שתף קטע נבחר
 

אפקט הבום של הזום

אחרי חצי שנה של בהייה ממושכת במסכי הזום, מגיע האפקט הבלתי נמנע: עלייה של עשרות אחוזים בניתוחים אסתטיים בפנים. מבוטוקס ועד הרמת פנים עם חוטים — לאנשים, מתברר, נמאס להסתכל לקמטים שלהם בעיניים. "פתאום אנחנו רואים את עצמנו ממרחק אפסי וקולטים כל פגם הכי קטן בפנים שלנו", מסבירים המומחים

הקורונה איתנו כבר חצי שנה, ואחרי שהתוודענו לאפקטים השונים שלה, כמו בישול ואכילה מופרזים, דכדוך שנובע מריחוק חברתי, עיצוב אובססיבי של הבית ונסיקה של הקניות באונליין, הגיע הזמן לקבל את הבום של הזום: עלייה של עשרות אחוזים בניתוחים אסתטיים, שמתבצעים בעיקר בחלק העליון של הפנים, ונובעים מהאובססיה להיראות טוב בזום וגם מ"נזקי עטיית מסכות". התופעה רווחת בקרב נשים וגברים כאחד, אם כי כמובן השיעור שלה גבוה יותר בקרב נשים.

 

האמת היא שהגיוני היה לצפות את זה, לאחר שבחודשים האחרונים עברנו כמעט לגור בתוך הזום, ובעצם במשך שעות רבות אנחנו בוהים בעצמנו בוהים באנשים אחרים שבוהים בעצמם מבעד למסך המחשב. "הרי במקום לצאת לפגישות ולסדנאות, אנחנו יושבים שעות על גבי שעות מול מסך המחשב", אומרת ד"ר טלי סטולובי, מרצה וחוקרת הפסיכולוגיה של האופנה ומחברת הספר "סטיילינג תרפי".

 

"פתאום אנחנו מסתכלים על עצמנו ממרחק אפסי ואז מגיע גם חוסר שביעות הרצון לגבי דברים שאנחנו לא רואים במראה, אבל כן רואים במבט עצמי קרוב מדי בזום. אצל נשים, בעיקר, הדבר מעלה ביקורת רבה, מה שהופך את הזום ואת שאר אפליקציות השיחה בווידאו למרחב מלא בחוסר שביעות רצון עצמית, עד כדי כך שיש משתמשים שמתקשים להתמקד בתוכן ועסוקים במדדים של מראה חיצוני כמו קמטים, הבעה, משקל. בעצם הזום הפך להיות כלי למדידה עצמית, כאשר אנחנו מביטים על עצמנו במבט של אחרים".

 

אבל למעשה המבט הזה הוא הרבה יותר מחמיר כי הוא לא באמת המבט של האחרים עלינו, אלא המבט שלנו על עצמנו מבחוץ. ואנחנו, כידוע, השופטים המחמירים ביותר של עצמנו. ואכן, רבים מאוד כיום, גם גברים וגם נשים, טוענים שבעקבות השימוש בזום הם מרגישים הרבה פחות טוב עם מראה פניהם, ומדגישים שגם לנוכחות המאסיבית של המסכה יש השפעה על האופן שבו אנחנו רואים את עצמנו וחלקים שונים בפנינו.

 

ד''ר צחי וידר הוא מומחה לכירורגיה ולאסתטיקה רפואית במרכז הרפואי VIV, והוא אינו מופתע כלל מהעלייה הנוכחית בפניות לטיפולים אסתטיים. לדבריו, בגלל הזום ושאר הטכנולוגיות של הפגישות מרחוק, אנחנו בוחנים את עצמנו הרבה יותר מקרוב — ורבים לא מרוצים ממה שהם פוגשים. "אנשים יושבים הרבה מאוד מול מסך, כאשר יש מצלמה שתקועה להם מול הפנים וממוקדת בכל קמט", הוא אומר. "כשאנחנו בפגישה רגילה מחוץ לזום, אנחנו לא מביטים בעצמנו. אבל בזום ההתמקדות היא באזור הפנים, ואנחנו מבינים שגם האחרים רואים אותנו בצורה כל כך קרובה וברורה, ומבחינים בכל קמט הבעה ובכל קמטוט במצח, בכל צניחת עפעף ובכל סימן גיל כמו כתמים על העור, שקיות מתחת לעיניים ועוד. אז מה הפלא שיש יותר ויותר דרישה לטיפולי בוטוקס ולהזרקה של חומרי מילוי?"

 

ד"ר וידר מציין מגמה נוספת: עלייה בביקוש לטיפולים אסתטיים בשליש העליון של הפנים בגלל השימוש המתמשך במסכה. "מאז שאנשים מסתובבים עם מסכות שמכסות את החלק התחתון והצדדי של הפנים, ההתמקדות בעיניים רבה וממושכת יותר וגורפת תשומת לב. בעצם, בגלל השימוש במסכה, כל האזורים בפנים שמטופלים בבוטוקס נותרו חשופים והביקוש עלה גם להזרקת בוטוקס לטובת החלקת קמטים", אומר ד"ר וידר.

