שלישי 14 ביולי 2020
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    הדובים בספארי נהנים מארטיקים מתוקים
    24 שעות • 17.05.2020
    עצור! להתרעננות
    כאילו שהחיים עצמם לא מספיק מאתגרים, עכשיו נוסף גם החום הזה, שילווה אותנו עד סוף השבוע. אז איך מסתדרים עם הכבשן שנוצר מתחת למסכה? מה אוכלים כדי לצנן את הגוף, ומה אפשר ללמוד מבעלי החיים על הדרך לווסת את הטמפרטורה שלנו (למשל, על ארטידג כבר שמעתם? תשאלו את הדובים בספארי)
    ענת לב־אדלר

    כאילו שהקיץ הישראלי אינו מכביד מספיק, אנחנו צריכים להתמודד בשבוע הקרוב עם טמפרטורות לוהטות במיוחד שהופכות את השהות בחוץ לאתגר לא פשוט, בעיקר כאשר הפרצוף שלנו מכוסה במסכה שאמורה אמנם להגן עלינו מנגיפים, אבל די מעלה את העצבים. מה עושים? כמובן מנסים לשהות כמה שיותר בצל או בחללים ממוזגים, לומדים מבעלי החיים ולא זזים יותר מדי, וקוראים את הטיפים שאספנו עבורכם, עם פתרונות מצננים ומרגיעים לימים הלוהטים:

     

    תזונה: קוקוס למניעת התייבשות וירקות ירוקים לצינון הגוף

     

    אפשר להשפיע על הטמפרטורה שלנו גם באמצעות המזונות שאנחנו אוכלים ובהחלט לעבור לתזונה מצננת. "התזונה שלנו אמורה לתמוך באיזון הטמפרטורה הפנימית והחיצונית שלנו כחלק מבריאות כללית", מסבירה הנטורופתית אלמוג גולד, שמתאימה מזונות גם על פי עונות השנה ואפיון פיזיולוגי אישי. לדבריה, לתזונה שמקררת ומצננת את הגוף מבפנים יש כמה מאפיינים שחשוב להכיר:

     

    עוברים למזונות מצננים
    עוברים למזונות מצננים

     

    שיטות הכנה ובישול: אוכל יותר חי, טרי או מוקפץ כמו סלט, ירקות מוקפצים קלות או על הפלאנצ'ה, פחות אפוי ומבושל. כזה שיותר קליל ומאזן את כובד החום.

     

     

    הרבה ירקות ירוקים ולא מבושלים. עלים ופירות בעיקר, למשל עלים ירוקים כמו חסה, נענע וירקות כמו מלפפון וארטישוק. הכלל הוא שכל המאכלים הירוקים מהטבע יותר מקררים, לעומת הכהים יותר. בקטניות נעדיף שעועית מש מקררת, או עדשים ירוקות, על פני שעועית ועדשים שחורות או אדומות, שמחממות יותר.

     

    ארוחה מזינה ומאוד מתאימה לקיץ היא של סלטים מעורבבים עם דגנים/קטניות. למשל סלט עלים ירוקים, עם מש ותפוח ירוק או סלט קינואה עם עשבי תיבול ועדשים ירוקות.

     

    פירות בעלי אנרגיה מקררת. נעדיף את אלה עם המדד הגליקמי הנמוך: דובדבנים, פירות יער, תפוח, אגס. גם כאן התפוח והמלון הירוק יהיו יותר מקררים.

     

    כדי לקרר את האווירה הלוהטת אפשר להקפיא ענבים. או להכין גלידות מחצאי בננה שמכניסים לשייקר או מעבד מזון עם סילאן או תמר - מה שיהפוך לגלידת סורבה.

     

    תרסיס מים לפנים לימים חמים
    תרסיס מים לפנים לימים חמים

     

     

    ואפליקציה לשתייה יש לכם? חשוב לשים לב שבחום הזה מאבדים מינרלים בזיעה, ולכן חשוב להשלים נוזלים. אפילו להיעזר באפליקציות שיתזכרו את העניין. "שתיית מי קוקוס גם תצנן וגם מלאה במלחים שאנו מאבדים בחום הזה", אומרת גולד, שתקיים אחרי שבועות סדנת ריסטארט לתזונת קיץ.

