שבת 28 בנובמבר 2020
בפייסבוקבטוויטרבאינסטגרם
נגישות
ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: שאטרסטוק
    זמנים מודרנים  • 18.07.2020
    עייפות זה מתיש
    העייפות מתישה את המערכת החיסונית, וזה קשור לנפש לא פחות מאשר לגוף
    שיר־לי גולן
    בשני העשורים האחרונים אנו עדים לעלייה גדולה במספר התלונות על עייפות ועל מחלות המתאפיינות בעייפות. לפי ההגדרה המדעית, עייפות היא מצב של חולשה בשל מאמץ רב מדי, או תחושה של ירידה בחיוניות שאינה משתפרת לאחר מנוחה. לפי נתוני המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ולמניעתן, עד כשליש מהמבוגרים מתלוננים על עייפות כתסמין מרכזי. ברבים מהמקרים הסיבה אינה גופנית כי אם נפשית־חברתית: סגנון חיים אינטנסיבי, פרפקציוניזם, אובססיביות, דפוסי תקשורת גורמי מתח ותזונה לא מאוזנת.

    "בהסתכלות הוליסטית, האדם בנוי ממה שאנחנו יכולים לתפוס בחושים, אבל גם מכוחות חיים שמעניקים חיות לאורגניזם האנושי ומתחזקים את מערכת החיסון", מסביר ד"ר מוטי לוי, הרופא הראשי בכללית רפואה משלימה. "ברפואה הסינית מכונים הכוחות האלה אנרגיית הצ'י, ולפיה תהליכי התודעה הנפשיים גורמים להרס, שאותו מתקנת אנרגיית הצ'י בעיקר בזמן השינה. חוסר איזון בין תהליכי ההרס לשיקום מוביל לעייפות ולחולשת מערכת החיסון. גם לכבד תפקיד חשוב בהקשר הזה, שכן הוא מסוגל לנטרל רעלים, אלא שאורח החיים המודרני, הכולל אכילת מזון תעשייתי, צריכת תרופות ואלכוהול וכו', מחליש אותו".

    איך מחזקים את הכבד ואת כוחות החיים?

    1. צורכים מוצרי מזון אורגניים המיוצרים ללא שימוש בחומרי הדברה, כימיקלים מסונתזים, הורמונים ואנטיביוטיקה.

    2. צורכים צמחי מרפא המסייעים לפעילות הכבד כמו שן הארי, ארטישוק, גְּדִילָן מצוי ועוד (בהתייעצות עם איש מקצוע).

    3. עושים פעילות גופנית: הליכה, ריקוד וכו'.

    4. שומרים על ריתמוס קבוע ככל האפשר: ארוחות סדירות בשעות קבועות, שינה מספקת ושגרה יומית כללית מאוזנת עם הפסקות מדי פעם (בסופי שבוע, למשל).

    5. מדיטציה: עבודה פנימית תודעתית על פני פרק זמן קצוב מאפשרת הרמוניה בין הגוף לבין כוחות החיים והנפש, ומסייעת למצוא דרכים טובות יותר לנהל את הרגשות ולהפחית לחץ, פחדים, אכזבות, חרדה ותסכול.

    6. מצמצמים חשיפה לכוחות הפוגעים בחיוניות שלנו, כמו כימיקלים, שדות חשמליים, קרינה אלחוטית וסלולרית. כדאי לוודא שמקום שבו שוהים זמן רב, למשל המיטה, אינו קרוב לארון חשמל, להתרחק ממטענים ומשנאים, לצמצם את השימוש בטלפון הסלולרי ולהעדיף תקשורת אינטרנטית קווית על פני אלחוטית, לפחות בבית.

     


    פרסום ראשון: 18.07.20 , 22:38