לא רק גברים יצרו מוזיקה קלאסית

פסטיבל האביב מפנה זרקור אל אחותו של מנדלסון ואשתו של שומאן, שכתבו יצירות מרשימות

זה לא סוד שעולם המוזיקה הקלאסית מעולם לא האיר פנים לנשים: באופן היסטורי הן נדחקו במכוון לעמדות שוליות — גם בתחום הביצוע והניצוח וגם בהלחנה. לכן משמח לראות שהתוכנית של פסטיבל האביב במסגרת פסטיבל "קול המוזיקה" בגליל העליון, שייערך השבוע (14־12 במארס) במלון פסטורל בכפר בלום, יעסוק בנשים יוצרות במוזיקה הקלאסית.

 

שתי מלחינות נמצאות במרכז הפסטיבל. הראשונה היא פאני מנדלסון, אחותו של פליקס מנדלסון. פאני פירסמה חלק מעבודותיה תחת שמו של אחיה המפורסם, אך לא זכתה בחייה להערכה כמלחינה. בפסטיבל תבוצע, לראשונה בישראל, "סונטת הפסחא" לפסנתר בלה מינור, שאותה כתבה פאני ב־1828. הסונטה מתארת את מסע הייסורים של ישו וכוללת, בפרק השני שלה, פוגה חגיגית ויפהפייה. היא מסתיימת בפנטזיה על הכוראל המפורסם, "ישו, שה האלוהים". לצד הטריו יבוצעו גם ה"שירים ללא מילים" של פליקס מנדלסון, וגם הטריו מספר 2 בדו מינור לפסנתר, צ'לו וכינור.

 

ביום המחרת תבוצע שלישיית הפסנתר של קלרה שומאן — אשתו של המלחין רוברט שומאן ואחת הנשים המשפיעות ביותר בעולם המוזיקה הקלאסית במאה ה־19. הטריו כולל ארבעה פרקים, וכבר בפרק הראשון ניתן לראות את כישרונה ויכולותיה של קלרה בכתיבה סולנית מרשימה לשלושת הכלים – פסנתר, צ'לו וכינור.

 

ובכל זאת, יש משהו שחסר בתוכנית של פסטיבל שעוסק בנשים יוצרות: נוכחות של מלחינות ישראליות. נקווה שמנהל הפסטיבל, צבי פלסר, יזכור בעתיד כי כאשר עוסקים בנשים יוצרות לא די בלבצע את יצירותיהן של מלחינות שלא זכו להכרה הראויה להן בעבר. צריך גם לבצע יצירות של מלחינות שכותבות כאן ועכשיו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים