שקרים שסיפרנו לכם על צריכת דלק

כבר הרבה שנים שנתוני צריכת הדלק הרשמיים של המכוניות החדשות אמינים כמו הבטחות הבחירות של הפוליטיקאים • מ–1 בינואר 2021 יחויבו היבואנים להציגם לפי התקן האירופי החדש והמחמיר, והמספרים הרשמיים יירדו בכ–15%־25%, קרובים בהרבה למציאות

כמה דלק צורכת יונדאי איוניק, מי שהייתה המכונית הנמכרת בארץ בחודשים הראשונים של 2020? נכון להיום, לפי נתוני היצרן היא עוברת בנסיעה עירונית ובין־עירונית משולבת 27.7 קילומטרים לכל ליטר בנזין. אבל מ־1 בינואר 2021 ביונדאי יהיו פחות אופטימיים: רק 19.2 ק"מ לכל ליטר בנזין, בדיוק לאותו דגם. גם נתוני זיהום האוויר יהיו הרבה פחות טובים: במקום להצהיר על פליטת 97 גרם של גז החממה פחמן דו־חמצני (CO2) בכל ק"מ נסיעה, ישתנה הנתון ל־119 גרם.

 

שינויים דומים יחולו במפרטים של שאר המכוניות החדשות שנמכרות בישראל. ל"ידיעות אחרונות" נודע כי ראש אגף התחבורה במשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, שלח באחרונה ליבואני הרכב מכתב ובו הורה להם לשנות את אופי הצגת נתוני צריכת הדלק למכוניות שהם מוכרים מ־1 בינואר 2021. מאותו תאריך יצטרכו היבואנים להציג את הנתונים לפי התקן האירופי החדש והמחמיר, WLTP, ולא לפי תקן ה־NEDC הוותיק והמקל.

 

אותן מכוניות ייסעו על הנייר לפתע 15%־25% פחות מרחק לכל ליטר דלק, בלי שיעברו שינוי טכני כלשהו. זלצברג היה גם מי שהורה ליבואנים בעבר לדבוק בתקן הישן, עד שכל המכוניות החדשות יסיימו להיבחן לפי התקן החדש, כדי שלא יוצגו במקביל נתונים משני התקנים, והרוכשים לא יוכלו להשוות ביניהם.

 

מה גרם לתעשיית הרכב לחזור בתשובה? הרי כבר שנים אנחנו יודעים שנתוני צריכת הדלק שמפרסמים היצרנים אמינים כמו הבטחות הבחירות של הפוליטיקאים. לזכותם ייאמר שנתוני צריכת הדלק באמת קשים למדידה, משום שיכולים להיות פערים של עשרות אחוזים בין צריכת הדלק שישיגו שני נהגים שונים עם אותה מכונית. אחד יצמיד את דוושת הגז לרצפה בכל הזדמנות, מאיץ־בולם שוב ושוב, והשני יהיה עדין יותר עם הגז. אחד יישאר כל הזמן בהילוכים נמוכים כדי להשאיר את המנוע בסל"ד גבוה, השני דווקא ימהר לטפס בהילוכים, כדי להשיג נסיעה שקטה וחסכונית יותר.

 

לכן כבר עשרות שנים קובעים המחוקקים תקן לבדיקת צריכת הדלק עבור היצרנים. גם באירופה אימצו המחוקקים משום מה תקנים שהביאו לנתוני צריכת דלק נמוכים ומחמיאים מאוד למכוניות, אך רחוקים ליטרים וקילומטרים מהמספרים שמשיגות המכוניות החיים האמיתיים. זה היה יכול להישאר ככה עד היום, אלמלא קבוצה של חוקרים באוניברסיטת מערב וירג'יניה בדקה לפני חמש שנים כמה מדגמי הדיזל שמכרה אז פולקסווגן בארה"ב, וגילתה שהם פולטים בנסיעה זיהום ברמה הרבה יותר גבוהה משהיו אמורים. בדיקות נוספות חשפו כי במכוניות הותקנה תוכנה שנועדה לשנות את אופי פעולת המנוע בכל פעם שהוא עובר בדיקת זיהום אוויר, כדי להסתיר את רמת פליטת המזהמים האמיתית שלו. הרגולטורים האמריקאים נכנסו לתמונה, ובספטמבר 2015 התפוצצה פרשת הדיזלגייט: רמאות מאורגנת ומסודרת ביצרנית הרכב הגדולה באירופה, שהודתה כי מכרה בעולם כ־12 מיליון מכוניות דיזל שזיהמו הרבה יותר משהבטיחה, כולל בדגמי אאודי, סקודה, סיאט ופורשה. בשנים הבאות התברר שגם מרצדס, ב־מ־וו ופיאט רימו את הרגולטרים בכל הקשור לזיהום האוויר, אם כי בהיקפים קטנים יותר.

 

האיחוד האירופי, שמערך הפיקוח שלו התגלה במערומיו, מיהר לאמץ מבחן חדש ומחמיר בהרבה לצריכת הדלק ולזיהום האוויר. המבחן החדש אורך 30 דקות במקום 10 דקות במבחן הישן שנכנס לתוקף לפני 40 שנה. במקביל גדל המרחק שעוברות במהלכו המכוניות מ־11 ל־23 ק"מ. המכוניות נוסעות מהר יותר: עד 131 קמ"ש במקום 120 קמ"ש, במהירות ממוצעת של 46.5 קמ"ש במקום 12.5 קמ"ש. במבחן הישן עמדו המכוניות 25% מהזמן, וכעת רק 9% מזמן הבחינה. בעבר אפשר היה לבחון רק את רמת האבזור הבסיסית בכל גרסת מנוע ותיבת הילוכים. כעת נבחנת כל גרסת אבזור, כדי לבטא תוספת משקל של אביזרים שיכולה להעלות את משקל המכוניות בעשרות קילוגרמים, ולכלול תוספות כמו פסי גגון שיכולים להגדיל את צריכת הדלק.

