yed300250
הכי מטוקבקות
    |
    חדשות • 08.01.2020
    הנקמה של משרד החינוך במחוננים מהחינוך הביתי
    הם נחשבים למוחות העתיד של ישראל, חלקם משלים תואר אקדמי כבר בתיכון • עכשיו הורה משרד החינוך לאוניברסיטאות: אל תקבלו לתוכניות ההעשרה המיוחדות את התלמידים מהחינוך הביתי • הרקטורים זועמים: "מדובר בחוד החנית של המחקר המדעי בשנים הבאות" • משרד החינוך: "קודם שיצטרפו לחינוך הציבורי"
    תמר טרבלסי־חדד

    מה עושה כל מדינה שעיניה בראשה? מנסה בכל דרך להכשיר דור עתידי שיוביל אותה הלאהבכל התחומים. ומה עשה באחרונה משרד החינוך בישראל? אסר על תלמידים מחוננים הלומדים בחינוך הביתי להשתתף בתוכניות ההעשרה באוניברסיטאותתוכניות שבהן משתתפים מיטב המוחות של הנוער.

     

    באוניברסיטת תל־אביב, באוניברסיטה העברית, במכון ויצמן למדע, באוניברסיטת בר־אילן, באוניברסיטת חיפה, באוניברסיטת בן־גוריון ובאוניברסיטה הפתוחה יש תוכניות לימוד והעשרה, בעיקר בתחומי המדעים, שנועדו להכשיר את דור העתיד של ישראל. הן מיועדות לתלמידי היסודייים והתיכונים.

     

    בתוכניות אלה לומדים גם תלמידים מהחינוך הביתי (שבו נכללים כ־900 תלמידים ברחבי הארץ). לא מדובר בתלמידים שנזרקו מבתי הספר אלא בתלמידים מעולים שבמעולים שהוריהם החליטו, מסיבות עקרוניות, שהם ילמדו בבית ולא במערכת החינוך.

     

    התלמידים הללו, וחבריהם מהחינוך הרגיל שמשתתפים בתוכניות ההעשרה, מספיקים במקרים רבים להשלים תואר אקדמי כבר במהלך לימודיהם התיכוניים. בנוסף לכך הם משתתפים באולימפיאדות ידע בעולם, קוצרים הצלחות ומביאים כבוד עצום למדינה.

     

     
    פרופ' ירון עוז | צילום: מיכל ראש בן עמי, אוניברסיטת תל אביב
    פרופ' ירון עוז | צילום: מיכל ראש בן עמי, אוניברסיטת תל אביב

     

     

    באחרונה הוציא משרד החינוך לאוניברסיטאות הנחיה דרקונית גורפת באשר לתלמידים מהחינוך הביתי, הלומדים בתוכניות ההעשרה המדעיות: הוא אוסר עליהן להמשיך לשלב אותם בתוכניות אלה, ואוסר לשלוח אותם לאולימפיאדות ידע. איסור זה חל על תלמידים חדשים בלבד מהחינוך הביתי, בעוד אלה שכבר משתתפים בתוכניות יוכלו להמשיך בהן.

     

    נוכח הגזירה שיגר פורום הרקטורים של האוניברסיטאות מכתב מחאה למנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, ובו הם דורשים "לבטל את ההחלטה המקוממת". במכתב נאמר: "מדובר במוחות המבטיחים ביותר, שיהיו חוד החנית של המחקר והמדע פורץ הדרך של ישראל בשנים הבאות. מדובר בעוול גדול, באפליה ובעיוות מקומם. אין שום סיבה מובנת להחלטה מלבד 'התחשבנות' של המשרד עם מי שבחרו שלא ללמוד במסגרות החינוכיות הרגילות ובחרו בחינוך הביתי".

     

    פרופ' ירון עוז, רקטור אוניברסיטת תל־אביב ויו"ר פורום הרקטורים בוועד ראשי האוניברסיטאות: "אנו, הרקטורים, מבקשים לבטל לאלתר את האיסור על השתתפות תלמידים מהחינוך הביתי במגוון התוכניות האקדמיות".

     

    משפחת רימוק מתל־אביב, בית גידול למוחות העתיד, היא אחת מהנפגעות. ארבעת ילדיה למדו ולומדים בחינוך הביתי. שניים מהם למדו בתוכנית המצוינות "אודיסיאה", אחד מהם סיים במקביל ללימודיו התיכוניים תואר שני בפיזיקה ובמתמטיקה כמצטיין דיקן ומצטיין רקטור באוניברסיטת תל־אביב, ובאחרונה התגייס. בת נוספת (16) לומדת כעת בתוכנית הזאת, אבל האח הקטן (13), תלמיד מצטיין שהיה אמור להשתלב כעת בתוכנית, לא יוכל לעשות זאת בגלל האיסור של משרד החינוך.

     

    "ההחלטה מקוממת", אומרת אמם, עינת רימוק. "ילדינו לומדים בחינוך ביתי במסגרת אישור שקיבלנו ממשרד החינוך. הם אזרחים שווים ומענישים אותם בשל בחירה שלנו ההורים בחינוך ביתי. זו פגיעה בילדים המוכשרים הללו, הדרתם ואפלייתם היא בלתי חוקית. מסיבות מסוימות נרתע משרד החינוך מהבעת תמיכה כלשהי בילדים המצליחים מחוץ לשורותיו. ילדי החינוך הביתי אינם מהווים נטל על המערכת. ההפך".

     

    ממשרד החינוך נמסר: "המשרד מנהיג מדיניות ברורה של חיזוק החינוך הציבורי, ולאור זאת מקדם תוכניות עבור התלמידים במערכת זו. ככל שתלמידים מחוננים הלומדים בחינוך הביתי יחליטו להצטרף למערכת החינוך הציבורית, נעניק להם את המעטפת החינוכית הנדרשת".

     

    מנהל האגף למחוננים במשרד, מנחם נדלר, כתב לרקטורים תגובה דומה: "הורים שבחרו לחנך את ילדיהם בחינוך ביתי ויתרו על זכותם לקבל חינוך מהמדינה. ילדים אלו מקבלים פטור מחוק לימוד חובה ולפיכך אינם זכאים ללמוד במוסדות חינוך או לקבל שירותים ומימון הניתנים לתלמידי המערכת, ובכלל זה תוכניות העשרה תוספתיות".

     


    פרסום ראשון: 08.01.20 , 23:15
    yed660100