yed300250
הכי מטוקבקות
    ניר ארז. צילום: עמית שעל
    חדשות • 03.05.2020
    עוד אקזיט בתנועה: אינטל רוכשת את מוביט
    סכום העסקה המוערך: כמיליארד דולר • אינטל תשלב את החברה בפיתוחים בתחבורה האוטונומית עם מובילאיי שבבעלותה • 200 עובדי מוביט, שפיתחה אפליקציית נסיעות חובקת עולם, צפויים להתחלק בכ־100 מיליון דולר
    ישראל וולמן

    עוד אקזיט ענק בדרך: ענקית הטכנולוגיה העולמית אינטל צפויה לחתום בימים הקרובים על עסקה גדולה נוספת בישראל, הפעם לרכישת חברת מוביט (Moovit) הישראלית תמורת כמיליארד דולר. כ־10% מהסכום מיועדים למענק מיוחד ל־200 עובדי מוביט, שימשיכו לעבוד בחברה כעובדי אינטל בשנתיים הקרובות.

    מוצר הדגל של החברה הוא האפליקציה הפופולרית לסמארטפונים, מבוססת GPS, שמספקת מידע על אופציות נסיעה בתחבורה ציבורית מנקודה לנקודה, בחיתוכים שונים (לפי מיקום, תחנות או קווים), כולל לוחות זמנים ומעקב נסיעה בזמן אמיתי. למוביט כ־775 מיליון משתמשים ברחבי העולם, היא פועלת ב־45 שפות, בכ־3,100 ערים וב־102 מדינות. הנתונים מעודכנים ללא הרף על ידי יותר מ־450 אלף חברי קהילת העורכים המקומיים שלה.

     

    ת.ז. | Moovit

    הוקמה: 2011  מייסדים: ניר ארז (מנכ"ל), רועי ביק (סמנכ"ל תפעול) וירון עברון  מיקום: נס־ציונה  תחום: אפליקציית ניווט בתחבורה ציבורית  משתמשים: 775 מיליון ב־102 מדינות  עובדים: 200 גייסה עד כה: 135 מיליון דולרז

     

    החברה, שהוקמה ב־2011 ובגלגולה הקודם נקראה Tranzmate, התדפרסמה אמנם בזכות האפליקציה למשתמשים פרטיים, אך רוב הכנסותיה כיום מגיעות ממערך של יישומי תוכנה המיועדים ספציפית למפעילות שירותי הסעה ולרשויות מקומיות, ומסייעים בתכנון ובתפעול שירותי תחבורה. מדובר בחבילת מוצרים תחת השם הכולל "ניידות כשירות" (Mobility as a Service).

    גם בחודשיים האחרונים, במהלך משבר הקורונה, עזרה מוביט לחברות ולרשויות להנגיש לציבור את השינויים שבוצעו בלוחות הזמנים ובמסלולים שלהן. בין השאר, החברה מציעה מעין אפליקציית "ווייז לתחבורה ציבורית" המותקנת גם בסלולרי של נהג ההסעות, שמאפשרת למפעיליו לקבל תמונת מצב מדויקת בכל רגע של מיקומו. במקביל, היא מחשבת ומציגה בפני הנוסעים תחזית זמנים של הגעת הרכב לתחנה, מאפשרת הזמנה מראש של מקומות, ומסייעת למפעילים בקביעה חכמה של נקודות איסוף והורדה.

    אשתקד הודיעה מוביט כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה גם עם מיקרוסופט הבינלאומית, לשיתוף נתוני התחבורה הציבורית שלה בשירותי החברה לתעשיות רכב, בריאות, מגזר ציבורי ועוד.

    יתרונה של מוביט הוא במאגר המידע התחבורתי ה"חי" הגדול בעולם העומד לרשותה - למעלה ממיליארד נקודות מידע על מיקומם של בני אדם נייחים ונעים, וכן של מכוניות, אוטובוסים, רכבות ועוד - והיכולת לנתח, לעבד ולשייך את המידע לנתיבים ולמסלולים. השילוב הייחודי בין יכולות איסוף המידע לבין ניתוחו והתאמתו המדויקת לצורכי הנוסעים הוא שחשוב לאינטל בחזון שלה לעידן כלי הרכב האוטונומיים.

    עד היום גייסה מוביט כ־135 מיליון דולר, ואינטל נמנית כבר עם בעלי המניות שלה החל מ־2018, באמצעות זרוע ההשקעות אינטל קפיטל (כ־7%). בין בעלי המניות האחרים: קרן ההון סיכון סקויה (24%), חברת נוקיה (4%), אורי לוין, ממייסדי ווייז (כ־2%), קרן ההשקעות הישראלית של משפחת ברקת (BRM), וכו זרועות ההשקעה של ב.מ.וו וחברת הרכבות הצרפתית KEO מושיין (1% כל אחת). ניר ארז, המנכ"ל, מחזיק בכ־9% מהמניות, ורועי ביק, סמנכ"ל התפעול, מחזיק בכ־6% מהמניות.

    בעבר אמר ארז כי כי סוד ההצלחה של החברה טמון בכך שהיא "עונה על בעיה אמיתית שיש לאנשים בעולם ושחוזרת על עצמה בהמון מדינות, והרצון של אותם משתמשים לעזור לנו לבנות את המידע. אפליקציות יצליחו יותר ככל שהן עונות על בעיה אמיתית".

    הרכישה של מוביט היא המשך ישיר להשקעות הגדולות של אינטל הבינלאומית בתחום התחבורה האוטונומית העתידית. הרכישה הגדולה ביותר של החברה בתחום הייתה של מובילאיי הישראלית, ב־2017, תמורת כ־15.3 מיליארד דולר. פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי, יושב מטעם אינטל כמשקיף בדירקטוריון של מוביט.

    בסוף 2019 ביצעה אינטל בישראל רכישת ענק אחרת, של חברת השבבים "הבאנה לאבס" (Habana Labs) תמורת 2 מיליארד דולר. אינטל ביקשה בכך לחזק את יכולותיה בתחום הבינה המלאכותית (AI), הצומח במהירות ונחשב לאחד ה"חמים" ביותר בטכנולוגיה בשנים הקרובות. גם הבאנה, כמו מובילאיי, ממשיכה לפעול מישראל כיחידה עסקית עצמאית, עם הצוות הניהולי הקודם שלה.

    אינטל פועלת בישראל מ־1974 ומעסיקה כ־14,000 עובדים במפעל ייצור בקריית־גת, בארבעה מרכזי פיתוח (חיפה, יקום, ירושלים ופתח־תקווה) ובמרכזים נוספים. המרכז בחיפה אחראי לחלק נכבד מהמעבדים הנכללים במחשבים האישיים של כולנו בשנים האחרונות.

     

    המתעשרים מהעסקה

    מייסדי מוביט ניר ארז, רועי ביק וירון עברון

    סקויה קפיטל

    קרנות BRM (משפחת ברקת) וג'מיני

    אינטל קפיטל וקרן ויזרע

    נוקיה

    אורי לוין

    קרנות וינטג' והאנקו ונצ'רס

    ב־מ־וו

     


    פרסום ראשון: 03.05.20 , 20:05
    yed660100