יודע חקלאי פיקח
אין כמעט תחום שמשבר הקורונה פסח עליו, ובכלל זה ענף החקלאות בישראל ששינה את פניו בשנה האחרונה • מגדלים רבים עברו לשיווק של תוצרתם הטרייה ישירות לצרכן – וכעת כמעט שליש מהחקלאים משתמשים ברשתות החברתיות כדי למכור, מפירות וירקות ועד פרחים וצמחי תבלין • "גילינו עד כמה גדול הביקוש לתוצרת שמגיעה ישירות מהקטיף למטבח" • ט"ו בשבט בצל הקורונה
החקלאים שנאלצו להמציא את עצמם מחדש וגילו את עולם השיווק באינטרנט: סקר של משרד החקלאות שנערך לאחרונה בקרב חקלאים מגלה כי 29 אחוז מהם משווקים את תוצרתם באופן דיגיטלי ישירות לצרכן, כאשר רבים מהם לא עשו זאת לפני כן.
"הקורונה לימדה אותנו מהי החשיבות של ביטחון מזון", אמר ד"ר נחום איצקוביץ', מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר. "בימים שמדינות סגרו גבולות ושמרו את התוצרת החקלאית המקומית בכדי להאכיל את האוכלוסייה שלהן, ישראל, הודות לשפע התוצרת החקלאית המקומית, לא נפגעה. בזכות הקורונה גילו הצרכנים את יתרונות התוצרת החקלאית הטרייה שמגיעה אליהם ללא פערי תיווך. אני מאמין שצורת שיווק זו תתפתח ותמשיך ללוות אותנו גם אחרי שהקורונה תיעלם".
שמעון מלול ממושב שעל ברמת הגולן, מגדל פירות במשק מלול, מספר שהשיווק הדיגיטלי הציל אותם בתקופה הקשה השנה. "נותרנו עם כמות עצומה של תוצרת חקלאית טרייה שלא היה למי לשווק אותה כי כל המשק נסגר. זה ממש כאב לב".
מלול, יחד עם בניו יהודה ואיתי שמסייעים לו בעבודה במשק, החלו לתפעל מערך הזמנות דרך הרשתות החברתיות ובסיוע ארגון מגדלי הפירות בישראל. "גילינו עד כמה גדול הביקוש של הצרכן הישראלי לתוצרת טרייה מהחקלאי הישראלי, שנקטפה מהעץ ומגיעה ישירות אליהם למטבח, ללא מתווכים בדרך. המשבר היה קשה מאוד, אבל היום אנחנו כבר נערכים לעונת הפירות הבאה".
"אם לא היינו עוברים את ההתאמות בשנת 2020 אז לא הייתה 2021", אומר אריאל זיו, מנהל השיווק של משק זיו במושב היוגב בעמק יזרעאל, שבו מגדלת המשפחה פרחים מאז 1976. "ברגע שהודיעו שהכל נסגר וכולנו יוצאים לחל"ת, החלטנו לקטוף את הפרחים ולתרום אותם לקשישים, עובדי בתי חולים, מד"א וניצולי שואה. בהמשך הקמנו אתר נוח ומתקדם שדרכו אפשר להזמין משלוחי פרחים, ועברנו לעבוד דרך פייסבוק ואינסטגרם. בלי החשיפה הדיגיטלית לא היינו שורדים את 2020, ועכשיו אנחנו פותחים את 2021 אופטימיים ומקווים שהשוק רק ילך ויגדל".
גם משפחת עשור, משפחה חקלאית ותיקה ממושב מבטחים, עברה לשווק את התוצרת שלה אונליין. "רתמנו חקלאים באזור, אנחנו יוצאים לליקוט לפי ההזמנות ומתנהלים ככה", מספרת לירז עשור. "לא חשבנו שנעשה משהו כזה. הקורונה פתחה לנו את הדרך הזאת, חד־משמעית. אנחנו עדיין בתחילת הדרך, אבל אנשים שולחים לנו תמונות משולחן השבת עם האריזות שלנו וזה מחמם את הלב. לפני שנה מי בכלל היה מדמיין תרחיש כזה".
החקלאי אבירם מוריס נטע באוקטובר 2015 כ־500 עצי תמר מזן מג'הול במושב פארן, ולראשונה נקטפו התמרים בגדיד 2020 והם נמכרים באתר שלו. "לא חשבתי בעבר על מכירות אונליין. זה הגיע בעיקר בעקבות הקורונה", הוא אומר. "זו הרגשה הרבה יותר טובה לקנות מחקלאי, וגם לי יותר כיף למכור לאנשים בארץ את הפרי שלי".