קירשנבאום , הדור השלישי
הוא רק בן 13, אבל לירי קירשנבאום כבר ממשיך את הדרך של סבא מוטי ושל אביו כנען. עכשיו הוא מנחה סדרת סרטי טבע שצילם יחד עם אביו ושתעלה בקרוב ב"כאן". ואין ספק מאיפה מגיעה ההשראה שלו: "כשטיילתי עם סבא בספארי, החיה שהכי עניינה אותי שם מכל החיות הייתה סבא"
לירי קירשנבאום היה בסך הכל בן שש כשטס בפעם הראשונה לטיול ספארי באפריקה. זו לא הייתה סתם נסיעה ליבשת השחורה, אלא מסע אל ערבות טנזניה לצורך צילום סרט תיעודי על חיות הסוואנה. את הסרט ביים אחד ממייסדי הערוץ הראשון, חתן פרס ישראל מוטי קירשנבאום ז"ל, אבל בשביל לירי, הבמאי המהולל הזה, שהלך לעולמו לפני חמש שנים, היה ונשאר סבא מוטי. "מכל החיות בספארי, החיה שהכי עניינה אותי הייתה סבא", צוחק הנכד לירי, היום בן 13.
מה שמזוהה יותר מכל עם מוטי קירשנבאום הם סרטי הטבע שביים לאורך השנים, ז'אנר שאותו פיתח ושיכלל לכדי אמנות. הכישרון הזה עבר גם בגנים: כנען, בנו של קירשנבאום, הפך לבמאי סרטי טבע בזכות עצמו, וכעת גם בנו לירי צועד בעקבותיהם. שלושה דורות של קירשנבאומים שיודעים מה זה לעמוד עם מצלמה מול עדר שועט של גנו, שחוצה את הנהר בשמורת הסרנגטי המפורסמת.
"מוטי צילם כל כך הרבה סרטי טבע באפריקה, שיש צמד אריות זקן בסרנגטי שכבר קוראים להם ירון (לונדון) ומוטי", מחייך כנען. "אני גיליתי שלמרות שתמיד אומרים שבאפריקה מאוד חם, היו כמה פעמים שפשוט קפאתי שם מקור", מצטרף לירי לשיחה. הוא רק בן 13 וכבר מנחה סדרת טבע חדשה, שמצלם אביו ושתעלה בקרוב בערוץ החינוכית של "כאן". "זו סדרה שמתרחשת כולה בשטח, בטבע, ומיועדת במיוחד לילדים", מספר כנען.
"סבא תמיד איתנו"
"את כל השיגעון של הטבע הכניס לתוך הבית שלנו אח שלי, נועם", מגלה כנען. "גרנו בירושלים, והוא התחיל ללכת לחוג צפרות, ונסחף. הוא זה שהדביק את כולם, כולל את אבא, בעודף האהבה לטבע". מרגע שגילה את הטבע, מוטי — שבכלל רצה להיות חקלאי אבל התגלגל לעיתונאות — לא עזב אותו. "לאורך כל הקריירה שלו אבא תיעד את כל מה שעבר על המדינה הזו", אומר כנען. "הוא הפסקול של חיינו — המלחמות, השלום, תופעות חברתיות. אהבת הארץ זה משהו שהיה כל כך שורשי בו, אז גם הטבע של הארץ זה משהו שהיה בתוכו".
מי שכמעט תמיד היה עם מוטי מאחורי המצלמה הוא הילד כנען. "אבא לקח אותי ואת אחי נועם להמון דברים שהוא עשה", מגלה כנען. "בתקופה של 'ניקוי ראש' חיינו באולפנים. אחר כך היינו מסתובבים איתו בכל הארץ". כנען, שכנער שימש כעוזרו של מוטי, הפך בשלב מסוים לצלם ולמפיק של סרטי הטבע שלו, והשניים עבדו כתף אל כתף. "את הסרט האחרון שלו, 'בדרך לנהר', השלמתי לבד לאחר מותו", אומר כנען, "זה היה נורא מרגש".
