חמישי 27 בפברואר 2020
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: ערן גרנות
    חדשות • 12.02.2020
    המגזרים שיכריעו
    המאבק על הקול הרוסי שוב יעמוד במרכז הקפיינים, וכך גם הקרב על קולם של יוצאי אתיופיה • לא פחות משלוש מפלגות יפנו לליבם של בני הציונות הדתית, וחלקן ינסו לגייס קולות בקרב הערבים • "ידיעות אחרונות" ממפה את המאמץ האחרון של המפלגות
    מורן אזולאי, יובל קרני ועמיחי אתאלי

    בעוד קצת יותר משבועיים ילכו אזרחי ישראל לקלפי, בפעם השלישית בתוך שנה. המפלגות מזהות עייפות אצל מצביעיהן, אבל בכל זאת רודפות אחרי כל קול, במטרה להגיע למספר הנכסף - 61 מנדטים.

    במפלגת השלטון מקווים לגייס כ־200 אלף קולות שחסרים להם כדי להרכיב ממשלת ימין ללא ליברמן. בליכוד סימנו קבוצות פוטנציאליות, חלקן תמכו בה בעבר ונטשו וחלקן בעלות פוטנציאל להצטרף כעת.

    הקבוצה הראשונה בה מתרכזים בליכוד היא הציונות הדתית. רוב האזרחים שמשייכים עצמם למעגל הזה מזוהים עם נתניהו. בשל כך מגביר הליכוד את הווליום מוקדם מהרגיל וקוראים לרבני המגזר, כמו גם לפעילים מרכזיים ולמצביעים מהשורה, להעביר את התמיכה לליכוד לצורך הכרעה. גם חברי הכנסת מדקלמים את דפי המסרים לפיהם אין חשיבות לכמה מחברי הכנסת של ימינה ייכנסו לכנסת, אולם יש חשיבות לגודלה של הליכוד.

    במפלגה מנסים הפעם לפנות גם לבני העדה האתיופית. על פי שקלול נתוני הבחירות בסבב הקודם, מעריכים במפלגת השלטון שמספרם של מצביעי העדה שנטשו אותה עומד על בין מנדט וחצי לשני מנדטים משלל סיבות: היעדר נציגות במקומות הריאליים לבני העדה, המחאה הגדולה שהתפתחה בעקבות הירי בסלומון טקה, מסמוס ההבטחה להעלות את בני הפלאשמורה, ועוד. בבחירות הללו הגדירו בליכוד את הנושא כבעל חשיבות גבוהה ביותר מתוך מטרה לתקן את הנזק האלקטורלי שנגרם. מלבד שריונו של מי שכיהן עד כה ברשימת כחול לבן, גדי יברקן, הבטיח נתניהו בשבוע שעבר להעלות מאות מבני הפלאשמורה לישראל אחרי תקופה ארוכה שהנושא כמעט נשכח. אתמול אף נפגש נתניהו עם קייסים ומכובדי העדה.

    בליכוד לא מוותרים גם על קהל הבית של ליברמן: עולים מחבר העמים. במפלגה מעריכים שרבים מהבוחרים הם בעלי פרופיל ימני שמוקירים את פועלו של נתניהו. לשם כך מוביל הליכוד קמפיין מיוחד למגזר הרוסי הכולל פרסום וראיונות בכלי התקשורת של המגזר, מסרים בשפה הרוסית ומטה ייעודי.

    בליכוד מזהים מנדט אחד שניתן לגייס גם מהמגזר הערבי, ומפעילים מטה למגזר זה. מדובר בתהליך מיפוי מקדים שאיתר קהלים המתנגדים נחרצות לרשימה המשותפת ומצביעים ממניעים אחרים.

    במפלגה הטוענת לכתר סימנו כמה מגזרים עיקריים: הציונות הדתית, העדה האתיופית, יוצאי חבר העמים, העדה הדרוזית וכן ערבים. לכל מגזר ישנו צוות מקצועי שבדרך כלל מגיע מתוך המגזר עצמו, כמו משרדי פרסום, יועצים ואנשי מדיה ואינטרנט.

    הקמפיין הגדול מופנה לציונות הדתית, תחת הכותרת "אוהבים את החרדים הלאומיים. נגד פוליטיקה חרד"לית". במרכז התמונה פורסמה תמונתו של גנץ לצד הח"כים הימניים־מסורתיים במפלגה, כמו יועז הנדל, אלעזר שטרן, חילי טרופר ועוד. כחול לבן פונים גם למצביע הדרוזי, והעלו בימים האחרונים שלטי חוצות שעליהם תמונות של גנץ והח"כ הדרוזית רדיר מריח. כדי למשוך את ליבם של יוצאי אתיופיה, העלתה המפלגה קמפיין בעברית ובאמהרית שבו מופיעים גנץ וח"כ פנינה טמנו־שטה. במפלגה סימנו גם את המגזר הרוסי, והעלו קמפיין ייעודי הפונה אליו.

