רביעי 25 בנובמבר 2020
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    זמנים מודרנים  • 25.02.2020
    צא מזה
    איך משנים הרגל חיים בעייתי
    שיר-לי גולן
    אתם מעשנים, אתם אוכלים יותר מדי, אתם לא זזים, ופתאום זה מפריע לכם. הכרה בהרגל בעייתי, אומרים המומחים במחלקה לחינוך וקידום בריאות בשירותי בריאות כללית - היא הצעד הראשון בדרך לשינוי. ההכרה בבעיה יכולה להתבסס על הבנת המניעים להתנהגות הבעייתית או על לחצים חיצוניים. כך או אחרת, היא עשויה להוביל להתגייסות לאימוץ הרגלים חדשים, בריאים יותר. אבל איך נבצע נכון את התהליך? הנה עצותיהם:

    ההכנות המוקדמות: בשלב זה חשוב להגיע להבנה ולשכנוע עצמי שהשינוי כדאי, אף שיהיה כרוך בקשיים. כדאי להקדיש מחשבה לרווחים שיופקו מממנו ולמציאת התנהגויות חלופיות שיספקו את הצרכים שעליהם עונה ההתנהגות הנוכחית. למשל, להירגע באמצעות הליכה במקום באמצעות אכילה או עישון. כדי לשנות את ההרגל חשוב ללמוד אותו: האם הוא קורה בשעות מסוימות, מה מוביל אליו ועוד.

    הכנת התוכנית וקביעת מועד להתחלתה: תוכנית לשינוי הרגלים תכלול הגדרת מטרה ברורה וספציפית שניתנת למדידה כמותית, וקביעת שלבים מעשיים, הדרגתיים ובני ביצוע. כדאי לשתף קרובים וחברים בהחלטה לטובת תמיכה ומניעת לחץ שלילי, ולקבוע מועד מחייב לתחילת הביצוע.

    ביצוע השינוי: בשלב זה חשוב לגייס את האמונה ביכולת להצליח לבצע את השינוי ואת תחושת השליטה העצמית (היכולת שלנו לבחור את ההתנהגות שאנו מעוניינים בה). אם השינויים שעליהם הוחלט אינם בני ביצוע, כדאי לשנות את התוכנית ולהחליט על צעדים קטנים יותר כדי להבטיח את ההצלחה. כדאי לגייס תמיכה חברתית ולקבוע חיזוקים חיוביים - פרסים שיינתנו על הצלחה, להרחיק פיתויים (זה הזמן להיפטר ממאגרי השוקולד או הסיגריות במזווה), להדגיש את הדברים המותרים ולשמוח בהם, להיערך לנסיגות נקודתיות ולהמשיך הלאה אחריהן ללא ייאוש, ולמצוא פעילויות חלופיות להתנהגות הלא־רצויה.

    שלב ההחזקה - השמירה על ההישג: בשלב זה חשוב לשמור על ההתנהגות החדשה עד שתהפוך להרגל. כדאי לא להיכנע ללחצים ("את כבר רזה, תאכלי עוד עוגה"), לא להעמיד את עצמכם במבחן ולהימנע מפיתויים. כמו כן, חשוב להיעזר בפעילויות חלופיות, לתכנן התמודדות עם מצבי לחץ, לגייס תמיכה ולהמשיך להשתמש בכל דבר שסייע לכם בשלב הקודם.

    שינוי לתמיד: ההתנהגות החדשה הופכת להרגל כאשר היא כבר חלק מהתנהגותנו האוטומטית, איננו צריכים להקדיש לה מחשבה מיוחדת והיא מתבצעת כלאחר יד. רק אז אפשר לומר שהשלמנו את תהליך השינוי.

    שיר־לי גולן

    shirgos@gmail.com