרי מכין ציוד לבית הספר בסגנון "עשה זאת בעצמך", מסביר לצופים הצעירים "איך נוצר טורנדו?", ועושה ניסויים מדעיים מול המצלמה. Toysrevuew (סקירת מתנות), כפי שנקרא חשבון היוטיוב של הילד, הפך לסנסציה וזכה לשם "עולמו של ראיין".

    מתוך ערוץ היוטיוב
    מתוך ערוץ היוטיוב

    אחד הסרטונים הפופולריים ביותר שלו — "אתגר ביצי הפתעה ענקיות במגלשת מים מתנפחת" — מציג את הילד בעל החיוך המתוק גולש לתוך בריכה בחצר ביתו ומחפש בה ביצי הפתעה. ואם אתם חושבים מה כבר יכול להיות מרתק בצפייה בסרטון כזה, כדאי שתשאלו את 1.8 מיליארד הגולשים שצפו בו. מאז, כל סרטון של ראיין, שבו מככבים לעיתים תכופות גם הוריו, אחיו ואחותו, גורף עשרות מיליוני צפיות — לעיתים גם מאות מיליונים. חישוב גס מראה שסך כל הצפיות בסרטונים שלו הגיע בינתיים ליותר מ־31 מיליארד.

    גם המפרסמים עומדים אצלו בתור. ומדובר בחברות ענק כמו "קולגייט" שמפרסמת אצלו משחות שיניים, מברשות שיניים ומי פה שעליהם מתנוססת דמותו של ראיין, "וולמארט" שמשווקת סדרה שלמה של צעצועים תחת השם "עולמו של ראיין", "ניקולודיאון" שהפיקה תוכנית מיוחדת בכיכובו, ושלל חברות צעצועים שרק התחננו שראיין יפתח את הקופסאות שלהן. כיום "עולמו של ראיין" מציג ליין של יותר ממאה מוצרים שניתן למצוא ברשתות השיווק הגדולות, כמו גם באמזון, והילד בן ה־8 כבר מככב בתוכנית בניקולודיאון.

     

    מתוך ערוץ היוטיוב
    מתוך ערוץ היוטיוב

     

     

    ככל שהפרסום של ראיין הולך וגדל, מנסים הוריו להגביר את השמירה על הפרטיות של המשפחה. ה"דיילי מייל" חשף כי אביו של ראיין, שיאון גואן בן ה־31, הגיע לטקסס מיפן למטרות לימודים. אמו, לואן גואן, מורה לכימיה בת 35, היא בתם של מהגרים מווייטנאם. לראיין יש שתי אחיות תאומות — אמה וקייט. על פי הפרסומים המשפחה חיה בבית ובו שבעה חדרים, והוא רק אחד משלושה בתים שהמשפחה מחזיקה באזור בשווי של מיליוני דולרים.

     

    "לא הפרנו את החוקים" 

    אביו של ראיין מופיע לעיתים תכופות בסרטונים של הילד, אבל הרעיון לפתוח חשבון ביוטיוב היה דווקא של האם, אחרי שצפתה בסרטוני וידיאו דומים ברשת. היא גם זאת שמנהלת את ארבע החברות שנמצאות כיום בבעלות המשפחה, וגם זאת שמגיבה להערות של גולשים שמותחים ביקורת על עקרונות ההורות של המשפחה המפורסמת. "ראיין אוהב להצטלם לסרטוני הווידיאו האלה, וזה נפלא לראות אותו נהנה כל כך, ולראות איך חשבון היוטיוב שלנו גדל ותופח", הדפה את הטענות באחד הראיונות. "אנחנו מאוד זהירים, ובוחרים בקפידה את החברות שאיתן אנחנו משתפים פעולה, ותמיד מוודאים שהמוצרים שאנחנו מכניסים לסרטונים אכן מתאימים לראיין ולמשפחה שלנו".

    לדברי האם, הרעיון לפתוח ערוץ יוטיוב היה גם של ראיין — צופה נלהב של סרטונים שבהם סוקרים צעצועים, בעיקר של "תומס הקטר". "יום אחד הוא שאל אותי 'איך זה שאני לא מופיע ביוטיוב, כשכל הילדים האחרים כן?'", היא מספרת. "אז לקחנו אותו לחנות כדי שיבחר את הצעצוע שהוא הכי אוהב. ככה זה התחיל". ראיין הפעוט, אגב, היה אז בן שלוש בלבד.

     

    מתוך ערוץ היוטיוב
    מתוך ערוץ היוטיוב

     

     

    אבל ממש כפי ש"עולמו של ראיין" מושך את תשומת ליבן של החברות המסחריות, הוא גם מדליק נורות אדומות בקרב הרשויות. לפני מספר חודשים הגיעה לבית המשפחה תביעה שהוגשה על ידי עמותת "אמת בפרסום" וטענה שראיין והוריו "הונו מיליוני ילדים על בסיס יומיומי כשהציגו סרטונים ברשת בלי לציין שמדובר בפרסומות בתשלום".

    בתגובה אמר אביו של ראיין שהמשפחה כולה "מקפידה למלא את כל התנאים המתחייבים, כולל חשיפה של חומר פרסומי". לדבריו, "רווחתם של הצופים הצעירים עומדת בראש מעיינינו. יצירת תוכן בטוח והולם לצופים הצעירים ולבני משפחותיהם היא משהו שחשוב לנו מאוד".

    אבל ספק רב אם התביעה הזאת תערער את יסודותיה של אימפריית קאג'י. לדברי ה"וול סטריט ג'ורנל" מופצים כיום יותר מאלף מוצרים הקשורים לראיין, שנמכרים ב־75 אלף חנויות ברחבי העולם. ואל תשכחו, הילד בקושי בן שמונה.•

     


    פרסום ראשון: 30.12.19 , 20:32
    yed660100