     

    ללמוד מבעלי החיים: לזוז פחות וללעוס קרח

     

    ללמוד מבעלי החיים זה תמיד רעיון טוב. קחו למשל את חזירי הבר בחיפה, שאיך שהגיע החום ישר קפצו לבריכות הגומי של התושבים על הכרמל, כדי לצנן את עצמם, או היעלים במלונות הפאר בערבה שנתפסו משכשכות בבריכות הצמודות לחדרים. וכמובן יש עוד דרכים לווסת את חום הגוף, אומרת לנו שגית הורוביץ מהספארי. "בעלי החיים סובלים מהחום לא פחות מאיתנו, הרבה בגלל הפרווה המכבידה וכמובן היעדר המזגנים, אבל הם בניגוד אלינו לא מקטרים, שזה כבר יותר קל. הם גם לא מסתובבים בשמש, ומסתתרים בעיקר במקומות מוצלים, נכנסים כמובן לתוך מקורות מים וזה לא חייב להיות חוף ים, זו יכולה להיות גם המקלחת או השכשוכית, וכמובן אנחנו מפנקים אותם במאכלים קפואים".

     

    חזירי הבר מתרעננים בבריכת פלסטיק בחצר בית | צילום: שירלי גוטמן
    חזירי הבר מתרעננים בבריכת פלסטיק בחצר בית | צילום: שירלי גוטמן

     

    למשל?

     

     

    "ארטיגד לדובים, שזה כלי עם מים שמכילים פירות, ירקות ודגים, מקפיאים את הכל וזורקים את כדורי הקרח המוקפאים הללו לחצרות של הדובים. גם הקופים מתפנקים עם יוגורטים מוקפאים, והטורפים מקבלים ארטידם - שזה בשר שפשוט מוקפא ומושלך לטיגריסים, לנמרים, ללטאות כוח ולעוד טורפים".

     

    איך מתמודדים עם החום והלחות מתחת למסכה?

     

    חובת המסכה כחלק מההתגוננות מפני הקורונה הופכת את השהות בחוץ בימים אלה למשימה מאתגרת במיוחד. החום והלחות שמצטברים מתחת לכיסוי הבד מייצרים תופעות לוואי מטרידות של זיעה, גירוי של העור והצטברות בקטריות ולכלוך שסותמים את הנקבוביות ויכולים לגרום לזיהום ולפצעונים.

     

    הדבר הכי חשוב ביחסינו עם המסכה זה לוודא שנבחר מסכה מבד נושם, ונקפיד להסירה בכל מקום שבו אנחנו לא חייבים לעטות אותה - אומרת מומחית הטיפוח של רשת BE גליה תורן־חן, שמזכירה גם לשטוף את הפנים בתרחיץ מתאים לפחות פעמיים ביום, ורצוי יותר. ואנא, לא לשכוח לרחוץ גם לילדים את הפנים, אחרי יום שלם בבית הספר, עם מסכה חובה, בלי מזגנים ועם חלונות פתוחים. ואם אתם רוצים ממש להיות בסדר עם העור שלכם, אז שטפו את הפנים פעמיים, בשני מוצרי ניקוי לפחות, כדי להסיר את כל עודפי הלכלוך שנספגים מתחת למסכה - ממליצה נטע סקלי מחברת מאק. כמו כן, כאשר מזיעים לא למחות את הזיעה מהפנים, אלא לספוג אותה בתנועות קלות ולרסס תרסיסי לחות לשם רענון העור (ואפשר גם סתם לרסס את הפנים במים). אגב, גם אם לא שמים ליפסטיק, חובה לשמור על לחות השפתיים מתחת למסכה. ואפרופו לחות - ורדה שחף, מנהלת ההדרכה של מותג הטיפוח הישראלי ג'ייד, ממליצה להשתמש מתחת למסכה רק בקרם לחות קליל שנספג בקלות ולא "יושב" על העור. את ההזנה השאירו ללילה. כמו כן, מי שרגילה להניח מייק־אפ, שתבחן פורמולה של לחות עם מעט גוון.

     

    שומרים על העור מתחת למסכה
    שומרים על העור מתחת למסכה

     

     

    ואגב, אם יש יתרון אחד למסכה, זו העובדה שהיא מסוככת על העור שלנו מפני השמש הישראלית האכזרית. בזמן האחרון, לאחר שבועות ארוכים שבהם כמו כולם גם אני לא יצאתי מהבית, שמתי לב שעור הפנים שלי הפך להיות בהיר יותר. מתברר שזה לא רק בגלל מיעוט החשיפה לשמש אלא גם מפני שספגנו הרבה פחות קרינה ממסכי המחשב ומהפלורסנטים במשרד, וכן, זה בהחלט משפיע - אומרת יפית רפאל, ממרכזי היופי "רונית רפאל". כאשר לא נחשפים לקרינה, בעיקר זו שמקורה בשמש, יש ירידה בייצור המלנין, אותו פיגמנט כהה שמופרש באפידרמיס.

     

    בהנחה שכעת עם החזרה לשגרה שעות החשיפה שלנו לשמש יתרבו, חובה לשמור על העור באמצעות מריחה של קרם הגנה וחבישת כובע, ובכלל רצוי לדאוג לשעות חשיפה לשמש שהן לא קיצוניות מדי.

     


    פרסום ראשון: 17.05.20 , 21:23