 

ממלאים נפחים

לצד זאת יש התעוררות בביקוש גם לטיפולים של חומצה היאלורונית למילוי נפחים, גם למילוי שקעים מתחת לעיניים וחידוד קו הלסת, וגם להרמות פנים בעזרת חוטים, כדי לא להציג פנים נפולות על המסך. "בחודשים האחרונים העבודה שלי עברה לזום. אני עושה המון סדנאות, הרצאות, מפגשי נטוורקינג, וכשראיתי את עצמי על גבי המסך מקרוב, מה שלא קורה לי בצילומים או על במה, שמתי לב שאני פשוט לא נראית טוב", אומרת יעל וכמן, יועצת סטיילינג בת 70. "אחרי כמה חודשים כבר לא יכולתי לראות את עצמי יותר, וביוני האחרון, גם כמתנה ליומולדת, הלכתי ועשיתי טיפול אסתטי מאוד רציני".

 

אז מה עשית עכשיו?

 

"מה לא. קודם כל טיפול הזרקה של חוטים בשני צידי הפנים, שזה טיפול כואב, שמרים את כל הפנים הנפולות מהרקה ועד הסנטר. זה במקום לעשות ניתוח. עשיתי הזרקות של הרקות, עשיתי עיניים שרואים עכשיו יותר מבעד למסכה. מה גם שהיום כבר פחות שמים אודם, אז העיניים הן מוקד חשוב. החלטתי שאם הקורונה פה כדי להישאר ואני עובדת המון עם הזום, אני חייבת להיראות טוב".

 

אושרי מלכה הוא אנליסט שגילו פחות ממחצית גילה של וכמן, וגם אותו שלח אפקט הזום לעבור תחת מגהץ הקמטים. "ככל שישבתי יותר מול הזום בחודשי הקורונה, גם בלימודים מרחוק של התואר השני שלי במינהל עסקים וגם בפגישות, ראיתי רק את הקמטים הבולטים שלי במצח. עד הזום לא הבחנתי בהם, אבל פתאום הם היו שם ונראו לי בולטים לעומת שאר החלקים בפנים שלי, אולי גם בגלל המסכה", הוא אומר. "אני אמנם בן 31, צעיר בשביל להזריק, אבל אני מרוצה מהתוצאה. זה נראה טבעי לגמרי, לא רואים שעשיתי משהו, אבל אני יודע שעשיתי וזה מספיק".

 

זה משפיע גם על הדייטים?

 

"כן, עשיתי קצת דייטים בזום בתקופה הזו ובהרגשה זה עוזר גם כאן. מבחינתי זה סבבה וטוב שהפתרון הזה קיים. אבל אם לא הקורונה והזום, לא הייתי מתחיל כל כך מוקדם. פשוט פתאום שמתי לב שאולי הזדקנתי", הוא צוחק.

 

"מה שקרה זה שהפכנו לאוטוסטרדת זום, והזמן נטו שאני מסתכלת על עצמי הוא פי מיליון מאשר הייתי מסתכלת על עצמי במראה", אומרת דנה קול, 48, אמא לשלושה ילדים ובעלת חברת דיגיטל. "ולא מספיק שאני כל היום רואה את עצמי מול המסך, זה גם ממרחק של חצי סנטימטר שגורם לי לא להחמיץ שום קמט. מעולם לא צפיתי בעצמי כל כך הרבה זמן וכל כך מקרוב. אז אמרתי אוקיי. זהו. חייבת שדרוג קטן".

 

קטן?

 

"כן. עשיתי בקמט הזה שבין העיניים, ובעוד כמה נקודות שהפריעו לי".

 

ולא היית עושה את זה בלי הזום?

 

"הזום היה קטליזטור מאוד משמעותי. הרי לפני היסטריית הזום מתי היה לי זמן לעצור ולהתמקד בעצמי? בקושי במראה יש לי זמן להסתכל, עם שלושה ילדים ובעל ועסק. ופה פתאום מצאתי את עצמי עושה הרצאות בזום, עושה פגישות, מראיינת עובדים, והפרצוף שלי כל הזמן מול העיניים שלי והם עוד לא המציאו פילטר".

 

דווקא יש פילטר בזום.

 

"פילטר? בזום? גילית לי, אבל זה לא אומר שאפסיק עם הבוטוקס, כי הוא עשה לי תחושה מעולה ומרוממת של כיף. קצת הרגשתי חדשה".

 

אבל בוטוקס צריך להמשיך.

 

"אז אמשיך, אבל לא באובססיביות. קצת שיפור זה בסדר גמור. המלחמה העיקרית אגב הייתה עם בעלי שאמר לי, 'את יפה כמו שאת ולא מוכן שתעשי כלום. אני אוהב את הקמטים שלך'".

 

אז ברור שעשית.

 

"ברור. אבל הבטחתי לו שהוא לא ירגיש. לא עזר לי. הוא שם לב. הוא מאלה ששמים לב".

