נטפליקס יש לא רק אחת
אחרי אפל, דיסני ו־HBO - השקת שירות הווידיאו של NBC מגבירה את האיום על נטפליקס: המתחרות ינגסו ברווחיה, והיא תיאלץ לשלב פרסומות, גלויות או סמויות • מומחים: אנשים כבר רוכשים יותר משירות אחד • ומה צפוי בישראל?
לנטפליקס יש סיבה לחשוש. בשנה האחרונה צצים בזה אחר זה שירותי סטרימינג חדשים לטלוויזיה, המאיימים לשים סוף להגמוניה שלה בתחום, ולנגוס בנתח השוק שלה. ואלה שמות: אפל TV פלוס, דיסני פלוס, קוויבי, HBO Max, ואחרון חביב - פיקוק מבית NBC, שהושק רק לפני שבועיים.
מבין כל אלה, נראה שדיסני פלוס, HBO Max ופיקוק מהוות את האיום היותר־משמעותי על נטפליקס: מדובר בשלושה גופי תוכן ותיקים, שנכנסים לעולם הסטרימינג בסערה כשבאמתחתם ספריית תוכן ענקית, להיטים בלעדיים וגם הפקות מקור חדשות ומסקרנות.
"נטפליקס חייבת להשקיע המון כסף בהפקות מקור וביצירת תוכן", אומר יקיר בוסקילה, מנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של נילסן בישראל. "חלק עצום מהתקציב שלה מוקדש לזה. לדיסני יש נקודת פתיחה הרבה יותר טובה - יש לה תוכן שמזוהה איתה וגם את כל סרטי וסדרות מארוול".
דמיינו את התרחיש הבא: דיסני מכריזה על סרט חדש בסדרת "הנוקמים" ומודיעה כי הוא יהיה זמין באופן בלעדי רק בשירות הסטרימינג שלה. "מדובר במכה רצינית ליתר המתחרים וגם לבתי הקולנוע", אומר בוסקילה. בינתיים דיסני לא נדרשה לצעד מהסוג הזה: בחודש מאי, חצי שנה אחרי השקת השירות, הודיעה החברה כי יש לה כבר 54.5 מיליון משתמשים.
את HBO לא צריך להכיר לכם: רשת הכבלים האמריקאית הוותיקה, שבבעלות תאגיד הענק וורנר (WarnerMedia), מגיעה לזירת הסטרימינג חמושה בלהיטי העבר שלה ("סופרנוס", "משחקי הכס", "סקס והעיר הגדולה" ועוד) ובתוכן חדש ומקורי. פיקוק של NBCUniversal מצטרפת גם היא לתחרות כשבאמתחתה ספריית תוכן מרשימה, הכוללת את "חוק וסדר", "מחלקת גנים ונוף", "האוס" ועוד. החברות האלה יודעות מה הן עושות: עד 2024 שוק הסטרימינג צפוי לצמוח לכ־700 מיליארד דולר בשנה.
רוצים גם וגם
התחרות הזאת עלולה לפגוע קשות בנטפליקס ואולי אפילו לגרום לה להתחיל להציג פרסומות כדי לצמצם את הפגיעה ברווחים. "זו שמועה שקיימת הרבה זמן בתעשייה", מספר בוסקילה. אז האם בקרוב נצטרך לעשות הפסקה של חמש דקות לפרסומות באמצע פרק של "בית הנייר"? לא בדיוק. "היום מצלמים הרבה סדרות ומשלבים בהן, למשל, פחיות שתייה ירוקות - צבע שמאפשר 'לשתול' במקומו אלמנטים אחרים. מאוחר יותר מחליפים את המותג שעליהן אוטומטית, ואפילו מתאימים אותו לצופה", אומר בוסקילה, "אפשר גם להתאים פרסומות לשעות מסוימות ביום. יש אינסוף דברים שאפשר לעשות, והצופה אפילו לא יבין שהוא רואה פרסומת".
