סיבוב בשוק
תעשיית הרכב יצאה מהמשבר הכלכלי חסר התקדים עם נזקים קלים יחסית: המכירות בתקופת הקורונה ירדו רק ב–15 אחוז • עכשיו נחשפים לראשונה המספרים: מי המנצחות הגדולות של השנה בכל פלח שוק
חודש דצמבר הסתיים עם מסירות של כ־6,000 מכוניות חדשות, מה שמעלה את מספר המכוניות החדשות שרכשו הישראלים מיבואני הרכב במהלך 2020 לכ־216 אלף. יחד עם המכוניות שנרכשו מיבוא מקביל ומוניות, עלו השנה לכבישי ישראל 225 אלף מכוניות, ירידה של 15 אחוז בלבד במסירות לעומת אשתקד.
בשנה של משבר רפואי וכלכלי, מדובר בירידה נמוכה בהרבה מהתחזיות השחורות עם פרוץ הקורונה. זה לא שהישראלים נחשבים לחובבי רכב גדולים; זו המדינה שעושה הכל כדי שימשיכו לנהוג, במקום לעבור לתחבורה ציבורית, לרכב דו־גלגלי או לכלים חשמליים.
נתוני משרד הרישוי שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות" חושפים את המנצחים והמפסידים של השנה, ובעיקר את הירידה במכירות הרכב לחברות הליסינג וההשכרה. ב־2020 זינק נתח השוק של הלקוחות הפרטיים ל־61% מהשוק, לעומת 59% ב־2019. הלקוחות הפרטיים רכשו 137 אלף מכוניות חדשות, ירידה של 12%, והשוק המוסדי רכש 87 אלף מכוניות, ירידה של 20%. כך למשל רכשו חברות ההשכרה, בשנה שבה קפא ענף התיירות, רק כ־4,000 מכוניות חדשות - לעומת כמעט 11 אלף בשנה שעברה.
ומי מכר הכי הרבה ללקוחות פרטיים ולא לחברות הליסינג ולשאר השוק המוסדי? יונדאי, שבמקום הראשון במסירות עם 33.5 אלף מכוניות, מסרה 48% ללקוחות פרטיים. טויוטה (32.5 אלף) מסרה 50% מסרה לפרטיים, וקיה (26.1 אלף), מסרה 61% לפרטיים. סקודה (19.1 אלף) מסרה 51% לפרטיים ומיצובישי שסוגרת את החמישייה הראשונה (12.9 אלף) עומדת על 59%.
עוד בלטו: סיאט עברה לראשונה את רף 10,000 המסירות, אך רק 45% מהמכירות שלה היו ללקוחות פרטיים. רנו (7,700) מסרה רק 43% לפרטיים, השיעור הנמוך ביותר מבין המותגים העממיים. סוזוקי (9,300) מסרה 79% לפרטיים, שיעור גבוה יחסית, אך כזה שמראה שגם היא נכנסת למשחק הציים, לאחר שעד לפני שנתיים־שלוש היו 90% מהמכירות שלה לפרטיים.
ומי מבין הדגמים היה חביב הליסינג? רק 9% מבין כמעט 2,000 יונדאי אקסנט שנמכרו השנה נרכשו בידי לקוחות פרטיים, לעומת 21% מכ־10,000 רכבי יונדאי איוניק, 25% מ־800 מיצובישי אטראז', 30% מ־4,800 רנו מגאן ו־31% מ־850 ניסאן סנטרה. עוד בלטו סקודה אוקטביה (38% לפרטיים), סיאט ארונה (43%), ומלכת המכירות טויוטה קורולה, ש־37% מ־14 אלף המכוניות שמסרה היו לפרטיים. מכירות היבוא המקביל הגיעו השנה לכ־6,000 מכוניות, מהן יותר מ־2,000 דגמי קורולה.
2020 הביאה עימה שיא במכירת מכוניות ירוקות: 41 אלף היברידיות רגילות, בהובלת קורולה ואיוניק. בגזרת ההיברדיות הנטענות קיה נירו תפסה את ההובלה (עם כ־1,200), ואחריה מגיעות מיצובישי אאוטלנדר (510) וב־מ־וו 330e (עם 372). הקבוצה כולה מסרה 4,700 מכוניות.
גם מכירות החשמליות 100% רשמו שיא, עם 1,486 מסירות, ובראשן MG ZS EV עם 686 מסירות, אאודי איטרון (330), GAC GE3 (עם 147), רנו זואי (109), יגואר i־פייס וניסאן ליף (60 יחידות כל אחת). מהפיג'ו e2008 נמסרו 31 יחידות, אחת יותר מיונדאי איוניק. מרצדס EQC החדש מסר כבר 13 יחידות, בדיוק כמו פורשה טייקאן, סמארט מסרה עשר חשמליות ראשונות, וטסלה העלתה לכביש 10 מכוניות ראשונות, שאף שמשמשות את השלוחה הישראלית של החברה, נרשמו כולן כפרטיות. בשנה הבאה המספר הזה יוכפל לפחות, כשבינואר לבדו יימסרו יותר מ־400 חשמליות.
טויוטה קורולה היא כאמור המשפחתית הנמכרת ביותר, קיה פיקנטו היא מכונית המיני הכי נמכרת (8,000 יחידות), יונדאי i20 היא הסופר־מיני הכי נמכרת (6,760) וסקודה סופרב היא מכונית המנהלים הכי אהובה (1,980). סיאט ארונה (3,970) היא הג'יפון הקטן הכי נמכר, קיה נירו היא הגי'פון הבינוני הכי נמכר (5,750), טויוטה ראב 4 הוא ג'יפון המנהלים הכי נמכר (5,200) וסקודה קודיאק הוא ג'יפון השבעה מקומות הכי נמכר (4,950 יחידות).
וביוקרה? אאודי (3,200 ראשונה), לפני מרצדס (3,125 פרטיות), ב־מ־וו (2,335), וולוו (1,745) ולקסוס (1,480). פרארי מסרה 6 מכוניות (מהן שתיים באמצעות עסקאות הליסינג היקרות ביותר השנה), בנטלי 19, פורשה 183, יגואר 125, ואסטון מרטין – שלוש יחידות.
בכלל, ניכרת התעוררות בשוק במכירות הדגמים הספורטיביים. אאודי מסרה 49 דגמי S ו־RS, ב־מ־וו העלתה לכביש 78 דגמי M ומרצדס 125 דגמי AMG. עוד אנשים שאנחנו מפרגנים להם, וגם מבקשים מהם סיבוב: 70 בעלים חדשים של אאודי 58 TT, 30 רוכשי מרצדס GT, 718 רוכשי פורשה בוקסטר וקאיימן, 29 רוכשי ב־מ־וו Z4 וגם ל־21 רוכשי פורשה 911 ול־13 רוכשי שברולט קורבט החדשה, כולן ביבוא אישי ומקביל. ניסאן GTR מסרה שש יחידות. ברמת מחיר נמוכה יותר שלא דורשת מכירת כלייה נמסרו 65 שברולט קמארו, 58 פורד מוסטאנג, כולן ביבוא מקביל, 47 סובארו BRZ ו־12 מאזדה מיאטה.