 

המבחן החדש נכנס לתוקף ב־2018, ומחלקות הניסויים והתקינה של היצרנים פשוט קרסו. השקת דגמים חדשים נדחתה, ודגמי משנה רבים בוטלו אחרי שהתברר שהמהנדסים לא יספיקו לבחון אותם בזמן. אחרי שתי שנות מעבר, החל מהשנה הבאה יימדדו באירופה כל הדגמים החדשים רק לפי התקן המחמיר.

 

המכוניות יתייקרו

 

התקן החדש לא יביא רק לכך שנראה סוף־סוף נתוני צריכת דלק וזיהום אוויר הרבה יותר מציאותיים, בעיקר בדגמים ההיברידיים שבהם התגלו הפערים הגדולים ביותר בין התקן הישן למציאות: ההיברידיות עדיין חסכוניות יותר ממכוניות בנזין, כך שלא ברור מדוע הן נזקקו לנתוני יצרן בדיוניים הקרובים ל־30 ק"מ כדי לשכנע אותנו לרכוש אותן. הנתונים יהיו גם ברורים יותר: כיום הם מוצגים בארץ בנפרד, נתון צריכת דלק עירוני בנפרד ובין־עירוני בנפרד, דבר שבעיקר מקשה על השוואה בין דגמים שונים. בינואר הבא נקבל נתון אחד, משולב.

 

ההשפעה הנוספת תהיה ייקור של חלק מהמכוניות החדשות. באוגוסט אמורה רשות המסים לפרסם את נוסחת המיסוי הירוק החדשה, שנבנית כעת ביחד עם משרדי התחבורה והגנת הסביבה, ותתבסס על נתוני ה־WLTP. הנוסחה החדשה תגרום לכך שחלק מהמכוניות ההיברידיות שעדיין מקבלות הנחות משמעותיות במס הקנייה יאבדו אותן, אחרי שלא יצליחו עוד להגיע לרף הזיהום הנדרש כדי לקבלן. אבל גם חלק מדגמי הבנזין והדיזל יקבלו דירוגי זיהום שיציבו אותם בקבוצת זיהום גבוהה יותר. יש 15 קבוצות כאלה, שמהן נגזר גובה ההנחה במס הקנייה, שיכול להגיע ל־16 אלף שקל בדגמי הבנזין והדיזל.

 

ומה יכול לעשות מי שקונה רכב בחודשים הקרובים, או מכונית משומשת שלעולם תהיה מדורגת לפי התקן הישן? הרבה הכי חשוב הוא להשוות בין נתוני צריכת הדלק של הדגמים שאתם שוקלים לרכוש. המדידה לפי תקן זהה, גם אם מחמיא, מעניקה בסיס אחיד להשוואה. רוצים להעריך את נתוני צריכת הדלק האמיתיים? הפחיתו בממוצע 20% מהנתונים המוצגים לכם. כך או כך, חשוב לזכור: דלק הוא ההוצאה הכספית השוטפת הגדולה ביותר של רוב הנהגים. והוא גם מדד לזיהום האוויר שיוצרת המכונית. תאוצה של 0עד 100 קמ"ש זה נחמד, אבל ק"מ לליטר הוא הרבה יותר החיים עצמם. קחו את הנתון הזה היטב בחשבון כשאתם בוחרים את המכונית הבאה שלכם, חדשה או משומשת.

 

 

יונדאי איוניק היברידית

 

צריכת דלק בתקן הישן: 27.7 קילומטר לליטר

 

צריכת דלק בתקן החדש: 19.2 קילומטר לליטר

 

זיהום אוויר בתקן הישן: 97 גרם CO2

 

זיהום אוויר בתקן החדש: 119 גרם CO2

 

קיה פיקנטו ידני

 

צריכת דלק בתקן הישן: 22.2 קילומטר לליטר

 

צריכת דלק בתקן החדש: 18.9 קילומטר לליטר

 

זיהום אוויר בתקן הישן: 103 גרם CO2

 

זיהום אוויר בתקן החדש: 121 גרם CO2

 

טויוטה קורולה היברידית

 

צריכת דלק בתקן הישן: 29.4 קילומטר לליטר

 

צריכת דלק בתקן החדש: 22.2 קילומטר לליטר

 

זיהום אוויר בתקן הישן: 125 גרם CO2

 

זיהום אוויר בתקן החדש: 146 גרם CO2

 

פיג'ו 3008 1.2

 

צריכת דלק בתקן הישן: 20.5 קילומטר לליטר

 

צריכת דלק בתקן החדש: 16.6 קילומטר לליטר

 

זיהום אוויר בתקן הישן: 152 גרם CO2

 

זיהום אוויר בתקן החדש: 171 גרם CO2

 

סיאט ארונה

 

צריכת דלק בתקן הישן: 20 קילומטר לליטר

 

צריכת דלק בתקן החדש: 16.6 קילומטר לליטר

 

זיהום אוויר בתקן הישן: 113 גרם CO2

 

זיהום אוויר בתקן החדש: 137 גרם CO2

 

קיה נירו היברידית

 

צריכת דלק בתקן הישן: 27 קילומטר לליטר

 

צריכת דלק בתקן החדש: 20.8 קילומטר לליטר

 

זיהום אוויר בתקן הישן: 80 גרם CO2

 

זיהום אוויר בתקן החדש: 110 גרם CO2

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים