yed300250
הכי מטוקבקות
    -
    חדשות • 01.02.2021
    עסקת המסוקים, הסחבת הפוליטית והסיכון הביטחוני
    מערך מסוקי התובלה הישנים קורס, אבל השיתוק במערכת הפוליטית מעכב את רכישת היסעור החדש מהאמריקאים — המסוק העתידי שבו בחר חיל האוויר • המשמעות: מחסור במסוקים במשך שלוש שנים
    אלכס פישמן

    אחרי סחבת של שנתיים החליט סוף־סוף חיל האוויר איזה מסוק תובלה כבד יחליף את צי מסוקי היסעור הישנים שאמורים לצאת משירות בשנים הקרובות. הבעיה: המצב הפוליטי בישראל מעכב את הרכישה.

     

    בצה"ל מסרבים לאשר כי המלצת חיל האוויר כבר הונחה על שולחן הרמטכ"ל. החשאיות נובעת ככל הידוע מנימוקים של "רגישות עסקית גבוהה במיוחד" מול בואינג ולוקהיד מרטין – החברות שהתחרו על העסקה.

     

    התחרות התמקדה בין צ'ינוק CH-47F מתוצרת בואינג לבין יסעור מתקדם CH-53K של לוקהיד מרטין. אחרי מבחנים שקיימו צוותים של חיל האוויר מסתמן כי לקו הגמר הגיע היסעור החדש בעל שלושת המנועים של לוקהיד מרטין (שרכשה בזמנו את חברת סיקורסקי, יצרנית מסוק היסעור הנוכחי של צה"ל).

     

    כדי למלא את משימותיו זקוק חיל האוויר לשתי טייסות של מסוקי יסעור חדשים, בדומה למבנה המערך הנוכחי. היסעור החדש יקר בשליש מהצ'ינוק, ולכן סביר להניח שמספר המסוקים שיירכשו יהיה קטן ממספר המסוקים שיש כעת. עם זאת, רמת הכשירות והיכולות של המסוק החדש אמורות לפצות על כך.

     

    אלא שהדרך לרכישה חסומה כעת בגלל הפוליטיקה. אחרי שהרמטכ"ל ושר הביטחון יאשרו את המלצת חיל האוויר תועבר הסוגיה לוועדת השרים להצטיידות, שבסמכותה לאשר את ההתקשרות עם יצרנית המסוק.

     

    הבעיה: מדובר בוועדה שלא התכנסה כבר שנתיים תמימות מסיבות של שיתוק פוליטי. בשל כך אף פריט שביקש חיל האוויר לרכוש במסגרת הסיוע הביטחוני האמריקאי לא אושר, ולפיכך לא נרכש. זאת על עף שההקצבה לישראל, בהיקף של 38 מיליארד דולר לעשר שנים – אושרה עוד בתקופת הנשיא אובמה.

     

    תפקידה של ועדת השרים הוא לפתור מחלוקות כספיות בין משרדי האוצר והביטחון ולתת אור ירוק. כאמור, בגלל הפוליטיקה כלום לא זז. המחדל הזה עלול לעלות בדמים. גם אם הוועדה תתכנס מחר ותאשר את ההתקשרות עם חברת המסוקים, יקבל אותם חיל האוויר רק ב־2027 או לכל המוקדם שנה קודם, שכן מדובר במסוקים שטרם נכנסו אפילו לפס הייצור כיוון שטרם הוזמנו.

     

    לפי שעה, לא נראה כי עד הבחירות תצליח הממשלה לכנס את הוועדה. אם ראש הממשלה ושר הביטחון לא יתעוררו – ההחלטה תתקבל רק אחרי כינון הממשלה הבאה. כלומר, מדובר בשנה נוספת של כרסום ביכולות חיל האוויר.

     

    זאת בעוד מסוקי היסעור הישנים, שעברו בשנים האחרונות "החייאות" כדי שיוכלו להמשיך לטוס, צפויים לסיים את חייהם ב־2025. המשמעות: במשך שנתיים־שלוש לא יהיה לחיל האוויר צי מסוקי תובלה כבדים, מה שעלול לפגוע ביכולותיו המבצעיות.

     

    מסוקי היסעור אינם הקשישים היחידים במערך המטוסים של חיל האוויר: 40% עד 50% מהמטוסים (תלוי במערך) כבר חצו לפחות 25 שנות טיסה אינטנסיבית. כלומר: אם לא ייכנסו לשירות בעשור הקרוב מטוסים חדשים – מכל הדגמים – חיל האוויר ייאלץ להוריד הילוך. אחר כך שיספרו לנו שצה"ל מכין תוכניות לתקוף באיראן.

     

    yed660100