לא רק נטפליקס צריכה לדאוג, אלא גם שחקניות ותיקות אחרות בתחום, כמו אמזון פריים־וידיאו והולו (שבבעלות דיסני), אשר אוחזות בנתח שוק קטן יחסית. "אמזון עוד לא הצליחה לייצר סדרות נחשקות, שאנשים יעשו מינוי רק בשביל לראות אותן", אומר בוסקילה, "וגם הולו מתקשה".
האם ריבוי השירותים הזה טוב או רע לצרכן? "במחקר שעשינו בארה"ב גילינו שלאנשים יש נכונות לשלם על יותר משירות סטרימינג אחד", מספר בוסקילה, "בגילי 18 עד 34, ל־47% מהאנשים יש יותר משני מינויים". אבל לא בטוח שהמצב הזה יימשך עוד הרבה זמן. בוסקילה מצביע על תופעה הבולטת בעיקר באירופה: שירותי־גג, המציעים מעין פורטל לצפייה בתכנים משירותי סטרימינג שונים. "חזרנו לנקודת ההתחלה", הוא אומר, "חברות הכבלים של פעם היו בעצם אגרגטורים של תוכן מהרבה ספקים שונים - ואז הגיעו שירותי הסטרימינג. אבל עכשיו ספריית התוכן של נטפליקס כבר לא מספיקה, והאגרגטורים החדשים מספקים פתרון ויכולים להביא להוזלה משמעותית".
היעד: ללמוד את המשתמש
ואם כבר מדברים על כסף - כמה השירותים האלה עולים? קודם כל נציין כי דיסני פלוס, HBO Max ופיקוק אינם זמינים בישראל. בזמן ששירות דיסני פלוס הושק בתעריף זול למדי - 7 דולר בחודש בלבד, HBO Max דורשת 15 דולר ואילו פיקוק מציעה כמה מסלולים, כולל אחד חינמי, מבוסס פרסומות. נטפליקס, לשם השוואה, גובה בארה"ב 13 דולר על מסלול המאפשר צפייה באיכות HD.
בסוף 2019 הצטרפה אפל לשוק הסטרימינג, עם אפל TV פלוס. הציפיות היו גבוהות, המחיר היה נמוך (5 דולר לחודש או חינם לשנה עם רכישת מכשיר חדש), אך השירות לא מצליח להתרומם. "לאפל", אומר בוסקילה, "יש את מה שאין לחברות אחרות - הרבה מאוד כסף. היא יכולה להשקיע מיליארדים בהפקות מקור, וכבר הודיעה שזו אחת ההשקעות האסטרטגיות שלה".
מה לחברות טכנולוגיה כמו אפל ואמזון ולהפקות קולנוע וטלוויזיה?
בוסקילה: "התחרות על הזמן של המשתמשים. המטרה המוצהרת של אפל היא להיות כל הזמן בסביבתך ולשלוט על התוכן שאתה צורך. שירות סטרימינג זו עוד דרך להשיג יותר זמן איתך וללמוד עליך עוד דברים. אמזון? בדיוק אותו דבר. באמצעות היכולת שלהם לדעת מה אתה רואה, הם יכולים לקדם מוצרים בתוך סדרות וסרטים, ולייצר לך התאמות אישיות לקנייה".
מתי נראה את שירותי הסטרימינג החדשים בישראל?
"אני לא חושב שיהיה פה שיטפון של שירותים חדשים. הבעיה הכי גדולה היא זכויות יוצרים: אם דיסני תרצה להיכנס לפה היא תצטרך למשוך את כל התכנים הטובים שלה מיס, הוט, סלקום ופרטנר. זה עניין מורכב. השירותים הקיימים בישראל היום כבר מכסים את הלהיטים והסדרות ש'חייבים לראות'. ישראל לא ממש על הרדאר של שירותי הסטרימינג". ¿
yuval-m@ynet.co.il