 

לחייך הרבה

גם ד"ר פנינה שמש־רוזנשפיר, מומחית ברפואת עור ואסתטיקה, מרגישה את הביקוש הער להתערבות אסתטית בתקופת הזום והמסכה. "מגיעים אליי כמה אנשים בשבוע, יותר נשים מגברים, שאומרות שהן לא אוהבות את המראה שלהן כפי שהוא משתקף ממסך הזום. הן אומרות, 'פתאום שמתי לב שהפנים שלי נפולות, שהקמטים בולטים'. וזה לא רק בגלל המסך הקרוב. בפגישה פיזית אתה לא מתמקד רק בפנים אלא בכל הגוף, בשפת הגוף, בתנועות, במראה, בריח, בבגדים, בהופעה הכללית, ופתאום בום. יש כאן רק ויזואליה של הפנים — לתוך הפרצוף — מה שנקרא. זה גורם לנו להיות יותר שיפוטיים כלפי עצמנו, וכאילו שהיו חסרים לנו קודם מצבים של שפיטה עצמית", היא אומרת. "אז עכשיו אנשים באים ואומרים לי, 'אני מכבה את המצלמה'. זה אולי אפשרי כשמשתתפים בשיעור גדול, אבל לא בפגישות קטנות".

 

אז מה את אומרת להם?

 

"אני קודם כל מרגיעה, ולא ישר 'בואי תזריקי'. מזכירה להם שגם בזום חשובה מאוד התאורה, ושאפשר גם להתאפר לפני. אי־אפשר לצאת מהמקלחת וישר לשבת מול המחשב בשיחת עבודה. צריך להתייחס לזום כמו אל מקום העבודה — להתלבש יפה, להסתדר. אבל אני מבינה גם את הרגישות. בתקופה הזו הפרצוף שלנו עובר אלינו בתדירות גבוהה ובלי פילטר, זה כאילו כמו רנטגן".

 

רינת נחום, הד האנטר ומנכ"ל חברת השמה לבכירים, מודה שסימני הגיל והגרביטציה מקבלים נוכחות משמעותית יותר כאשר אנחנו יושבים מול המסך, אבל כמי שמראיינת מאות עובדים בחודש ומשתתפת בעשרות ישיבות זום בשבוע, יש לה כבר את הטכניקות שלה להיראות טוב, גם בלי התערבות אסתטית. לדבריה, צריך קודם כל לתקשר מול הזום בצורה משוחררת, לחייך הרבה "כדי שיראו את הברק בעיניים. אבל לא בהתקפות צחוק, אלא לשדר תקשורת רגועה ולא מכווצת. לרוב אני מזהה אם אנשים מרגישים נינוחים בבית שלהם, לעומת אנשים שבאים לזום מאוד מאורגנים, מקפידים להגיע עם חולצה מגוהצת — גם יותר מדי מוקפד זה לא אותנטי".

 

אז איך עוברים טוב מסך?

 

"הטיפ הכי חשוב שאני יכולה לתת, זה לשים לב לגרביטציה. מתי הפנים נראים נפולים? כשעושים זום דרך הלפטופ, אבל יושבים על כיסא גבוה ומציבים את המסך נמוך מגובה הפנים שלנו — טעות, כי אז צריך להוריד את הראש. הנכון הוא להרים הלפטופ לגובה של החזה, כדי שמי שעומד מולכם, הפנים יהיו באותו גובה שלכם ולא תביטו עליו מלמעלה. אני גם מקפידה על שכבה אחידה וטובה של מייק־אפ, ממש כאילו אני מתאפרת לטלוויזיה. מי שמתאפרת, לוותר על שפתון בולט מדי, אלא לדאוג לאיזון בין עיניים, שפתיים ולחיים".

 

ואכן, מבדיקה שערכנו, מכירות השפתונים הכהים ירדו בחודשים האחרונים, לא רק בגלל הזום, אלא מפני שהם נמרחים על המסכות, לעומת עלייה שנרשמה במכירות של איפור העיניים, שמציצות מעל המסכה. שלומי קוטיק, מנהל קטגוריית הביוטי ברשת BE פארם מרשת שופרסל, אומר ש"לעומת מכירת השפתונים האדומים והכהים שנמצאת בירידה, נרשמה צמיחה בשפתונים עמידים בגוונים בהירים, ובכל מה שקשור בטיפוח העור בחלק התחתון של הפנים, לצד עלייה במכירות של מוצרי איפור וטיפוח לאזור העיניים".

 

עוד תופעה שמדברת עליה ד"ר סטולובי נקראת "עייפות זום" — Zoom fatigue. "אנשים מרגישים מותשים מהתקשורת הזו מכיוון שאין יכולת לזהות תנועות פנים ומחוות גוף של הצד השני והמאמץ הקוגנטיבי שמושקע בשיחה רב. גם הישיבה הסטטית מול המסך מתישה", אומרת סטולובי וממליצה: "במקום להתמגנט ולבהות בעצמכם לכל משך הזום בזמן הדיבור, הביטו לתוך עינית המצלמה במחשב. זה גם מדמה קשר עין וגם הופך את התקשורת לטובה יותר". •

פורסם לראשונה 26.08.20, 19:38

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים