בחזקת סגר
כשהם עוטים מסכות ומצוידים באישור הורים, ייגשו ביום שני 150 אלף תיכוניסטים לבגרות במתמטיקה – הבחינה המאיימת מכולן • אלא שהפעם, החיבור של סגר עם למידה מרחוק וההפסד הרב של החומר יצרו משוואה לא פשוטה בכלל שהעלתה את מפלס הלחץ בקרב התלמידים • יונתן נגבי, תלמיד י"ב: "אני מרגיש פחות מוכן לבחינה לעומת הפעם הקודמת"
רגע האמת מתקרב: 150 אלף תלמידי כיתוב י"א־י"ב מנצלים את הימים האחרונים שנותרו להם כדי לחזור על החומר ולפתור תרגילים לקראת בחינת הבגרות במתמטיקה שתיערך ביום שני הקרוב. אולם כעת, בצל הסגר והלמידה המאתגרת דרך הזום, תלמידים רבים חוששים מציונים נמוכים בבחינה החשובה.
הבגרות במתמטיקה היא הראשונה במועד החורף ותתקיים לאחר שהממשלה החריגה מהסגר את בחינות המתכונת ובחינות הבגרות. איך זה יקרה בפועל? על התלמידים להגיע לבחינה עם הצהרת בריאות ומסכה. הם ייבחנו בכיתות של עד 15 תלמידים וייאלצו לעטות את המסכה לאורך כל המבחן.
הבגרות במתמטיקה היא הגדולה ביותר מבחינת היקף הנבחנים ונחשבת בעיני מרבית התלמידים למאתגרת ולמאיימת מכולן. לכן לא מפתיע שהדריכות לקראתה גבוהה מאוד, בייחוד לאור העובדה שאת מרבית החומר למדו התלמידים באופן וירטואלי עם הרבה הסחות דעת ועם קושי רב להתרכז לאורך זמן.
"מאוד קשה ללמוד חומר דרך הזום", משתף יונתן נגבי, תלמיד כיתה י"ב בבית הספר התיכון ברנר בגבעת ברנר שניגש ביום שני לבגרות, "המורים עושים את המקסימום, אבל זה לא תלוי בהם משום שהדעת שלנו כל הזמן מוסחת. אי־אפשר להחזיר אותנו להקשבה כמו בכיתה. הזום מגביר את הפער הלימודי ואנחנו ניגשים לבגרות תוך כדי סגר שלישי. אני מרגיש פחות מוכן לבחינה לעומת הפעם הקודמת".
אריאל וולף, תלמיד כיתה י"א בישיבת אמי"ת בלבב שלם בירוחם, מספר על הלמידה בתקופת הקורונה: "כשמתרגלים לבד, בלי חברים, צריך להתאמץ הרבה יותר כדי להגיע לתשובה. מי שלא נחוש, יתייאש מהר", הוא אומר, "גם למורים קשה להעביר את החומר מבלי להיפגש עם התלמידים ובמתמטיקה הדרך לפתרון חשובה מאוד". דוד גביש חברו לכיתה מוסיף כי "לא תמיד יש חדר שקט ללמוד בו או מחשב פנוי, והלמידה בסגר ממש לא דומה למציאות נורמלית".
למרבה המזל, לאריאל ודוד יש את אורה אדלר, המורה למתמטיקה, שלא מוותרת עליהם ומלמדת אותם בגינה ליד הבית. כמובן הכל נעשה לפי ההנחיות ועם מסכות. "היא זמינה תמיד ולא משאירה אותנו לבד בתקופה הזאת", הם משבחים.
ד"ר טלי דבורה, מורה למתמטיקה בתיכון כצנלסון בכפר־סבא ומרצה להוראת המתמטיקה במכללת לוינסקי לחינוך, חידדה את האתגרים העומדים בפני המורים בהוראת מתמטיקה מקוונת. "כשאני נמצאת בכיתה ומלמדת החושים שלי מתחדדים, אני נעה בחלל הכיתה ומשתמשת בקול שלי כדי לעורר עניין. מאחורי מסך, כל הדברים האלה אינם באים לידי ביטוי", היא מספרת ומוסיפה: "בזום תלמידים לרוב מתביישים לדבר, חלקם חשים חוסר ביטחון לומר 'לא הבנתי', או לשתף רעיונות. ישנם גם תלמידים שאם לא אגש אליהם פיזית ואבקש מהם להוציא מחברת וספר הם לא יעשו זאת. איך אני אמורה לעשות את זה מהמסך כשהילד נמצא בביתו הפרטי, מול הטלפון הנייד והטלוויזיה?"
טיפים: כך תצלחו את הבחינה
רוצים להצליח אבל לא בטוחים מהי הדרך הנכונה לפתור את השאלות? קבלו מספר טיפים מהמפקחת הארצית על לימודי המתמטיקה, נרית כץ.
3 יחידות לימוד
הציון בבחינה זו הוא מצטבר, לכן כדאי לנסות לפתור את כל התרגילים כדי לצבור את מקסימום הנקודות האפשרי.
מומלץ לבצע מראש חלוקת זמן לפתרון כל תרגיל בהתאם לאורך הבחינה המקורי ולנצל את תוספת הזמן שניתנת לכל התלמידים למעבר על התשובות ולבדיקתן.
4 ו־5 יחידות לימוד
כדאי להתחיל לענות על שאלות בדרגת קושי נמוכה, ובהדרגה לעבור לשאלות בדרגת קושי גבוהה יותר.
השנה יש יותר אפשרויות בחירה בבחינה, וההתלבטות עלולה לגרום לבלבול ולאיבוד זמן יקר. לכן מומלץ לדעת מראש באיזה תחומים אתם שולטים כדי להתמקד בהם.
גם בבחינות אלו מומלץ לבצע מראש חלוקת זמן לפתרון כל תרגיל ולנצל את תוספת הזמן למעבר על התשובות ולבדיקתן.

