מכונת הלהיטים

הוא חתום על הלהיטים הכי גדולים השנה כמו 'פאוץ'' 'מיליון דולר' ו'זוט עני'. רון ביטון, בעל מועדונים, עזב את החיים היפים בקומה ה־30 במגדל ועבר לכתוב שירים וזה השתלם בענק. עכשיו הוא עונה למבקרים שמאשימים אותו בסקסיזם, מספר על המגורים המשותפים עם הצל ונזכר ברגע שראה 3,500 אנשים שרים את השיר שלו בקיסריה

רון ביטון לא האמין שההצלחה הכי גדולה שלו תבוא מפאוץ'. ובטח שלא חשב שהשיר יעמוד על 300 אלף השמעות בתוך יום. "מתתי לעבוד עם נועה קירל מלא זמן אבל אף אחד לא ענה לי. יום אחד ג'ורדי אמר לי שנועה רוצה לעשות שיר טראפ והוא חייב אותי איתו. יום לפני הסשן קפצתי למועדון שאני הבעלים שלו, 'אטלנטה', וקלטתי שכולם הולכים עם פאוץ'. כשחיפשנו מילים למחרת, עלה לי: 'תודה על העניין וכל מי ששואל, זה רק אני, הפאוץ' והחום של ישראל'".

 

איך היו התגובות באולפן?

 

"הם עושים לי, מה פאוץ' עכשיו, מה קשור? ואני אומר להם, 'סמכו עליי, כולם עם פאוץ' עכשיו'. לא היו סגורים על זה אבל ביקשנו מנועה שתקליט בינתיים, היא שרה את זה וכולם השתתקו מרוב שזה עבד. אחרי זה ג'ורדי חזר מהקלטות עם סטטיק ובן־אל בארצות־הברית וסיפר לי שבן־אל סחב אותו שם לחפש פאוץ'. עד אז הבאתי להיטים חמודים, של 7־10 מיליון צפיות, השיר הזה נתן לי בוסט".

 

והכל התחיל במועדון.

 

"ככה זה אצלי בכל השירים, השיר 'דיבור נגוע' של סטפן? מישהי אמרה לי במועדון, 'יכול להוציא לי כוס חינם?' וואלה לא רציתי, אמרתי לה, 'לא, אין', והיא אמרה לי, 'יש לך דיבור נגוע'. מיד כתבתי את זה בפתקים של הטלפון ושלפתי באולפן".

 

כמו התיק שהפך אותו לכוכב, רון ביטון הוא בכל מקום. כל אבן שתזרקו בפלייליסט תפגע בלהיט שכתב והלחין, מ'מיליון דולר' (26.5 מיליון צפיות ביוטיוב) ו'פאוץ'' (34 מיליון צפיות) ההמנוניים של קירל, דרך 'זוט עני', שיר הפריצה המשוגע של אלה לי להב, ועד להיטי הפופ 'לא יוצא למסיבות' של יונתן מרגי, 'דיבור נגוע' של סטפן לגר, 'אנא מג'נונה' החדש של עדן בן־זקן ו'רק בנות' של איתי לוי וסטפן, כשהאחרון סיפק גם צפיות בשפע וגם מיני־מהומה. כמעט מובן מאליו ש־2020 הייתה השנה שלו, כשארבעה שירים מתוך הרשימה למעלה הגיעו למצעדי הפזמונים העבריים השנתיים של גלגלצ, ynet וכאן גימל. ביטון, ראש עסקי אחוז תזזית עם קשרים בכל מקום, מעדן בן־זקן ועד עדן פינס, ושותף לדירה שהוא פן חזות מהצמד 'דולי ופן', כבר הבין בעצמו שהוא תגלית. "התחילו לצלם עליי השנה סרט דוקו. אני רואה בנטפליקס את כל הסרטים שעושים על להקות ויוצרים, וקלטתי שאין עליי מספיק חומר, אז אני מתעד עכשיו את הרגעים הגדולים".