שנה אחר כך כבר עשה כנען את הסרט הראשון שלו עם בנו לירי. הפעם היה זה הנכד לירי ששימש כעוזר. "אני מביא לו קלטות, עוזר בצילום, ובעיקר דואג שנהג הג'יפ לא ישתעמם", מספר לירי, שכבר הספיק להשתתף בשני סרטים שביים אביו באפריקה. "המסעות של לירי ושלי הם ברוחו של מוטי", אומר כנען, "הוא אף פעם לא עוזב אותנו".
סרטי הטבע של מוטי קירשנבאום לא הסתפקו בצילומים מרהיבים של חיות הבר. להפך, הם היו פשוטים אך עם זאת מעמיקים. בכישרונו ידע לא רק להאניש את החיות שצילם — מעניק להן רצונות, פחדים ואהבות — אלא היטיב לתאר באמצעותן את בני האדם. "קח למשל את הכתבה המפורסמת על השחפים במזבלה בגבעת אולגה, שהוא צילם ב־1982", אומר כנען. "אבא הביא איתו מומחה שניתח את הרגלי הציפורים, אבל גם ראיין את נהג משאית הזבל שמגיע למזבלה. האנשים שאבא ידע לצוד אותם תמיד נתנו עוד צבע לכתבות שלו".
תן למצלמה לרוץ לבד
רוחו של מוטי קירשנבאום — מאנשי הטלוויזיה המקוריים והחריפים בישראל, שהותיר חותם על דורות של צופי טלוויזיה - ריחפה בשבוע שעבר מעל ישראל, בעקבות ההצפות הקטלניות שפקדו את המדינה. האירועים הדרמטיים הזכירו לרבים את אחת הכתבות המפורסמות שלו, שצולמה בחורף הסוער של 1992־1991. "דווקא בצילומים האלה לא הייתי, אבל אני מכיר את הכתבה בעל פה", מספר כנען. "מה שהפך אותה למפורסמת זה המבט הקצת ציני של מוטי על כל הסיטואציה של השיטפון. היה שם נהג שנכנס באופן מאוד מסורבל לנחל, ואז מגיע מסוק לחלץ אותו, והכל קורה מול המצלמה. הכתבה הזו מראה את הישראלי ואת ישראל, והיא אקטואלית להיום לגמרי. ירון לונדון אמר על אבא שלי שהוא ידע לשים את המצלמה במקום הנכון בזמן הנכון, בלי לרוץ ולחפש. הדברים פשוט קרו לו מול העיניים".
עכשיו מעגל הדורות נסגר, לקראת פסטיבל כנרת לסרטי טבע, שייערך לראשונה בתחילת פברואר בבית גבריאל שעל שפת הכנרת. אחד משיאי הפסטיבל הוא תחרות סרטי מסעות על שם מוטי קירשנבאום, המיועדת ליוצרים ששמים את הטבע במרכז. הזוכה בפרס הראשון יקבל, איך לא, כרטיס טיסה לדרום־אפריקה, שם יוכל להביט לאריות ולנמרים בלבן של העיניים (הגשת הסרטים לתחרות תסתיים ביום שני הקרוב). "היום הצילום והעריכה הפכו למאוד נגישים", אומר כנען, שמעודד גם בימאים חובבים להגיש את סרטיהם לתחרות. "גם מוטי ואני, כשצילמנו ביחד סרטי טבע, לא עשינו את זה עם ציוד מתוחכם, זה לא היה 'נשיונל ג'יאוגרפיק'. הכל נעשה עם ציוד פשוט למדי ובגובה העיניים. ישנם הרבה אנשים שמצלמים סרטי טבע, ורק חסרה להם הבמה להקרין אותם".
בדיוק בשביל זה נוצר הפסטיבל. "משימתנו היא להפוך את הפסטיבל למוקד משיכה תרבותי לא רק לתושבי האזור, אלא לחובבי הקולנוע, הטבע והמסע בארץ ובעולם", אומר יגאל לרנר, ממפיקי האירוע. •
תחרות סרטי המסעות על שם מוטי קירשנבאום מתקיימת במסגרת פסטיבל כנרת לסרטי טבע

