תלמידים בהישרדות

תשדיר לפתיחת שנת הלימודים, כל הערוצים

המוזיקה המוכרת של מועצת השבט מתנגנת, גיא זו־ארץ גויס לחלק את ההוראות, ובמקום שחקנים שזופים בבגדי ים ניצבים מולנו חבורה של תלמידים. ברוכים הבאים להישרדות - גרסת משרד החינוך. התשדיר שאמור לעשות לתלמידים ולהורים סדר בשנת הלימודים הכאוטית שבפתח מעביר את המסר בפריים הראשון: החזק שורד, ושיהיה לנו בהצלחה.

 

השראה היא מילה חמקמקה, אבל יש לה משמעות רבה בתהליכים של חינוך ולמידה. איכשהו, מכל הרפרנסים התרבותיים שקיימים על המסך שלנו, משרד החינוך שאב השראה לתשדיר שלו מהתוכנית הכי לא חינוכית בטלוויזיה. סדרה שגם בימים כתיקונם מושתתת על תככים, מזימות ומצבי קיצון פיזיים ורגשיים, אבל השנה מדובר בזבל משודרג. הישרדות וי־איי־פי היא הדבר הכי מקולקל שתוכלו למצוא בפריים טיים. תועפות של גזענות, בריונות, נכלוליות והלבנת פנים ששוברות את שיאי הריאליטי שאנחנו מורגלים אליהם. אז אמנם הטלוויזיה המסחרית לא נדרשת לעמוד בשום סטנדרט ערכי, והצופים מוזמנים להצביע בשלט, אבל האם גם משרד החינוך לא אמור לפחות לנסות להתיישר לפי ערכים כלשהם?

 

הניתוק המאולץ בין תשדיר שירות רשמי לאיזשהו עולם של ערכים הוא מביך, אבל הוא רק חלק מהבעיה. יש פה גם שאלת מהותית - מה התוכן שבוחרים להעביר בתשדיר כזה, שאין ספק שבשנה כזו יש לו ביקוש. אם תשאלו את ההורים ואת צוותי ההוראה, יש אין ספור מסרים שראוי להעביר לתלמידות ולתלמידים רגע לפני 1 בספטמבר. אפשר להציע קו חם לשאלות, לתת טיפים רגשיים לפתיחת שנה שבה סף החרדה גבוה מאוד. אפשר לפנות אל התלמידים שנמצאים בקבוצות סיכון, או לחלופין להדגיש את ההזדמנויות ששנה כזו מזמנת, למרות כל הקשיים שטמונים בה. מיטב הקופירייטרים יידעו לתרגם תוכן אמיתי למסר קצר וקליט. אבל כשהמסר כל כך פשטני ועלוב, כך נראית גם האריזה. הישרדות, זה כל מה שנדרש.

 

קשה להיות מופתעים שזה התדר היחיד שיודע המשרד לשדר, כאשר שוב זכינו לשר חינוך שחולם להיות שר ביטחון. שר חינוך שהדגיש באחד מהראיונות הראשונים שלו כי הדבר הכי חשוב שילדי ישראל צריכים לדעת זה שהוא לא מפחד (מארגוני המורים, כן?). אם כך, האריזה והתוכן מסונכרנים היטב. אין שום קשר, ולו הקלוש ביותר, בינם לבין חינוך.

 

בקטנה

קסטרו מחפיצים נשים כשיטה. הפעם התירוץ הוא ביגוד בית ספר לתלמידים ותלמידות. הן – מצולמות מלמעלה בפוזה כנועה ופתיינית. הם – ילדים רגילים, שמחים ופעילים שמצולמים בגובה העיניים. החידוש הפעם הוא התגובה שסיפקה החברה לאייטמים שמחו כנגד הפרסומת. "מפתיע שבשנת 2020 הדיון הוא על כיצד הילדה נראית, מתלבשת, יושבת או מדוע, רחמנא ליצלן, היא לא מחייכת". אין ספק שזה כישרון מיוחד לקחת שפה פמיניסטית ולהפוך אותה על הראש: אנחנו מחפיצים? אנחנו חברת אופנה שבכלל לא מתעניינת במראה חיצוני. בקרוב אתרי פורנו ישאלו מדוע ארגוני הנשים עוסקים בגוף האישה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים