דן מפסיקה לרכוש אוטובוסי דיזל, תעביר את רוב הצי לחשמלי עד 2026
החברה תרכוש בשנתיים הקרובות 130 אוטובוסים חשמליים, ככל הנראה סיניים • תרכוש גם עשרות מידיבוסים – אוטובוסים בינוניים שמותאמים לאזורים צפופים ולקווים עם ביקושים נמוכים
חברת דן עוברת לאוטובוסים חשמליים. "הפסקנו לרכוש אוטובוסי דיזל, בשנה שעברה קיבלנו 78 אחרונים, ומעתה נרכוש רק אוטובוסים חשמליים", מגלה המנכ"ל אופיר קרני. "מעבר לנסיעה השקטה ולהיעדר זיהום מהאגזוז, המעבר מתחיל להיות כדאי כלכלית, בחישוב עלות הסולר מול החשמל".
דן הייתה חברת התחבורה הציבורית הראשונה בארץ שהפעילה אוטובוס חשמלי, BYD סיני, עוד ב־2013. כיום יש לה כ־50 כאלה, רובם לטווח מוגבל של כ־20 ק"מ, המצוידים בקבלי־על וזקוקים להטענה מהירה של כחמש דקות לפני כל יציאה מחניון היום שלהם, ועוד כמה בודדים עם סוללה רגילה מתוצרת הייגר הסינית. דן מחזיקה בכ־50% מזיכיון היבוא של הייגר לארץ, כחלק מהשותפות שלה בחברת פנדן, יחד עם קבוצת האחים וייס.
גם לאגד אוטובוסים חשמליים, ולחברות כמו סופרבוס ודן באר־שבע אוטובוסים המונעים בגז טבעי, אבל דן היא חברת התח"צ הראשונה שנוטשת את אוטובוסי הסולר. היא גם אחת היחידות שיכולות להעביר לחשמל את כל הצי שלה בגלל תמהיל הקווים העירוני: אוטובוסים חשמליים עדיין לא מתאימים מבחינת טווחי הנסיעה לקווים בין־עירוניים.
בשנתיים הקרובות מתכננים בדן לרכוש 130 אוטובוסים חשמליים, מהם 30 מפרקיות. "יש לנו 1,300 אוטובוסים ובתוך חמש שנים רובם יהיו חשמליים", אומר קרני. "היום רוב הצי מורכב מאוטובוסים אירופיים, אבל נראה שהרכש החשמלי שלנו יהיה סיני. האוטובוסים החשמליים הסיניים עולים חצי מהאירופיים".
במקביל תרכוש דן 42 מידיבוסים חשמליים מתוצרת הייגר, שיחליפו מיניבוסי דיזל שמופעלים כיום בקווים הפועלים באזורים צפופים. בעוד המיניבוס באורך של 6 מטרים ויכול לשאת פחות מ־10 נוסעים, המידיבוס באורך של 8 מטרים ויכול לשאת 16-14 נוסעים בישיבה ו־30 בסך הכל. "זה פתרון לאזורים צפופים שאנחנו מתקשים לפעול בהם, כמו אזור שוק הכרמל, ויוכל לאפשר לנו להפעיל קווים שאין בהם מספיק ביקוש לאוטובוס עירוני", מסביר יורי ברונשטיין, סמנכ"ל מטה ופרויקטים בדן. "מידיבוס גם מעמיס פחות על הפקקים בשעות העומס, שבהן לפעמים עובדים אוטובוסים עירוניים בתפוסה של 70%-80%".
למידיבוס סוללה של 210 קילוואט שעה, והוא נטען בחניון הלילה תוך ארבע שעות. פנדן תציע אותו גם לחברות תחבורה ציבורית אחרות בארץ.
צריכת החשמל של אוטובוס עירוני עומדת על 1.2 קוט"ש לק"מ, 60 אגורות לפני הנחות טעינת לילה. אוטובוס דיזל עירוני צורך כליטר אחד לק"מ, שמחירו כ־6 שקלים לפני החזר בלו למפעילות התח"צ. עם זאת, דן תידרש להשקעה של מיליוני שקלים בתשתיות טעינה עבור האוטובוסים. חניון הלילה שלה, הסמוך לקניון איילון, ניצב בסמוך לקו מתח עליון ולתחנת השנאה הדרושים לכמות החשמל שיצטרכו בלילה מאות אוטובוסים.

