רשות המסים רוצה לגבות יותר מס, כלי הרכב עלולים להתייקר
ברשות נערכים לשינוי דרך החישוב של המיסוי המוטל על משלוחי מכוניות לישראל • כיום כוללים חלק מהיצרנים את עלות ההובלה במחיר הרכב וברשות רוצים לגבות מס גם על עלות המשלוח • השינוי עלול להעלות את המחיר הסופי לצרכנים
רשות המסים נערכת לשינוי דרך החישוב של המיסוי המוטל על משלוחי מכוניות לישראל. השינוי עשוי להביא לעלאת שווי המס המוטל על כלי רכב חדשים ולייקר את מחיריהם לצרכנים. בשבועות האחרונים פנתה הרשות לגורמים העוסקים בתחום בניסיון לגבש סולם עלויות של הובלה ימית מיבשות שונות.
המס שגובה המדינה על מכוניות חדשות נגבה גם על עלות ההובלה שלהן מהמפעל בחו"ל לישראל, לא רק על מחיר הרכב, כדי להגדיל עוד את הכנסות המדינה מהענף שמגיעות לכ־40 מיליארד שקל בשנה.
שיעור המס משתנה בין סוגי המכוניות: במקרה של רכב רגיל מדובר ב־83% (סכום שממנו מנוכים עד 17 אלף שקל בהתאם לכמות המזהמים שהרכב פולט). במקרה של רכב היברידי מדובר ב־45% וברכב חשמלי — ב־10% מס קנייה. בנוסף, מחויב כל רכב חדש ב־17% מע"מ, ומכוניות שאינן מיובאות מאירופה ומארה"ב מחויבות גם ב־7% מכס. אם, למשל, יבואן רכב רכש מכונית ב־20 אלף דולר וייבא אותה במשלוח שעלה 1,000 דולר, חישוב המס מבוצע לפי 21 אלף דולר.
עם זאת, כיום יש שוני גדול בין היבואנים הנובע מכמה סיבות. כך, למשל, יש יבואנים גדולים המייבאים עשרות אלפי מכוניות בשנה. יבואנים כאלה מקבלים הנחת כמות מחברות השינוע הבינלאומיות. יתרה מזאת, יש גם יבואנים שמקבלים מחירי שינוע לא על סמך מספר המכוניות שהיבואן קונה מהיצרן, אלא על סמך חוזקו של יצרן הרכב מול חברות הספנות הבינלאומיות. וכמובן, יש גם יבואנים שמייבאים מאות ספורות של מכוניות בשנה מיצרני רכב "חלשים" שאינם מייצאים מכוניות רבות — ונאלצים לשלם ביוקר.
זאת ועוד, כיום יש בישראל יבואני רכב המייבאים מכוניות על פי שתי שיטות: CIF ו־FOB. בשיטת CIF (COST INSURANCE FREIGHT) המוכר משלם על הובלה וביטוח עד לנמל היעד (ואז אי אפשר להטיל מיסוי על עלות המשלוח). במצב FOB (FREE ON BOARD) המוכר מעביר את הסחורה אל הספינה, אך הקונה (היבואן) נושא בהוצאות ההובלה. אם ההובלה נעשית לפי CIF, יצרן הרכב כולל את מחיר ההובלה במחיר הרכב, אך רשות המסים אינה מסוגלת לדעת מהו מחיר ההובלה.
מהלך רשות המסים, מסתמן, מיועד לייצר הסדרה בתחום, לחסל את התופעה שבה עלות המשלוח אינה נכללת במיסוי כשיש משלוח בשיטת CIF, ולהפסיק את המצב שבו משולם מס נמוך יותר לאחר שהיבואן קיבל הנחת כמות מחברת השילוח.
על פי הערכות גורמים בענף הרכב, עלות משלוח ממוצעת מיפן, קוריאה וסין מגיעה לכ־1,000 דולר, כמו עלות משלוח מארה"ב. עלות המשלוח מאירופה היא כ־700 דולר. גורמים העוסקים בשינוע ובעמילות מכס מדגישים כי לא ברור מה הבסיס המשפטי העשוי לאפשר מיסוי הובלה שלא על פי סכום ששולם בפועל, מכיוון שהדבר נוגד את הסכם GATT עליו חתומה ישראל, הסכם המגדיר את דרגות המכס ואת כללי ההתנהגות של ממשלות בתחום הסחר הבינלאומי.
מרשות המסים נמסר: "הרשות פועלת לאכוף את לשון החוק ולפיו עלויות אגרות הנמלים נכללות בערך הטובין לצורך חישוב מיסי יבוא".
כך מרוויחה המדינה ממיסוי הרכב
20 אלף דולר - מחיר הרכב ליבואן (דוגמה)
1,000 דולר - עלות המשלוח לארץ
21 אלף דולר - הסכום שעל פיו מחושב המס