קרוב להפליא
"מצולמים", הוט VOD והוט 3
שום ריאליטי לא הצליח להפתיע אותנו בשנה האחרונה, שנה שעלתה על כל דמיון. רובן ככולן היו תוכניות משעממות, מעצבנות או שטוחות להפליא. ואז הגיעה "מצולמים" של שלישיית "מה קשור" לעונה שנייה והוכיחה איך כתיבה מנצחת מתעדת את המציאות על המורכבות שלה יותר טוב מכל מיזם שאפתני או ליהוק ציני. "מצולמים" היא סאטירה המבוססת על התוכנית "מחוברים", ובעונתה הראשונה היא התמקדה בעיקר בדמויות קצה ובחיקויים מעולים עם ביקורת דקה על תוכניות הריאליטי. הפעם, בעונה הנוכחית, הלכו שם על כל הקופה והביאו לצופים את הישראליות צורבת, מצחיקה, מבאסת ומורכבת בהינדוס של מנת גורמה.
הדמויות המתעדות את חייהן הן כולן טייפקסטים ישראליים שנחקרו מכל כיוון. הכבאי מעוטף עזה שחולם להביא ילד, גיבור הופעות הילדים שמתמכר לחומרים ממריצים, המאמן גס הרוח של בית"ר ירושלים שמאמן קבוצה ערבית בגלל הכסף, והשף שיוצא לחופשת לידה בשביל הקריירה של אשתו. אפילו נעה קולר, כזוגתו של סבי הכבאי, היא הברקה שאפילו המלהקים לא יכלו לנחש כמה אקטואלית היא תהיה. גם מגפת הקורונה אמורה להפתיע את הגיבורים בהמשך העונה.
המציאות אולי סיפקה את חומרי הגלם, אבל הליטוש והאריזה הם שהופכים את "מצולמים" ליצירה נוגעת ללב וקורעת מצחוק בו־זמנית. בשני הפרקים הראשונים לבדם הספיקו להיות כמה סצנות מרעידות לב. כשהשף המפורסם יוצא לחופשת לידה בזמן שאשתו עושה חיל, הוא נעקץ מכל עבר. העקיצה צורבת באמת ומלמדת משהו על המחירים שמביא איתו שוויון אמיתי. הלעג והשקיפות שסובלות ממנה לרוב אמהות מקבלים טוויסט משכנע ומדכדך דווקא כשהם מולבשים על גבר מצליח. כשנעה קולר, בשבתה כמורה לביולוגיה, רצה עם התלמידים המתורגלים לממ"ד בגלל נפילת טילים, היא מספיקה גם לקנא במורה ההריונית בנבזות וגם להחזיק את היד לתלמיד שמנסה לשדר קוליות ברגישות. אפילו הסצנה בה בליין נתקע בשירותים עם הסטוץ שלו בזמן שהמים מהנזילה עולים על גדותיהם מייצרת צחוק היסטרי ומריר. הרי מי יכול היה לדמיין שמשהו נורא כזה יכול לקרות באמת.
לציון ברוך, אסי ישראלוף ושלום מיכאלשווילי תמיד הייתה כימיה מעוררת קנאה ויכולת להתלבש על כל דמות שקיימת. "מצולמים" עברה תהליך של הבשלה, והמיומנויות הללו משתכללות לכדי אמנות והופכות סדרה נישתית לכזו שמסוגלת לספר סיפור של תקופה. לא סתם תקופה, אחת התקופות המוזרות והמופרעות שזכינו להן.
בקטנה
ב"תוכנית חיסכון" של "קשת" הגישו אמש לצופים ולצופות גרסה עדכנית של הביטוי "תהיי יפה ותשתקי" בצורת כתבה על מיזם קולינרי של השף יונתן רושפלד וכוכבת הרשת מירי כהן. האייטם נמשך 3 דקות ו־ 32 שניות שבהן כל הפוקוס היה על רושפלד, בעוד כהן עומדת לידו כמו בובת חרסינה. רק בסוף הכתבה מישהו כנראה נזכר שכהן מסוגלת לדבר, וגם אז הוקדשו לה 7 שניות תמימות. 7 שניות! נמתין במתח לאייטם השיווקי שיישלף בשבוע הבא לכבוד חגיגות יום האישה.

