yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    24 שעות • 11.02.2020
    ברבי? לא מה שחשבתם
    בעידן שבו הפוליטיקלי קורקט הוא השחור החדש, גם ברבי חייבת ליישר קו עם המציאות ולא להיות כל כך בלונדינית וחד־ממדית. ולכן בובות הברבי החדשות לא מדגמנות מיין־סטרים או שלמות גופנית, ותמצאו בהן גם ברבי שנושאת את מחלת העור הנדירה ויטיליגו (בהקת), ברבי עם פרוטזה זהובה, ברבי ששיערה נשר כתוצאה מטיפולים רפואיים, ויש גם ברבי שעונה על הצורך לטשטש את הגבולות בין המגדרים - ומגיעה עם סט בגדים לשני המינים
    לילית וגנר

    לפני יותר מ־60 שנה הופיעה על מדפי חנויות הצעצועים בובה חדשה, ששינתה את האופן שבו ילדות מתייחסות לבובות שלהן, ויצרה בין המבוגרים אינסוף ויכוחים בענייני חינוך, סקסיזם ומגדר שחרגו בהרבה מגבולות חדר המשחקים.

     

    מה לא אמרו עליה, על ברברה מיליסנט רוברטס, או "ברבי" בשבילכם? שהיא מעוותת את תפיסות היופי, שהיא לא מציאותית, שהיא מעודדת אנורקסיה, שהיא גזענית ולא מכילה את כל המגוון העצום של הנשיות כפי שהיא מתבטאת במקומות שונים ברחבי העולם. גם מקן, בן הזוג שלה, לא נחסכה הביקורת על חד־הממדיות של הופעתו המושלמת והמלוקקת מדי.

     

    מאטל, יצרנית הברביות, ספגה את הביקורת, ואף על פי שלקח לה זמן לספק תשובה הולמת, התשובה הזאת אכן הגיעה. ב־2015 החלה הברבי המוכרת להופיע על מדפי הצעצועים כשהיא נושאת מאפיינים תרבותיים, מגדריים, אתניים הולכים ומתעצמים, כאשר המטרה הייתה לנתק את הבובות מהתדמית הסקסיסטית והסטריאוטיפית של יופי בלתי אפשרי שהן עוררו בעבר.

     

    כיום באתר האינטרנט הבלונדיני של היצרנית, מדווחים בגאווה שהקולקציה של בובות הברבי כוללת כבר 176 בובות עם תשעה סוגים של מבנה גוף, 35 גוני עור, 13 צבעי עיניים, ו־94 צבעים וטקסטורות שיער. בן הזוג שלה מתהדר בארבעה סוגים של מבנה גוף, 13 גוני עור, תשעה צבעי עיניים ו־22 צבעי שיער.

     

    הבובות משקפות את התרבות

    ועכשיו מגיע הצעד הבא — כי פוליטיקלי קורקט זה הרי השחור החדש ולכן כדאי להיות מסונכרנים עם המאה ה־21, עד כמה שניתן כמובן: לאחרונה הוציאה החברה ברביות שונות לגמרי מהגרסה המקורית, כמו למשל ברבי ללא שיער, ברבי עם מחלת העור הנדירה ויטיליגו (בהקת), ברבי עם פרוטזה זהובה (אחותה כהת העור של בובה אחרת שהושקה בשנה שעברה), ויש גם ברבי שעונה על הצורך לטשטש את הגבולות בין המגדרים — ומגיעה עם כמה וכמה אפשרויות ביגוד, אקססוריז ותסרוקות, כך שהילדים יכולים להיות הסטייליסטים של הבובה, ולהחליט אם היא תופיע עם שיער ארוך או קצר, עם שמלה, חצאית או מכנסיים, ואולי גם עם חצאית מעל המכנסיים.

     

    "הבובות שלנו הן השתקפות של התרבות", אומרת קים קאלמון, סגנית נשיא מחלקת עיצוב הבובות של מאטל. "העולם מעלה על נס את ההשפעות החיוביות של קבלה והכלה, והגיע הזמן לשווק ליין של בובות נטולות תוויות", סיפרה בראיון ל"אינדיפנדנט" הבריטי.

     

    לדברי מאטל, המטרה היא "להגדיר מחדש את המשמעות של 'להיראות כמו ברבי', להציג תפיסה רב־ממדית של יופי ואופנה", ולאפשר לילדים "מגוון רחב יותר של סיפורים שאפשר לספר תוך כדי משחק, תוך התייחסות למציאות שהם רואים סביבם".

     

    על מנת לעצב את הבובה עם הוויטיליגו (מחלת עור המתבטאת בהופעת כתמים בהירים על העור), אחרי שאב־הטיפוס שלה הוצג באתר של מאטל ושבר את שיא ה"לייקים" בעמוד — עבדו המעצבים של החברה בשיתוף פעולה הדוק עם דרמטולוג, כדי להבטיח שיהיה ייצוג מדויק של המחלה. גם בעיצוב הבובה עם היד התותבת נועצו במאטל בג'ורדן ריבס, נערה בת 12 ממונטנה שנולדה ללא יד שמאל, והתפרסמה בכלי התקשורת כמי שהציבה לה למטרה למצוא דרכים יצירתיות לסייע לילדים הסובלים מנכויות.

     

    "אני חושבת שזה הדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות לילדים", אומרת סטלה פאבלידס, נשיאת העמותה האמריקאית לחקר הוויטיליגו. "זה מראה לילדים שאם יש בובה פופולרית שנראית כמוהם — סימן שזה ממש לא נורא", אמרה בראיון ל"ניו־יורק טיימס". על ברבי חסרת השיער אמרו במאטל שהם מקווים "שברבי החדשה תעורר הדים בלב כל ילד וילדה שסובלים מאובדן שיער מכל סיבה שהיא, והם יוכלו לראות את עצמם משתקפים בליין החדש".

     

    בימים אלו הודיעה חברת מאטל על כוונתה להוציא אוסף חדש של בובות סביב נושאי בריאות ואיכות חיים. הקולקציה תכלול, בין היתר, בובה שמתרגלת מדיטציה ומיינדפולנס ומעודדת את הצעירות לנסות את התרגול בעצמן. זאת מתוך הכרה במגמה ההולכת וגוברת בקרב צעירים בכל העולם לשפר את חייהם ובריאותם, גם במישור הפיזי וגם במישור המנטלי, בעזרת יוגה ומדיטציה. הבובות מגיעות עם מזרני יוגה, חישוקים לפעילות גופנית, אימוג'ים המציגים מצבי רוח שונים וכפתור מיוחד בשרשרת שעונדת ברבי, המפעיל הקלטה של חמישה תרגילי מדיטציה המשלבים אור וקול.

     

    כל שלוש שניות נמכרת ברבי

    אבל למרות הרחבת המגוון, נדמה שלמאטל יש עוד דרך ארוכה לפניה. קחו למשל את "ברבי העגלגלה", שמדגימה מידות גוף שיתאימו למידה 6 בחנויות הבגדים באמריקה (מה שאצלנו נקרא small). אף שבובה זו רזה בהרבה מהצעירה האמריקאית הממוצעת, היא מהר מאוד זכתה לכינוי "שמנה". "אם אנשים טוענים שהבובות האלה מייצגות את הנשים בחברה — זה ממש לא נכון", הסביר דיוויד האגנבאך, מומחה לאתיקה של השיווק ל"ניו־יורק טיימס". "לאף אחד מאיתנו אין פרופורציות מושלמות וסימטריות כל כך כמו לבובות האלה".

     

    אבל הילדות מצביעות באמצעות הארנקים של ההורים — וברבי, למרות גילה המופלג, נחשבת עד היום לבובה הפופולרית והאהובה ביותר בעולם. על פי הנתונים באתר של מאטל, כל שלוש שניות נמכרת אי שם ברחבי הגלובוס בובת ברבי. חישוב מהיר מעמיד את היקף המכירות ב־10.5 מיליון בובות בשנה. ועוד לא דיברנו על הבגדים, האביזרים, המכוניות, הבתים, ושאר הציוד שברבי לא זזה בלעדיו. לא רע ביחס לקשישה שבאה לעולם ב־1959 ונמכרה אז בשלושה דולר בלבד.

     


    פרסום ראשון: 11.02.20 , 19:58
    yed660100