מחדל מערכות ההתרעה
באלפי מכוניות הוחלפו בשנים האחרונות שמשות קדמיות, והן נוסעות עם מערכות התרעה ובלימה אוטונומית מבוססות מצלמה שלא עברו כיול מחודש • בזמן חירום המערכות לא יתפקדו כיאות • הן גם לא נבדקות בטסט, ופוליסות תיקוני השמשה לא מכסות כיול למערכות • משרד התחבורה והממונה על הביטוח: הנושא בטיפול
האם אתם יכולים לסמוך על מערכות הבטיחות במכונית שלכם? ביותר ממיליון מכוניות בישראל שעלו לכבישים בשנים האחרונות יש מערכות התרעה מבוססות מצלמה, מפני התנגשות מלפנים וסטייה מנתיב, כמו מובילאיי. בחלק מהמכוניות כוללת המערכת גם בלימת חירום אוטונומית, שנכנסת לפעולה אם הנהג לא מגיב הזמן להתרעה.
מאז 2018 מחייבת המדינה את התקנת המערכות בכל רכב פרטי, שנתיים אחרי שהפכה אותן חובה ברכב כבד שעלה לכביש מאז 2012. עד 2020 אף זכו המערכות להטבת מס בעת התקנה ברכב חדש, וגם כעת מסבסדת המדינה את התקנתן ברכב משומש שלא צויד בהן במקור ב־1,500 שקל.
לפי משרד התחבורה האמריקאי, מערכת שמספקת התרעה בלבד, מסוגלת להפחית את מספר תאונות החזית ב־25%. מערכת המשולבת גם בבלימה אוטונומית מעלה את השיעור ל־50%. גם מדיווחי יבואני הרכב, עולה כי בדגמים המצוידים בבלימה אוטונומית המכירה של חלפי תאונות קדמיות, כמו פגושים, פנסים, שבכה קדמית ("גריל") ומכסה מנוע, נמוכים בכ־50%־60% לעומת דגמים מקבילים שאינם מצוידים במערכת.
זאת כמובן, בתנאי שהמערכת תקינה. אף שידע לחייב את התקנתה, לא דאג משרד התחבורה להבטיח שתקינות המערכת תישמר לאחר עליית המכונית על הכביש. למרות ההבטחות, מבחן הרישוי השנתי ("טסט") לא כולל כל בדיקת תקינות למערכת. גרוע יותר, במקרה של החלפת שמשה קדמית לאחר תאונה, או במקרה של סדק, אין חובה לכייל מחדש את המערכת, המחוברת לשמשה ומועברת מהישנה לחדשה.
מבדיקת "ידיעות אחרונות", עולה שרוב זגגי הרכב המבצעים את החלפת השמשות לא עברו הכשרה בכיול מערכות ההתרעה לאחר החלפת השמשה. זאת ועוד: פוליסות ביטוחי השמשות הנפוצות של חברות הביטוח לא כוללות כל מימון לכיול המערכת אצל מתקיני מערכות ההתרעה, או מוסכי יבואני הרכב.
רוב הנהגים כלל לא מודעים לצורך לכייל מחדש את המערכת לאחר ההתקנה המחודשת. מי שכן, יגלה שמתקיני האביזרים דורשים עבור הכיול סכום שנע בין 150 ל־400 שקל, ולא יקבלו החזר על כך מחברות הביטוח, אף שאלה מודעות לקיומה של המערכת ברכב, המקנה הנחה בביטוח. זאת ועוד: אי־מימון הכיול הוא הפרה בסיסית של מהות חוזה הביטוח, המחייב החזרת המצב לקדמותו לפני "מקרה הביטוח" שגרר את הפעלתו ותיקון הרכב.
עד כמה רגישות המצלמות המשמשות את המערכות האלה, בחלק מהמקרים לצד מכ"ם, אפשר ללמוד מאזהרתה של יבואנית סובארו, חברת סמל"ת, לרוכשי דגמי הכביש־שטח של החברה המצוידים במערכת הבטיחות האקטיבית של היצרן, האייסייט, שהתקנת ערכת הגבהה חוקית לרכב, המוסיפה כ־5 ס"מ למרווח הגחון שלו, יכולה לשנות את זווית הצפייה של המצלמה עד כדי כך שאין ערבון שמערכת הבטיחות תתפקד כמצופה בשעת חירום, ולכן ההמלצה היא שלא להתקין ערכות הגבהה באותם דגמים.
בכיר במערך השירות של אחת מיבואניות הרכב הגדולות הסביר השבוע כי "מספיק שמתקינים את השמשה הקדמית במעלה אחת לכאן או לשם כדי להשפיע את היכולת של מערכת כזאת למדוד ביעילות את המרחק בין הרכב לרכב אחר, או להולך רגל. המערכות בנויות כך שיש להן סבילות מסוימת לזווית השמשה וינסו לפצות על שינוי הזווית, תוך פגיעה בביצועיהן. מערכות מקוריות, המותקנות בפס הייצור, מסוגלות להתריע כאשר החריגה גדולה מדי, אבל ההתרעה לא ניתנת בכל שינוי של זווית. במערכות המותקנות בארץ לפני המסירה ללקוח, או אחר כך ברכב משומש, נושא ההתרעות במקרה של בעיית התקנה, בעייתי עוד יותר. מערכת שאינה מכוילת עלולה שלא להתריע ולא לבלום בזמן במצבים מסוימים, או לספק התרעות שווא ובלימות שווא במקרים אחרים".
למה מוסך יחייב אותי ב־400 שקל על כיול המערכת?
"כיול המערכת לאחר החלפת שמשה הוא פעולה שלא מכוסה באחריות היצרן, אלא אם מדובר בהחלפת שמשה עקב פגם שנוצר בה עקב ליקוי בייצור. במקרה של החלפה אחרי תאונה, או פגיעה של אבן, כפי שבדרך כלל קורה, מדובר בתיקון מהשורה, שיש לו שעתון יצרן ועלותו חלה על בעל הרכב".
מהנדס הרכב דוד נמרי אומר כי "חובת כיול המערכת לאחר החלפת שמשה חייבת להיות חלק מתקנות התעבורה. ועל פניו, חברות הביטוח צריכות לממן את הכיול, כחלק מהחזרת הרכב למצבו שלפני התאונה".
ממשרד התחבורה נמסר: כי "משרד התחבורה מפקח במסגרת תהליך הרישום של הרכב על קיומן של המערכות ועמידתן בדרישות התקינה. בהמשך, באחריות בעל הרכב לוודא את תקינות המערכת ותחזוקתה באופן שוטף על פי הנחיות יצרן המערכת או הרכב. קיומן של המערכות ועמידתן בדרישות התקינה נבדקות במסגרת הטסט הראשון של כלי הרכב. החלפת שמשות הרכב, בעקבות סדק או תאונה מתבצעות על פי הנחיות יצרן, כמו כל תיקון המבוצע במוסך. על בעל הרכב חלה אחריות לוודא את כיול המערכת לאחר החלפת השמשה".
לאחר שהערנו כי רוב החלפות השמשות מבוצעות בידי זגגי הרכב, ולא במוסכים, הוסיפו ממשרד התחבורה: "היות ומדובר במספר גורמים המעורבים בהליך החלפת השמשה, בדגש על זגגי רכב, נדאג לחדד את נושאי הבדיקה והכיול בעת תיקון או החלפת שמשה קדמית בקרב העוסקים בענף. וכן למידע נגיש באתרי האינטרנט".
מרשות שוק ההון באוצר נמסר בתגובה: "רשות שוק ההון בוחנת בימים אלו את כלל השירותים הניתנים באמצעות כתבי שירות ושוקלת לבצע עדכונים בפוליסות הביטוח ובכתבי השירות השונים בהתאם".

