"פקק סואץ" - הגרסה הישראלית
תושבי חיפה שמביטים לכיוון הים כבר רגילים למראה הזה בשבועות האחרונים: עשרות אוניות מטען עומדות בתור ימים ארוכים כדי להיכנס לנמל. "זה כמו הפקק בתעלת סואץ, רק יותר בקטן", ניסח זאת אחד התושבים.
שרת התחבורה מירי רגב אמנם הודיעה לפני ארבעה ימים על פתרון המשבר בנמלים, אבל אתמול 50 אוניות עדיין עמדו בתור להיכנס לנמלי ישראל – 31 מחוץ לנמל חיפה ו־19 מחוץ לנמל אשדוד.
זמני ההמתנה של אוניות המטען והמכולות התארכו מאוד בחודש האחרון בשל התגברות היבוא, המחסור בעובדים בנמלים והאיחור בפתיחת הנמלים החדשים שנדחתה לספטמבר. התוצאה: אוניות שבעבר היו ממתינות לכל היותר ימים בודדים עד לפריקתן נאלצות לחכות כיום גם שבועיים. את המחיר משלמים הצרכנים, שכן כל עיכוב עולה לחברות שהזמינו את האוניות בקנסות של עשרות אלפי דולרים ליום. גם היצוא הישראלי נפגע כיוון שחלק מחברות הספנות החליטו לדלג על הנמלים הישראליים בגלל העומס. בימים האחרונים אף הודיעו כמה מחברות הספנות על היטלים של מאות דולרים לכל מכולה שנשלחת לישראל בגלל ההמתנה הממושכת. גורם בנמל חיפה סיפר כי מספר האוניות שהגיעו בחודש האחרון גדול ביותר מפי שניים ביחס לכל חודש אחר בשנים האחרונות. עוד ציינו בנמל כי בגלל זינוק במחירי ההובלה במכולות מוצרים רבים נשלחים במחסנים שבבטן אוניות קטנות יותר, דבר שמאט את הפריקה. נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, התלונן שהפקק בנמלים פוגע קשות בתעשייה והוסיף: "אני קורא לכל הגורמים, ובפרט לשרת התחבורה, לפעול לסיום מהיר ויעיל של המשבר ולגבש תוכנית אסטרטגית שתסיים את הפקקים, כולל פתיחת מסופים שאינם פעילים והקדמת פתיחת הנמלים החדשים".