 

ביטון (30) הוא במקור איש חיי לילה עם שלושה מועדונים בתל־אביב, שהתחיל לכתוב שירים בסך הכל לפני ארבע שנים. "עשיתי מלא כסף במועדונים, גרתי ב'סיטי טאוור' בקומה 30, עם בריכה שאפשר לרדת אליה בבוקר וג'קוזי ונוף, אבל הרגשתי שמשהו חסר, עסקים ומועדונים זה סבבה, אבל הייתי תמיד סוג של אמן, וזה נעלם לי. התיישבתי בבית והתחלתי לכתוב סיפורים, אפילו לא שירים, משהו שאפשר לקחת לאולפן ולהלחין אותו. הטלפון הראשון היה ממנור שבת, הבת של שלומי שביקשה שאכתוב לו".

 

הניסיון לכתוב שירים תפס הרבה יותר משהוא העז לדמיין. בין השאר בזכות היכרותו עם חיי הלילה. "איתי לוי בדיוק פרץ, חבר רצה שאכיר אותו, אז חיכיתי לו מחוץ למועדון עד איזה ארבע לפנות בוקר. כשהוא יצא אני בא ואומר לו, 'היי אחי, אני כותב שירים, תקרא', והוא מסתכל עליי ואומר לי, 'אחי תלחין ותשלח לי, מה אתה נותן לי לקרוא עכשיו סיפורים'. הזמנתי אותו אליי למועדון ועשיתי לו כבוד של מלך, הושבתי אותו בווי־איי־פי, הוצאתי לו שתייה. השיר שכתבתי לו 'שורדים אהבה', היה מהלהיטים הראשונים שלי. היום ברגע שאני שומע שיר אני יודע ישר מה ה־15 שניות שיעשו בלגן בטיקטוק. שלוש שעות ביום נמצא בטיקטוק. אני מכור לטיקטוק, אני בן 30 אבל מרגיש כאילו סיימתי עכשיו תיכון. אני לומד שם הכל".

 

 

× × ×

 

בין הדברים שלמד: שיווק, ושלא מזיק לעצבן. "'זוט עני' זה 50 אחוז שיר, 50 אחוז אסטרטגיה. למדתי לחשוב אסטרטגית מדורון מדלי שהייתי בהרצאות שלו, והפנמתי. סיפרו לי שאלה לי לובשת בגדים שכתובות עליהם מילים באנגלית בשגיאות כתיב. תייקתי את זה במוח שלי, ונכנסתי לעמוד 'פשוטע' באינסטגרם שמרימים לה וראיתי שהם כותבים שם 'זוט עני'. במקור כתבנו בשיר 'זאת אני' בלי שגיאות, אבל אז, אני לא אשכח את הרגע, אמרתי למי שבאולפן, 'עצרו הכל, יש לי רעיון איך לשווק את השיר הזה. היא הולכת עם שגיאות כתיב עליה? באינסטגרם אוהבים את זה? צריך לשחרר את הסינגל עם 'זוט עני'". אנחנו נהיה האנשים הראשונים בהיסטוריה של מדינת ישראל שמוציאים סינגל לרדיו שכתוב בשגיאות כתיב. ואם יש משהו שבא לי להיות חתום עליו, זה הפאקינג דבר הזה".

 

קמת בבוקר והחלטת להציק לאבשלום קור?

 

"שבוע ראשון גלגלצ לא העבירו את השיר, והמנהלים של אלה לי לא היו בקשר איתי אבל לדעתי הם קיללו אותי כמו שלא קיללו אותי בחיים. ב'ישראל היום' כתבו 'השיר הנוראי של אלה לי'. יצאו לנו על החיים. ואז אני רואה את הצפיות עולות, השיר עושה טרור בטיקטוק. והנה אחרי שברדיו ראו מה השיר עושה בשטח, כולם הכניסו אותו לפלייליסט".

