הצפת מידע
איך אנחנו מתמודדים עם משימת ניהול המידע האישי שמתנפל עלינו מכל הכיוונים? מסקנות ממחקר חדש
אנחנו מתעוררים בבוקר, מתמתחים, ועוד לפני שציחצחנו שיניים מושיטים יד לטלפון הנייד. כמה הודעות ווטסאפ הגיעו? מי שלח מייל? מה היתרה בחשבון הבנק? יש חדש באינסטגרם? כמה לייקים קיבלתי בפייסבוק? לילך אלון, דוקטורנטית בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל־אביב ומשתתפת בתוכנית הברונית אריאן דה־רוטשילד לתלמידות דוקטורט, ערכה מחקר על "ניהול מידע אישי" שעוסק במפגש בין אנשים למידע ובוחן כיצד אנו שומרים, מארגנים ומאחזרים מידע אישי. "מרואיין במחקר הגדיר את הקושי להתמודד עם העומס כ'טביעה בבריכות של מידע'", היא מספרת. "עבודת הדוקטורט שלי עוסקת בחוויה הרגשית הזאת, המלווה מפגש עם מידע אישי וניהולו. במחקר בדקתי אם אנשים מרוצים מהתנהגות ניהול המידע שלהם, מהם הרגשות המלווים ניהול של מידע אישי, ואם יש טיפוסים שונים של אנשים המנהלים מידע אישי".
ממצאי המחקר, שמנחה פרופסור רפי נחמיאס, ראש המרכז לחינוך מדעי וטכנולוגי בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל־אביב, מדייקים את משמעות המפגש שלנו עם מידע ואת עוצמת הרגשות שהוא מעורר. "מצאתי שאנשים לא מרוצים מהתנהגות ניהול המידע האישי שלהם. הם מבצעים בשגרת יומם פעולות לניהול המידע האישי (לדוגמה, שומרים מידע בתיקיות, נותנים שמות לקבצים ומוחקים פריטי מידע), אך היו רוצים לבצע אותן יותר".
פערים בין התנהגות ממשית ואידיאלית מעוררים רגשות שליליים. כ־85 אחוז ממשתתפי המחקר היו חרדים שיאבדו מידע חשוב או שהפלטפורמות הדיגיטליות שלהם יקרסו, ו־80 אחוז היו מתוסכלים מניהול המידע האישי. יש שיחוו חרדה ותסכול מול הצפת המידע, ואחרים יגיבו בשוויון נפש. "במחקר מצאנו ארבעה טיפוסים של 'מנהלי מידע אישי' הנבדלים בציר התנהגות ניהול המידע האישי (מאקטיביות עד פסיביות) ובציר שביעות הרצון מניהול המידע האישי (ממרוצים עד לא מרוצים). הטיפוסים הלא מרוצים הם אלו החווים חרדה ותסכול, ולכן חשוב לבחון כיצד להקל עליהם באמצעות למידת דרכים חדשות לניהול מידע אישי ועיצוב מותאם של ממשקים דיגיטליים".
ניהול מידע אישי הוא חלק טבעי מהיומיום שלנו, אך אנחנו עושים זאת בלי לחשוב יותר מדי. "מהמחקר שלי אני לומדת שחשוב להקדיש לכך זמן, מפני שחלקנו לא מרוצים מניהול המידע האישי שלנו או לא משקיעים בכך די זמן", מסכמת אלון. "לכן, כדאי שנחשוב ממה אנחנו מרוצים יותר וממה פחות, נבחן אילו פתרונות מתאימים לנו ונשאב רעיונות מאנשים אחרים. כך נתחיל להבין מה אנחנו צריכים ואיך נוכל לשפר מה שמפריע לנו".