הניצחון של אירנה
ארץ נהדרת, 21:15, קשת 12
בעוד שבוע נסגרות הרשימות לבחירות זו הפעם השלישית, אבל הידיעה הזאת לא מעניינת אפילו כלב מת. אף אחד כבר לא עוקב מי רץ עם מי ולמה. הציבור, נקעה נפשו. השיעמום הוא בעצם סם הרדמה מסוכן, מטשטש, שמונע כל התקוממות. שגורם לכולנו לקבל את המציאות הרעה הזאת כגזרת גורל. כמו בכל לוח זמנים של לפני בחירות, הגיעה שעתה גם של "ארץ נהדרת" לשוב אל המרקע. זהו צו שמונה שני שמקבלים בצוות, כי ברור שבחירות אי־אפשר לעשות בלעדיהם. הציפייה שהם יהיו שעון המעורר שיקים את הציבור מאדישותו היא מעט מוגזמת. ולכן גם לצוות סופר מיומן, שנון וחד קשה להמציא את הגלגל בתוך המדמנה הנוכחית. אחרי שכל הארטילריה בוזבזה על שתי מערכות מביכות, מתברר שגם לחבית יש תחתית. ואפילו היא משעממת.
למרות כל המכשולים, פגישת המחזור יצאה לפועל כמתוכנן. כמו אוכל מחומם מהמקרר שהוסיפו לו קצת בדיחות חסינות ואמיר אוחנה, כך פאנל הפתיחה התקשה להמריא. הוגן לומר לכותבים והמבצעים - זה לא אתם, זה אנחנו. הבעיה היא לגמרי בחומר הגלם הגרוע איתו אתם מתעסקים.
דווקא כשארץ יצאה מהפוליטיקה הארדקור אל שדות קרובים, היא התגלתה במלא תפארתה. אירנה מהפרלמנט נקראה לדגל על מנת לשאת טור דעה כנגד האמירות הגזעניות של הרב הראשי שתקף את העולים מרוסיה. חדה, לא מתנצלת, לא דופקת חשבון, ישראלית ויהודייה מתמיד, אירנה הציגה לנו את המודל המעודכן של יוצאי רוסיה בישראל. אי־אפשר שלא לראות בה את הגלגול המוצלח והמנצח של הקופאית לובה, הדמות הרוסית המיתולוגית של טל פרידמן מהעונה הראשונה של ארץ נהדרת. בעוד לובה הייתה נלעגת, מושפלת, ממורמרת, סטריאוטיפית, אירנה היא ווינרית שאי־אפשר שלא להתאהב בה.
דמותה של לובה רדפה את יוצאי ברית־המועצות הצעירים. הם שנאו אותה בפומבי ואהבו אותה בסתר, הם סבלו ממנה וניסו לשנות אותה בכל מאודם. והנה, אחרי 17 שנה הם הצליחו. לובה כבר לא מעניינת. אירנה החצופה, שמדליקה נרות ושולטת בסלנג הישראלי יותר מכל פילוס, היא הבשורה. והיא בשורה שכיף וקל לאמץ ולהתגאות בה.
תמונת המראה בין לובה לאירנה מלמדת על הכוח האדיר של מוסד סאטירי, שזוכה לעדנה עונה אחרי עונה לאורך שנים. זוהי הזדמנות מרתקת לראות כיצד החברה הישראלית השתנתה, איזו דרך מרשימה היא עברה ועד כמה תרבות משקפת מציאות ויוצרת אותה בו־זמנית. הבחירה של "ארץ נהדרת" לסכם את העשור הבא כתשובה לסיכומי העשור הנוכחיים, יושבת בדיוק על הציר הזה גם כן. מעבר לכך שזה היה מערכון מושלם בהומור העצמי שלו, הוא גם שידר הצהרת כוונות מאוד מאוד ברורה: אנחנו כאן כדי להישאר.
בקטנה
גיא פינס דיווח בארשת פנים רצינית ביותר על דוגמניות שמצטלמות בעירום על מנת לאסוף כסף לנפגעי השריפות באוסטרליה. לרגע היה נראה שהוא אפילו מאמין לעצמו. מזל שהכיתובית "אש אש, מדורה תחתונים של בחורה" הזכירה לנו על חשבון מי הבדיחה.