 

חצי ממי שקטל את השיר הזה, דיבר על הפרובוקטיביות של אלה לי.

 

"התייפייפות נטו, אנחנו לא באיראן. אם זה היה שיר שצורח 'מין, מין, מין', לא היית שומעת שהורים נותנים לילדים שלהם לשמוע את זה. איזו אמא כתבה בקבוצת פייסבוק, 'תגידו, גם לילד שלכם קורה משהו כשמשמיעים לו את השיר הזה?' היו שם אלפיים תגובות, 'כן, הילד שלי מתחיל לצרוח', 'הילדה שלי מתחילה להשתגע'. אז מה, כל ההורים האלה מפגרים? מראים לילדה שלהם מין?"

 

שדרנים יצאו נגד השיר 'רק בנות' של איתי לוי וסטפן. המילים "הזמנתי שף ואנטרקוט / בקבוקים בכמויות / לא יהיו פה חברים / אחי הזמנתי רק בנות" לא מוזילות נשים בעיניך?

 

"השיר הזה היה על 6 מיליון צפיות ומאז שירון אילן אמר שהוא לא משמיע אותו הוא כמעט על 8 מיליון. הם עשו לשיר רק טוב. אני מקבל מלא סרטונים מילדות ומילדים קטנים שצועקים את המילים 'הזמנתי רק בנות'".

 

אתה חושב שהילדים מבינים את המשמעות של מה שהם שרים?

 

"אין מה להבין פה יותר מדי, אני לא כותב את השירים האלה כדי שיום למחרת ילמדו אותם בבתי ספר, אני כותב כדי שזה יעשה אווירה טובה, הייתי בכנרת ובכל סירה שנייה שומעים את השיר הזה. אני לא אוהב את ההתייפייפות הזאת, קשה לי איתה. תתרגמי את השירים ששומעים בחו"ל ואלוהים שישמור, זה לא מתקרב למה שאנחנו כותבים. אנחנו תמיד באיחור, אבל עוד יהיו פה ראפריות בסטייל ניקי מינאז', פרובוקטיבי זה תמיד מושך".

 

להיט לעומר אדם הוא החור החסר בחגורה של ביטון, וגם זה נמצא בטיפול. "התחברנו לא מזמן דרך עדן פינס שהיא ידידה טובה שלי. הלכתי איתה ועם עוד כמה חברים לארוחת ערב במסעדה ועומר היה שם. אחר כך היינו אצלו ביום הולדת של אבא שלו והצטרפו גם עדן ושוקי. לעומר יש אמא מדהימה, החלפנו אינסטגרמים. גם לאייל גולן אני רוצה לכתוב". שוקי ביטון הוא גם חבר טוב. "שוקי, בעלה של עדן בן־זקן יודע לתת אווירה כשהוא מצטרף אליה לאולפן. או שהוא מרים, או שהוא נרדם שם על הספה כי היה להם לילה קשה עם הילד. כשכתבתי לעדן את 'אנא מג'נונה' היא אמרה שלא בא לה שיר אהבה שקט כזה שיביך, היא כבר נשואה ואמא, אמרה לי, 'רון תעשה שיר עליי'. חשבתי על זה ואמרתי לה, את מג'נונה. השורה 'לא באתי מהבינתחומי ואין לי פיאט עם גג נפתח' היא הכי היא. סיימנו את השיר בסשן אחד".

 

 

× × ×

 

ביטון גדל בקריית טבעון, בן זקונים להורים עם פלאפלייה ומרכול מקומי. "בכיתה ט' הייתי מארגן מסיבות היפ־הופ בצפון, אירחתי במסיבה בנהלל את אלון דה לוקו, מקליט עם ראפרים מהאזור. קראתי לעצמי 'רון בי', תמיד הייתי הכי צעיר בכל מקום. בתיכון הצטרפתי להרכב האידיוטים עם איזי, רון נשר וסיקסטי־ניין. מצאנו את עצמנו מופיעים בכל הארץ".