    בנוסף החלה המפלגה בימים האחרונים בקמפיין סוויצ'רים (החלף) של מצביעי ימין וליכוד, שעוברים בפעם הראשונה להצביע לכחול לבן.

    המפלגה שאוחדה ערב הגשת הרשימות פונה לשלושה מגזרים עיקריים: קיבוצים, ערבים ולהט"בים, ופועלת על פי ההנחה כי לרשימה יש פוטנציאל לקבל 14 מנדטים. הפעולה הראשונה היא לחזור לקלפיות בהן המפלגות זכו לאחוזים גבוהים בבחירות האחרונות. פעילי תנועות הנוער עוברים מדלת לדלת בקרב המקומות החזקים כדי "לצבוע" את הפעילים ולהיות בטוחים שהם יתמכו בהם שוב.

    הקמפיין במגזר הערבי מתנהל ברשתות החברתיות, זאת לצד קמפיין שטח גדול כאשר פוטנציאל הקולות של המגזר הערבי שיתמוך ברשימה לא ערבית הוא 3 מנדטים. במפלגה מציגים בין היתר קמפיין לביטול חוק הלאום כדי לפנות למצביעים הערבים והדרוזים.

    לפי מחקרים נוספים שביצעה המפלגה, יש פוטנציאל של 2.5 מנדטים הנחשבים מתלבטים, כאשר רובם הגדול נשים. לכן יש קמפיין מיוחד שמופנה לנשים בלבד, ובנוסף מפעילה המפלגה קמפיין בקרב הקהילה הגאה הנחשבת כבעלת פוטנציאל של 10־11 מנדטים.

    במפלגה, שלפי כל הסקרים צפויה לשמש לשון מאזניים גם לאחר הבחירות, שואפים להרחיב את קהל התומכים ומלבד מצביעי ימין ליברלי מסמנים שלושה קהלים מרכזיים: עולים מחבר העמים, מצביעים המגדירים עצמם ציוניים ליברליים וליכודניקים ותיקים.

    המפלגה פועלת בשוטף וללא קשר לבחירות כדי לשמר את קהל התומכים מחבר העמים. קהל יעד חדש שסומן במפלגה הוא דווקא הליכודניקים הוותיקים. מסרים נבנו בעיקר לקהל הזה, וליברמן עצמו מקיים באופן אינטנסיבי מפגשים עם ותיקי הליכוד, כמו גם כנסים ואירועי שטח על מנת לגייס את תמיכתם. בישראל ביתנו איתרו חלק ממצביעי הליכוד הוותיקים ככאלה שמגדירים עצמם שייכים לליכוד הישן יותר וסולדים מהברית של הליכוד עם המפלגות החרדיות - ופונים אליהם.

    ובמסגרת הקמפיין הכללי של המפלגה להקמת ממשלה לאומית ליברלית והתחייבות שלא תהיה מערכת בחירות שלישית - פונה ליברמן לחיילים, למתיישבים, לאנשי ימין חילוניים, וכדומה. הקמפיין הכללי פונה אליהם לא באופן סקטוריאלי, אך מותאם במסרים הנוגעים לכלכלה, בריאות, חברה וענייני דת ומדינה.

    המפלגה שמימין לליכוד הקימה מטות שכבר פועלים במגזר עולי ברית־המועצות, בקרב עולי אתיופיה, במגזר החרדי וגם מטה שפועל בקרב חיילים.

    בקרב החיילים תבליט הרשימה את עברו הצבאי של נפתלי בנט וכמובן את העובדה שכעת הוא מכהן כשר הביטחון. המטה החרדי של הרשימה ינסה לפנות לחרדים ליברליים, כאלה שאינם משויכים באופן מובהק לקהילות חרדיות שמצביעות באופן מובהק למפלגות החרדיות. מול הציבור הרוסי מתכוונת רשימת ימינה להתחיל כבר בימים הקרובים בבליץ ראיונות בכלי התקשורת בשפה הרוסית. באותו בליץ יובלטו הקולות הליברליים שברשימה כמו השר בנט וח"כ איילת שקד, ואילו דמויות שנחשבות לדתיות באופן מובהק כמו השרים בצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ יוצנעו. מטבע הדברים, עיקר המאמץ של ימינה יופנה לבייס של הציונות הדתית מתוך מטרה למנוע זליגת קולות של המגזר הזה לעבר מפלגות אחרות ובראשן הליכוד.

     


    פרסום ראשון: 12.02.20 , 23:46
    מנוי סופש