yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: עמית שאבי
    חדשות • 24.03.2020
    לחשב שיתוף מחדש
    סבר פלוצקר

    משבר הוא גם הזדמנות. משבר הקורונה יצר הזדמנות נדירה לכונן בישראל ממשלת אחדות רחבה שתכלול גם את חברי הכנסת הערבים מהרשימה המשותפת, ולעגן בחקיקה את השפעתם של מומחים על החלטות ממשלתיות גורליות. הנגיף התוקפן מאיים על כלל תושבי המדינה, ורק ממשלה שבה יכהנו זה לצד זה שרים ממפלגות יהודיות וערביות ואשר תסתמך על "מועצת חכמים" על־מפלגתית תקרין את האמינות הממלכתית והכלל־מדינתית שכה חסרה.

     

    הכוונה של כחול לבן לכונן קואליציה "פטריוטית", כלומר ללא שרים מהרשימה המשותפת, אינה מעשית ומוציאה אל מחוץ לגדר כחמישית מהציבור הישראלי. אותם 20% ש־80% האחרים יותר משמחים לקבל מהם בשעות קשות שירותי רפואה, בריאות וסיעוד.

     

    כותב שורות אלה לא נמנה, בהמעטה, עם קומץ האוהדים היהודים של הרשימה המשותפת - משותפת לקומוניסטים, איסלאמיסטים ולאומנים, שלוש אידיאולוגיות דוחות. אלא שדווקא התערובת הרעיונית גדושת הניגודים ממנה עשויה הרשימה המשותפת מעידה על אופיה: היא נוסדה כדי לייצג את האינטרסים האזרחיים של המיעוט הערבי ובכך לקדם את הישראליזציה שלו. את היותו חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית הגדולה.

     

    לו היה לכחול לבן דחף עז דיו להיות מפלגת שלטון בימי קורונה, היא לא הייתה מהססת להציע לרשימה המשותפת להצטרף לממשלת חירום. כי אם המשך שלטון נתניהו כה מסוכן לדמוקרטיה, אם ההחלטות שלו בנושאים קריטיים מושפעות מחששו לעמוד למשפט – או במילים אחרות, אם הפלת נתניהו מרכזית, גורלית, היסטורית – המחיר של ממשלה בשיתוף שרים מהרשימה המשותפת נראה בהחלט סביר.

     

    הצעה לצירוף הרשימה המשותפת לממשלה תהיה שבירת טאבו יהודי שממילא אבד עליו הכלח. היענות של הרשימה המשותפת לכהן בממשלה כזו תהיה שבירת טאבו ערבי שממילא נותרה ממנו רק כסות מילולית.

     

    מול תחזיות האימה של המוני חולי קורונה, מאות אלפי מובטלים, גירעון תקציבי כפי שלא ראינו מ־1984 והפסד תוצר בסדרי גודל של אסון כלכלי – יש מקום להפוך את הדף ולצרף רשימה ערבית לממשלת החירום. בלעדיה לא תהיה זו ממשלת חירום מקיפה, וספק אם תהיה זו ממשלה יעילה שתציל את המדינה. כי הצלת המדינה – הצלת תושבי המדינה – מונחת על כף המאזניים.

     

    ומפני שכך, לא די בממשלה רחבה. חיוני למנות לצידה "קבינט מלחמה בקורונה" שיורכב ממיטב המוחות המדעיים הישראליים, "מועצת חכמים". נתניהו וגנץ אינם מומחים למגפות, אפידמיולוגיה, רפואה, מדעי חיים, ניתוח מתמטי מורכב ופרמצבטיקה, וגם לחברי הכנסת אין מושג בנושאים סבוכים אלו. התייעצות אקראית עם מדען ו/או מנכ"ל כזה או אחר, לא תמיד מהתחום הרלוונטי, באופן אקראי ועל סמך הכרות אישית, לא יכולה להחליף קבינט־קרב קבוע של בעלי סמכא.

     

    לו היה קבינט כזה מוקם בזמן, לפחות לפני חודש, הוא היה ממליץ על סדר עדיפויות ופעולות ברור: קודם כל אספקת מיגון מלא לכל הצוותים המטפלים בחולי ובנשאי קורונה ולכל אוכפי חוק וסדר. בהמשך - ניטור ואיתור מוקדי המגפה הגיאוגרפיים והקהילתיים וסגר מלא עליהם, יחד עם איסור בלתי מעורער על התקהלויות מעל 4־5 אנשים. ורק אחרי הפעלה נחושה של צעדים אלו, יחד עם מערך בדיקות מסונף, להתחיל בסיבוב ברזי הסגר על כל האוכלוסייה. העלות הכלכלית, החברתית, הנפשית והבריאותית של סגר כזה כבדה כל כך שמותר לשקול אותה רק כמוצא אחרון. לא הראשון ולא השני; לבטח לא כברירת מחדל.

     

    נתניהו הצטיין במנהיגות בימי הקורונה הראשונים, אך בהמשך איבד את זה. התפוגגה ההצלחה של ממשלת ישראל בריסון המגפה. ביבי מצטייר עכשיו כגורר ונגרר, לא כמנהיג גורר ומוביל. לא מוביל בבלימת קורונה, לא בהצלת הכלכלה, לא בליכוד החברה. קל וחומר לא בהרגעת הפאניקה, אותה הוא מלבה ללא הרף. זמנו תם; נראה שברחבי תבל תם זמנם של מדינאים מסוגו.

     

    ראש ממשלה חדש, ממשלת חירום יהודית וערבית רחבה וקבינט מומחים ומדענים למלחמה בקורונה - כך ננצח אותה. ביחד. √

     


    פרסום ראשון: 24.03.20 , 23:02
    yed660100