 

באותה תקופה נאלץ להתמודד גם עם אירוע קשה. אביו עבר אירוע מוחי, שני התקפי לב ואז נכנס לקומה. שנתיים וחצי אחרי שאושפז הוא נפטר. "אמא נשבעה ביום שהוא נכנס לבית החולים שהיא לא חוזרת הביתה עד שהוא חוזר איתה, אז היא נשארה איתו שם שנתיים וחצי. כשאבא נפטר, ראיתי לאן הכל הולך, שהחיים שלי רק יירדו למטה אם אני לא אברח לתל־אביב".

 

התחנה הראשונה שלו בעיר הגדולה הייתה יחידת דיור אצל ההורים של הצל (יואב אליאסי). "בגיל 21 הייתי זמר ליווי של הצל בהופעות והוא הציע לי לשכור חדר בכמה גרושים אצל ההורים שלו, שקיבלו אותי כמו ילד שלהם. אחרי זה גרתי שנה איתו. העמדות שלו היו ימניות, אבל שלא תביני לא נכון, יש לו לב ענק. הוא חולה חתולים, הכי רגיש. אני זוכר אותו משתגע על מישהו ברחוב שהוא ראה אותו בועט בחתולה. הוא יצא אליו החוצה בצעקות, כמעט הרג אותו. כולם אהבו אותו, גדעון סער היה גר לידנו והיה אומר שלום. אח של יואב הוא עד היום שותף שלי במועדונים".

 

איך הגעת למועדונים?

 

"התחלתי כיחצן, אבל מאלה שמפנקים. בשיא היו מסיבות של אלף איש מכל הסוגים. באות גם בנות שאוהבות את המוזיקה וגם נַגלה של 20 חשפניות שמגיעות אחרי שסיימו את העבודה. אנחנו נותנים בראש עד חמש בבוקר, הן היו באות בשלוש־ארבע, יושבות על הבר, עושות את הדרינק שלהן והולכות. אחר כך התחילו להגיע ל'מאד' בלונדון מיניסטור שחקני כדורסל וסלבס, פתאום אתה רואה בכניסה את דני קושמרו. אחרי שנתיים הפכתי לבעלים של ה'מאד', פתחנו את ה'מורפיום פורטה' ואת ה'לייט האוס' בנמל תל־אביב".

 

עד כמה אפשר לעשות כסף מכתיבת שירים?

 

"בתחילת הדרך זה לא מכניס, אתה חופשי נותן מילים ולחן חינם, רק תיקחו ושיהיה כתוב 'רון ביטון'. לקחתי כסף רק על העיבוד. גם היום לא כולם משלמים על שיר, אנשים שעדיין לא מוכָּרים משלמים על שיר שאני כותב להם, עדן בן־זקן לא משלמת על שיר, רק על העיבוד. אמנים שהתמלוגים שלי מהם גבוהים, אני לא לוקח מהם כסף, ואם אבי אוחיון – שהוא היוצר כמעט הכי מושמע בישראל בשנים האחרונות – עבד עד עכשיו בעבודה הרגילה שלו, מי אני שאני אעזוב את המועדונים?"

 

זוכר מתי הבנת בפעם הראשונה שהשיר שלך כבר לא שלך?

 

"איתי לוי הזמין אותי להופעה שלו בקיסריה, אחרי שכתבתי לו את 'שורדים אהבה'. זה שיר שכתבתי על חבר שיצא עם מישהי שמונה שנים וחודשיים לפני החתונה היא אמרה לו שהיא מבטלת את הכל. הוא ישב שבור על הספה ואמרתי לו את המשפט, 'שמע לא תמיד שורדים אהבה'. בקיסריה פתאום 3,500 אנשים שרים את זה, הידיים שלי רעדו".

 

talgiladi17@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים