yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: דנה קופל
    ממון • 22.07.2020
    הפתרון לפקקים? "לייקר נסיעה ברכב הפרטי"
    בבנק ישראל ממליצים מצד אחד לגבות תשלום מבעלי כלי הרכב הפרטיים לפי היקף הנסיעה בשנה, ומצד שני לשפר את השירות ולהשקיע הרבה יותר בתשתיות של התחבורה הציבורית
    גד ליאור

    בעיצומו של משבר הקורונה ממליץ בנק ישראל לייקר את הנסיעה ברכב הפרטי ולשפר את השירות בתחבורה הציבורית כדי להקטין את הגודש בכבישים. כלכלני הבנק ממליצים לגבות תשלום מבעלי המכוניות לפי היקף הנסיעה שלהם, ולא רק מהמס הגבוה שנגבה על הדלק, כ־70% ממחיר ליטר.

     

    כלכלני חטיבת המחקר של הבנק מציינים בדוח שפירסמו אתמול כי בעקבות העלייה ברמת החיים במקביל לגידול בתעסוקה ופיזור האוכלוסייה, קצב העלייה של הנסיעות ברכב הפרטי בשני העשורים האחרונים עומד על כ־4% לשנה. כ־65% מהעובדים נוסעים לעבודה ברכב פרטי, ובחמש השנים האחרונות העלייה בשיעור הנוסעים ברכב פרטי לעבודה היא אחוז לשנה, למרות הארכת קווי הרכבת, העלייה במספרם וסלילת נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית בכבישים. בגוש דן 66.5% מהעובדים הגיעו לעבודה ברכב פרטי ב־2018.

     

    הכלכלנים מציינים כי משבר הקורונה עשוי להוריד במעט את היקף הנסועה בעקבות העלייה בהיקף העבודה מהבית, אך סביר כי לאחר התאמה יגבר קצב העלייה בשימוש בתחבורה. לכן, הדרך לעודד מעבר מנסיעה לעבודה ברכב פרטי לתחבורה הציבורית היא שיפור השירות של התחבורה הציבורית וייקור הנסיעה במכונית פרטית. שיפור השירות בתחבורה הציבורית כולל בעיקר את קיצור זמן הנסיעה הכולל, הגדלת האמינות ושיפור הנוחות.

     

    כדי לשפר את תשתיות התחבורה הציבורית - מסלולים ייעודיים, העדפה ברמזורים, רכבת תחתית עם מפלס עצמאי, חניה נוחה לרכב ולאופניים בתחנות המרכזיות ועוד - נדרשת השקעה הרבה יותר מסיבית.

     

    כלכלני הבנק המרכזי מציינים כי הירידה בהשפעת הבלו המוטל על בנזין על הבחירה לנסוע ברכב פרטי פועלת במקביל לשינויים טכנולוגיים, "המאפשרים כיום לגבות תשלום על נסיעה בכביש על פי היקף השימוש וזמן השימוש ללא הפרעה לתנועה". בהשוואה בינלאומית, קצב העלייה המהיר של הנסועה ברכב פרטי בארץ מבטא בין היתר את הקצב הגבוה של גידול האוכלוסייה, ואת מספר כלי הרכב ל־1,000 מבוגרים, הנמוך יחסית שעדיין לא מתקרב לרוויה. "לפיכך, במבט לעתיד, בעיית התחבורה המאפיינת את כלל המדינות המפותחות אקוטית יותר במטרופולינים של ישראל".

     

    עוד מציינים החוקרים כי פרויקט המטרו בגוש דן, המורכב משלושה קווים שיחברו את אזורי המגורים עם מרכזי התעסוקה וישתלבו בקווי הרכבת הקלה בת"א, נמצא בשלבי תכנון והוא עוגן חשוב להשקעה בתשתית התחבורה בגוש דן: "סנכרון קווי המטרו עם שאר רכיבי התחבורה הציבורית ומיקום התחנות חשובים להצלחת הפרויקט, וראוי כי תוקדש לכך תשומת לב מרבית".

     


    פרסום ראשון: 22.07.20 , 20:00
    yed660100