ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום: חיים הורנשטיין
    חדשות • 25.11.2020
    ברגע אחד המטוס התרסק בשדות - והתלקח
    המדריך איתי זיידן ופרח הטיס ליהוא בן־בסה יצאו אתמול לעוד טיסה שגרתית כחלק מההכשרה בקורס טיס • תנאי מזג האוויר היו טובים והשניים טסו בגובה נמוך ובשטח תרגול מוכר • לפתע, וללא כל דיווח מקדים על תקלה למגדל הפיקוח, התרסק המטוס בשטח חקלאי סמוך לרהט שבנגב • צוותי החילוץ קבעו את מותם של הקצין והצוער בזירה • סיבת התאונה הקטלנית טרם התבהרה: טעות אנוש, כשל טכני או התנגשות בלהקת ציפורים • מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הורה להקים ועדת בדיקה לתחקור האירוע ולעצור את כלל טיסות האימונים
    יוסי יהושוע

    זה היה אמור להיות אימון שגרתי לגמרי בקורס טיס. רב־סרן (מיל') איתי זיידן, ששימש כמדריך, ופרח הטיס רב"ט ליהוא בן־בסה עולים על מטוס מסוג "סנונית" ויוצאים לדרך לטיסת תרגול אתמול בשעות הבוקר המאוחרות. אלא שלפתע, מסיבה שטרם התבהרה, צולל המטוס לקרקע, מתרסק - ומתלקח באש. לזירה הגיעו צוותי חילוץ וצוותים רפואיים שקבעו את מותם של השניים במקום.

     

     

    בעקבות התאונה הקטלנית הורה מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, על עוצר טיסות אימונים והכשרות בחיל. כמו כן הוא הנחה על הקמת צוות מומחים לתחקור ההתרסקות בראשות קצין בדרגת אלוף־משנה.

     

     

    "המטוס עלה באש ובתוכו היו שני גברים מחוסרי הכרה". זירת התאונה, אתמול | צילום: חיים הורנשטיין
    "המטוס עלה באש ובתוכו היו שני גברים מחוסרי הכרה". זירת התאונה, אתמול | צילום: חיים הורנשטיין

     

     

    מפרטי התחקיר הראשוני עולה כי זיידן ובן־בסה המריאו לטיסת אימון בסביבות השעה 11:00 מבית הספר לטיסה שבבסיס חצרים. הראות הייתה טובה מאוד, ולפי צה"ל השניים טסו בשטח מוכר ורגיל בטיסות אלו, וגם אם חרגו ממנו מעט מדובר בחריגה קלה שכנראה לא גרמה לתוצאה הקטלנית.

     

    אלא שאז אירעה התפנית, ובסביבות השעה 11:35 התרסק המטוס בשדות שליד קיבוץ משמר הנגב. צוות של יחידת החילוץ 669 בפיקוד מפקד היחידה הוזעק למקום, יחד עם כוחות הצלה אזרחיים, שקבעו בזירה את מותם של השניים.

     

    לפי הפרטים שידועים עד כה ההתרסקות הייתה ככל הנראה פתאומית, ומדריך הטיסה המיומן והצוער לא הספיקו לדווח על המצב בקשר למגדל הפיקוח. בתיעוד מזירת ההתרסקות נראו חלקים שונים של המטוס כשהם מפוזרים על הקרקע וחרוכים.

     

    רב־סרן (מיל') זיידן (42) הוא טייס קרב מנוסה שהשתחרר לאחרונה משירות קבע בצה"ל כמוביל רביעיית F-16. ואילו רב"ט בן־בסה (19) הוא צוער בקורס טיס שהתגייס רק לפני כמה חודשים. הוא היה בשלב מכין 4 בחלק הראשון של הקורס, שבו החניכים מבצעים 15 טיסות מיון במשך חודש על מטוסי סנונית, לצורך הכרות ראשונית עם יכולות הטיס שלהם ותכונותיהם. שלב זה מכונה גם "צ'ק סנונית" או "צ'ק 15".

     

    |
    |

     

     

    בצה"ל חוקרים אם ההתרסקות נגרמה בגלל כשל טכני, טעות אנוש או התנגשות בלהקת ציפורים. לדברי גורמים בצה"ל המטוס נחשב לאמין וללא תקלות מוכרות, ולכן מדובר באירוע חריג למדי. למרות זאת, ב־13 בספטמבר החליט מפקד חיל האוויר לקרקע את מטוסי הסנונית מפעילות אימונים בעקבות תקלה טכנית באחד מהם, שעבר נחיתת חירום וניזוק בחלקו הקדמי (על דגם הסנונית ראו ידיעה משמאל).

     

    "למיטב ידיעתנו לא היה שיח ברשת הקשר בין המטיס למגדל הפיקוח, ותנאי מזג האוויר היו טובים", אמר אתמול אחר־הצהריים דובר צה"ל, תת־אלוף הדי זילברמן. "זהו אירוע חמור וקשה שלא היה צריך לקרות לנו". דובר צה"ל הדגיש כי הפעילות המבצעית של חיל האוויר נמשכת כסדרה, וכלי הטיס כשירים לטיסה: "מקצוע הטיסה מורכב וכרוך בסיכון. נקיים היום שיחות פיקודיות עם כלל צוערי הקורס בכל השלבים בעקבות התאונה".

     

    הפעם האחרונה שאירעה תאונה דומה בחיל האוויר הייתה באוקטובר 2008 כאשר מטוסם של המדריך סרן מתן אסא ז"ל והחניך סג"מ כרמי אילן ז"ל התרסק סמוך לצאלים. צוות החקירה שהקים מפקד חיל האוויר דאז, האלוף עידו נחושתן, לבדיקת סיבות תאונת המטוס מסוג צוקית קבע כי התאונה נגרמה כתוצאה מטעות אנוש.

     

    "קיבלנו קריאה על כלי טיס שהתרסק ומיד הוזנקנו למקום במסוק", סיפר אתמול הפרמדיק רפי שבע, "עוד מהשמיים ראינו את השריפה הגדולה ואת העשן הסמיך. כשנחתנו סמוך למקום ראינו את המטוס הקל עולה באש ובתוכו שני גברים מחוסרי הכרה. מדובר בטרגדיה גדולה, ולצערנו לא נותר לנו אלא לקבוע את מותם במקום".